DSS 930 vandaag aangeschaft maar teleurgesteld

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

zenilygy

18 mar 2018, 10:34

bramsat schreef:Eindplug heb ik er ook niet bij en denk niet dat dat erg belangrijk is,hooguit dat het een hoogfrecente instraling

demt. Kwa luidheid zit er niet veel verschil tussen een bose 901 serie6,ik denk ook dat het voor blindluisteraars

Moeilijk word om na veel schakelen over en weer de dss930 of de 901 eruit te halen kwa sound.

Maar gezien jouw klachten vermoed ik dat er wat anders aan de hand is,dus de dsc 950 is oke denk ik. tis de box.

En het kan ook zomaar zijn dat de kamerakoestiek een niet onbelangrijke rol speelt.
Dank je wel!

Dus de Bose 901 klinkt gewoon hetzelfde als de Philips DSS930?

Ja ik weet bijna 90% zeker dat de DSC zelf in orde is omdat als ik er direct een cd speler aanhang klinkt het gewoon hetzelfde.
movieman

18 mar 2018, 10:36

Ik ben hier klaar mee. Het spijt me. :whistle:
zenilygy

18 mar 2018, 10:40

Wat ik gewoon in elk geval ga doen:

1. voeding re-cappen van de DSC.
2. Nieuwe relais plaatsen in de speakers.
3. Gelijkrichters vervangen 4 stuks (2 per speaker)
4. Alle elco's vervangen in de speakers zelf.
5. Alle soldeer verbindingen nalopen en indien nodig herstellen.

en dan meer eens gaan testen hoe het klinkt.

Ik zelf denk dat er echt sprake kan zijn van uitgedroogde elco's, waar ik het gekocht hebt de man verstelde mij dat het set echt jaren niet meer gebruik was. Hij had de set iets later dan 1992 in Dendemonde gekocht, volgens mij ergens in 1998 dacht ik me te herinneren, hij heeft ze toen actief gebruik maar later zijn ze op zolder beland, ze zien er ook echt als nieuw uit. Ik denk dat ze zeker sowieso 10 - 15 jaar stil hebben gestaan, ik weet niet welke invloed dit kan hebben op elco's

Maar laat ik het zo zeggen: Ik heb hier een FA-930 die heb ik helemaal re-capped en die klinkt geweldig goed, daarvoor ook een beetje mat en muf. Ik heb nog een FA-931 staan die was ook vrijwel nooit gebruikt, zie je ook eraan en van binnen ook duidelijk te zien, maar dat ding klinkt ook veel matter dan de 930.
zenilygy

18 mar 2018, 10:41

movieman schreef:Ik ben hier klaar mee. Het spijt me. :whistle:
Hoezo? Wat gaat er nu fout dan?

We proberen toch met zijn alle deze mooie spullen in leven te houden? Dat is toch het hele idee van dit forum en mfbfreaks? Ik doe toch verder niks fout? Ik probeer gewoon te achterhalen waarom ze zo slecht klinken?

en jouw hulp is daarbij zeer welkom.
bramsat

18 mar 2018, 11:10

Kijk of de bose hetzelfde klinkt als een dss930 dat is een ander verhaal,ik heb ze hier beide staan.
Het gaat om de volume en dat ligt gelijk op en kwa bas zitten ze ook dicht bijelkaar.
Je had beter eerst kunnen luisteren naar die dss'en maar wees blij dat je niet de aanschafprijs van damals heb
moeten dokken.
Mijn raad smijt ze in jouw car en ga vergelijken bij movieman dan pas weet je het zekers,anderzijds ga ze opknappen
kwa foute elco's etc want je kunt ze niet defect verkopen dat kost je ook poen.
Denk ook dat movieman een aardige kerel is en mischien zat hij vroeger wel in het leger,en ietjes erger is dan weer
dat hij opgevoed is door zijn vader met de rang van sergeant :wink:
Laatst gewijzigd door bramsat op 18 mar 2018, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha S500,Audio Cambridge cxa 60,philips 109,209,309,nad 7130,Erres TA6000,Erres
TA8000,erresA8000,AH 798. speaker Bose 901 series6,warfdale 10.7,DSS 930,MFB587,AH494,AH487,AH476.
sennheiser HD650,sennheiser HD 598. Dragonfly red+black + jitterbug.
zenilygy

