VCR 1205 details

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

mae

07 mar 2016, 00:12

Met Marcel bedoelde ik dat die foto's op die Franse site dus inderdaad van anderen zijn. Niet alleen van oldtechnology.net maar ook van marcelstvmuseum.com. Ik zie nu dat ik dat al eerder gemeld had, dit was in antwoord op de melding van Robertvs er onmiddelijk boven.

Ik bedoelde met radiomuseum.org niet dat ik daar informatie zocht. Ik weet doordat ik een van de mensen ben die dat doet, wat voor klus het is om alle aangedragen gegevens te controleren en de onjuistheden eruit te filteren. Je bent zelf geen lid neem ik aan? Dan kun je gerust correcties en aanvullingen voor toestellen naar mij doorsturen, dan zet ik ze er wel in (er zijn altijd twee admins nodig voor goedkeuring, dus er is altijd een kansje dat de andere admin het er niet mee eens is, maar wijzigingen met enige bron of motivatie komen er vrijwel altijd doorheen).

Ik bedoelde dat ik leden zou kunnen proberen te benaderen die mogelijk een band met Philips Oostenrijk gehad hebben. Ik heb er een op het oog, zal even moeten uitvissen wie dat ook weer precies is en of ik een samenhangende vraag kan formuleren in het Duits (of hij spreekt Engels als het meezit).

Een scan is niet nodig, maar misschien kan jij of iemand anders mijn vraagtekens onderuit halen of afzwakken?

? De verwijzing "Philips labs" is algemeen en niet landgebonden. Staat er nog meer bij dat op een land kan wijzen of gaat het alleen om dat ene foto-onderschrift?

? De manier waarop Philips zich presenteerde was in de meeste landen zodanig dat men in het midden liet waar wat nou eigenlijk gebeurde. Een Amerikaan die een boek schrijft en niet diep op een bepaalde vraag ingaat kan dus simpelweg die suggestie overnemen en doen voorkomen (niet letterlijk opschrijven als ik je goed begrijp?) dat het om een Amerikaans apparaat gaat.

? Ik ken in de VS geen ontwikkelingsafdelingen van Philips die dat konden of deden. Ik denk zelfs dat er in 1970 nauwelijks of geen Philipsontwikkeling in de VS zat. Pas na de overname van Magnavox in 1974 kregen ze voet aan de grond. Mijn indruk zegt niet alles, want ik heb daar minder zicht op dan op de afdelingen hier waarvan ik zeker weet dat die dat wel konden of deden dus als iemand dat kan weerleggen: graag.

? VCR is in de VS nauwelijks in gebruik geweest en ik weet alleen maar van importmachines (N1481 meen ik? Alle mogelijke modellen met uitvoeringsnummers zoals /44 /52 of /54 wellicht). In de VS ontwikkelen en dan de productie en gebruik uitsluitend in Europa doen, klinkt niet logisch.

En tenslotte een klein argumentje dat toch twijfel zaait: er was wel bewezen productie van banden in de VS. Hoe zat dat?
gromsound
Contacteer:

08 mar 2016, 07:43

''Philips labs'' is volgens mij gewoon leken-amerikaans voor het Natlab. Vraag eens na bij philipsmensen of de ELA groep (van de magnetische registratie) met video bezig was of dat het uit Oostenrijk komt zoals het filmpje beweert. De EL3400 heet natuurlijk niet voor niets zo.

USA werd wel gebruikt als proeftuin zie het VLP verhaal (Magnavox). Heb nog nergens gelezen dat dat met cassettevideo ook zo was. Er staat wel ergens (sorry weet niet meer waar) ''de VCR banden kwamen uit de USA terwijl ze daar geeneens apparatuur hadden''.

