Grundig SVR4004

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

russian

30 jul 2019, 17:48

Schijnbaar heb ik toch iets met aparte videorecorders. Mijn eerste is een Philips LDL1100 wat eigenlijk een Grundig VRC-601 is in een Philips jasje.
Nu dus een Grundig SVR4004. Wat opvalt is het gigantisch mooi gemaakte loopwerk. Lijkt heel sterk op dat van de LDL1100, eigenlijk ook begrijpelijk gezien de zelfde cassette behuizing. Maar tja deze recorders hebben een zeer slechte naam onder de verzamelaars: rampbakken!
De afkorting SVR zal dan ook wel slechte video recorder betekenen.
Och heb de documentatie dus een mooi project voor de winteravonden. En intussen is een N1700 en een N1502 ook al verschenen.
Wat ik wel mis voor de 4004 is het knopje bovenop de recorder en enkele SVR cassettes. Dus als je iets hebt hoor ik het graag
Marcel1968
Contacteer:

31 jul 2019, 08:43

Voor mij geen rampenbak hoor, tot nu toe nog allemaal kunnen repareren. Je moet deze recorders gewoon kennen, dan gaat het goed komen. Inmiddels hier drie goed werkende staan. Ook de VCR3500 en tweemaal VCR4000 staan, hebben dezelfde loopwerk als de SVR4004 maar spelen N1500 en 1700 banden af. Ook deze drie zonder problemen werkend gekregen. Begin maar eerst met het vervangen van de beruchte tantaal elco's, op het forum is er veel over geschreven. Als je pech hebt zijn de koppen versleten, maar dat heeft niets met de rampenbak te maken, maar is dan gewoon veel gebruikt, dat gebeurt ook bij andere merken. Enig nadeel van deze SVR video's is het uitwisselbaarheid van banden die met diverse recorders zijn opgenomen minder is, maar opname en afspelen op dezelfde recorder is perfect. Zal wel te maken hebben met de zeer lage bandsnelheid en minimale afwijkingen in het mechaniek, bij lage bandsnelheid gaat het eerder mis.
gromsound
Contacteer:

31 jul 2019, 16:36

begin hier maar te lezen dan kom je er wel.
viewtopic.php?p=214451#p214451
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
russian

31 jul 2019, 16:55

Dank jullie beiden voor de reacties.
Ga zeker proberen dit tot een goed einde te brengen. Recorder ziet er best mooi uit en zelfs de snaartjes zijn in goede toestand. Het missende knopje is zelf ook te maken. Moet effe kijken wat mijn rommeldoos nog uitbraakt.
Maar een vraag rest mij nog. Wat gebeurt er als er een normale VCR tape gebruikt word om op te nemen en af te spelen in deze recorder???
gromsound
Contacteer:

31 jul 2019, 17:04

dat wil niet want er zou een protectie nokkeltje op zitten die alleen SVR teeps toelaat. is hier ook al een keer geshowd door iemand. ondanks dat zaten er in Marcels laatste VCR bult die ik mocht overnemen ook een paar gewone VCR banden waar SVR opnamen op bleken te staan :?

ik zit vast met mijn project (na al die moeite en ook wel kosten ditkeer). geen goeie kop beschikbaar. ding zelf lijkt het nu verder wel te doen. het is best een knap loopwerk met die tiptoetsbediening en zachte bandrem. jammer dat ook gghhrunndigghh weer typerende zwakke punten heeft die zon mooi machien lam leggen.

ik hoop nog steeds dat we een keer een VCR 1702 (bombenfest) op SVR spec kunnen krijgen, de kophoek blijkt toch hetzelfde alleen staan ze niet precies tegenover elkaar volgens de spec, dat scheelt heel ietsje. Waarom nou toch weer???? gghhrundigghhh :evil:
russian

31 jul 2019, 19:22

Hm, waarom weer Grundig? Dat is de schuld van een Duitse eBay verkoper. Die had een Duitse uitvoering van de N1700 en 2020 service manual te koop staan
Startprijs €1,- Hij had ook nog een Sony manual van de eerste beta (dacht 8080).
Nou op deze manuals is enkel door mij op geboden en had ze dus voor €3,-
Vond het lullig hem enkel €3 en de verzendkosten te sturen dus heb hier een rond bedrag van gemaakt. Dit vond hij dus een mooie geste met het gevolg dat behalve de drie gekochte manuals hij er een vijftal extra erbij gedaan had waaronder de manuals voor de Grundig 4000 en de 4004. Erg leuk.
Tja ik vond bij bestudering van deze Grundig manuals dat de recorders toch wel mooi opgebouwd zijn. Dus toen de 4004 te koop was heb ik maar toe gebeten. Tja het vlees is zwak.
Zou je "toevallig" nog wat SVR reepjes over hebben hou ik me aanbevolen. Een tweetal is meer dan voldoende.
Groetjes Ron.
gromsound
Contacteer:

31 jul 2019, 20:59

ja hoor ik heb er genoeg inmiddels en weet wat er op staat (in 2x speed doorgezipt op een 1700) dus de minst bouende (slechte films en RTL wijvenseries) kan ik wel missen.
Maar eerst een werkende kop scoren zodat ik de tussenliggende highlights eraf kan kopieren...

Je kan ook de protectie overbruggen, ik ga er van uit dat ie prima werkt op gewone (nieuwere CrO2) VCR tapes. Lijkt me vooral een commercieel mensenpest trucje dat treiternokkeltje.

