DSS 930 vandaag aangeschaft maar teleurgesteld

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

zenilygy

17 mar 2018, 18:02

Beste mensen,

Vandaag dacht ik een grootte stap vooruit gemaakt te hebben.....Ik heb mijn Philips FA-930 en mijn Bose 701 speakers ingeruild voor een setje DSS 930 speakers met een philips DSC-950 controller.

Vandaag opgehaald maar zo dom als ik ben niet getest, man vond het teveel werk alle kabels aan te sluiten en alles om te gooien (dat snap ik wel) Maar hij had ze 4 weken geleden nog getest naar eigen zeggen en klonken geweldig! Nou ja prima, hele nette man, kast van een huis, speakers in mint staat dus laat maar gaan.

eenmaal thuis natuurlijk meteen alles aangesloten en wat blijkt, er komt geluid uit maar daar is ook echt alles mee gezegd...Het geluid klinkt echt heel erg vlak en het klinkt gewoon echt niet mooi, ik had hier een hele hoge verwachting van gezien alle super positieve reviews die te vinden zijn op het internet.

Ik heb verschillende coax kabels geprobeerd maar het blijft slecht en ik hoor ook soms een beetje ploffen uit 1 speaker, ze klinken allebei trouwen even vaal.

Ik heb contact gehad met de verkoper en die vertelde mij dat het misschien aan de DSC-950 kon liggen want die had ie niet getest...hij had ze getest op een Korg 888 een vaag mengpaneel.

Hij blijft volhouden dat de speakers geweldig en fantastisch klinken maar ik geloof het niet....

Maar goed nu is de vraag:

Waar moet ik nu gaan zoeken? In de DSC-950 of in de speakers zelf?

Ik heb de DSC-950 bekeken van binnen en alles ziet er op het oog netjes uit, geen bolle elco's of lekkende elco's

Ik zit me ook sterk af te vragen of het wel in die controller zit, ik wil hem best re-cappen maar dan wil ik wel zeker weten dat hij ook de oorzaak is.

Kan ik de speakers nog ergens anders op testen? dus zonder die DSC-950? ik heb ze al geprobeerd om direct op de coax out te zetten van mijn cd speler maar dan hoor ik geen geluid, wellicht omdat ik geen afstandsbediening erbij heb?

Dingen die mijn in elk geval opvallen:

1. Volume moet echt best hoog wil er redelijk geluid uit komen, het is wel hard maar je kan de DSC-950 makkelijk bijna openzetten zonder dat het echt hard is.

2. Als ik tegen 1 van de speakers klappen geef met de vlakken hand hoor ik sowieso al storing, dat is ook de speaker die ik soms hoor ploffen.

3. beide speakers klinken even dof.

Ik zelf denk dat het versterker deel van beide speakers een re-capping nodig heeft. De vraag is alleen welke prints doe je wel en niet?

Doe je alleen het versterker deel? of juist ook die bovenste printplaat in de speaker waar de aansturing op zit?

Ik zelf denk namelijk niet dat het zin heeft om de controller de DSC-950 te gaan re=cappen toch? zitten ook echt veel elco's in.

Maar handig zou zijn als ik de speakers eerst kan testen via een andere weg dan via die DSC-950
zenilygy

17 mar 2018, 18:17

Het is inmiddels gelukt ze direct aan te sluiten via de coax out van mijn cd speler naar de input van de speaker, klinkt helaas net zo slecht :( ik heb beide speakers getest en beide klinken even slecht :(
wim
Contacteer:

17 mar 2018, 18:17

als ze dof klinken lijkt met het probleem dat de relais slecht zijn en de tweeters niet inschakelen.

even met je oor voor de tweeters en kijken of ze het doen!

dan kunnen we al dingen gaan uitsluiten..........

iets van vlak klinken ze idd wel maar dof, zeker niet!

bij een goede plaatsing en goede opname's klinken die dingen magnifiek!!
Laatst gewijzigd door wim op 17 mar 2018, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
wim
Contacteer:

17 mar 2018, 18:20

o ja

compensation moet aanstaan! (oranje lampje op de speakers moet branden)

https://www.youtube.com/user/MrLS95

als je op de zijkant slaat geeft dit gelijk storing?

waar woon je?
movieman

17 mar 2018, 18:40

De DSS-en hebben bekende euvels, als deze zijn opgelost dan klinken ze fantastisch! Met recappen alleen red je het niet. Er is heel veel meer aan de hand. Het zijn overigens geen Peavey of Marshall luidsprekers maar dingen voor in de huiskamer, is maar ff dat je het weet, toch kunnen ze goed hard, maar ja is wat je gewend bent natuurlijk...

Je kunt een "bassige" Bose 701 absoluut NIET vergelijken met een MFB of DSS.
Laatst gewijzigd door movieman op 17 mar 2018, 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.
zenilygy

17 mar 2018, 18:42

Wim, dank voor je reactie!

Ik hoor beide tweeters wel.

Ze klinken in elk geval gewoon niet mooi, zelfs nog slechter dan mijn Bose SoundTouch en dat klopt gewoon niet.

Ja die brand inderdaad, dan heb ik ook iets meer bass, zelfs als ik compensation uitzet en ik zet de bass er helemaal in is het erg weinig met compensation aan heb ik meer bass.

Ja hoort dat er los contact inzit ze reageren erop op de klappen je hoort dan een harde kraak alsof er contacten los zitten.

Ik woon in Landgraaf (Zuid Limburg)

Ik denk dat er niks anders op zit dan beide speakers open te gaan maken en ze maar eens helemaal te gaan re-cappen en de relais vervangen/nakijken/schoonmaken en dan maar eens kijken wat ze dan doen.

