Reanimatie VR2020 met LED bar

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

mae

10 jul 2019, 11:08

Het is misschien handig om de etiketjes van de modules te gebruiken. Er staat een revisienummer en een productiedatum op.
elwin
Contacteer:

10 jul 2019, 21:22

Hier ook een zwart balkje eerste generatie VR2020 staat, wel zonder de leds.
Deze zijn toch wel anders gebouwd als de latere VR2020´s. De U20 print ziet er ook anders uit, ik heb mij hier nog niet in verdiept, maar denk wel dat er verschillen zijn dat invloed heeft op de werking.
Die verschillen zijn er inderdaad, er zit een duidelijk verschil in bestukking en op de U20 print van de mijne zijn dan ook nog eens een aantal printbanen doorgeslepen en her en der met een los stukje draad 'omgelegd'. Ik durf haast wel te beweren dat printen van na revisie 13 (zoals beschreven tenminste in het schema in mijn servicemanual boek ) niet uitwisselbaar zullen zijn met oudere uitvoeringen.

Ook is de print in het bedieningspaneel anders, in een zwart balkje dus hier ook mee opletten.
Ook het geluid en beeld afstand van de koppen zijn anders van de zwart balkjes , opnames van de latere VR2020´s en verder loop het beeld en geluid niet synchroon.
Die van mij is nog zo veel voorserie dat de bedieningsprint bij het cassettedeksel aanloopt
Als je geluk heb zit er bij Otto in de doos onderdelen van een zwart balkje, anders op zoek naar een andere zwart balkje en van twee
een goed werkende van maken, maar ook risco dat de accu uitgelopen is.
Ja dat is het idee, ik heb nog een zwartbalk rondslingeren, maar die is ook hopeloos de weg kwijt, ik krijg sowieso steeds meer de indruk dat alleen een grondige transplantatie, en dan wel op componentenniveau het enige is dat resteert, zeker na het lezen van het relaas van Bjorn Kusters
Met contactspray weer opgelost ik hoop wel dat je daarna alles weer verwijderd hebt, dat spul vreet alles aan op den duur.
Kontakt 60, even laten werken, daarna wegpoetsen. Kontakt WL erachteraan en weer schoonpoetsen. Soms spoel ik nog na met IPA op lastig te bereiken plaatsen, dat is wat goedkoper morsen :wink:
Het is misschien handig om de etiketjes van de modules te gebruiken. Er staat een revisienummer en een productiedatum op.
Ja dat plan had ik maar op die U20 print is niets te vinden wat dat betreft om de revisie versie te bepalen of ik kijk ergens overheen foto's staan in het OT. Afgaande op de bestukking moet het in ieder geval pre revisie 13 zijn.
mae

12 jul 2019, 19:37

Kennelijk is het label daar afgevallen. Als er op de vervangende prints wel labels zitten, kun je de productiedatum in elk geval wel zien en het revisielevel van de module zelf. Of anders vergelijk je gewoon de print.

Er staat trouwens wat uitleg over de labels in elke Philips video servicemanual, kennelijk hadden ze daar ook wel door dat het anders wat lastig zou kunnen worden met de juiste vervangers.
elwin
Contacteer:

06 aug 2019, 21:40

Tijd voor een tussentijdse update.
Helaas nog steeds weinig tijd in de weekends maar we doen het er maar mee.

De printenstapel van Otto heeft in ieder geval duidelijk gemaakt dat de recorder met een verzameling problemen kampt (jaja ik hoor ergens Citroën CX! op de achtergrond :wink: ).

Met een andere MOC (de U180 dus) print erin staan de spoelschotels in principe stil en probeert het deck vaak in te rijgen. De einddetectie wordt echter niet door U20 begrepen, dus het inrijgen van de opstartprocedure blijft 'hangen'. De lichtsluizen van P068 en P069 zijn het probleem niet, die functioneren. Maar ook een wissel van P070 heeft voor deze kwaal nog niet geholpen. Het gebrek aan een fatsoenlijke manual doet zich wat dat betreft wel een beetje gelden, het is een klus om door de verschillende uitvoeringen heen goed de trajecten, die ook nog eens op elkaar werken, te kunnen volgen.
Ik kon voor een redelijk bedrag nog wat 3,6 v accu's scoren, voor de originaliteit en voor het opstarten geeft me dat toch een wat lekkerder gevoel. Dan is er hoe dan ook, zelfs in de eerste milliseconden, altijd prik tijdens de opstart, een elco heeft toch in enigermate tijd nodig om te laden.

