Gesplitst - Reparatie N1500 Deel 1

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Gesloten
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 okt 2007, 23:11

En jawel, ik mag mij sinds vanavond ook retro videoteeper noemen :) In Tegelen (L) tegen Venlo aan een mooie N1500 opgehaald inclusief handleiding en maar liefst vijf originele Philips VCR tapes! Wat een reis trouwens, ze zijn het Zuiden wel helemaal op zijn kop aan het gooien, ik geloof dat ik elke vierkante meter wegwerkzaamheid en omleiding wel gezien heb vanavond. Tjeemig...
Thuisgekomen direct apparaat ingeplugd, netsnoer waren ze natuurlijk alláng kwijt dus het was inlaaien en vertrouwen op de mooie blauwe ogen. Knoppie áán, een indrukwekkend gegrom en geratel in het binnenste van het apparaat, maar geen beweging in te krijgen. Ohja, Eject werkte, WOP komt zo die cassettehouder naar buiten, geweldig subtiel. Goed, dan maar meteen op de slachtbank, lopen zul je! Maar niet vandaag, alle snaren blijken RIP maar ik ben er nog net op tijd bij want het is nog geen zwarte tandpasta geworden. Ik kan ze nog netjes tot een balletje rollen, de loopwerksnaar blijft zelfs helemaal heel maar is alleen slap en plakkerig. Direct alle onderdelen gedemonteerd die met de snarenloop te maken hebben en de maten zo goed mogelijk opgenomen/gereconstruceerd:

Philips N1500 VCR recorder

Tellersnaar lengte = 200mm
Dikte = 2mm
Rond
Aandrijfsnaar lengte = 400mm
Dikte = 3mm
Vierkant
Koppensnaar lengte = 360 mm
Dikte = 5mm
Plat!

Morgen proberen even in de baas zijn tijd naar Het Rubberhuis te sjezen, baas is er zelf niet dus dat is wel te doen. Morgenavond met M.Miller op de koffie eens kijken of we het apparaat leven kunnen inblazen (M.Miller weet dat nog niet maar verrassingen moeten er ook zijn)

Vooralsnog zie bijlage voor wat grafische indrukken van dit nieuwe analoge slachtoffer in een digitale wereld.

Welterusten!
IMG_3346 (Medium).JPG
IMG_3351 (Medium).JPG
IMG_3354 (Medium).JPG
IMG_3355 (Medium).JPG
IMG_3350 (Medium).JPG
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 okt 2007, 12:46

Zojuist in de baas zijn tijd even wat snarenmateriaal gaan halen. De teller- en loopwerksnaar heb ik waarschijnlijk redelijk passend gekregen, de platte koppensnaar wilde niet lukken. Wel heb ik ontdekt dat je snaarmateriaal ook AAN DE METER kunt kopen voor minder dan de prijs van een hele snaar. Ik heb dus twee meter van dat spul gekocht, zou volgens de verkoper gewoon met secondelijm geplakt moeten kunnen worden. Daar gaan we vanavond dus mee aan de gang! Weet iemand de voordelen van een platte snaar t.o.v. een ronde? Rekt die minder uit? Ik ga het vanavond eens proberen met een ronde, zo nee dan wordt het verder zoeken naar een platte snaar. Wordt vervolgd!
Thomas Baur
Raicho
Contacteer:

16 okt 2007, 18:45

Thomas,

Ken je de secondenlijm van Olba? Van dit spul weet ik dat het heel goed rubber lijmt en ook ietwat elastisch blijft. Meer info op http://www.olbaproducts.nl" target="_blank Deze firma demonstreert regelmatig op modelbouw-, auto- en motorbeurzen. Bestellen kan rechtstreeks bij de fabrikant. Zelf heb ik dit spul regelmatig gebruikt voor diverse lijmklusjes en ik heb er goede ervaringen mee.

FWIW,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

17 okt 2007, 00:19

Nou, inmiddels een zeer chaotische doch gezellige avond gehad. Laurens kwam onverwachts met zijn vader op visite, wat erg gezellig was. Een kleine rondleiding ging gepaard met de nodige oh's en ah's en toen ook M. Miller zich bij het gezelschap voegde was het net een herentheekransje voor gevorderden :) De antieke laptops stonden naast de platenspelers op tafel en werkelijk elk techniekgerelateerd onderwerp is minstens tweemaal de revue gepasseerd. Toen vervolgens ook nog Harrie en Harry uit Eindhoven aan kwamen zetten om zoals afgesproken mijn via MP verkochte bioscopopstoelen op te halen was het feest compleet. Dit potige duo was eveneens onder de indruk van alle technische verzamelartikelen in huis en de sfeer steeg even tot museumexpositie-hoogte.

