Minuteman's knutsel draadje V200, VR2020, Vidiwall

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

minuteman

Re: Minuteman's knutsel draadje V200, VR2020, Vidiwall

Berichtdoor minuteman » za mei 26, 2018 10:08 pm

Ok, de Vidiwall dus. Geen idee wat ik had en hoe het werkt, maar zo heb ik het wel graag eigenlijk.

Eerst maar eens buiten afstoffen en kijken wat we hebben.

Vies en vuil. Waarom zit die middelste bobbel uit het midden ?

Afbeelding

De lenzen lijken niet evenwijdig te zitten, ziet er vreemd uit zo

Afbeelding

Best wel een groot ding

Afbeelding

De afkomst is in ieder geval duidelijk

Afbeelding

Even de plastic kap eraf, 3 vreemde hoedjes ? En zie de lensconstructie, dat is geen toeval dat die iets anders uitkomen. Ze zitten gewoon ook echt niet recht ten opzichte van elkaar gemonteerd.

Afbeelding

Het zijn geen Philips lenzen.

Afbeelding

Een bovenaanzicht

Afbeelding

Er kan ook nog een achterklep open met allemaal ingewikkelde dingen

Afbeelding

Na de poetsbeurt zag het er al wat beter uit. Een kwast en luchtspuit doen weer wonderen. De kast is verder ook helemaal afgenomen en schoongemaakt. Er zitten hier en daar wat krassen, maar geen echte deuken of beschadigingen.

Ondanks dat er best veel zwart stof in de kast zat, komt het mij zeker niet over of dat het in een rokerig cafe heeft gehangen. Het was doorgaans los stof dat zich redelijk goed liet verwijderen, geen bruine plak smurrie.

Afbeelding

Dit is de eerste test binnen na aanzetten. Ik heb geen scherm en moest mij even behelpen en ook wist ik niet hoe de uitlijning zou zijn. Wel viel op dat het scherm in spiegelbeeld was en ik heb een spiegeltje gepakt om het te kunnen lezen.

Afbeelding

Hier het beeld vanuit de spiegel. Later zag ik dat de getallen waarschijnlijk de lamp uren betreffen. Ik moet daar nog eens een betere foto van maken en vergelijken met de andere units.

Afbeelding

Ik kwam niet helemaal goed uit met het uitlijnen van het beeld. Daarom heb ik het apparaat op een hondje gezet zodat ik makkelijk kon 'scherpstellen'. Ook kwam ik er achter dat de horizon in het midden van het apparaat zit. Als je hem recht op de tafel zou zetten dan schijnt hij ook wat naar beneden. Door het apparaat hoger te zetten kreeg ik een heel beeld.

Afbeelding

Aan de hand van de knopjes achterop kon ik in in het menu instellen dat ik de CVBS-in kon selecteren en daar heb ik een media speler op aangesloten met wat films erop. Zowaar hadden we gelijk beeld en nog best leuk ook.

Gelijk had ik ook een beter 'projectiescherm' gemaakt van een stuk karton dat ik had beplakt met mat papier.

Afbeelding

Wat mij opviel was de haakse kadering van het beeld. Nette rechte lijnen ondanks de ronde lampen.

Afbeelding

Het is altijd lastig om beeld te fotograferen. Vandaar deze 2 met de belichting eerst op het beeld en daarna op het apparaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De menu knopjes

Afbeelding

In- en uitgangen.

Afbeelding

Hier nog 3 filmpjes. De eerste is leuk en was nog in de oude opstelling. De lampen gloeien prachtig op in het donker !

Hier een idee van de kleuren en scherpte.

En ten slotte een stukje Bolt

Ik heb nog vrijwel niets aan de kleurinstelling of calibratie gedaan maar ik vind het al erg fraai. De kleuren zijn heel natuurlijk, het apparaat heeft geen ventilator en is dus stil in tegenstelling tot moderne beamers die een hoop lawaai gewen. Maar wel onvoorstelbaar wat een apparaat je 25 jaar geleden nodig had om een beeld te projecteren.

Dan de plannen.

Nu ik een beetje begrijp hoe eea werkt heb ik een paar conclusies getrokken.

- De buizen geven niet heel veel licht, het zijn niet echt buitenprojectoren voor grotere afstand.
- Het beeld is in spiegelbeeld en dat krijg ik via het menu niet anders ingesteld. Kennelijk zijn deze apparaten zo geleverd. Nu kan ik aan de slag om eenvoudigweg een video in spiegelbeeld aan te bieden om het weer goed te krijgen maar..
- De afstand tot het weer te geven oppervlak is beperkt. Een centimeter of 80 a 90 is het scherpstelpunt.

Dit alles bij elkaar genomen heb ik het volgende bedacht om ze in de auto te verwerken.

De auto heeft aan de zijkant 2 luiken. Dit waren ooit de camera luiken waar de camera's en de objectieven werden opgeborgen. Het plan is nu om 2 van de Vidiwall's naar buiten gericht achter deze luiken te plaatsen.

Dan een constructie maken waarbij vanuit de luikruimte een scherm op afstand op te hangen is die doorschijnt. Dit siirt schermen en doeken zijn gewoon verkrijgbaar en op maat leverbaar. Om het af te maken een zwart doek om het geheel heen om een 'koker' te krijgen vanaf de in de auto staande Vidiwall naar het scherm.

