Philips VR838/02 mechanisch en elektrisch afregelen

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Beeldbuisje

07 jul 2019, 15:08

Bovenstaand toestel is eigenlijk ooit een Marktplaats-zoldervondst geweest.
Uit mijn kindertijd (ook toen al aan het hobbyen :D ) droom ik al van zo’n Philips videorecorder. Het verlichte LCD display met glaasje voor heb ik altijd über gevonden qua design. Ik moet iets met glaasjes hebben; glasplaten voor tv schermen is ook zoiets waar ik een enorme zwakte voor heb.

Nu goed, omdat het apparaat half gesloopt was, is hij wat aan de kant gegaan en zeker toen ik zijn S-VHS broertje tegen kwam, heb ik er lang niet meer naar omgezien. In mijn werkplaats heb ik weer een mooie beeldbuis tv neergepoot (Loewe Art Plus C9003 chassis), waarop ik tijdens het hobbyen mijn oude videobanden eens ga afspelen en tegelijk sorteren. Ik zoek dus opnieuw een goede videorecorder en heb de VR838 dan maar terug vanonder het stof gehaald.

Het technisch verhaal:
Van het mechanisme lagen de bandgeleidingspennen los, drukrol versleten, litium back-up batterij leeg,...

Elektrisch en mechanisch is dit toestel wellicht weer helemaal in orde, maar wie kan er mij nu tips geven om de boel af te regelen zodat ie weer staat zoals in de fabriek.

Als je een band start, moet het toestel bijna een halve minuut zijn tracking regelen voor het beeld stabiel staat.
Een iet of wat verouderde band laat vele zwarte dropouts geven wat aan een versleten videokop doet denken. Niets is minder waar, want die kop in de VR948 laat die laatste met de verouderde tape een mooi beeld geven.

Volgens de service manual zijn alle elektrische instellingen ook verloren als dat litium batterijtje leeg geweest is. Logisch dus dat eea niet meer werkt zoals het zou moeten.
Zo’n ding compleet afregelen heb ik nooit gedaan. Hoe begin je daar eigenlijk aan bij dat specifieke type?
Will
Contacteer:

07 jul 2019, 19:26

Bij Wil Manshande staat de servicemanual, met afregelgegevens.
Klikklik
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
mae

07 jul 2019, 21:42

Ik ben het ermee eens dat het prachtige machines zijn. Het Ghhhhhrundighhh-gehalte is relatief hoog (het is een van de eerste modellen die niet door Philips videq maar door i3r Neurenberg gemaakt is), dat zie je terug in de afwijkende opzet van de electronica maar dat betekent wel dat het ding geavanceerder is dan zijn tijdgenoten die volledig bij Philips vandaan kwamen. Ik heb er wel een zwak plekje voor.

De machines in de manual bij Wil Manshande zijn allemaal van generatie 1993. De laatste incarnatie van dit chassis was de VR948 van 1994. Daarna gingen de high-end ontwerpen uit Neurenberg een beetje meer richting wat in Wenen gebruikelijk was en Wenen gebruikte ook wat technieken uit Neurenberg. Nog 1 of 2 jaar later ging Neurenberg dicht, ontwikkeling werd samengevoegd in Wenen (met nog steeds wel verschillen in opbouw tussen de normale en de luxe modellen) en productie ging grotendeels naar Szekesfehervar.
Plaats reactie