VR2020 artefact

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

mae

04 apr 2017, 11:15

Week 36 van 1980, maar pas revisie 06. Als je hem nog of weer eens openhebt, zit er op de frontprint ook een rechthoekig stickertje met wat nummers? Dat geeft onder andere de revisie van die samenstelling aan.

Edit: ongeveer in ht midden van de print, linksonder de cassettelift.
Will
Contacteer:

04 apr 2017, 11:30

Ik sta versteld! Wat een ontdekking hilko 8)
Het IC is inderdaad de LM339, de ledjes lijken eerder oranje dan rood
Zijn het echt rechthoekige leds? Er lijken ronde ledjes onder het kapje te zitten. de voorschakelweerstanden van de leds zijn 270, daar waren we op 330 ohm uitgekomen. Met het verschil tussen rode en oranje leds klopt dat ook weer. Ik ben alleen nog benieuwd of we de spanningsdeler ook goed hadden, of minstens de goede verhoudingen.
Als ik het goed zie dan herken ik weerstanden van 6k8, 10k, 12k, 15k en 180k.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
hilko

04 apr 2017, 13:14

@Will: de ledjes zijn gewoon rond, maar zitten achter een raampje. Ze stralen in elk geval oranje licht uit.

@Mae: ik heb zojuist nog even naar die sticker gezocht en ik geloof dat ik gevonden heb wat je bedoelde.
Bijlagen
zwartbalkje9 (Small).JPG
zwartbalkje8 (Small).JPG
Let's make better things ;-)
gromsound
Contacteer:

04 apr 2017, 14:22

potjandorie! dat had ons weken werk gescheeld zeg! (maar was minder leerzaam en entertaining geweest)
dus dit moet zon voorserie ding met audio indicator zijn die op de nipper in een reeds dichtgegoten front kast is gebouwd voor de normale verkoop? lachen zoveel jaar na dato komt dat aan het licht...

nooit storten he, ik zet hem graag in de meest complete VCC collectie van NL 8)
(de zelfgekleide machine uit dit topic is inmiddels ook defecteux geraakt, het audio indicator setje zit al in de tweede machine op rij en die is er ook mee gekapt).
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
mae

04 apr 2017, 18:40

Voorserie zou ik die samenstelling (bestkte print) niet onmiddelijk noemen, is al puntnummer 4 dus al de 3e revisie. Wel is het van week 2 of week 6 van 1980 (ik zie niet hoe ik dat WD-nummer uit moet lezen, dat wordt nog even vergelijkingsmateriaal zoeken - misschien andere stickertjes uit dezelfde machine als het niet te lastig wordt?) dus een stuk ouder dan de rest van de machine. Of ooit verwissld of ooit in de fabriek ergens uit een kast gevist omdat er een tekortje in de productie was of omdat de machine nog een tijd in het productieproces heeft gestaan.

Wel leuk die datering van 1979 op het koellichaam. Het oudste apparaat in m'n serienummerverzameling is van 1980 week 19 maar ze moeten toch al eerder in omloop zijn geweest. In elk geval waren er dus al productielijnen opgestart.
hilko

04 apr 2017, 20:52

Ik zal morgen eens kijken of ik nog een paar stickers kan vinden, zonder dat de hele machine uit elkaar moet. Ervaring leerde me inmiddels al dat wanneer je er teveel aan sleutelt, ze er vanzelf mee ophouden :lol:

Trouwens ook wanneer je er niet aan sleutelt....
hilko

05 apr 2017, 13:43

Ik heb nog een paar stickers gevonden zonder dat de machine gestript hoefde te worden :D

Het voedingsgedeelte is ook nog van het oude type, compleet afwijkend van de andere vcc's hier.
Bijlagen
zwartbalk13 (Small).JPG
zwartbalk12 (Small).JPG
zwartbalk11 (Small).JPG
Otto

05 apr 2017, 17:13

Mag ik een ieder er op wijzen dat we een serienummers topic hebben voor zowel VCR als VCC.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
mae

06 apr 2017, 03:08

Lijkt me in dit specifieke geval dat het wat onoverzichtelijk, slecht terug te vinden wordt als je dezelfde machine over twee topics verdeelt. Juist omdat de nummers bij het exemplaar horen dat getoond wordt en omdat het een stukje dieper in de machine gaat dan gewoon een leuk serienummertje voor een spot-topic. Let wel dat dat topic over serienummers gaat en dat we hier proberen uit te vinden wat de kenmerken (datering, revisie van samenstellingen, enz) zijn van een machine die een LED-balkje aan boord heeft. Dus eigenlijk nog meer off-topic in een serienummerverzameltopic omdat er opeens een heleboel details opduiken die niets met serienummers te maken hebben.