Als er een duitsche vraag opgesteld moet worden dan pm je maar, ik schrijf redelijk plausibel germaans. Ook al eens gedaan voor oom Johan toen ie achter een mal duits opnameapparaat aan zat. Ik zat er gewoon als ghostwriter tussen :lol: die pruus heeft niks gemerkt.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Otto

08 mar 2016, 18:28

mae schreef: Je bent zelf geen lid neem ik aan? Dan kun je gerust correcties en aanvullingen voor toestellen naar mij doorsturen, dan zet ik ze er wel in (er zijn altijd twee admins nodig voor goedkeuring, dus er is altijd een kansje dat de andere admin het er niet mee eens is, maar wijzigingen met enige bron of motivatie komen er vrijwel altijd doorheen).
Nee ik ben geen lid, hoeft ook niet.
Als ik alles op moet noemen waar ik lid van ben... (Heeft A4'tje vol logins van websites)

mae schreef: ? De verwijzing "Philips labs" is algemeen en niet landgebonden. Staat er nog meer bij dat op een land kan wijzen of gaat het alleen om dat ene foto-onderschrift?
Het was het inleidende verhaal richting de VCR en alles wat er in de jaren daarvoor op de markt was.
Mijn engels is OK maar ook weer niet zo dat ik een boek van 300 pagina's van A-Z ga zitten lezen.
mae schreef: ? De manier waarop Philips zich presenteerde was in de meeste landen zodanig dat men in het midden liet waar wat nou eigenlijk gebeurde. Een Amerikaan die een boek schrijft en niet diep op een bepaalde vraag ingaat kan dus simpelweg die suggestie overnemen en doen voorkomen (niet letterlijk opschrijven als ik je goed begrijp?) dat het om een Amerikaans apparaat gaat.
Die indruk heb ik ook.
mae schreef: ? VCR is in de VS nauwelijks in gebruik geweest en ik weet alleen maar van importmachines (N1481 meen ik? Alle mogelijke modellen met uitvoeringsnummers zoals /44 /52 of /54 wellicht). In de VS ontwikkelen en dan de productie en gebruik uitsluitend in Europa doen, klinkt niet logisch.

En tenslotte een klein argumentje dat toch twijfel zaait: er was wel bewezen productie van banden in de VS. Hoe zat dat?
De tape was made in u.s.a. en de behuizing kwam uit Oostenrijk/Nederland.
In een later stadium kwam de tape zelf ook uit nederland.
Andere merken zoals Scotch lieten de tape wel uit Amerika komen en de behuizing
uit duitsland. De slechte kwaliteit tape (plakband anno 2016) heeft te maken met het feit dat de europese samenstelling (chemie) in Amerika verboden was en ze een alternatief moesten bedenken. Dat verklaart de slechte kwaliteit. Even zo met audiotapes.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Otto

16 jul 2017, 15:20

De zoektocht naar meer informatie omtrent de VCR 1205 gaat nog steeds door.
Rekening houdend met het feit dat het steeds lastiger zal worden aan informatie te komen, we praten over iets wat inmiddels alweer 47 jaar oud is.
Nog steeds stille hoop op meer informatie.
Of een proto die nog ergens op een zolder staat te verstoffen.
Inmiddels heb ik op diverse sociale media een hengeltje uitgegooid. Wie weet...
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
gromsound
Contacteer:

16 jul 2017, 17:14

Je kan je afvragen of al die ''dummys'' waar Piet ons over inlichtte wel bewaard werden. Zodra er een productie is gestart hebben die dingen geen zin meer. Of Philips daar opslagruimte voor wou doorbetalen betwijfel ik. Dat er moedige medewerkers waren die die dingen mee naar huis smokkelden lijkt me helemaal onwaarschijnlijk... (zie contract, op straffe van ontslag etc).
Ik denk dat je het best via die mannen van het apparatuurmuseum kan navragen.
Otto

16 jul 2017, 17:35

gromsound schreef: Ik denk dat je het best via die mannen van het apparatuurmuseum kan navragen.
Philips museum?
Die wisten mij bij de laatste tentoonstelling (van privé materiaal) niet veel te vertellen.
Een toevallige passant kon enkel wat details over de K7 vertellen. Meer niet.
Of bedoel je een ander museum ??
gromsound
Contacteer:

17 jul 2017, 17:41

Dat ''2e keus'' museum waar we met de freaks heen zijn geweest, dat noem ik altijd het philips apparatuurmuseum (beschrijft de core business vrij aardig en er lopen oud medewerkers rond). Dus inderdaad niet die PR fuik op de A locatie, daar hoef je als ware liefhebber niet te wezen.