Tegen de klok van elf gingen Laurens en zijn vader weer huiswaarts en hebben Marc en ik nog even aan de VCR gesleuteld. De snaren zijn inmiddels vervangen en het lijmen van het snaarmateriaal met secondelijm blijkt uitermate goed te gaan. Recht afknippen is de clou en dan een klein druppie secondelijm erop en goed aandrukken. Vervolgens half uurtje laten drogen en je hebt een volwaardige snaar! Goed, snaren geplaatst en alle onderdelen na veel gedoe weer op de juiste plek terug gezet waar ze thuishoren. Het terugzetten van de metalen schijf aan de onderkant van de koppentrommel gaf nog wat gedoe, hij zat in eerste instantie veel te vast en de kop was niet meer in beweging te krijgen. Gelukkig bleek dit eenvoudig op te lossen.

Okee, testen maar! Goed, ding gaat aan en er komt een soort geluid uit alsof een motor niet kan draaien en dus luid begint te brommen. Hm, kan niet goed zijn. Het hele systeem uitgeschakeld en vervolgens eens mechanisch overal aan gaan bewegen. Ha, hier is het inrijgmechanisme! Zei Gromsound daar niet ooit iets over? Eens kijken hoe het werkt. Ah, kijk nou! Die hele koppentrommel kan draaien! En hij wordt als het ware aangedreven door deze metalen snaar die naar dat PLASTIC wieltje met PLASTIC tandwieltje gaat. Dat tandwieltje zou moeten draaien en drijft dan via dat andere tandwieltje een paar microswitches aan, die het apparaat ongetwijfeld in gebruikstoestand moeten brengen. Eraf met dat beugeltje, dan kunnen we 't beter zien. Verdraaid, hartstikke gebroken dat ronde dingetje en erger nog, ook het tandwieltje is gebroken en het slipt dus als een idioot. Resultaat: apparaat begint met de inrijghandeling, komt niet aan het einde dat door de microswitch zou moeten worden aangegeven (soort overname contact idee) en blijft dud hangen vlak voor het einde van de denkbeeldige lus van handelingen... Lekker dan!

Op dit moment is het tandwieltje met wat druppels secondelijm opnieuw rond zijn asje gelijmd. Als dat nou houdt, zou het grootste leed geleden moeten zijn. Ik ben er nog niet achter in hoeverre de gebroken borging van het andere dingetje invloed heeft en wat de functie er eigenlijk van is, maar op Gromsounds website staat een erg mooie beun oplossing met een stukje buis en een schroef, wellicht het overwegen waard. Voor de rest ga ik zo puinruimen en naar bed. Morgen gaat de wekker weer om 7.00u. :shock:

Natuurlijk wel weer wat fotootjes van de handelingen van vanavond:
Mooi strak, zo'n vervangen snaar
Mooi strak, zo'n vervangen snaar
En nog een mooie nieuwe snaar, deze is voor het transportmechanisme
En nog een mooie nieuwe snaar, deze is voor het transportmechanisme
Pff, dat maken we toch zeker zelf??
Pff, dat maken we toch zeker zelf??
Krullebol knutselt in antieke videorecorder
Krullebol knutselt in antieke videorecorder
Hier zijn de grebroken onderdeeltjes duidelijk te zien
Hier zijn de grebroken onderdeeltjes duidelijk te zien
Ook het tandwiel is gebroken, hopen maar dat die secondelijm het houdt...
Ook het tandwiel is gebroken, hopen maar dat die secondelijm het houdt...
Welterusten!
Thomas Baur
gromsound
Contacteer:

19 okt 2007, 08:00

Hahaaaa navolgers!!!!

Goed dat die tegelen bak bij jou is geland, ik zat er ook al achteraan middels de bekende 'smeermail' methode maar kon de dame helaas niet vermurwen 'hij is al toegezegd aan een ander' jaja!!

Al doende (beunende) leert men dat is wel duidelijk hier. Toemaar jongs!
(ps snaartjes uit voorraad leverbaar ook voor deze dinosaurussen en hun opvolgers).
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 okt 2007, 09:50

Mevrouw was erg aardig, ze heeft ook nog wat Philips P2000 retrocomputertjes liggen voor de geïnteresseerden. Opa was overleden, was enthousiast videograaf. Ze heeft nog een hoop op MP/speurders staan, o.a. een oranje (!) retro JVC videocamera. Ik moet nu eigenlijk eens op zoek naar zo'n Philips cam voor bij de VCR, maar eerst moet 't ding lopen :)

Oja, ik gooi dit topic dicht, gelieve te reageren in Deel 2!
Thomas Baur
Gesloten