N1700 toch geluid bij opname

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

DTF

N1700 toch geluid bij opname

Berichtdoor DTF » do mar 01, 2018 3:24 pm

:D Het is alweer een hele tijd geleden, dat ik schreef over mijn N1700 die het goed deed, maar bij opname geen geluid op de band zette.

Na een tweede exemplaar van Marktplaats gescoord te hebben, ben ik blikjes die met het geluid te maken hebben gaan wisselen.
Wat blijkt: het probleem zat in het sound FAFA blikje!
FAFA betekent zoiets als fijnafstemming.

Dus ik kan nu naar hartelust opnemen en afspelen. :D
Overigens heb ik gemerkt, dat het heel nauw luistert hoe je de printjes erop steekt! De kontaktbaantjes zijn erg smal,
Dus iets teveel naar links of rechts erin steken kan problemen geven.

Nog even een andere vraag: ik heb een Scotch band (helaas...) die ontzettend zwaar loopt, maar die ik toch wil bekijken.

Wat is de handigste manier om die band gangbaar te krijgen???

Groeten!

JeffMacK
Contacteer:

Re: N1700 toch geluid bij opname

Berichtdoor JeffMacK » do mar 01, 2018 4:12 pm

Hoi DTF,

Een Scotch band is de meest klote tape die er is. Het probleem ligt aan de coating, wat je kan proberen is de band uit elkaar halen zodat je de twee haspels heb en maak iets dat je de tape heen en terug kan spoelen.

Zelf heb ik iets gefabriceerd met een oude pro36.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een optie is bakken! Niet in de oven maar in een fruit droog machine op 57.2 graden en dat 48 a 50 uur dan heb je nog misschien kans om de band te redden.

Succes!
Als je eenmaal besmet bent met het Philips VCR systeem, dan kom je er helaas nooit meer vanaf! :o
1500, 1501, 1520, 1502, 1512, 1700, 1702, SVR SVC

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » do mar 01, 2018 5:18 pm

kijk ook eens naar Rinis spoelomatic. Tjonge Jeff, een complete wasstraat, die had ik nog niet gezien!
Er was ook ooit een gozer die knarsband inzeepte met een of ander amerikaanse autowas delux. hij beweerde dat het werkte. ik weet niet of ie dan niet te vet is zodat ie vastplakt op de trommel, met audioband zou het wel kunnen dat kan je zelfs nat van ethanol afspelen.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

DTF

Berichtdoor DTF » do mar 01, 2018 5:43 pm

:D Ziet er goed uit, Jeff!

Moet ik ook maar eens proberen.
Dat heb ik ooit voorbij zien komen op het forum. Rini heeft ook zoiets, geloof ik.

Dat bakken vind ik ook interessant. Maar moet je dat iedere keer doen als je die band wil kijken of blijft hij dan weer een hele tijd goed? :doh:

rini

Berichtdoor rini » do mar 01, 2018 10:00 pm

Hoi DTF,

Een Scotch band is de meest klote tape die er is. Het probleem ligt aan de coating, wat je kan proberen is de band uit elkaar halen zodat je de twee haspels heb en maak iets dat je de tape heen en terug kan spoelen.

Afbeelding

En nog een optie is bakken! Niet in de oven maar in een fruit droog machine op 57.2 graden en dat 48 a 50 uur dan heb je nog misschien kans om de band te redden.

Succes!
Vcr spoel o matic lab :mrgreen:

Wow, das een serieuze was straat, nice work man!
As ut neet kapot is moi ut niet maak'n!

rini

Berichtdoor rini » do mar 01, 2018 10:03 pm

Dat heb ik ooit voorbij zien komen op het forum. Rini heeft ook zoiets, geloof ik.

Dat bakken vind ik ook interessant. Maar moet je dat iedere keer doen als je die band wil kijken of blijft hij dan weer een hele tijd goed? :doh:
De band blijft maar een beperkte tijd goed na het bakken.
Zelf nog weinig succes gehad met deze methode.

Met cleanen heb ik betere resultaten.
As ut neet kapot is moi ut niet maak'n!