18 mar 2018, 11:20

bramsat schreef:Kijk of de bose hetzelfde klinkt als een 901 dat is een ander verhaal,ik heb ze hier beide staan.
Het gaat om de volume en dat ligt gelijk op en kwa bas zitten ze ook dicht bijelkaar.
Je had beter eerst kunnen luisteren naar die dss'en maar wees blij dat je niet de aanschafprijs van damals heb
moeten dokken.
Mijn raad smijt ze in jouw car en ga vergelijken bij movieman dan pas weet je het zekers,anderzijds ga ze opknappen
kwa foute elco's etc want je kunt ze niet defect verkopen dat kost je ook poen.
Denk ook dat movieman een aardige kerel is en mischien zat hij vroeger wel in het leger,en ietjes erger is dan weer
Ja nogmaals ik heb helemaal niks tegen Movieman en hij heeft me juist super goed geholpen met zijn tips etc.

Ik ben al zeer lang bezig met vintage en alles wat met audio en speakers te maken heeft en sinds enige tijd actief met de Philips 900 series welke super mooi spul is. Ik had een FA-930 met een setje Bose 701 en dat klonk (voor mij) gewoon prima, na heel erg veel gelezen en gezocht te hebben over de DSS-930 dacht ik hiermee echt een sprong vooruit te maken in mijn 900 series setje. Maar het heeft gewoon heel anders uitgepakt dan ik verwacht had en ik probeer nu gewoon (liefst samen met jullie) te achterhalen waar het mis gaat.

Iedereen ook in een gesloten facebook groep (toen was hifi nog heel gewoon) verteld mij dat deze DSS-930 een enorme upgrade is op mijn FA-930 en mijn Bose 701. Ja en ik snap: dit is geen Bose.

Maar dan nog verwacht ik anders geluid.

Ik moet ze inderdaad sowieso netjes herstellen wil ik ze weer kunnen verkopen. Maar liever hou ik ze natuurlijk zelf! Ik heb er zelfs mijn Bose 701 voor verkocht.
movieman

18 mar 2018, 12:13

bramsat schreef:... Denk ook dat movieman een aardige kerel is en mischien zat hij vroeger wel in het leger,en ietjes erger is dan weer
Bijna goed, ik heb gediend als zijnde wachtmeester, ben helaas zonder vader opgegroeid. :cry:

Een DSS is absoluut NIET te vergelijken met Bose, om het even welke luidspreker van het merk. Als je geen verschilt hoort dan ben ik bang dat je naar de KNO-arts moet voor onderzoek...

Sommigen vinden dat een DSS klinisch (te zuiver) klinkt, als je dit geluid niet mooi vindt dan moet je geen geld investeren in een opknapbeurt. Het zou verstandiger zijn geweest als je eerst eens naar zo'n set had geluisterd ergens alvorens je alle spullen had verkocht.

Voor wat betreft dat andere verhaal, assumption is the mother of all fuck-ups. I rest my case.
bramsat

