Philips tv geeft geen beeld , wel hoogspanning

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Dennis elmas

01 apr 2017, 18:01

Ik verzamel eigenlijk alles van Philips en alles moet het doen als het even kan !

Ik heb in m'n verzameling een Philips 27cs6870/102 kleuren tv uit begin jaren 80

Dit zijn naar mijn mening altijd probleem tv's geweest , de warmte kan niet goed weg en dit kost vaak componenten , maar ik heb hem altijd kunnen repareren , maar sinds mijn laatste verhuizing heb ik geen beeld meer , wel hoogspanning en ook een oplichtende beeldbuis , geen ruis/beeld , de tv is al lang in mijn bezit en word amper gebruikt en komt bij ouderen weg die hem in de 2e kamer hadden staan en dus amper gebruikten dus ik kan me niet voorstellen dat de beeldbuis op zou kunnen wezen ,
Iemand hier misschien een idee waar ik het zou moeten zoeken ??

Groetjes Dennis
mae

01 apr 2017, 18:16

Klopt het typenummer wel? Hij lijkt een paar jaar nieuwer dan je zegt. Uit m'n hoofd durf ik er zo geen chassis bij te zeggen, maar als het een K40 is dan moetjewel even kijken of er een modi`ficatiesticker uit 1993 op zit, anders zelf brandveilig maken.

Hebje nog wel geluid? En reageren de diverse bedienfuncties wel?
Dennis elmas

01 apr 2017, 18:39

Ik ben alweer wat verder gekomen , ik heb nu wel beeld , maar geen geluid of wel geluid maar dat is meer geknars dan echt geluid, en de helderheid versteld zichzelf ! Als ik de helderheid weer omhoog zet is het weer even goed en dan zakt hij weer dus het lijkt iets van een regelprint van beeld en geluid die storing heeft

Dit heb ik eerder mee gemaakt met deze tv dit lag aan een van de prints rechts van de beeldbuis waarop 4 grote 2200uf Elco.s op zitten die zichzelf al meerdere malen hebben gedesoldeerd na een paar goeie avonden vcc films kijken ( ja je moet het spul wel blijven gebruiken )

Dit is de enige transistor tv uit de jaren 80 die ik heb zonder de modificatie sticker uit 93 !

Of het type klopt moet ik even kijken dit is wat ik zo in m'n hoofd heb , ik had er ook schema's bij maar die heb ik na de verhuizing niet kunnen vinden , volgens mij kwam hij uit 84 of 86 , en was het de eerste Philips tv met 4 speakers en teletext , ik zoek type wel even op
Dennis elmas

01 apr 2017, 18:41

Ik zat fout met het type nummer , volgens mij is het zeker dat hij uit 86 komt en het type nummer is 27cs6870/10z
Dennis elmas

01 apr 2017, 19:00

Wat hield de modificatie in 93 eigenlijk in ? , Oftewel waar zat de fout ??
En dus wat moet ik dan modificeren ?

Mvg Dennis
mae

01 apr 2017, 19:23

Nummer dus bijna goed, ik was vooral zelf in de war tussen CE en CS als letters. De fout zegt me niet onmiddelijk wat, misschien iets met elco's of losse solderingen. Of misschien toch alleen het geheugen dat eruit ligt door lege accu.

Het moet inderdaad een late K40 zijn, dan zal het bouwjaar rond 1986 zijn (serienummer geeft uitsluitsel). Gaat het om een zilvergrijze plastic kast, enom een chassis dat bestaat uit 2 printplaten in een plastic frame eneen voeding op de bodem? Dan is het een late K40, de Zweedse zwanenzang als het om een serienummer met NF gaat (daarna kwamen er uitsliitend nog magnetrons uit die fabriek). Lang niet de eerste luxe TV met stereo en txt maar wel een van de mooiste uit zijn tijd.

