Het grote Videopac G7000 - G7200 - G7400 Topic

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Dominic

Het grote Videopac G7000 - G7200 - G7400 Topic

Berichtdoor Dominic » do apr 05, 2012 10:41 pm

Afbeelding

Aangezien de populariteit van oude spelcomputers weer aan het opleven is leek het me een aardig idee om een verzameltopic te maken voor de Videopac serie. Toch een beetje video en helemaal in kleuren van onze andere apparatuur en natuurlijk het belangrijkste; Philips :mrgreen:

Ik wil hier het eea laten zien wat ik zoal aan reparatie's doe, tips uitwisselen en kennis delen. Natuurlijk is ieder ander ook welkom om zijn Videopac ellende te laten zien :mrgreen:

Ik zal aftrappen met de G7000 die ik afgelopen week op Marktplaats kocht.
Laatst gewijzigd door Dominic op do apr 05, 2012 11:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Een ieder die zich aanpast aan de geest van de tijd, raakt zijn persoonlijkheid kwijt.

Dominic

Re: Het grote Videopac G7000 - G7200 - G7400 Topic

Berichtdoor Dominic » do apr 05, 2012 11:16 pm

Nadat mijn schoonvader een G7400 + G7000 + spellen en boekjes had meegenomen heb ik eerst de G7000 onder handen gehad. Deze bleek echter direct goed te werken en is na een schoonmaakbeurt direct weer met twee dubbelle spelletje op Marktplaats verdwenen. Er is geen lol aan als ik er niet aan kan sleutelen :mrgreen: Al struinend over MP kwam ik nog een G7000 tegen met spellen, in rampzalige staat. Zo te zien in een schuurtje of garage gestaan, nat geweest, stof en blubber erop, geen moeite genomen om een fatsoenlijke foto te nemen ... maaaaaaar "teab" ! Bod van een paar euro + verzenden gedaan en voila eergister stond hij dan op de stoep.

Inderdaad een wrak, een G7000/22 Made in France NrSF:235826. Action knop van een joystick mist, ongelooflijk smerig, aardlek klapt eruit als je de stekker erin steekt … genoeg werk dus.

Tot nu toe :

Voeding slecht, primair elco in sluiting (10uF 385V) lekt electroliet op de print. Secundair een enorme rimpel op de 11.8 Volt DC. Alle elco’s secundair vervangen en rond de regelaar, rimpel weg en spanning weer stabiel.

Coax kabel bij de uitgang van de behuizing geknikt, stukje ingekort en weer prima beeld, meestal gaan ze stuk bij de stekker dus ik had geluk.

Processorbord heeft op de een of andere manier een tik gehad, ontkoppel c’s bij de RAM waren slecht (in waarde verlopen en lek) en bij een TTL chip was er een pootje van een ontkoppel C afgebroken. Na vervangen loopt alles prima voor alsnog.

De behuizing in bad gedaan met een scheut Dreft en Dasty, en dan maar poetsen met een zachte borstel en zacht sponsje (geen schuursponsje). Het water was niet om aan te zien nadat ik klaar was .....

De cardridgehouder schoongemaakt. Dit doe ik met een oude telefoonkaart met om de rand koffiefilterpapier gevouwen natgemaakt met IPA en kontakt-60. ABSOLUUT NOOIT contactspray gebruiken. Dan de telefoonkaart met nat papier een paar keer in en uit de contactsleuf bewegen en met een droog papiertje nog eens herhalen. Succes verzekerd, alleen niet teveel zijwaartse druk geven anders verbuigen de contacten.

Nog te doen :

*Josticks schoonmaken en repareren.

*Composiet en Audio uitgang erop maken, Printplaatjes heb ik al getekend en ga ik binnekort laten maken in serie productie zodat het eea zo uit te wisselen is. Ook bied de intel videocontroller de mogelijkheid om met een R2R dac RGB uit te sturen. Daar werk ik nog aan.

Afbeelding
Stof, water en ander vuil.

Afbeelding
Joystick

Afbeelding
Andere joystick

Afbeelding
Detail van het vuil op het toetsenbord

Afbeelding
Systeem unit

Afbeelding
Open dat ding ! Jawel ook aan de binnenkant heeft water gezeten …

Afbeelding
Productie datum NOVEMBER 1981 !

Afbeelding
Voormalige bewoner heeft het helaas niet overleefd…

Afbeelding
RF unit verwijderd

Afbeelding
Ook de voeding en het processorbord verwijderd. Ook daaronder is alles aangeslagen van het vocht.

