Reanimatie VR2020 met LED bar

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

elwin
Contacteer:

01 jul 2019, 06:50

Bij de vorige NVHR beurs had ik dus een zeer vroeg VR2020 exemplaar te pakken, deze heeft dus nog af-fabriek de LED bar voor het weergeven van het audio signaal.

Ook ondergetekende heeft last van een gezonde mate van AMHD, dus mijn moed bij elkaar geraapt om dan toch deze VR2020 oerversie tot leven te brengen, how hard can that be? Nou... in de tussentijd van baan gewisseld en nogal wat weekenden aan familiebezoeken etc moeten besteden dus ik moethet bij dit project echt hebben van de verloren uurtjes.

Als eerste maar begonnen met het verwijderen van het Rifa rotje bij de net entree en vervangen door een modern X2 MKP exemplaar. Zonder kan ook wel maar bij deze machine wil ik zo veel mogelijk bij het origineel blijven of een daadwerkelijk beter alternatief toepassen zodat het ding ook naderhand betrouwbaar en langdurig in bedrijf kan blijven.

Afbeelding

Afbeelding
netentree doorgesoldeerd

Volgende stap was de U020 CTRL print, daar huist immers de gewraakte backup accu. Helaas had deze in mijn exemplaar zijn verwoestende werk al aardig kunnen uitvoeren. Maar de gehele print is er eigenlijk best slecht aan toe, overal groene aanslag en bij nader onderzoek zijn een aantal printbanen gewoonweg verdwenen/opgelost.

Afbeelding

De hele hap schoongemaakt met een combi van contactspray en afspoelen met IPA. Spiritus blijkt ook goed te werken voor die groene bagger. Het is iets koperoxide achtigs, de CTRL print in mijn exemplaar mist nog een beschermingslaag over de printbanen, ongetwijfeld het gevolg van het nog experimentele stadium van de recorder ten tijde van de productie. Dat heeft dus lekker kunnen oxideren.

Afbeelding

Afbeelding

De accu in ieder geval rap vervangen door een 1000uF elco maar de schade is op deze locatie op de print toch niet te negeren. Daarop maar een aantal bypasses gesoldeerd en na afloop de continuiteit gemeten, het scheelt dat ik een groot video serviceboek heb waar ook alle prints van de VR2020 staan. Maar de online beschikbare servicedoc van de VR2021 voldoet voor deze print ook afdoende. Gek genoeg is de Vr2020 van Wil van Manshande niet compleet in dit opzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de U20 in orde werd bevonden is deze weer in de recorder teruggeplaatst en na het lichtjes in het vet zetten van de inrijgbanen was het uur u toch aangebroken. Opregelen met een variac is zinloos en zelfs af te raden wegens het gevaar van schade aan de logic, dus het was erop of eronder.
Nadat ik de prik erop had gezet kwam de klok na een kleine seconde tot leven, gelukkig hij is toch niet helemaal dood. Gek genoeg start de klok op 6:00. Instellen laat ie zich nog niet maar dat kan een kwestie zijn van nog 'wakker worden'. Daarop op 'stop' gedrukt en er begint zo waar wat te bewegen. De inrijgroutine start op maar wordt halverwege weer afgebroken en de VR2020 valt weer in standby. Daarop nog een paar keer ingeschakeld en zo met horten en stoten de opstartprocedure kunnen afronden. Daarna gaat het mis, beide spoelen beginnen als een gek te draaien met het uit- en weer inschakelen van de recorder blijft dat het enige dat ie vervolgens doet. De rem wordt wel aangetrokken en de contacten om de remwerking te monitoren meten goed. Zelfs het proberen te stoppen van de spoelschotels maakt niet uit, normaal gesproken detecteert de logic dat en stopt de spoelmotoren omdat de tacho op de spoelmotoren geen puls meer doorgeeft. Conclusie: MOC print U180 is niet helemaal lekker. Nou hebben die dingen sowieso geen beste reputatie en dat geldt al helemaal voor de axiale elco's die zich daar bevinden. Kortom, die sowieso vervangen en daarna doorzoeken totdat de fout is gevonden.

To be continued...

Afbeelding
koppentrommel

Afbeelding
loopwerk is best netjes, weinig gebruikssporen of vuil hier
gromsound
Contacteer:

01 jul 2019, 16:59

ja leuk! eindelijk weer een V2000 project op het forum :dance:
gelukkig is de logic eh, logisch opgebouwd met de schemas erbij kan je veel opknappen.
de usual suspects vind je al op mijn website opgesomd.
als je heel netjes werkt ga je alle logic signalen na met de voltmeter en dan met de schemas erbij zoeken waar het evt fout gaat, denk dan vnl aan elcos naar massa maar ook defecte ''lichtschranken'' die bovendien in serie staan. en de microswitches die bij opstarten/functioncheck evt niet bediend worden, daar wordt geen rekening mee gehouden in het ontwerp. doortollen met de rem erop is een typisch geval van zon scrum situatie. de processor wacht op terugmelding maar dat komt niet, en dan wacht ie op de timeout. of soms dus niet.

ben benieuwd! succes :D

drVCC
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Marcel1968
Contacteer:

01 jul 2019, 17:39

Controleer ook de drie relais onder het loopwerk, kunnen overgangsweerstand hebben en daardoor ook spook klachten.