18 mar 2018, 12:27

Waren die 701 nog origineel of met nieuwe foamranden?
Kijk ik ben opgegroeid met het zekere geloof philips is shit,waar je ook kwam in de jr 70 welke zaak ook
iedereen wist het zekers philips klinkt niet en vooral in hi end kringen werd je gemeden als je het alleen al uitsprak.
We zijn nu 40 jr verder en sinds 3 jr geleden toen ik begon met een MFBTje ben ik helemaal om.
Maar in die tussentijd alles versleten wat rang en naam heeft en had, subs bij de fleet de laatste was een velodyne
ultra 1000 alles digi, deze woofer paste zich aan in elke kamer,teminste op pappier dan.
Wel 50 versterkers versleten de een had nog meer watt dan de ander en over luidsprekers wil ik het helemaal niet
hebben zoveel waren er dat.
Weet je wat shit is dat de bose 901serie 6 afgekraakt word door mensen die deze box nog nooit beluisterd hebben.
En al hebben ze deze box ooit elders beluisterd dan betreft het hoofdzakelijk de series 2 tot en met5.
Deze box met veel speakerbezetting kost een aardige cent kwa vernieuwing van de randen, 95% van de 901 die op mrktplts staan en nieuwe randen bezitten klinken niet goed of zoals het moet zijn.
Dus als jij de 701 goed vond klinken kan het zomaar zijn dat je heimwee krijgt naar die sound.
Mijn philips no1 is de de AH487 natuurlijk zijn er mensen die hun neus ophalen,maar ik ken mijn ruimte.
Mochten er dan nog luisteraars over zijn die denken zo'n geval komt toch niet mee met een recente box?
nouw dan wissel ik effe en gooi er een recente hi end box achter,dan zijn ze plotseling doodstil.
heeft een nadeel deze box ziet er niet uit,en dat intereseert mij überhaupt niet. :D
Laatst gewijzigd door bramsat op 18 mar 2018, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha S500,Audio Cambridge cxa 60,philips 109,209,309,nad 7130,Erres TA6000,Erres
TA8000,erresA8000,AH 798. speaker Bose 901 series6,warfdale 10.7,DSS 930,MFB587,AH494,AH487,AH476.
zenilygy

18 mar 2018, 13:40

Nou ja ik vind het allemaal erg vreemd hoe hier gereageerd wordt en snap totaal sommige reacties niet, met veel dank voor alle tips die jullie mij geven.

Ik ben helemaal nieuw met de DSS speakers en het lijkt me juist een prachtig systeem, daarom heb ik de keus gemaakt om ze in te ruilen voor mijn Bose 701. Ben ik een Bose fan? Nee helemaal niet, maar het klinkt gewoon (voor mij) lekker. Ik lees super positieve verhalen over de DSS speakers en ja het is niet slim van mij om iets te kopen zonder te luisteren, en ja het is niet slim om vooraf mijn Bose te verkopen maarja ik had het geld ook nodig om deze DSS aan te kunnen schaffen en soms moet je maar gewoon risico's nemen in het leven en de 701 zijn niet onvervangbaar. Ik ben ook niet opzoek naar het Bose geluid. Ik heb hier ook al eens KEF Q7 gehad en die klinken ook prachtig.

Een vriend van mij komt mij straks een setje Philips F9414 / OOR speakers brengen deze had hij voor mij opgehaald in Eindhoven voor 50 euro en ik weet nu al dat ze heel goed klinken, maar daarom ben ik juist met jullie opzoek naar een oplossing voor mijn gekochte DSS-930. Ik ben er helemaal nieuw mee en wil gewoon samen met jullie kijken of ik misschien iets fout doe of wat dan ook.

Ik snap zelf ook wel dat er uit deze speakers geen Bose 801 PA geluid komt.

Hoe dan ook ik heb inmiddels een lijst gemaakt van alle onderdelen die ik nodig heb, zijn er toch nog best wat. En ik ga er gewoon mee aan de slag. In een speaker zit sowieso los contact en dat moet sowieso opgelost worden. Mocht het mij dan nog niet bevallen dan heeft de volgende koper geluk.