Op die manier kun je gelijktijdig 2 video's afdraaien of 1 video en een live beeld van de V100 vanuit de auto zodat er ook voor het publiek nog wat te zien is.

Kortom plannen genoeg.

Dit is een oude foto met beide luiken open, ze zitten net boven het achterste wiel en mooi op kijkhoogte. 2 Vidiwalls erin die naar buiten gericht zijn en een doek op een centimeter of 80 aan wat stangen. Ik zie het wel zitten :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door minuteman op za mei 26, 2018 10:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Janjanse

Berichtdoor Janjanse » za mei 26, 2018 10:18 pm

STOER. :clap: :clap: :clap:
Te veel

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » za mei 26, 2018 11:33 pm

Mooi draadje 8)
Dit soort apparaten werden (veel) op beurzen en door AV-verhuur bedrijven gebruikt. Voor een kroeg was zo een apparaat veel te duur.

Ik ben benieuwd hoe Het omwisselen van doorzicht- naar projectiebeeld gaat. Ik kan me herinneren dat bij de vroegere Barco's daarvoor het apparaat open moest om de bedrading van de afbuiging om te zetten. Daarna mocht je de convergentie opnieuw afregelen...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

mae

Berichtdoor mae » za mei 26, 2018 11:50 pm

Goed bezig!

Het ingewikkelde uitklapbord is het convergentiepaneel zo te zien. Afblijven tenzij je een goed testbeeld en een goede servicemanual hebt!

Onder de bolletjes bovenop zitten de expansiekamers van de vloeistofvulling van de optieken (ivm koeling). De reden dat ze niet dezelfde kant op wijzen, is dat de beelden van de 3 kleuren exact over elkaar moeten vallen op projectieafstand (de afstand van het scherm luistert dus vrij nauw). De lenzen zijn Amerikaans maar aan de nummers gezien door Philips Brugge gespecificeerd. Kennelijk dus wel meer Belgische (standaard)onderdelen uit de reguliere televisiefabriek. Het enige vreemde is dat het gefotografeerde exemplaar 3 jaar nieuwer is dan het toestel. Mogelijk bij onderhoud of reparatie vervangen.

De reden dat het beeld in spiegelbeeld staat, is dat het om rear projection units zal gaan. Op beurzen en evenementen e.d. stonden deze waarschijnlijk 4, 9, 16 etc. stuks opgesteld op een stellage achter een groot projectiescherm. Er zijn ook controllers voor om het beeld netjes op te splitsen.

De kans dat je het beeld in het servicemenu kan flippen, lijkt me vrij klein maar misschien nog iets om te proberen. Alleen het activeren van het servicemenu zou wel eens een puzzeltje kunnen zijn (twee pennetjes op het kleinsignaalpaneel verbinden bij het reguliere FL-chassis).

Nog wat gezocht, Philips Vidiwall zat op Ekkersrijt, Son en Breugel en hebben zich later hernoemd in Philips LED Display Solutions. Vreemd genoeg kennelijk onder Philips Lighting (te zien aan een codenummer op een brochure).

Ik vraag me af wat SVS betekent. Wat zit er naast die tekstopdruk op de kast?

Ohja, je hebt het over ronde lampen, maar het zijn beeldbuizen. De lenzen zijn om technische redenen sowieso rond, je hebt kans dat de buizen zelf wel rechthoekig zijn. Voor het beeld maakt het echter niet uit, de afbuiging is altijd "vierkant" (geometrische correcties even buiten beschouwing gelaten).

Marcel1968
Contacteer:

Berichtdoor Marcel1968 » zo mei 27, 2018 8:41 am

Een handige Harry zal de aansluitingen van het horizontaal op de afbuigjukken omdraaien, dan is het geen spiegelbeeld meer. Maar zal denk ook opnieuw afgeregeld moeten worden.

Ook ooit zoiets gehad, een Barco 600 geloof ik, 20 jaar geleden was dat wel best bijzonder in je garage.

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » zo jun 03, 2018 1:19 pm

machtig prachtig ding weer, inderdaad erg leuk in je repo wagen.
als je de VGA aansturing gebruikt is het natuurlijk een makkie om hem in spiegelbeeld aan te sturen.
maarzoals Mae al zegt het zijn achterdoekprojectie apparaten dus geoptimaliseerd voor dat doel.
Je kan ook mat geetst of fijngestraald glas nemen als vaste projectiewand achter je luiken.

ik heb zelf nog een huiskamer projectie TV staan (ITT Cinevision) die is bedoeld om op een diascherm te schijnen dus wel positief beeld. inderdaad niet veel licht uit die projectiepijpen, alleen in het donker te gebruiken (donkerbruin cafe?). in die beeldpijpen zit een rechthoekig metalen scherm (ietsje hol) dat het beeld opbouwt en via de dikke lenzen naar buiten werpt. gaat erg lang mee itt beamerlampen, gewoon het hele leven van dat toestel blijkbaar.

oom Johan gooide vorig jaar nog een grootbeeld projectie TV met aangebouwd matscherm weg, niemand kon hem kwijt... eigenlijk een kleine versie van jouw unit.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Terug naar “TV en video”