Ik zou nog met de kampioen bandengraver afspreken voor een graafsessie tot wederzijds nut op locatie Hoksebarge, over 2 weken heb ik vakaansie dus hopelijk lukt het dan een keertje. :) eeeej, Otto?
Otto

31 jul 2019, 23:08

gromsound schreef:
31 jul 2019, 20:59
eeeej, Otto?
U riep..
Excuseer, ik heb de laatste maanden bijzonder weinig met video gedaan. Even andere prioriteiten.
Er staat een hele stapel SVR's in de opslag zoals je weet, inmiddels heb ik 1 werkende boven op de stapel staan maar die heeft een tracking mankementje.
Er is een continue stoorstreep zichtbaar halverwege het beeld. Totdat het opgelost is bewaar ik de spare ;)
De bandenaanvoer is ook opgedroogd dat is mede de reden dat er momenteel zo weinig gebeurt.
Oproepen leveren ook weinig op. (Plusminus 400 stuks te ruil voor de geïnteresseerden)
Bij geen interesse gaan ze uiteindelijk naar de kiepelton.

Ohja ik heb die natlab tapes nog van de 3402. Misschien effe meeten in een weekendje? Harddiskrecorder en wat hardware meesjouwen om dat fatsoenlijk over te sluizen? Ik ga definitief niet meer met die bakken aan de gang. De inhoud van de tapes interesseren me deste meer!
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
russian

01 aug 2019, 19:23

Merci voor de reacties.
Heb geduld en wacht af als er wat teepjes vrijkomen. Heb intussen het Gromsound/Marcel horror verhaal doorgelezen en ga bij mijn electronica boer (de onvolprezen winkel Brigattie in Eindhoven) een familie verpakking condensators bestellen 10UF 35V radiaal.
Zal ze nodig hebben. Ben benieuwd hoe de staat van de kop is. Time wil tell.
Dat mijn LDL1100 waarschijnlijk nooit zal werken vind ik niet zo'n probleem. Het ding is voor mij jeugd sentiment.
Maar de SVR4004 niet, die gaat op de pijnbank. :mrgreen:
gromsound
Contacteer:

02 aug 2019, 15:18

Er is een continue stoorstreep zichtbaar halverwege het beeld.
dat hat Marcel ook met een verkeerde kop in de SVR (een VCR LP kop die de fieldswisselmagneet elders heeft zitten). Kijk maar in dat andere topic. Dan heb je gewoon prima kleurbeeld met precies halverwege een stoorstreep! viewtopic.php?p=215275#p215275

[AHA dan zou je dus door herplakken van dat magneetje alsnog een VCR LP kop in een SVR kunnen gebruiken? daar zijn er al iets meer van]

probeer dus een van de andere koppen met het magneetje op de andere plek. dikke kans dat het dan oke is.
hoop ik uiteraard ook want ik had graag de SVR restantstortbult (3 stuks?) van je overgenomen, of tenminste 1 goeie kop (snik).

We kunnen die acties combineren met het 3402 festijn alhier, dat scheelt weer gewicht op je terugweg :lol:
kheb ook geen haast je roept het maar een keer als het je uitkomt.
russian

02 aug 2019, 17:58

Intussen heb ik ook niet stilgezeten. Heb zitten zoeken naar SVR tapes en natuurlijk niks kunnen vinden. Stom stom stom.
Kwam erachter dat die dingen SVC heten.
Tja en dan vind je via eBay ( kleinanzeige) er voldoende.
Komen er al een 9 tal ingesealde uit Die Heimat naar mij toe.
Meer dan voldoende.
Otto

02 aug 2019, 19:13

gromsound schreef:

probeer dus een van de andere koppen met het magneetje op de andere plek. dikke kans dat het dan oke is.
hoop ik uiteraard ook want ik had graag de SVR restantstortbult (3 stuks?) van je overgenomen, of tenminste 1 goeie kop (snik).

We kunnen die acties combineren met het 3402 festijn alhier, dat scheelt weer gewicht op je terugweg :lol:
Zoals eerder gezegd wil ik eerst dit project afronden voor ik het eea van de hand doe.
De tip van die videokop ga ik proberen.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Marcel1968
Contacteer:

03 aug 2019, 09:36

Otto schreef:
02 aug 2019, 19:13
gromsound schreef:

Zoals eerder gezegd wil ik eerst dit project afronden voor ik het eea van de hand doe.
De tip van die videokop ga ik proberen.
Kijk ook of het aftast kopje onder de koppentrommel niet onderbroken is, als er geen puls is gaat de kop omschakelpunt ook niet werken.
gromsound
Contacteer:

03 aug 2019, 21:26

toen mijn aftastkopje stuk was (zie ghhrundigghh topic) deed de kopservo het ook niet en ging ie ongecontroleerd tollen dus dan heb je helemaal geen beeld. Wat Otto beschrijft lijkt sterk op wat jij liet zien (4000 kop in 4004).

Apart overigens dat er dan wel gaaf kleurbeeld uit komt, volgens de spec staan SVR koppen niet hetzelfde als VCR LP georienteerd tov elkaar. of was dat een verse testopname dan maakt het niet uit natuurlijk.
BMW635

04 aug 2019, 07:36

Bij vcr/svr staan de videokoppen in serie geschakeld en gaan naar één voorversterker (die onder de koppentrommel). Er kan bij weergave dus niets geschakeld worden.
Groeten, Rob
Plaats reactie