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » vr mar 02, 2018 3:16 pm

hoeft maar 1x goed af te spelen he -> VHS archiefband. maar hoe bescherm je de plastic cassette en spoeltjes tegen vervorming in de oven? tape op een metalen spoeltje draaien?

Otto

Berichtdoor Otto » vr mar 02, 2018 3:39 pm

Na het prepareren meteen digitaliseren is mijn advies.
Kopie op VHS = kwaliteit inleveren, dat wil toch niemand?
En kom niet aan met: Ja maar digitaal blabla.. Als je dat goed doet zie je geen enkel verschil.
Voorbeelden genoeg :wink:
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » vr mar 02, 2018 4:37 pm

ik vind het simpelweg makkelijker. mijn fragmentenarchief staat gewoon op (goede) VHS teep. per AV out direct overgezet vanaf de diverse obsolete systemen, functioneel op TV gelijk aan de bron. slechts 1 rijtje teepies tot op heden. works fine for me :)
maar goed ik ben dan ook geen joeptroep ridder he :lol:

Otto

Berichtdoor Otto » vr mar 02, 2018 4:38 pm

maar goed ik ben dan ook geen joeptroep ridder he :lol:
Ik ook niet, dat is slechts een bijkomstigheid ;)
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)

JeffMacK
Contacteer:

Berichtdoor JeffMacK » ma mar 05, 2018 10:40 pm

Dank Grommm,

Heb het laten maken door een gepensioneerde mechanicus, ben er al een jaar mee bezig.
De schoonmaak rollen zijn voorzien van originele RTI cleaning rolls.
kijk ook eens naar Rinis spoelomatic. Tjonge Jeff, een complete wasstraat, die had ik nog niet gezien!
Er was ook ooit een gozer die knarsband inzeepte met een of ander amerikaanse autowas delux. hij beweerde dat het werkte. ik weet niet of ie dan niet te vet is zodat ie vastplakt op de trommel, met audioband zou het wel kunnen dat kan je zelfs nat van ethanol afspelen.
Als je eenmaal besmet bent met het Philips VCR systeem, dan kom je er helaas nooit meer vanaf! :o

JeffMacK
Contacteer:

Berichtdoor JeffMacK » ma mar 05, 2018 10:48 pm

Dank DTF,
Wat Rini ook al zei als je de tape heb gebakken blijft de eerste weken wel goed daarna zal je merken dat het weer achter uit gaat.
Tip! Na het bakken zou ik de tape een dag op kamertemperatuur laten liggen anders rekt hij hem uit.
Ik zou eerst gaan voor een cleaning behandeling en neem gelijk het rvs staafje in de behuizing mee. Maak deze schoon (als hij met roest zit) met scotch brite schuurpad daarna schoonmaken met bv Dusty of andere ontvetter.
Zoek maar eens na de cleaning machine van Rini en een RTI Tapechek op YouTube dan krijg je een idee hoe je dit moet maken.

Succes!

JeffMacK
Contacteer:

Berichtdoor JeffMacK » ma mar 05, 2018 11:13 pm

Hoi DTF,

Afbeelding

Succes!
Vcr spoel o matic lab :mrgreen:

Wow, das een serieuze was straat, nice work man!
Dank Rini!

Deel van jou cleanmachine heb ik afgekeken vooral de tandwielen schotels, ik had ze eerst netjes van MDF gemaakt maar dat was het toch niet. Ik heb ze van aluminium laten maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groet

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » di mar 06, 2018 5:25 pm

heb je nou van ouwe cleanertapes die rondlopende boenbandjes gemaakt? [edit onee ik zie het 3x zo hoog] en dat loopt vanzelf mee met de band? nat of droog? dit is wel een fraaie contraptie! :clap:

JeffMacK
Contacteer:

Berichtdoor JeffMacK » wo mar 07, 2018 2:24 pm

heb je nou van ouwe cleanertapes die rondlopende boenbandjes gemaakt? [edit onee ik zie het 3x zo hoog] en dat loopt vanzelf mee met de band? nat of droog? dit is wel een fraaie contraptie! :clap:
De gene die deze schijfjes heeft gemaakt had een band meegenomen en op de freesbank handmatig gemaakt :mrgreen:

Terug naar “TV en video”