Is dat oxidatie op de koptrommel, zo ja, vervangen die koptrommel die gaat zeker banden slopen.
Otto

02 jul 2019, 12:48

Ik heb nog een grote doos VR20xx printen van een servicecenter.. is dat wat?
Ik doe er helemaal niks meer mee.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
elwin
Contacteer:

03 jul 2019, 11:35

Nou dat lijkt me een offer I can't refuse :D, al was het maar om een verloopstukkie te maken voor het meetwerk.

Verder bedankt allen voor de opbouwende commentaren en het meedenken. De relais bij de koppentrommel heb ik overigens (niet specifiek opgeschreven in mijn OT) een contactspray/poets kuur gegeven en daarna gemeten op werking en de resultaten waren daarna naar behoren, als in 'klak' = continuïteit /0 ohm, in lijn met de onvolprezen dr VCC tips.

De aanslag op de koppentrommel valt in het echt overigens mee, er is wel wat aanslag maar ik denk dat een polijstbeurtje met meguiars scratch remover, dat is trouwens brilliant spul, het ook hier weer zal fixen. I've seen worse 8-)
Otto

03 jul 2019, 11:40

Het goedje wat je noemt zegt mij weinig
Ik heb eerder goede resultaten geboekt met commandant4 op een wattenstokje.
Meermalen daarmee poetsen, daarna met alcohol op een koffiefilter langs de kop om de resten te verwijderen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
elwin
Contacteer:

03 jul 2019, 12:56

Yep commandant 4 is ook een bruikbaar alternatief, dat gebruikte ik vroeger. Alleen, en dat is dan mijn ervaring, heb je er aardig wat van nodig voor het goed glad poetsen en dat vergroot de kans op knoeien en je houdt relatief veel prut over na afloop. Met dat meguiars spul kan je wat zuiniger werken, een beetje automaterialen zaak heeft het in zijn assortiment.

Is de kop te ver heen, dan is het niet anders, dan kan een polijstmiddel ook niets meer redden. Overigens hoeft de kop niet per se weer zo te glimmen dat je er je haar in kan kammen, als het ding niet volcontinu uren achter elkaar hoeft te spelen is het goed genoeg als de drum in ieder geval weer rondom glad is. Ik heb een VR6560 met een wat dat betreft ranzige drum die toch mooi en stabiel afspeelt. Weggooien kan altijd nog.
mikey

03 jul 2019, 14:21

wel leuk om telezen hoe de restauratie aanpakt :)
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
gromsound
Contacteer:

06 jul 2019, 17:52

toch jammer dat er geen Shamrock (schaamrots) videoband bestaat: uurtje draaien en de trommel glimt je tegemoet :D werkt immers ook zo bij audiokoppen.

mooi dat Ottos printsoverschot nu dan eindelijk ergens terechtkomt waar het zin heeft? weet wat je aanhaalt het is een grote doos voll wat ik me herinner van een meeting :lol:
en niet alles zal passen in een vroege 2020 maar heel veel wel.

Wij medevideoten kijken in spanning mee!
Otto

07 jul 2019, 15:22

gromsound schreef:
toch jammer dat er geen Shamrock (schaamrots) videoband bestaat: uurtje draaien en de trommel glimt je tegemoet :D werkt immers ook zo bij audiokoppen.
Wel eens van een schoonmaakband gehoord? Die gebruik ik enkel na het poetsen met commandant4. De resultaten zijn bevredigend. De trommel is na behandeling glad genoeg om geen banden meer te slopen.
gromsound schreef:
Mooi dat Ottos printsoverschot nu dan eindelijk ergens terechtkomt waar het zin heeft? weet wat je aanhaalt het is een grote doos voll wat ik me herinner van een meeting :lol:
en niet alles zal passen in een vroege 2020 maar heel veel wel.
Bijna alles is VR2020.
De hele mikmak wisselt vrijdag van eigenaar.
elwin
Contacteer:

07 jul 2019, 21:18

Zo, even een kleine update.

Ondergetekende gaat as vrijdag Otto inderdaad van zijn printen en aanverwanten afhelpen.

Met de VR2020 is het een beetje de processie van Echternach.
De koppentrommel is al weer op orde. Weliswaar zijn de vlekken nog zichtbaar maar de scratch X2.0 heeft hem wel glad gekregen en daar gaat het om.

