N1700 toch geluid bij opname

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

rini

Re: N1700 toch geluid bij opname

Berichtdoor rini » wo mar 07, 2018 5:45 pm

Dank Rini!

Deel van jou cleanmachine heb ik afgekeken vooral de tandwielen schotels, ik had ze eerst netjes van MDF gemaakt maar dat was het toch niet. Ik heb ze van aluminium laten maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet
Wow, ziet er profi uit :D
Uit 1 stuk gedraaid of 2 delen?

Die papier poets thingies, doe je die handmatig draaien?

Doet me denken aan de vhs cleaner machine.
Ff kijken of ik die video terug kan vinden.

Edit, gevonden.
Het gaat om de RTI TapeChek 460 VHS Inspector & Cleaner
Afbeelding

Afbeelding
Deze is voor u matic heb ik begrepen.
As ut neet kapot is moi ut niet maak'n!

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » wo mar 07, 2018 6:24 pm

aha kijk nou, zo zien we waar Jeff de mosterd weg heeft! :lol: tis gewoon een kopie!
maar dan moet je ook steeds die poetsrolletjes terugspoelen? zou eigenlijk een endless loop moeten zijn maar ja die 8tracks liepen ook al zo rot rond...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

cyrano

Berichtdoor cyrano » wo mar 07, 2018 7:46 pm

Impressionant Jeff!

Wel jammer van de Pro36 :shifty:
En nog een optie is bakken! Niet in de oven maar in een fruit droog machine op 57.2 graden en dat 48 a 50 uur dan heb je nog misschien kans om de band te redden.
Is die temperatuur specifiek voor video band? Ofwel, hoe ben je daarbij gekomen?

JeffMacK
Contacteer:

Berichtdoor JeffMacK » wo mar 07, 2018 10:07 pm

Klopt helemaal, ik heb een beetje afgekeken hoe de RTI Tapechek werkt.
Ik ben er achtergekomen dat er bij de RTI Tapecheck schoonmaak rollen een mechanisme onder zit, en rolt om de millimeter op soort horloge klokwerk. Het enige wat ik er nog niet op heb zitten is een saffier mes, dit schraapt de band schoon. Dit onderdeeltje heb ik uit een oude Sony Betacam recorder gehaald, binnen kort maar eens testen wat het doet hoop niet een tape aan fladderen :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Als je eenmaal besmet bent met het Philips VCR systeem, dan kom je er helaas nooit meer vanaf! :o
1500, 1501, 1520, 1502, 1512, 1700, 1702, SVR SVC

JeffMacK
Contacteer:

Berichtdoor JeffMacK » wo mar 07, 2018 10:12 pm

Impressionant Jeff!

Wel jammer van de Pro36 :shifty:
En nog een optie is bakken! Niet in de oven maar in een fruit droog machine op 57.2 graden en dat 48 a 50 uur dan heb je nog misschien kans om de band te redden.
Is die temperatuur specifiek voor video band? Ofwel, hoe ben je daarbij gekomen?
Dank cyrano!
De Pro 36 is niet omgebouwd maar demonteerbaar naar originele staat ;)

De temperaturen heb uit uitgezocht wat gevonden op het internet en zelf getest met diversen banden o.a. 1e 2e generatie Philips en Scotch tapes. De BASF tapes mogen wel iets lager maar blijven vaak erg goed van kwaliteit dus hoef je deze niet te bakken.
Hier wat info, ze zeggen 122 Deg F dat komt overeen +- op 50 graden, ik bak ze +- 7 graden hoger.
http://avmediaplace.net/files/46347805.pdf

Zelf gebruik ik een fruitdroog machine met een voltcraft temperatuurmodules.

Het belangrijkste is na het bakken de banden een dag op kamer temperatuur laten afkoelen en dag later afspelen.
Als je eenmaal besmet bent met het Philips VCR systeem, dan kom je er helaas nooit meer vanaf! :o

cyrano

Berichtdoor cyrano » wo mar 07, 2018 10:40 pm

Oef. Kan ik toch nog slapen... :lol:
De temperaturen heb uit uitgezocht wat gevonden op het internet en zelf getest met diversen banden o.a. 1e 2e generatie Philips en Scotch tapes. De BASF tapes mogen wel iets lager maar blijven vaak erg goed van kwaliteit dus hoef je deze niet te bakken.
Hier wat info, ze zeggen 122 Deg F dat komt overeen +- op 50 graden, ik bak ze +- 7 graden hoger.