Volgens mij is er sprake van uitgedroogde elco's ik geloof niet dat het geluid door enkel een slechte relais dof en slecht kan worden hooguit dan ze dan helemaal uitvallen. Net zoals met de FA-930 versterkers.
zenilygy

17 mar 2018, 18:43

movieman schreef:De DSS-en hebben bekende euvels, als deze zijn opgelost dan klinken ze fantastisch! Met recappen alleen red je het niet. Er is heel veel meer aan de hand. Het zijn overigens geen Peavey of Marshall luidsprekers maar dingen voor in de huiskamer, is maar ff dat je het weet, toch kunnen ze goed hard, maar ja is wat je gewend bent natuurlijk...
Wat nog meer dan naast re-cappen en misschien de relais vervangen?
zenilygy

17 mar 2018, 18:50

movieman schreef:De DSS-en hebben bekende euvels, als deze zijn opgelost dan klinken ze fantastisch! Met recappen alleen red je het niet. Er is heel veel meer aan de hand. Het zijn overigens geen Peavey of Marshall luidsprekers maar dingen voor in de huiskamer, is maar ff dat je het weet, toch kunnen ze goed hard, maar ja is wat je gewend bent natuurlijk...

Je kunt een "bassige" Bose 701 absoluut NIET vergelijken met een MFB of DSS.
Kun je mij laten weten welke euvels en hoe op te lossen?
movieman

17 mar 2018, 18:54

Landgraaf is bij mij om de hoek. :mrgreen:

1. soldeerwerk
2. relais
3. elco's
4. defecte gelijkrichtbruggen
5. interface
6. afstelling (ruststroom)

Voordat je eraan begint, draai NOOIT aan de potmetertjes op het DIGITAL BOARD!!!

Misschien moet je eerst eens gaan luisteren naar een opgeknapte set alvorens je een hoop geld investeert... :think:
Laatst gewijzigd door movieman op 17 mar 2018, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
zenilygy

17 mar 2018, 19:01

movieman schreef:Landgraaf is bij mij om de hoek. :mrgreen:

1. soldeerwerk
2. relais
3. elco's
4. defecte gelijkrichtbruggen
5. interface
6. afstelling (ruststroom)

Voordat je eraan begint, draai NOOIT aan de potmetertjes op het DIGITAL BOARD!!!
Dank je!

gelijkrichtbruggen hoe te controleren? of gewoon standaard vervangen?

wat bedoel je met: interface.

Dank voor de tip!
movieman

17 mar 2018, 19:03

Die gelijkrichtbruggen doen vaak moeilijk, interne breukjes of diodes die niet meer goed werken. Ik gooi ze er standaard uit want ik heb al genoeg defecte gezien.

Het interface is de communicatie-unit, onderin de luidspreker, SMD-ICeetje sneuvelt daar wel eens, lees: bijna altijd. De DSC kan dezelfde problemen hebben en nog meer ellende. De voeding moet je sowieso nakijken en ook alle connectoren achterin het apparaat, de axiale elco onder het display is ook standaard dood.
wim
Contacteer:

17 mar 2018, 19:11

landgraaf is denk ik te ver weg om hier een set te beluisteren maar je bent welkom!

die dingen mits in goede staat klinken gewoon goed, mooie heldere sound (tweeters op oorhoogte!) met behoorlijke basweergave, ik kan het weten er staat nu een set te draaien op (bijna) volume 10 met de cd van Dire Straits; Brothers in arms!

veel laag vooral nr 6 :shock: :shock:

qua techniek moet je bij Movieman en Remi zijn daar heb ik geen verstand van!!
Laatst gewijzigd door wim op 17 mar 2018, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
zenilygy

17 mar 2018, 19:13

movieman schreef:Die gelijkrichtbruggen doen vaak moeilijk, interne breukjes of diodes die niet meer goed werken. Ik gooi ze er standaard uit want ik heb al genoeg defecte gezien.

Het interface is de communicatie-unit, onderin de luidspreker, SMD-ICeetje sneuvelt daar wel eens, lees: bijna altijd. De DSC kan dezelfde problemen hebben en nog meer ellende. De voeding moet je sowieso nakijken en ook alle connectoren achterin het apparaat, de axiale elco onder het display is ook standaard dood.
Oké dank je wel!

Ik denk dat de DSC wel goed is, daar ze direct op een cd speler ook slecht klinken, voeding nakijken bedoel je dan de elco's van de voeding vervangen?

Ik ga me best doen.

dank je wel voor je tips en je antwoorden, ik hoop dat het goed komt, ik heb recent mijn hele FA-930 re-capped en nieuwe relais erin, maar dit de DSS en de DSC is allemaal nieuw voor mij
zenilygy

17 mar 2018, 19:14

wim schreef:landgraaf is denk ik te ver weg om hier een set te beluisteren maar je bent welkom!

die dingen mits in goede staat klinken gewoon goed, mooie heldere sound (tweeters op oorhoogte!) met behoorlijke basweergave, ik kan het weten er staat nu een set te draaien op (bijna) volume 10 met de cd van Dire Straits; Brothers in arms!

veel laag vooral nr 6 :shock: :shock:

qua techniek moet je bij Movieman en Remi zijn daar heb ik geen verstand van!!
Op welk DB staat jouw DSC gemiddeld?
zenilygy

17 mar 2018, 19:17

movieman schreef:Die gelijkrichtbruggen doen vaak moeilijk, interne breukjes of diodes die niet meer goed werken. Ik gooi ze er standaard uit want ik heb al genoeg defecte gezien.

Heb je niet toevallig een lijst van welke elco's en onderdelen ik nodig heb? dan hoef ik ze niet eerst uit elkaar te slopen om alle waardes te noteren .
Plaats reactie