De modificatie heeft te maken met in brand gaan van het toestel door slechte solderingen rond de hoogspanningstrafo. Er dient een schuine platsic versteviging te worden weggeknipt en de omgeving rond de hoogspanningstrafo moet nagesoldeerd worden.

Andere beruchte solderingen zitten op de voedingsprjnt op de bodem en veroorzaken vaak uitval.
Dennis elmas

01 apr 2017, 19:45

Klopt ! Zoals je het omschrijft , tis een plastic chassis , het front is zwart plastic maar de kast van fineer , ik vind het zelf ook een hele mooie tv uit zijn tijd maar door de gare solderingen die op een of andere manier toch steeds weer gaar worden is hij helaas niet zo betrouwbaar om in de woonkamer neer te zetten al hebben die ouwe Philips tv's prachtig beeld !

De modificatie zoals je uitlegt is dus al wel uitgevoerd ! Er zit alleen geen sticker ( meer ) op

Ik kan alleen op het moment geen gare solderingen vinden maar ik zal de onderste print even loshalen om deze van onder te bekijken , maar verder kan ik op de achterste print en de kleine printjes links en rechts geen gare solderingen of schade aan componenten vinden ! , Hier heb ik in het verleden al een hele hoop moeten hersolderen , de onderste print ben ik nog niet aangeweest dus daar kan het best wel eens zitten !
Dennis elmas

01 apr 2017, 19:49

Ik hier nog even het serie nummer !
Bijlagen
IMG_20170401_204744-816x612.jpg
mae

01 apr 2017, 20:41

Ah, de houten kast. Ergens in die typenummerreeks had je ook plastic kasten en daar zat ik aan te denken, die kwamen wel uit Zweden. Deze komt echter uit Nederland, 1985 week 36.

Eens overgedaan zouden de solderingen eigenlijk nooit meer op moeten spelen bij deze modellen. Maar mijn ervaring is wel dat je soms echt de hele print moet nasolderen. Ik vind de K40 na reparatie zelfs een van de wat betrouwbaardere chassis.

Het verhaal achter de modificatie is trouwens dat een vonkende soldering opzich natuurlijk slordig is maar normaalgesproken geen woningbranden mag kunnen veroorzaken. Het plastic chassis was echter niet voldoende brandvertragend en eenmaal aangestoken (via dat schuine stukje meestal) kon het als schoorsteen gaan werken. Na het K40 chassis werden voor nieuwe modellen aanpassingen in de productie gemaakt: Bepaalde solderingen in de voeding en horizontale afbuiging waar grotere stromen liepen en/of zware componenten aanhingen, werden voortaan fabrieksmatig door robots en/of dames nagesoldeerd.
Dennis elmas

01 apr 2017, 20:54

Oké mooi om te weten , ik wist toevallig dan dat ie in 86 was aangekocht , waar kan ik eigenlijk die type nummer lijst vinden ??
Want ik heb nog wel veel meer Philips tv's staan waar ik ook wel van wil weten wat het exacte bouwjaar is !,

Alles wat ik heb overgesoldeerd is nu ook wel goed dus dan blijft denk ik die voedings print onderop over , die heb ik nog nooit goed bekeken , die zal ik dan van de week even helemaal goed doorsolderen dan !
omniVoor

01 apr 2017, 21:15

Ik heb een Model Number Survey 2004, waar alle tv's tot 2004 genoemd worden, deze heb ik al eens naar Thomas gestuurd maar als het hier niet te vinden is dan stuur ik 'm nog een keer.
mae

01 apr 2017, 23:44

Dennis elmas schreef:Oké mooi om te weten , ik wist toevallig dan dat ie in 86 was aangekocht , waar kan ik eigenlijk die type nummer lijst vinden ??
Want ik heb nog wel veel meer Philips tv's staan waar ik ook wel van wil weten wat het exacte bouwjaar is !,