In het algemeen is het natuurlijk wel overzichtelijker, dus als anderen hun serienummer kwijt willen, heel graag in het serienummertopic. Als het iets speciaals is kan er natuurlijk ook een topic per exemplaar worden geopend.
gromsound
Contacteer:

06 apr 2017, 06:58

inderdaad dit is het 2020metaudioindicatortopic en de getoonde machine is de eerste waar ie in the flesh origineel in zit.
overigens die datum op het koelblok is natuurlijk de productiedatum van dat gietstuk dat kan best veel ouder zijn en in de rekken hebben gelegen. Aan de binnenkant van de bovenkapdeksels staan ook data. en onderop de onderkastrand staat een inktstempel van het gerede product, gedrukt toen ie van de eindassemblage af kwam. kijk eens?

vergeet ook niet: er moeten zowel een audioprint met aparte uitgang (extra delen) in zitten als een front met chip weerstanden en leds. dus 1 toevallig gewisseld deel is niet zo logisch dan zouden ze ondanks dat het front dicht zit ook nog een audioprint hebben gerolen met zon antieke?
al met al gok ik toch op een overgangsmodelletje uit zeer vroege productie.
mae

06 apr 2017, 11:09

Ik zie op 1 van de foto's een IC uit week 27, dat is wel consistent met de productie van de machine in week 36. Dit is wel iets heel aparts.

EDIT: Week 197927 en week 198036 dus NIET consistent. Modules lijken mogelijk van januari 1980 te zijn...
Laatst gewijzigd door mae op 09 apr 2017, 03:05, 1 keer totaal gewijzigd.
hilko

06 apr 2017, 12:18

Aan de binnenkant (of onderkant) van de bovenkap staat helaas verder helemaal niets, ook niet op de (losse) cassettedeksel. Aan de onderzijde van de vcc staat ook niet zo'n (ingesmolten?) stempel zoals bij m'n andere exemplaren wel het geval is (zie foto). Er staat alleen heel vaag een rondje met "79" erin, maar dat is zo vaag dat ik het alleen maar kan zien en niet duidelijk kan fotograferen. Zijn er nog meer vaste plaatsen in de machine waar ik eventueel nog wat info kan vinden?
Bijlagen
zwartbalk16 (Small).JPG
zwartbalk15 (Small).JPG
mae

06 apr 2017, 13:10

Ik zou liefst nog wat meer datumcodes van IC's zien, op de frontprint en eventueel op de audioprint. De voedingstrafo heeft het nummer soms ook op een zichtbare plek staan en vanwege de afwijking is de voeding zelf misschien ook interessant.
gromsound
Contacteer:

07 apr 2017, 10:50

de oudste voedingen zijn inderdaad anders, kwam ik ook tegen in die twee watervalspecials van otto. de duitse oermanual die bij Will op de site staat bevat de alleroudste versie kan je daar nakijken wat het verschil is. latere modellen hebben een voeding gelijk aan 2021/2022 ik heb ze wel onderling uitgewisseld bij defecten.

vreemd, tot nu toe vond ik altijd datumstempels op de onderrand van de bodembak. eerst rood later lichtgroen.

machtig leuk onderwerp dit, leve de video(ten)archeologie 8)
hilko

07 apr 2017, 22:12

Vandaag nog even de tijd gevonden om een paar stickertjes te zoeken. :wink: Er zit een stickertje op de voedingsprint waarop ook een paar cijfers zijn veranderd, maar het zit op zo'n rotplek dat ik er niet met de camera bij kan. Ik zal die print er binnenkort wel even uithalen, kan ik ook gelijk de eventuele slechte soldeerpuntjes weer meenemen. Wel heb ik onder andere de controlmodule en de print van de motorsturing eruit gehad voor een "fotosessie"... :D
Bijlagen
19 (Small).JPG
18 (Small).JPG
17 (Small).JPG
Plaats reactie