Minuteman's knutsel draadje V200, VR2020, Vidiwall

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

minuteman

21 mei 2018, 21:36

Ik denk dat dit wel een goede plaats is voor mijn knutselactiviteiten. Vooropgesteld, ik heb weinig verstand van electronica en begrijp slechts de basics. Echter ben ik wel handig en leer snel.

Zoals in mijn voorsteldraad is aangegeven, heb ik een aantal spullen gekocht voor in mijn oldtimer televisiewagen. Ik neem de spullen mee naar oldtimerevents of zelfs open dagen van de omroep / NOS. Het idee erbij is dat er dan voor het bezoekend publiek wat te zien is wat het ook echt doet, mijn wagen is verder namelijk helaas leeg. viewtopic.php?f=1&t=11403

Een van de spulletjes betreft een Philips V200 camera met kleurenbuizen. Ik heb deze voor een klein prijsje gekocht waarbij de verkoper aangaf dat hij werkte. Het was mooi compleet met handleiding, haspel, extra kabel voor de aansluiting naar een extern aansluitkastje wat op een videorecorder aangesloten kan worden. In de handleiding ervan stond dat het een Philips VR2020 moest zijn.

Een VR2020 was daarna ook snel gevonden en de pret kon beginnen. De VR2020 bleek het al te doen maar er werd hier gewaarschuwd dat hij wel even nagekeken moest worden omdat er wellicht oude componenten defect konden raken waardoor het apparaat onbruikbaar zou worden.

Begonnen werd met het aankopen van een eenvoudig soldeerstation met toebehoren en een Youtube cursus solderen voor beginners van Rob Hoevenaars. Je moet ergens beginnen nietwaar ?

Via dit forum liep ik tegen een geweldige pagina aan met tips voor de VCC recorders uit de 20xx serie. Ik ben zo vrij geweest daar een print van te maken om zo naast het werk te kunnen houden, dat bleek erg handig.

Omdat het serienummer nogal afwijkend bleek heb ik een aantal overzichtfoto's gemaakt van het apparaat. Geen idee of onderdelen van een VR2020 VR2021 of een VR2023 is, wellicht dat het voor jullie te herkennen is.

De onderplaat eraf gehaald met de 5 lange schroeven en het bovendeksel eraf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als eerste op zoek naar de plof condensator en die eruit gesoldeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij zag er eigenlijk nog wel goed uit ?

Afbeelding

Netjes schoonmaken en klepje weer dicht.

Afbeelding

Afbeelding

Een kaartje van een eerdere reparateur ?

Afbeelding

Omdat hij toch nog hier en daar stoffig was even de perslucht erop (teruggedraaid uiteraard)

Afbeelding

De volgende stap is de batterij. Eerst zoeken en loswrikken

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe batterij was wat groot (de winkel had geen kleinere) en die heb ik met 2 draadjes aan de achterkant vastgemaakt.

Afbeelding

Een plekje gezocht voorin.

Afbeelding

Dan de koppen, die zagen er aanvankelijk lelijk uit.

Afbeelding

Begonnen met poetsen met wattenstaafjes en een aluminium polijstmiddel. Daar ging het ergste al mee weg.

Afbeelding

Daarna met een fijner polijstmiddel de boel weer glimmend gemaakt

Afbeelding

Om de kop schoon te maken heb ik was sensorswabs gebruikt waarmee je normaal de sensor van je digitale camera mee schoonmaakt. Ook het schoonmaakmiddel hiervoor gebruikt. Het werkt prima en het is zo precies even hoog als de kop zelf.

Afbeelding

Dan de eerste opnamen, die waren eigenlijk best goed ? Dit is de weergave ervan:

Afbeelding

Afbeelding

Toen gelijk doorgepakt en de V200 aangehaakt. Dat leek aanvankelijk nergens op.

Afbeelding

Maar na een kwartief ofzo werd het wat beter. Ik had toen ook uitgevogeld hoe de kleuren afgesteld moesten worden. (dat werkt best handig) en de beelden werden steeds beter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk een stukje gefilmd en opgenomen waarbij de V200 de VR2020 aanstuurde. Als je de opnameknop van de V200 indrukt dan gaat de VR2020 opnemen. Werkt prima !

