N1500 en N1700 RF modules

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Pieter H

N1500 en N1700 RF modules

Berichtdoor Pieter H » ma sep 03, 2018 1:31 pm

Hi allemaal,

ik ben maar eens lid geworden van dit interessante forum omdat hier wel erg veel kennis zit van Philips VCR's. Ik ben al een tijd bezig met het schrijven van de geschiedenis van de Philips TV tuners (zie https://www.maximus-randd.com/tv-tuner-history-pt1.html, dit is deel 1 maar je komt dan vanzelf bij de andere delen terecht). Ik vind echter dat daar ook een mooi hoofdstuk over de VCR modules bij hoort. We hebben het dan over de splitter-loopthrough-breedband versterker, de modulator en later de gecombineerde splitter-modulator. Daarnaast waren er natuurlijk de standaard tuners, maar daar weet ik het meeste wel van. Voor de goede signaal ontvangst en weergave waren ze behoorlijk kritisch, maar er is helaas weinig over bekend. Ook komen ze niet in de Philips databoeken voor, zoals de tuners.

Ik heb alle documentatie van alle Philips VCR's met daarin alle service codes van de modules, dus dat is niet het probleem. Wat ontbreekt zijn echter details over de gebruikte splitters en modulators in de eerste generaties. Op dit en andere fora gaat de discussie rond VCRs meestal om het mechaniek, zelden over de tuner en modulator (anders dan dat een van de twee kapot zou zijn). Het vervelende is dat in tegenstelling tot de tuners, de splitter en modulator modules meestal geen naam hadden, zodat je alleen over 12nc's kunt spreken. Dat maakt het allemaal wat lastiger.

Waar ik naar op zoek ben is het volgende:
1. Net als Maarten kan ik erg veel informatie halen uit de labels op de modules. Dus fotos van N1500 en N1700 RF modules (splitter, modulator, tuner) in de VCRs of op hun PCB of zelfs los (mits we weten uit welke machine ze komen).

2. Fotos van die modules, zowel gesloten als geopend, zodat ik het binnenwerk en de gebruikte componenten kan zien.

Ik hoop dat jullie rijke VCR verzamelingen wat mooie informatie kan opleveren!
Groeten,

Pieter

Terug naar “TV en video”