Videobeelden herontdekt

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Otto

Re: Videobeelden herontdekt

Post by Otto » 03 Mar 2019, 12:38

Ja, met realtime kleurcorrectie en trillingsvrij maken dmv een Timebase corrector :D
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)

gromsound

Post by gromsound » 03 Mar 2019, 12:49

De Flevolijn, een film over de aanleg van het spoortraject Weesp > Almere
en wat daar bij komt (kwam) kijken in de jaren 80.
haha die heb ik zelf destijds live geteept!

Er zat een spoorfreak bij de NOS destijds, er is ook zon docu over de bouw van de toen nieuwste supermoderne lijnwerkplaats (in de vorm van een Bahco!) ik meen ook ergens in de polder. Raicho maar even vragen voor de details.

Uiteraard zijn mijn opnamen ook nog altijd in perfecte staat beschikbaar op de netjes in huis verticaal bewaarde teruggespoelde teep. Het wordt inmiddels historisch al leuk om mijn eigen teeps terug te kijken, dat was precies de reden om dat destijds op te nemen en te bewaren. lang voor joeptroep. Leve de uitvinders uit Eindhoven!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Otto

Post by Otto » 03 Mar 2019, 13:52

VHS is een uitvinding van JVC, daar is niks Eindhovens aan :lol:
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)

jamie

Post by jamie » 03 Mar 2019, 13:57

Niet helemaal met je eens.
Het systeem van het schrijven van de sporen onder een kleine hoek ten opzichte van elkaar zodat de sporen dichter op elkaar gezet konden worden is bij mijn weten wel degelijk voor het eerst door onze vrienden uit Lampengat toegepast. (op de N1700).
Die kwam volgens mij een paar jaar voor de eerste VHS uit als ik het goed heb.
Zou jij als VCR expert toch moeten weten. :lol:
Ben nu de tel echt kwijt..
Nee, hoor.. Mijn hobby loopt echt niet uit de hand..
Of toch??

Otto

Post by Otto » 03 Mar 2019, 14:14

Ik zet in de omschrijving dat het hier om VHS gaat,
Dat is een uitvinding van JVC in 1976.

Wat je zegt klopt niet helemaal, in de jaren 60 waren er al videorecorders van oa Sony RCA en Ampex die volgens het helical scan principe werkte. De eindhovenaren sloten gewoon aan in de rij. Ze waren ook niet de eerste met een tape in een behuizing (cassette)
Dat was RCA, maar de tapes waren zo groot als een schoenendoos.

jamie

Post by jamie » 03 Mar 2019, 14:20

Dat helican scan verhaal weet ik.
Maar Philips plaatste de kopjes onder een iets andere hoek (45 graden) ten opzichte van elkaar zodat je de sporen dichter op elkaar kon schrijven zonder dat ze elkaar gingen beïnvloeden.
Daardoor kon de band veel langzamer lopen en werd long play mogelijk.
Of toch??

Otto

Post by Otto » 03 Mar 2019, 14:47

Geen idee of dat zo is, ik heb een heel mooi boek van wel 4cm dik,
dat heet: The History of Television, die zal ik er eens op naslaan. Daar staat het RCA verhaal in beschreven.

Image

gromsound

Post by gromsound » 03 Mar 2019, 15:28

mijn bedoeling was te zeggen: de uitvinders van de HOME videocassetterecorder voor normale thuisgebruikers (N1500, 1972 en dat wordt algemeen erkend in de videohistorie - behalve door die suffe yanks die niet buiten de landsgrenzen kijken en dus in 1976 met beehta1 beginnen te tellen), waardoor heel veel door de makers niet bewaarde opnamen alsnog via opgedoken hometeeps opduiken. Oftewel de core business van ons Hoofd Bandengraven :D

Ja helical scan was er al en een videocassette ook (U matic) maar een complete (tuner timer modulator voor een betaalbare prijs) lekengebruikgeschikte recorder dus niet. De jap heeft alles lekker kunnen afkijken tussen 1972 en 1978... (introduxie beehta en VHS in EU). ''not invented here'' inderdaad :(

Whatever, als er maar 1 recorder is die een format kan afspelen (SVR, EL3402) is de opname gered.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Marcel1968

Post by Marcel1968 » 03 Mar 2019, 20:28

De Jappen hadden in 1972 U-matic, maar ook video cardridge, een cassette met 1 spoel, de tweede zit in de recorder.
In de USA zag je deze recorders ook, in een aflevering van Columbo gezien.
Zie mijn video op YouTube, een helse ding om te repareren, maar tot nu toe werkt deze nog prima.

https://www.youtube.com/watch?v=LEQ3_6gQJac

jamie

Post by jamie » 03 Mar 2019, 20:51

Als je die Panasonic bedoeld, die zie je ook in een paar scenes in Live and let die.
Leuk ding.
Of toch??

Marcel1968

Post by Marcel1968 » 03 Mar 2019, 21:50

Ja, dat is ook de video in de Live and let die.
Net even een screen shot gemaakt, zo te zien is dit de player uitvoering, heeft minder knoppen.
Verder nooit een tweede gezien in Nederland, of is er wel iemand die deze video ook in collectie heeft.
Wel in het verleden een paar cassettes gekregen, dus zullen er wel meer zijn geweest in Nederland.
Attachments
National video cardridge.jpg

Post Reply