Kortom, missie geslaagd en ik heb voortaan wat te laten zien als we ergens staan.
Laatst gewijzigd door minuteman op 25 mei 2018, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Remi

21 mei 2018, 22:11

Gaaf hoor! 8) ik heb zelf niks met video maar ik vind het wel heel leuk dat je het weer aan de gang hebt
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
mikey

22 mei 2018, 09:36

Ik vind het altijd leuk al mensen zo,n uitgebreid verslag kunnen maken en schrijven heb ook je hele website van je auto gelezen schitterend hoor :clap:
Philips dcc900 ft920 ft930 fa920 fa930 fa931 fa950 cd931 cd940 cd 950 fv930 fc950 fp930 fb850
FC870 FT980 MFB 544 22rh794 22ah 762 N2543
JVC XD-Z505 XM-228 FX-531XL FX-330XL SEA-M770 TD-V531 AX-R332 XL-Z411 XV-301
Bapakpinter
Contacteer:

22 mei 2018, 11:20

Beste Minuteman,
hoe krijg je voor elkaar om zoveel afbeeldingen met hoge resolutie in 1 bericht te tonen.?
Bij mij houdt het op na drie foto's van 800*600 72 dpi
ruud
22RH541, GA212, B5X84A, N2214, N4418, AR9199, RS9197, AG2100, VR620, CD439, CD1006, B5X04A, PM2151, PM2154, L4X05T, L4X95T, EL3585, EK3227, N6312, N6306 en nog wat :think:
http://www.jendela.nl
minuteman

22 mei 2018, 11:58

Tsja, de standaard verkleining van de host die ik gebruik, Tinipic, is 2048 x 1536 wat al weer een verkleining is van de met de iPhone gemaakte foto's.

Ik heb ze expres wat groter gehouden omdat anderen wellicht een wat grotere foto willen zien van de componenten.

Alvast excuses aan een ieder waarvan mijn topic het gehele maandtegoed aan MB's heeft opgesoupeerd :mrgreen:

Nog een tip in Chrome, op een plaatje klikken met de rechtermuisknop en dan openen in nieuw venster selecteren, dan heb je een groter plaatje die je ook nog verder kunt vergroten.
Laatst gewijzigd door minuteman op 22 mei 2018, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
mae

22 mei 2018, 15:29

Mooi gedocumenteerd! En inderdaad, foto's met details vind ik altijd interessant omdat je afwijkende onderdelen, constructies en nummertjes goed kunt zien en vergelijken met andere machines.

Je hebt in elk geval al keurig beeld, en om de echte kracht van het V2000 systeem te ontdekken (storingsvrij stilstaand, slow motion, snelspoelen) kun je te zijner tijd altijd nog een andere machine aanschaffen voor erbij 8)
gromsound
Contacteer:

22 mei 2018, 18:16

kijk daar had ik al op gehoopt een mooie beschrijving, handig voor navolgers. helemaal oke zo! zon plofco zie je niks aan die gaat gewoon spontaan in hele vieze rook op. elcos hebben dan nog het fatsoen eerst lekker te gaan opbollen of uitpuilen.

ik zie niks geks aan deze 2020, front klopt. de stickertjes op de prints kunnen via Mae zijn decodeerprocedure misschien meer zeggen.

en natuurlijk dank voor het zinvol gebruiken van mijn vcctips (ik zie een papiertje naast de machine liggen :D ) eerst lezen dan doen en het kan eigenlijk niet fout gaan.

Jouw V200 was blijkbaar nog net niet terminaal en reformeerde netjes. de exemplaren die ik heb waren helaas over the hill... in de manual/gebruiksaanwijzing staat wel hoe je dat ding convergeert en de witbalans instelt. moet immers voor 3 buizen tegelijk!
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
minuteman

22 mei 2018, 21:38

Die handleiding is echt heel fijn, zonder had ik het nooit zelf kunnen uitvinden als leek op dit gebied. Dank voor het samenstellen ervan en ik heb inmiddels meer interessante mod's gezien.

Ik heb nog wel een beetje een dommige vraag, iets wat ik nog niet helemaal begrijp. De handleiding van de video gaat over dat op kanaal 37 het video kanaal wordt weergegeven te herkennen aan 2 verticale balken. Ik ken dit nog wel van vroeger

De recorder heb ik gekoppeld aan een relatief nieuw tv-tje en die gaat op Mhz. Volgens wiki is kanaal 37 ergens tussen de 598 en 606 mhz maar de tv kan daar niets vinden. Sterker nog, als ik de tv zelf alles liet scannen dan kom ik de hele video niet tegen als kanaal (terwijl de video wel in de keten zit op dat moment en de tv het signaal via de video krijgt.

De recorder heb ik dan ook maar met de component video kabel verbonden aan het scherm, werkt ook maar geen geluid helaas. Ik weet dus nog niet of de recorder wel geluid geeft (of überhaupt signaal geeft via de kabel uit ipv. alleen maar doorlussen wat dus wel werkt.)

Kortom, weer wat om uit te gaan vinden.
gromsound
Contacteer:

23 mei 2018, 16:32

heb je de AV kabel zelf gemaakt of gekocht? AV out kan rechtsreeks via de expansiebus zie vcctips door zelf een verloopje te knutselen. die gaat buiten een hulpschakelingetje om dus meer kans op signaal. een 2020 heeft geen DINbus bedacht ik me net, dus je hebt geen gekochte DIN av kabel.
als je via zon av adapterdoos draait, die kan ook stuk zijn en bovendien vond ik een keer uit dat JUIST de geluidsaansluiting niet klopte, zelf binnenin even gecorrigerd naar DIN standaard. probeer eens de audio out (DIn bus met 5 pinnen) op een versterker.

de modulator is eigenlijk nooit stuk, vreemd. doet de antennekabel het wel, heb je de goeie uitgang (misschien de ingang als je kabel twee dezelfde pluggen heeft ipv male-female?).
de twee afstemstrepen verschijnen overigens alleen als ie aan staat EN de klep openstaat. maar gewoon een tape draaien kan natuurlijk ook.
Marcel1968
Contacteer:

23 mei 2018, 17:54

Is wel een latertje die VR2020 uit 1981.