Na het inschakelen was vandaag de harde 'kaklak' weg van de rem solonoïde. Dat bleek het gevolg van een overgangsweerstand in de aansluitlippen waar de connectoren opgeschoven worden. Met contactspray weer opgelost. Er wordt nu weer een hogere spanning gemeten aldaar dan de 11,9 volt die er eerst was maar nog steeds komt het niet verder dan 33 Volt (die meet ik helemaal tot in de voeding)terwijl 35 eigenlijk gemeten zou moeten worden. Wellicht toch een gare voedingselco maar ik ga ook de bruggelijkrichter op de voeding controleren op koude lassen. Het is ook nog niet de overtuigende dreun waarmee de rem normaliter wordt losgetrokken bij 1e generatie VCC's.

Inmiddels heb ik gevonden waarom in ieder geval de opwindspoel blijft draaien. Mijn eerste verdachte, U180, bleek toch onterecht in de beklaagdenbank gekomen. Met wat punt voor punt meten heb ik namelijk ontdekt dat U20 vrolijk 4,4V zet op pin 17 van de connector waarmee deze in het 'moederbord' geschoven wordt. En dat dan wel direct bij het inschakelen al. Die 4,4 volt is de schakelspanning om op de U180 print de vooruitspoelmotor in te schakelen. Omdat dit de spoelrem ontlast (de opwindspoel trekt hem er vol door) gaat van lieverlede ook de andere spoelschotel in tegengestelde richting draaien. Waarom die 4,4V er al gelijk vanaf de start inkomt is me een raadsel (hij komt rechtstreeks van pin1 op IC 7061, een UPD8243C) maar geeft me wel zorgen omtrent de gezondheid van de U20 print. In de VR2021 servicedoc staat er gemeld dat een uP testprogramma voorhanden moet zijn maar hoe dat te starten is heb ik nog niet gevonden. En anders mijn verlies maar nemen en hopen op een goede spare U20.

Daar komen we op terug...
mae

07 jul 2019, 21:38

Er zitten wel erg veel (subtiele) verschillen tussen de eerste revisies van de VR2020 en uiteindelijk de VR2021. Ruwweg 60 revisies die Philips de moeite waard vond om te benoemen. Je moet dus wel even goed kijken of de vervangende modules oud genoeg zijn :lol:
gromsound
Contacteer:

08 jul 2019, 16:31

inderdaad en om het nog erger te maken zijn er ook in den beginne wat aansluitingen van het controlboard in het Moederbord verwisseld! nieuwe CTR in oude kast = instant van het padje. 2021 is duidelijk afijkend maar wel downward compatibel met de 2022 (productie gelijktrekking neem ik aan).
elwin
Contacteer:

09 jul 2019, 21:49

Ja ik ben me er van bewust dat er veel revisies hebben gezeten op de U20 print, mijn grote videorecorderboek noemt er al 4 en de U20 Print van de VR2021 is wezenlijk anders dan de uitvoering die in de LEDbar VR2020 zit. Sowieso heb ik in een onverstandige tijd al eens een VR2021 U20 print in een VR2020 gestoken, dat was gelijk een zeer te betreuren sterfgeval zelfs.

Maar ik heb een link gevonden van een zeer interessant project van Bjorn Kusters wat het nodige koude zweet op mijn ruggengraat zet:
Reparatieverslag van een Philips VR2020(Philips videocentre 8078)

Oftewel U20 zou wel eens met alleen een open hart operatie nog gered kunnen worden, nou ja eerst maar eens de doos van Otto, no pun intended, afwachten.....
Marcel1968
Contacteer:

10 jul 2019, 09:10

Hier ook een zwart balkje eerste generatie VR2020 staat, wel zonder de leds.
Deze zijn toch wel anders gebouwd als de latere VR2020´s. De U20 print ziet er ook anders uit, ik heb mij hier nog niet in verdiept, maar denk wel dat er verschillen zijn dat invloed heeft op de werking. De U20 printen van de latere VR2020´s zonder zwart balkje kan je gewoon uitwisselen met de VR2021 en VR2022, ik heb hier nog geen rare dingen mee gehad. Uiterlijk komen deze ook wel meer overeen.
Ook is de print in het bedieningspaneel anders, in een zwart balkje dus hier ook mee opletten.
Ook het geluid en beeld afstand van de koppen zijn anders van de zwart balkjes , opnames van de latere VR2020´s en verder loop het beeld en geluid niet synchroon.

Als je geluk heb zit er bij Otto in de doos onderdelen van een zwart balkje, anders op zoek naar een andere zwart balkje en van twee
een goed werkende van maken, maar ook risco dat de accu uitgelopen is.

Met contactspray weer opgelost ik hoop wel dat je daarna alles weer verwijderd hebt, dat spul vreet alles aan op den duur.
Plaats reactie