Afbeelding
Oh jawel ! Alles kan kapot ! Of zoals m’n vader ooit eens zei ; Wat z’n ogen zien slopen z’n handen

Afbeelding
De behuizing is verdammt gewoon voorbereid voor een netschakelaar ! Waarom bouwen ze die er dan niet in ?!?!?!

Afbeelding
Klein beetje kleurverschil …

Afbeelding
Ok gewoon smerig dus … stonk naar schimmel …

Afbeelding
Globale indruk van de onderbak

Afbeelding
Sopje in het bad na afloop van het schoonmaken van de behuizing

Afbeelding
De behuizing ligt te drogen dus kan ik mooi de elektronica aanpakken.

Afbeelding
Voeding ontdaan van zijn slechte elco’s en nieuwe geplaatst.
Let op dat dit een schakelende voeding is. Low ESR elco’s zijn een must in de secundaire zijde.

Afbeelding
Aansluiten en ….. niks

Afbeelding
Los opgesteld op m’n werkblad

Afbeelding
Coax nagekeken en een verdachte knik gevonden vlak buiten de kast.
Kabel ingekort en opnieuw aangesoldeerd op het RF blik. Voila 8048-wartaal maar wel beeld !
Er zit dus leven in !

Afbeelding
Ontkoppel C bij de ram was slecht (100nF over voeding) en c’tje bij een TTL was gewoon afgebroken, vervangen en voila een bekend scherm !

Afbeelding
Hele spul weer de kast in (nog niet dicht gemaakt moet er nog in zijn) en nog eens getest met toetsenbord

Afbeelding
Videopac 30 – Battlefield draait in free-run zonder joysticks tegen zichzelf :)
Een ieder die zich aanpast aan de geest van de tijd, raakt zijn persoonlijkheid kwijt.

Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Harrie » vr apr 06, 2012 4:37 pm

kijk toch eens ! :D
dáár kan ik veel waardering voor opbrengen ! :wink:

ik had gisteren ook een emmer met vuil sop na het reinigen van een A.B.
A.B. was niet beschadigd gelukkig, wel erg vuil, en is nu niet te onderscheiden van nieuw. 8)

Ik hoop dat dit topic snel volloopt met zulke leuke projecten !
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541

mauriceh

Berichtdoor mauriceh » vr apr 06, 2012 4:53 pm

Moet voldoening geven zo'n bak ellende weer aan de gang te brengen.
Maakt de hobby leuk.

Ook ik heb hier nog ergens een oude game liggen(o.a. beroemde tennis blokjes) en zal ook eens zoeken op die defecte C-tjes bij de TTL's.
Heb ik als gadget display-item bij oude K9.

Heel mooi weer in ere hersteld het spel,
Veel speel plezier.

Dominic

Berichtdoor Dominic » vr feb 15, 2013 3:07 pm

De G7000 is vandaag naar een nieuw baasje gegaan die nog wel de doos op zolder had en de spellen maar geen console. De Gromsound VCR videomod iets aangepast en nu braakt hij ook mooi composiet uit.

Hij staat bij de nieuwe eigenaar nu aangesloten tussen zijn Bose-design meuk op een TV uit 2012. Men was er erg blij mee :mrgreen:

Paar weken geleden bij de kringloop twee 2e generatie joysticks gevonden met stekker. Eigenlijk voor de G7400 bedoeld maar ik heb er één gekannibaliseerd om de G7000 weer netjes te maken. Kortom van het wrak dat ik kocht is het nu een hele mooie complete console geworden en perfect werkend.

pr0ton

Berichtdoor pr0ton » vr feb 15, 2013 3:14 pm

*Composiet en Audio uitgang erop maken, Printplaatjes heb ik al getekend en ga ik binnekort laten maken in serie productie zodat het eea zo uit te wisselen is. Ook bied de intel videocontroller de mogelijkheid om met een R2R dac RGB uit te sturen. Daar werk ik nog aan.
Heb je daar nog naar gekeken?

Dominic

Berichtdoor Dominic » vr feb 15, 2013 3:19 pm

Ja de DAC heb ik opgebouwd, daar was echter niet echt ruimte meer voor in de kast zonder het eea uit te breken. Ik werk nu aan een SMD variant.