Ik zal jullie in elk geval op de hoogte houden hoe de klank erna is.

en excuus voor alle mensen die zich hier blijkbaar geprikkeld voelen door mijn verhaal.
zenilygy

18 mar 2018, 13:41

bramsat schreef:Waren die 701 nog origineel of met nieuwe foamranden?
Kijk ik ben opgegroeid met het zekere geloof philips is shit,waar je ook kwam in de jr 70 welke zaak ook
iedereen wist het zekers philips klinkt niet en vooral in hi end kringen werd je gemeden als je het alleen al uitsprak.
We zijn nu 40 jr verder en sinds 3 jr geleden toen ik begon met een MFBTje ben ik helemaal om.
Maar in die tussentijd alles versleten wat rang en naam heeft en had, subs bij de fleet de laatste was een velodyne
ultra 1000 alles digi, deze woofer paste zich aan in elke kamer,teminste op pappier dan.
Wel 50 versterkers versleten de een had nog meer watt dan de ander en over luidsprekers wil ik het helemaal niet
hebben zoveel waren er dat.
Weet je wat shit is dat de bose 901serie 6 afgekraakt word door mensen die deze box nog nooit beluisterd hebben.
En al hebben ze deze box ooit elders beluisterd dan betreft het hoofdzakelijk de series 2 tot en met5.
Deze box met veel speakerbezetting kost een aardige cent kwa vernieuwing van de randen, 95% van de 901 die op mrktplts staan en nieuwe randen bezitten klinken niet goed of zoals het moet zijn.
Dus als jij de 701 goed vond klinken kan het zomaar zijn dat je heimwee krijgt naar die sound.
Mijn philips no1 is de de AH487 natuurlijk zijn er mensen die hun neus ophalen,maar ik ken mijn ruimte.
Mochten er dan nog luisteraars over zijn die denken zo'n geval komt toch niet mee met een recente box?
nouw dan wissel ik effe en gooi er een recente hi end box achter,dan zijn ze plotseling doodstil.
heeft een nadeel deze box ziet er niet uit,en dat intereseert mij überhaupt niet. :D
Bose 701 waren geheel origineel foam randen waren perfect. Ik heb ze recent wel nog vervangen van een setje 601 serie 2 van mijn broer, die 601 klinken trouwens stukken beter dan de 701. wat je bij de 701 vooral mist is het midden.
wim
Contacteer:

18 mar 2018, 14:19

Even een tijdje laten spelen helpt ook, de set die ik eergisteren heb gekocht komt toch aardig los!
Heeft 3 jaren op zolder gestaan, wel netjes in zn doos dat dan weer wel
bramsat

18 mar 2018, 14:36

Ik ken de F9414 niet maar het is geen kleintje en het rendement ligt meestal hoog bij philips ik
denk dat je wel goed zit bij deze speaker,en het vernieuwen van de randen heb je al gedaan mischien dat er
hier nog leden zijn met raad en daad,succes ermee :violin:
pkoeleman

18 mar 2018, 14:54

Gewoon doorgaan en opknappen die handel!

Ik ben begonnen met MFB maar sinds ik dss930 heb, gebruik ik die het meest.
het geluid is gewoon top!
Wil ik echt alles aan het rammelen krijgen dan draai ik op de mfb 545.

Maarrrrr, je moet er wel goed geluid instoppen.
Geen gedoe met hoog en lage tonen instellingen.

Ik draai altijd met Tidal en er komt top geluid uit.
Ik heb inmiddels 4 sets, waarvan 3 volledig gereviseerd.

Paulus
2x 532, 2x 541, 4x 544, 4x 567, 2x 587, 2x 545, DSS950-930, DSS 930SE, DCC 951, DCC 600, DCC 300, DCC 175, DCC 170, DCC 130, Panasonic RQ-DP7, Anti-Mode 2.0, Sonos connect, RevisionOne (1), RevisionOne (2),
movieman

18 mar 2018, 15:15

Ik ben niet geprikkeld, ik heb alleen geen zin om in discussie te gaan met beterweters die BS verkopen. Die plug zit niet voor niks bij de luidsprekers en denken dat iets wel in orde zal zijn, vind ik onverstandig, zeker als het om deze spullen gaat. Ik ben nogal perfectionistisch aangelegd, het gebeurt bij mij óf goed óf niet. Wat onderdelen, elco's e.d. betreft, stel ik heel hoge kwaliteitseisen.

Daarom.
RobbinM

18 mar 2018, 15:27

Is zo'n plugje niet zelf te maken?
Plaats reactie