Het belangrijkste is na het bakken de banden een dag op kamer temperatuur laten afkoelen en dag later afspelen.
Ik deed ooit support voor een archiveringsproject van onze nationale Radio/TV hier in Belgenland, vandaar de nieuwsgierigheid. Ook omdat je tot op een halve graad nauwkeurigheid opgaf. Het lijnt ongeveer met mijn observaties toen. Daar werden droogovens gebruikt die het vocht afvoerden, met een wat lagere temperatuur. Het was verbazend te zien dat één VHS cassette zo'n halve tas water opleverde. En die tapes hoorden in goede condities bewaard te zijn.

De "gebakken" tapes werden meteen gedigitaliseerd en opgeslagen op... tape. Digitale tape die door een tape robot kon worden gepakt en in een lezer gestopt. Een groot deel stond ook op een hard-disk array. Een groot, duur systeem, maar het zorgde er voor dat programma's meteen opvraagbaar waren én, vooral, dat er geen tapes meer verloren gingen.

Maar ik heb altijd nog nieuwsgierigheid naar een wetenschappelijke onderbouw van het "bakken".

JeffMacK
Contacteer:

Berichtdoor JeffMacK » wo mar 07, 2018 11:11 pm

Oef. Kan ik toch nog slapen... :lol:

Ik deed ooit support voor een archiveringsproject van onze nationale Radio/TV hier in Belgenland, vandaar de nieuwsgierigheid. Ook omdat je tot op een halve graad nauwkeurigheid opgaf. Het lijnt ongeveer met mijn observaties toen. Daar werden droogovens gebruikt die het vocht afvoerden, met een wat lagere temperatuur. Het was verbazend te zien dat één VHS cassette zo'n halve tas water opleverde. En die tapes hoorden in goede condities bewaard te zijn.

De "gebakken" tapes werden meteen gedigitaliseerd en opgeslagen op... tape. Digitale tape die door een tape robot kon worden gepakt en in een lezer gestopt. Een groot deel stond ook op een hard-disk array. Een groot, duur systeem, maar het zorgde er voor dat programma's meteen opvraagbaar waren én, vooral, dat er geen tapes meer verloren gingen.

Maar ik heb altijd nog nieuwsgierigheid naar een wetenschappelijke onderbouw van het "bakken".
Wat leuk om te horen dat je zelf vroeger ook ook mee bezig was!!
Wow één VHS tape een halve tas met water??? :shock:

Ik ben er ongeveer 1,5 jaar mee bezig om e.a. uit te zoeken met bakken. Mijn inspiratie was de cleaning machine van Marinus (Rini) ik heb iets provisorisch gemaakt en boekte een klein resultaat. Daarna ben ik e.a. aan het uitzoeken geweest op het internet betreft baking tapes en zo ben ik weekenden bezig geweest met testen.

cyrano

Berichtdoor cyrano » do mar 08, 2018 1:31 am

Dat was verbazend, ja. Maar ik vermoed ook wel dat ze voor die demo een tape gebruikt hebben waarvan ze wisten dat die goed vochtig geweest was. De tape digitaliseerde daarna prima.

Nu digitaliseer ik zelf alleen nog audio tape voor kennissen die wel eens een opname van hun groepje uit de sixties of seventies bovenhalen.

De video laat ik meestal aan anderen over. Dat doe ik ook voor een vzw die de tape recorders verzamelt. En dan denk je "Er zijn toch geen elvendertig audio formaten?" maar dan vergeet je de portastudio's van Tascam e.d. 4, 6, 8 spoors op cassette, aan 9,5 cm/sec. En natuurlijk 1 inch en 2 inch multi open reel. Maar die laatste zijn makkelijker werkend te vinden dan portastudio's. Nu ben ik op zoek naar een Pro12 van Philips. Niet te groot, 2 spoors en stevig.

Ik recover ook digitale data van digitale media. De laatste met een audio connectie was voor de retrospectieve van Helmut Lotti. Dat was dan het drukwerk, op een SCSI raid van jaren geleden. De drukker was failliet gegaan en de curator was zo lief de computer aan de uitgever van Lotti te geven. Die had een stagiair aan 't werk gezet om de data te kopiëren. Jammer genoeg had die nog nooit van het verschil tussen 5V en 3,3V PCI gehoord, met als gevolg een dode Mac kloon.

De laatste maanden waren het alleen fotografen met data problemen...

Terug naar “TV en video”