Volgens mij moet er ook een zender ingesteld staan voor de test balk.
Zal wel lastiger worden als er steeds meer analoge zenders verdwijnen op de kabel.
Ook kunnen de platte tv's soms niet overweg met een onstabiel videosignaal.
Een ouderwetse beeldbuis tv met videoaanpassing zal beter werken.

Hier nog een nieuwe V200 en een proto exemplaar liggen, nog niet getest.
minuteman

23 mei 2018, 19:18

Marcel, ik ben as. zondagmiddag bij je met de LDH-1 en David komt ook, ik zal eea meenemen dan kunnen we gelijk wat spulletjes bekijken.
mae

23 mei 2018, 22:16

Marcel1968 schreef:Is wel een latertje die VR2020 uit 1981.
1982 week 9 zelfs, dus erg dicht in de buurt van de serienummers van de SPECIAL machines en dik in het VR2022-tijdperk.
Laatst gewijzigd door mae op 25 mei 2018, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
gromsound
Contacteer:

24 mei 2018, 18:30

Volgens mij moet er ook een zender ingesteld staan voor de test balk.
in de gebruiksaanwijzing staat het inderdaad in die volgorde. wel gek hoor, hoe kan je nou zien wat je tuner doet als je geen meekijkbeeld hebt... :roll: ook daarom gaven ze later een demoband erbij, kan je die afspelen en eerst ch37 opzoeken op de tv.
2e generatie doet dat toch handiger, kunstmatig testbeeld in play-zonder-cassette.
minuteman

25 mei 2018, 21:44

Goed, een nieuwe week en een nieuw project.

Al een tijdje ben ik aan het nadenken hoe ik beeld kan laten zien in de omroepauto. Natuurlijk kan ik een paar oude tv's neerzetten en daarop een en ander afspelen, maar dat is nog best wel een hoop gesjouw voor maar een klein beeldbuisje.

Ik heb mij wat verder verdiept of Philips wellicht niet wat grotere schermen heeft gemaakt en dat hebben ze. Tijdenlang zijn er van die projectietv's geweest die op basis van 3 buizen op de achterkant van een scherm projecteerden. Dat leek aanvankelijk leuk en een goed idee, totdat ik de Philips Vidiwall 100 Hertz tegenkwam.

Dit is een grote projector op basis van 3 buizen om een groter oppervlak te projecteren, Dit kan dan zowel op een doek zijn maar ook vanaf de achterkant. Er staat een Vidiwall te koop in Duitsland, maar die vond ik te duur.

Een paar weken geleden had ik al een calibratie apparaat gekocht voor een Vidiwall (liep ik stomtoevallig tegenaan) en die had ik al in huis.

Calibratieapparaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Keurig in een koffertje

Afbeelding

Gisteren liep ik met evenveel toeval tegen 3 Vidiwall's aan. Uit een restpartij overgebleven, werking onbekend. Ik daar dus vandaag op af en ze bekeken. De eerste starte netjes op en geeft beeld. De tweede rookte en stonk vreselijk bij het inschakelen en de derde deed het ook goed nadat we een verbogen aansluiting hadden gefixed.

De Vidiwall had ik nog nooit gezien, maar ze zijn best groot en zwaar. Ik weet er verder nog maar weinig van, maar hoop er veel over te leren de komende tijd.

Het idee is nu om 2 Vidiwalls in de auto te zetten (er zitten 2 luiken in waar ze precies achter kunnen) en dan vanuit daar van achteren op een doek te gaan projecteren op bijeenkomsten.

Een X5 is best groot maar meer dan 3 Vidiwalls wordt een uitdaging.

Afbeelding

De lampen springen aan en geven al snel licht.

Afbeelding

Beeld ! en hoewel in spiegelbeeld wel scherp en al met fraaie kleuren

Afbeelding

Ingewikkeld met grote beeldbuizen.

Afbeelding

Afbeelding

Uit dit hoekje kwam rook en stank bij Vidiwall 2 ik denk iets van een hoogspanning iets ??

Afbeelding

Morgen even rustig de tijd nemen om nummer 1 schoon te maken en uit te stoffen. Dan maar eens opstarten en kijken hoe eea werkt. Ben benieuwd en ik laat het snel weten.
Laatst gewijzigd door minuteman op 25 mei 2018, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
snameroc

25 mei 2018, 21:49

Indrukwekkend.
Plaats reactie