RGB output is goed mogelijk met de 7000, heb het op 3 verschillende schermen getest, zowel LCD als beeldbuis. Ging prima.

movieman

Berichtdoor movieman » vr feb 15, 2013 3:45 pm

Ik wist helemaal niet dat Philips spelcomputers heeft gemaakt. Maar goed, we zijn nooit te oud om te leren. Prachtige aanwinst en zeker nu hij weer is gerepareerd. Als ik dit zie, komen bij mij nostalgische gevoelens op zoals print en poke... Commodore C=64, Amiga 500 e.d. Toch jammer dat we nu liggen te klooien met Windows en Microsoft en al die troep. Een Commodore-OS draaide altijd, hing zich nooit op en maakte ook geen ongeldige bewerkingen, om maar wat voordelen te noemen. Ja de jaren '80 en '90 hadden toch iets speciaals en dat heeft niks te maken met het feit dat wij "ouderen" niet met de tijd meegaan, ik heb namelijk ook een mobieltje en een Bluray. :lol:

Groetjes. ;-)

Dominic

Berichtdoor Dominic » vr feb 15, 2013 5:14 pm

Ho ho ! Een infinite loop was ook bij de C64 zo geregeld hoor ! Paar foute bitjes in-klokken vanaf je cassette en je kunt resetten en opnieuw beginnen :mrgreen: Wat te denken van een dubieuze poke op een verkeerd adres, kun je de meest vreemde verschijnselen van krijgen.

Wat dat betreft is het alleen maar makkelijker geworden met de huidige systemen. Stel je voor dat je je windows bak bij elke fout moet resetten. Nu blijft het OS gewoon draaien en veeg je het geheugen leeg.

movieman

Berichtdoor movieman » vr feb 15, 2013 5:34 pm

syntax error :lol:

Plips

Berichtdoor Plips » vr feb 15, 2013 5:47 pm

De g7000 was mijn eerste spelcomputer, gekregen van mijn neefjes die overgestapt waren op de 8-bit Nintendo.
Het ding kwam samen met een indesit Z/W tv (oranje bolletje) en ons mam deed mij beloven het tvtje alleen maar te gebruiken als monitor. Er zat toch geen antenne meer bij, dus volgens mijn ouders was tv kijken geen optie, al hadden ze nooit gedacht dat ik na 2 dagen al zelf een VHF en een UHF antenne geknutseld had van oude kleerhangers :lol:

Enfin, bij de Videopac zat een ruime hoeveelheid spellen maar het zwartwitscherm begon te vervelen toen ik ontdekte dat het ding gewoon kleurenbeeld kon geven, want daar was ik bij het TV toestel beneden achtergekomen.
Ik kreeg daarop van mijn tante een Trinitron TV, en toen duurde het eigenlijk al niet lang meer voordat ik een Commodore 64 van een maatje kon kopen voor 25 gulden, einde Videopac voor mij...
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...

Turbo.d
Contacteer:

Berichtdoor Turbo.d » vr feb 15, 2013 6:21 pm

Ik wist helemaal niet dat Philips spelcomputers heeft gemaakt. Maar goed, we zijn nooit te oud om te leren. Prachtige aanwinst en zeker nu hij weer is gerepareerd. Als ik dit zie, komen bij mij nostalgische gevoelens op zoals print en poke... Commodore C=64, Amiga 500 e.d. Toch jammer dat we nu liggen te klooien met Windows en Microsoft en al die troep. Een Commodore-OS draaide altijd, hing zich nooit op en maakte ook geen ongeldige bewerkingen, om maar wat voordelen te noemen. Ja de jaren '80 en '90 hadden toch iets speciaals en dat heeft niks te maken met het feit dat wij "ouderen" niet met de tijd meegaan, ik heb namelijk ook een mobieltje en een Bluray. :lol:

Groetjes. ;-)

Geen fouten bij commodore :?: dan ben je met de Amiga 500 toch iets vergeten:

Afbeelding

:mrgreen: Mijn Amiga had ik een extra programmatje. als ie in Workbench crashed dan zegt ie tegen me:
"Softwarefailure; please reset and try again." :mrgreen:
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |

Dominic

Berichtdoor Dominic » vr feb 15, 2013 6:39 pm

Mijn favoriet blijft dan toch echt : "Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot" :mrgreen:

movieman

Berichtdoor movieman » vr feb 15, 2013 6:59 pm

@ Turbo: die error werd volgens mij heel vaak teweeggebracht door een virus. Heb jij illegale software gedraaid? Stoute jongen! :lol:

Turbo.d
Contacteer:

Berichtdoor Turbo.d » vr feb 15, 2013 7:27 pm

:oops: "Softwarefailure; please reset and try again." :oops:

Trouwens; ik heb voor de Amiga de volgende software gewoon legaal liggen:
Workbench 1.2 ; 1.3; 2.04; 3.0; 3.5; 3.9
Directory Opus 4, en ehhh.....
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |

Terug naar “TV en video”