Alles wat ik heb overgesoldeerd is nu ook wel goed dus dan blijft denk ik die voedings print onderop over , die heb ik nog nooit goed bekeken , die zal ik dan van de week even helemaal goed doorsolderen dan !
De model number survey die omnivoor noemt is erg handig (als Thomas hem nog niet geplaatst heeft even googelen op Philips Model Number Survey), maar op de jaartallen kun je niet helemaal afgaan. Het lijkt erop dat de datum soms de datum van introductie is en soms de datum dat de laatste documentatie geproduceerd is (kan al na einde productie zijn), opzich wel een datum die ongeveer ergens in de buurt zit meestal. De betrouwbaarste datuminfo zit in het serienummer in de vorm van de daadwerkelijke productiedatum, een fatsoenlijk artikel over serienummers staat ook nog ergens op m'n lange todolijst (maar is best nog een klus om alle jaren, alle letters en alle verschillende opbouw van de nummers op een rijtje te zetten op een leesbare manier). Ik ben op dit moment vooral druk met het verzamelen van zowel serienummers als codenummers van Philipsapparaten in de breedste zin van het woord (ook waarvan ik geen verzameltopics heb lopen) dus je kunt altijd typeplaatjes doorgeven waar ik dan meteen uitleg bij geef. Soms zijn er nog curiositeiten over te vertellen ook. Eigenlijk moet ik langzamerhand m'n bed opzoeken voor Driebergen, maar als het over zowel Philips als TV gaat typ ik altijd graag nog een stukje.

P.S. Wat me bij teruglezen nog zo te binnen schiet: In de woonkamer neerzetten om flink speeluren te maken is sowieso geen goed idee voor dit type zelfs al zou hij het na reparatie hopelijk nog jaren volhouden. Er zit een van de eerste 45AX beeldbuizen in (flat/square) en ik meen dat die in de K40 niet bijzonder lang meegingen.
Dennis elmas

02 apr 2017, 01:58

Ik was niet van plan om hem in de woonkamer te zetten om speeluren te maken hoor , dat vind ik zonde van de beeldbuis ! , Nee ik heb 2 woonkamers en de ene is meer een hobby kamer aan het worden hier staat m'n audio apparatuur die ik gebruik en een aantal tv's en wat stapels video recorders ,
Heb in beide kamers ook wel een moderne LCD/plasma staan
Maar af en toe eens gebruiken lijkt mij dan toch beter dan ze ergens neer te zetten voor jaren
movieman

02 apr 2017, 11:29

Een plasma is heel wat anders dan een LCD. Een LED-TV is ook geen LED-TV maar een LCD met LED-backlight in plaats van TL-buizen (CCFL). Ik neem je de verwarring overigens niet kwalijk want de handel gooit ook alles door mekaar en vertelt dingen die technisch niet kloppen. Echte LED-TV's bestaan wel maar die worden alleen professioneel gebruikt op concerten en zo... Ik meen dat ynoS van die panelen heeft gebouwd voor o.a. U2, Rolling Stones en nog een paar...

Ik denk dat heel veel mensen die een flat-TV hebben helemaal niet weten wat het eigenlijk is. Tja, de handel kan ons veel wijsmaken, toch... Nou ja, mij niet hahaha.
Dennis elmas

02 apr 2017, 18:05

Dat weet ik , want ik heb een LCD in de ene kamer en een plasma in de andere kamer deze plasma tv komt uit de begintijd en doet het nog steeds niks HD gewoon bnc IPV van video/scart en toch geeft deze kleuren reeeler weer dan een LCD

Ik denk dat deze plasma tv al uit eind 90 er jaren komt ( dat zou wel moeten want ik heb hem al vanaf begin 2000) hij is gemaakt voor de professionele markt , ik heb niks met dat nieuwe spul en dat led en HD ik moet zeggen dat ik het beeld van een ouwe Philips zelfs mooier vind dan m'n 3 jaar oude full hd LCD tv !!
Plaats reactie