VR2840: hoe compatibel met banden van VCC voorgangers?

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

gromsound
Contacteer:

01 mar 2018, 17:27

Het meeste wat er te zeggen valt over V2000 staat al op "gromsound"
:oops: dankjewel teveel eer. maar ik lees er dan ook al over sedert de video oudheid dus kom zelden wat nieuws tegen. wel heel veel kul en onzin elders op het net dat is altijd weer jammer. we proberen het hier beter te doen met zijn allen (vereenigde videoten) en zijn dus altijd op zoek naar tijdgetuigen en unieke documenten van binnen de poort.

De ghhhrundigg blunder is ons bekend, hele vroege opnamen lopen wel eens uit sync. Ik las in de literatuur dat ze vervolgens allebei op de helft zijn gaan zitten Philips dus ook, zodat het verschil niet te gek zou opvallen. maar hele vroege 2020 opnamen en machines zijn duidelijk iets uit sync met de latere types dat hebben al meerdere collegas opgemerkt.

Audio spec van de PCM machine was me niet dusdanig bekend, dat valt even tegen. ik ging uit van CD range (want zelfde basistechniek). Blijkbaar toch wat geknepen om een of andere technische reden. Het is wel zo dat de Bang&olufsen chef in een interview vertelde dat zijn technici eigenlijk na VCC naar beeehta wilden wegens apart in het videospectrum opgenomen HiFi geluid, maar dat toen bleek dat het in PAL toch niet ging en het ook gewoon diepteregistratie zou worden konden ze net zo goed VHS gaan voeren en dat is toen gebeurd. verder zagen ze geen voordelen in beehta en marketing was natuurlijk ook wel wakker geworden.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Donthuis

01 mar 2018, 18:23

CD techniek is op zich ook al een buitenbeentje met zijn 44,1 kHz sampling frequentie, later werd het standaard 48kHz
Snelle Google levert: https://cardinalpeak.com/blog/why-do-cd ... -44-1-khz/

Philips had bij het V2000 concept in het middden van de band ruimte voor lineaire sporen gehouden en kennelijk kwam men niet hoger dan een 13 kHz bandbreedte als maximum. Zeker als je nagaat dat het bij XL bandsnelheid ook nog zou moeten werken. Wat voor sampling frequentie daar bij hoorde zou ik niet weten, ik vermoed zo rond de 30kHz, 32 kHz als binaire eenheid zou logisch zijn. Je moet gezien Nyquist criterium minstens tweemaal het max in het te samplen signaal kiezen en om de filters niet te duur te maken er dan wat ruimer boven gaan zitten. Later vond Philips notabene zelf de meervoudige oversampling uit op zeer hoge frequentie, waar je dan weer een aantal samples van weggooit. Distorsiecijfers van deze oversamplers zijn veel lager, maar met aan mp3 en mobiel gewende oren zijn er bijna geen mensen die dat nog detecteren. Op mijn Revox met zijn 20kHz bereik zit een uitschakelbaar filter om de FM intermodulatie op 18kHz te blokkeren

DAT werkt net als VHS HIFI ook met vliegende kopregistratie en dan is die 20kHz technisch niet lastig meer. