FTR9965 ook in andere opzet bruikbaar?

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Harry

FTR9965 ook in andere opzet bruikbaar?

Berichtdoor Harry » do apr 05, 2018 10:25 am

Gisteren kreeg ik van de buurvrouw een Matchline FTR-9965 aangeboden, een zoldervondst. Echter jammer genoeg zonder de bijpassende plasma-tv en ook zonder AB.

De vraag, kan ik hier iets mee i.c.m. mijn eigen TV? Dat is een originele Philips beeldbuisbak uit 1993 :) . Het enige wat ik daarbij mis zijn een aantal Scart-aansluitingen, hij/zij heeft er maar twee. Eentje wordt gebruikt door de Digitenne ontvanger, waarna de enig overgeblevene bevochten wordt door de VCR recorder, de DVD speler en de CDI-speler. Er bestaan wel passieve Scart-verdeeldozen, maar daar heb ik qua beeldkwaliteit slechte ervaringen mee.
Nu heeft de FTR9965 meerdere Scart aansluitingen, kan ik die als "verdeeldoos" gebruiken? Dat staat uiteraard niet in de gebruiksaanwijzing, maar wie weet is er via dit forum wel een antwoord te vinden?

movieman

Re: FTR9965 ook in andere opzet bruikbaar?

Berichtdoor movieman » do apr 05, 2018 11:19 am

Waar is de plasma? In de kliko beland vanwege zwangere elco's?

Ik heb heel veel flatscreens van Philips gezien met dit euvel.

Kan zijn dat de TV-tuner via het IR-oog van de TV wordt bediend, weet ik niet zeker, als dit niet het geval is en je de "doos" rechtstreeks kunt bedienen of met een AB dan zou ik er eens mee experimenteren, er kan volgens mij niet veel gebeuren... Zoek eens naar documentatie van het ding...

Tien

Berichtdoor Tien » do apr 05, 2018 11:37 am

Klopt gaat via ir oog van display. Of het ook werkt zonder zonder display weet ik nu niet.
Er is een verbinding tussen de 2 apparaten met een soort van vga kabel. Ik heb vroeger een kastje gehad waar ik 4 scart ingangen en een uitgang op zat met een klein afstandsbedieningkje. Dat lijkt me toch een elegantere en makkelijkere oplossing.

Harry

Berichtdoor Harry » do apr 05, 2018 12:55 pm

@ Movieman, om welke reden de TV het destijds niet meer deed heb ik maar niet aan mijn bejaarde buurvrouw gevraagd, hij is in ieder geval al een tijdje weg. De handleiding van de FTR9965 heb ik gevonden, experimenteren kan waarschijnlijk geen kwaad.

@ Tien, en was dat allemaal storingvrij? De keuze op dit gebied is niet zo groot meer lijkt het, Conrad heeft maar twee opties en dat zijn beiden simpele dingen.

movieman

Berichtdoor movieman » do apr 05, 2018 2:25 pm

Je hebt wel een rijke buurvrouw, de allereerste plasma kostte 35.000 gulden en het spul wat erna op de markt kwam was ook niet echt goedkoop.

Harry

Berichtdoor Harry » do apr 05, 2018 2:47 pm

Nou, van die rijkdom is dan weinig meer overgebleven. Maar ik kijk nu wel met wat meer respect naar deze receiver!

mae

Berichtdoor mae » do apr 05, 2018 8:17 pm

Deze receiver is al van ruimschoots de 2e generatie. Chassis FM2.3, FM2.4, FM3.3 (voorlopers waren de FTV1.5 en FTV1.9 chassis). De 2e generatietoestellen waren meen ik al onder de 10.000 euro, elco's in deze toestellen raakten niet zwanger maar wel capaciteitsloos - vooral de 100u 25V en iets in de standbyvoeding maar voor het goede moest je ze echt allemaal vervangen. Er zou een infrarood oog op de receiver moeten zitten, reageert gewoon op RC5. Het binnenwerk ervan is geloof ik afgeleid van het MG-chassis (beeldbuisbakken).

Aan de VGA kun je als het goed is een LCD-monitor hangen (beeldbuis flikkert als een gek).

Wat de schakelmogelijkheden van de SCART zijn, weet ik zo even niet.

Harry

Berichtdoor Harry » do apr 05, 2018 9:02 pm

Bedankt, Maarten! Het aansluiten van een VGA monitor was ook bij me opgekomen, binnenkort eens proberen met m'n reserve-17" LCD. Dat je de TV niet aan een VGA poort moet hangen begrijp ik, maar wat als ik die aan een Scart uitgang koppel?
Ooit had ik een adapter om de VGA uitgang van een laptop aan de Scart input van de TV te koppelen, maar waar die ergens gebleven is....
Reviseren van de receiver is niet mijn bedoeling, werkt 'ie niet (goed) dan gaat 'ie weer weg.

Rontronix

Berichtdoor Rontronix » vr apr 06, 2018 8:23 am

Lang geleden dat ik nog zo'n box in mijn handen gehad heb. Het 'chassis' van deze box is F22RE.
De box communiceert met het display via een UART lijntje in de VGA kabel.
Als de box geen display ziet dan gaat ie na een paar seconden in standby. Je kunt de box via het service menu in stand alone mode zetten, dan blijft de box ook aan zonder een display.
Het uitgangssignaal is weliswaar VGA maar ik kan me herinneren dat het beeld niet altijd optimaal geschaald wordt op een monitor.
De video uitgang van Scart1 is het tuner signaal, de uitgang van Scart2 zou kunnen werken als video output. Scart3 en 4 zijn alleen geschikt als ingang.

Groeten, Ron.

Harry

Berichtdoor Harry » vr apr 06, 2018 9:18 am

Kijk eens aan, iemand die 'm ooit in handen had :) Bedankt voor je input, Ron!

Het "tuner signaal" is in mijn geval de Digitenne ontvanger, die kan gewoon op de TV aangesloten blijven. Daarnaast heeft de TV nog een Scart ingang, maar moet ik die nu voeden vanuit Scart1 of vanuit Scart2 op de FTR9965? Kan ik de andere drie dan als ingangen gebruiken? En zo ja, heb ik dan een bijpassende afstandsbediening nodig om tussen die ingangen te schakelen?
Wat een vragen hé, hoop dat je nog wat antwoorden er op weet al is het dan al lang geleden!

Rontronix

Berichtdoor Rontronix » ma apr 09, 2018 11:35 am

Vanuit mijn herinnering moet je de box met de TV verbinden via Scart2 van de box.
Op de uitgang van Scart1 staat altijd het signaal van de interne tuner in de box, dat was misschien niet helemaal duidelijk in mijn vorige antwoord.
Scart1, 3 en 4 op de box kun je dan gebruiken als ingangen.
De box reageert gewoon op RC6 system 0, dat wil zeggen op alle normale TV afstandsbedieningen van Philips.
Nogmaals, dit is zoals ik het me herinner.

Groeten, Ron.

mae

Berichtdoor mae » ma apr 09, 2018 12:43 pm

Als je TV een VGA-ingang hebt kun je die wel proberen te gebruiken. Mijn opmerking over beeldbuizen was over beeldbuismonitoren. Die knipperen omdat het een 50i signaal is.

Revisie van de ontvanger zal meestal niet nodig zijn, de monitoren gingen eerder stuk.

De ontvanger die ik aan een gewone monitor testte, ging niet in standby. Misschien omdat hij al eens ingesteld was, of omdat hij via het DDC kanaal (I2C bus over de VGA-kabel) zag dat er een Philipsmonitor aanhing. Je moet wel een volledig bedrade VGA-kabel gebruiken.

Om in het servicemenu te komen, moet je twee pennetjes op de signaalprint tegen elkaar tikken. Documentatie moet wel op het internet te vinden zijn.

Harry

Berichtdoor Harry » ma apr 09, 2018 12:50 pm

Bedankt weer voor je info!
Mijn TV heeft nog een echte beeldbuis en geen VGA ingang, dus die gaat dan via Scart aan uitgang 2. En daarna kan ik eens testen of ik via de andere die Scart-ingangen apparatuur kan aansluiten. Wordt een interessant projectje t.z.t. :)

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma apr 09, 2018 1:06 pm

Ik heb nog ergens een Matchline AB liggen. Weet natuurlijk niet of die voor deze reeks, maar ze werkte nog toen ze binnen kwam. Mag je hebben. Ligt er alleen maar voor 't geval dat ik iemand tegenkom die "m kan gebruiken...

Als je een idee hebt of die AB"s "universeel" Matchline zijn is 't goed. Zoek anders even het type op. Als 't past, gooi ik 'm op de post.

Harry

Berichtdoor Harry » di apr 10, 2018 10:15 am

Dat is een heel mooi aanbod! :D
Volgens Ron werkt iedere RC6 afstandsbediening hierop:
De box reageert gewoon op RC6 system 0, dat wil zeggen op alle normale TV afstandsbedieningen van Philips.
Nogmaals, dit is zoals ik het me herinner.
Dus waarschijnlijk dan ook het exemplaar wat jij hebt liggen? De bijgeleverde afstandsbediening was destijds model RC4301
Moet echter eerst testen of er nog wel leven in het apparaat zit, wordt vervolgd!

Terug naar “TV en video”