In mijn speurtocht naar VR2020 info heb ik trouwens een ingangetje naar oude jaargangen van een Engels televisietijdschrift gevonden:
https://www.americanradiohistory.com/Ar ... 982-08.pdf
op bladzijde 532 staat de logic achter de motoraandrijving beschreven, reuze handig om de ingewanden wat verder te doorgronden.

Als je in de url het jaartal of editienummer verandert kan je nog meer van de tijdschriften opvragen, er staan echt leuke artikelen in.
In dit nummer bijvoorbeeld de intro van videodisc in de UK:
https://www.americanradiohistory.com/Ar ... 982-06.pdf

Voor zover ik heb uitgeprobeerd staan jaargangen van 1980 t/m 1989 online.

Goed, het is echter ook weer niet alleen maar kommer en kwel, op Marktplaats kwam ik nog een verdwaalde VR2020 grijsbalk, tjsa hoe noem je eigenlijk de latere uitvoering?, tegen en die functioneert tadellos. Zelfs de aandrukrol is nog heel behoorlijk en vooruit het remrelais klappert bij het opstarten een beetje maar dat is het dan ook wel. In het ergste geval kan ik desnoods die leegroven/de zwartbalk eromheen bouwen. Dat functioneert betrouwbaarder dan het oude spul is mijn voorzichtige overtuiging. Maar dat is echt plan B en zover is het wat mij betreft nog niet.
gromsound
Contacteer:

07 aug 2019, 16:04

mwah dan kan je ook alleen het dekseltje overzetten das geen sport.
of wat ik ooit deed in een vlaag van tijd teveel: een 2024 verbouwen tot 2020 uiterlijk, zie forumhistorie.

een ECHTE audioindicator-2020, ernstig zeldzaam dus niet verbeunen aub dan wil ik hem wel ruilen tegen een gewone zwartbalk (1980 met specialstempel). er staat hier nog eentje met wat stilstandsstrammegewrichten. met Ottos spitbult en de normale manual kom je dan vermoedelijk een stuk verder.

maar het blijft hobbywerk hoor zon 2020, echt lang doorlopen doen ze helaas niet. echt museumspul en leuk meegenomen als ie een demo van een paar minuten kan draaien.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
gromsound
Contacteer:

13 okt 2019, 13:59

Hoi Elwin, is er nog voortgangsnieuws over deze bak?
Het omruilaanbod blijft geldig :) Als het ding wellicht toch uitelkaar wordt getrokken neem ik graag genoegen met het complete front en de audio-unit (in ruil voor overeenkomstige 2020 standaarddelen).
elwin
Contacteer:

03 nov 2019, 20:37

Hi Andre,

weinig vordering helaas.
Oktober is in onze familie een verjaardagen marathon, die weekenden waren sowieso vergeven aan iets anders dan de hobby. Maar het kost me sowieso moeite om er echt even tijd in te kunnen stoppen.

Vandaag nog wel weer wat zaken langsgelopen.
De rem heeft wat weinig kracht en daardoor gaat uiteindelijk de linkerspoelschotel toch draaien maar het is ergens ook vreemd dat de U20 module voortdurend 'high' blijft geven op het circuit voor de aandrijving van deze spoelschotel. Het is ook geen echt mooie 5v, het zit zo rond de 3,9.
Op het transistorforum wel een artikel gevonden over een VR2020 reparatie (maar dan als onderdeel van zo'n videocenter ) die ook last had van een verzameling logic storingen en daar de vraag maar eens gesteld wat er toen nodig was aan nieuwe onderdelen om die U20 weer bij de les te krijgen. Anders toch maar eens de stoute schoenen aantrekken en de U20 uit de werkende VR2020 overzetten om de problemen wat beter te kunnen isoleren, als ik echt zeker weet dat de modules verwisselbaar zijn.

Ik snap je aanbod maar ik ben nog niet aan opgeven toe :wink:
gromsound
Contacteer:

04 nov 2019, 17:19

u weet: ik heb zeeen van tijd en oceanen van geduld 8) het ding gaat in ieder geval niet de bak in of retour kringloop.
succes!
drVCC
Plaats reactie