Het "grote" stort-maar-raak videotopic

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

jamie

26 aug 2019, 16:20

Gaaf ding.
Wou ik vroeger ook hebben, maarja.. Te duur. :cry:
Kon ik met 5 gulden zakgeld in de week niet betalen..
Ben nu de tel echt kwijt..
Nee, hoor.. Mijn hobby loopt echt niet uit de hand..
Of toch??
Plips

26 aug 2019, 23:20

Leuk man! Ik had eind 90's zo'n ding van Casio, kleurenbeeldje. Was wel blits voor in de bus van/naar school, want dat duurde 1.5 uur :D
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
mae

27 aug 2019, 01:56

Leuk spul. Die Sony zwartwit heeft nog een echte (platte!) beeldbuis. Je ziet ze tegenwoordig nog wel eens in deurtelefoons.

Die Casio kleurentelevisie was al een LCD.
gromsound
Contacteer:

27 aug 2019, 10:58

ik meen dat Sinclair de eerste was met zon dingetje, die hebben we in 1985 nog in een shop in London staan bekijken met 3 schoolvrienden. Kostte iets van 300 piek dus lamaar. Die Casio was leuk maar nogal ongevoelig op de spriet en daar heb je toch zon loopTV voor.

Zelf kocht ik al eerder een 15 cm z/w mini portable (beeldbuisje, 6 dikke monocellen of 12V/220V) van Audiosonic bij de kijkshop, 200 gulden. Dat werkte ook op de camping. Op batterijen was het na 1 avond wel op, gelukkig lag er op de nabije stort een nog redelijk volle accu voor de rest van de week! na afloop weer netjes teruggezet.

Afbeelding

het goedkope ding doet het nog steeds, eenmaal de gelijkrichtdiodes in de voeding moeten vervangen. Maarja museumplankvoer sinds een van de balkenbendes de publieke TV uit de lucht heeft getrokken :evil:
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Otto

27 aug 2019, 15:14

Publieke tv voor een straal van pakweg 50mtr.. dat genereer je toch zelf 8)
Ziggo doosje er aan knopen en klaar.

Afbeelding
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Will
Contacteer:

27 aug 2019, 18:54

mae schreef:
27 aug 2019, 01:56
Leuk spul. Die Sony zwartwit heeft nog een echte (platte!) beeldbuis. Je ziet ze tegenwoordig nog wel eens in deurtelefoons.
Het is best een heel bijzondere beeldbuis, het beeld wordt van onderen tegen het gebogen fluorescerende schermpje geschreven. Het wordt dus aan de voorkant beschreven en niet zoals bij een normale beeldbuis, van de achterkant.
De onderkant van het beeld zit door de opbouw een stuk korter bij het elektronenkanon dan de bovenkant. Je krijgt het beeld dan ook nauwelijks zo afgesteld dat het niet vervormt.

Techmoan heeft een aflevering gemaakt over kleine TVtjes.
Zoek, zoek, zoek... gevonden: klik
Edit: oeps, toch niet. Dit gaat over de apparaten van nu. Misschien vinden jullie dit toch interessant, al is het niet wat ik zocht.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
TDrogt

27 aug 2019, 21:03

Otto schreef:
27 aug 2019, 15:14
Publieke tv voor een straal van pakweg 50mtr.. dat genereer je toch zelf 8)
Ziggo doosje er aan knopen en klaar.
In hoeverre zou zoiets nog mogen :think:
Groetjes Tim.

Vanalles waar Philips op staat, van Buizen TV tot LED lamp.
Otto

27 aug 2019, 21:06

Will schreef:
27 aug 2019, 18:54

Het is best een heel bijzondere beeldbuis, het beeld wordt van onderen tegen het gebogen fluorescerende schermpje geschreven. Het wordt dus aan de voorkant beschreven en niet zoals bij een normale beeldbuis, van de achterkant.
De onderkant van het beeld zit door de opbouw een stuk korter bij het elektronenkanon dan de bovenkant. Je krijgt het beeld dan ook nauwelijks zo afgesteld dat het niet vervormt.
Dat wist ik, eigenlijk is het een mini "projectie tv"
Wat je omschrijft zie je terug in het beeld op de eerste foto. Vergeet ook niet dat dit tv'tje niet geschikt is voor 16:9 weergave.
Afbeelding

Hier zie je iemand die zo'n ding uit elkaar haalt, het is wel een beunhazen videootje maar het geeft een aardig beeld hoe dat nou werkt
https://www.youtube.com/watch?v=LcwmJ4QQuBA
TDrogt schreef:
27 aug 2019, 21:03
In hoeverre zou zoiets nog mogen :think:
In principe gewoon niet, maar het komt echt niet verder dan een meter of 30, en na 50 meter is het volledig weg
dus ik gok dat niemand daar moeilijk over zal doen, bovendien staat het ook niet 24/7 aan.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Plaats reactie