Ik zag laatst een oude VPRO docu (1996) over de elektromuziek pionier Varese -van het Poeme Electronique tbv het Philips paviljoen op de Expo58- waarin men werd meegetroond naar een zeer verborgen philips keldertje met rekken vol apparatuur (in de optiprak stand dus niet uitgestald maar op de kant weggestouwd en uiterst smalle gangetjes ertussendoor). als de dummys ergens staan tip ik op die plek, zelfs de maquette van de Expo58 was er gestald. Mogelijk is deze kelderinhoud inmiddels in het apparatuurmuseum opgegaan.
Vandaar mijn vermoeden, als je ergens zou moeten beginnen dan daar.
Otto

17 jul 2017, 17:47

Welk museum was dat? Ik vrees dat het me ontgaan is..

Och, het was een leuk dagje. Ze hadden nog nooit zoveel bezoekers tegelijk gehad :mrgreen:
En ik had ze al gewaarschuwd, als ze privé verzamelaars zouden aantrekken ze ook hun complete zolder mee zouden nemen. En ja hoor... Hutjemutje tot het nokkie :lol:
gromsound
Contacteer:

17 jul 2017, 18:10

zo hehe een kwartiertje speuren maar ik heb hem:
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... eum#p82773
in dat topic terugbladeren voor de website van die jongens.
Otto

17 jul 2017, 18:16

Gevind!

http://www.philips-historische-producten.nl/

Ik ga eens contact leggen
en een aantal vragen voorleggen.
gromsound
Contacteer:

17 jul 2017, 18:24

Ha mooi (nog steeds geen letter over de baanbrekende videorecording en VCR ontwikkeling... snik)

''Op 15 mei 1992 gingen de eerste vrijwilligers aan de slag op de Kastanjelaan te Eindhoven, in de voormalige Philips Bedrijfsschool.''
ik denk dat hier het keldertje uit de VPRO docu bedoeld wordt.
Otto

17 jul 2017, 18:28

gromsound schreef:Ha mooi (nog steeds geen letter over de baanbrekende videorecording en VCR ontwikkeling... snik)
Tja, ik ga niet nog een keer een VCR N1500 aanbieden.. En dan een soort nette afwijzing krijgen :mrgreen:
gromsound schreef: ''Op 15 mei 1992 gingen de eerste vrijwilligers aan de slag op de Kastanjelaan te Eindhoven, in de voormalige Philips Bedrijfsschool.''
ik denk dat hier het keldertje uit de VPRO docu bedoeld wordt.
Zijn er nog zaken die ik beslist aan de orde moet stellen, weet je me te vinden.
Marcel1968
Contacteer:

18 jul 2017, 17:15

gromsound schreef:Je kan je afvragen of al die ''dummys'' waar Piet ons over inlichtte wel bewaard werden. Zodra er een productie is gestart hebben die dingen geen zin meer. Of Philips daar opslagruimte voor wou doorbetalen betwijfel ik. Dat er moedige medewerkers waren die die dingen mee naar huis smokkelden lijkt me helemaal onwaarschijnlijk... (zie contract, op straffe van ontslag etc).
Ik denk dat je het best via die mannen van het apparatuurmuseum kan navragen.
Soms komt er iets buiten de Philips fabriek terecht zoals deze Philips V200 proto of test camera.
Bijlagen
Philips V200 proto 03.jpg
Philips V200 proto 02.jpg
Philips V200 proto 01.jpg
Marcel1968
Contacteer:

18 jul 2017, 17:48

Ik heb hier een Philips VR2020 staan met ook een type aanduiding op de voorzijde, verder nooit gezien op andere recorders.
De recorder heeft ook een laag serie nummer, zie de foto's.
Bijlagen
Philips VR2020 03.jpg
Philips VR2020 02.jpg
Philips VR2020 01.jpg
Otto

18 jul 2017, 17:51

Voor serienummers is een topic.

Ik heb er hier ook nog een paar staan.
VR2020. Zelfs 1 in B&O jas.
De B&O typesticker is er zo overheen geplakt :lol:
Plaats reactie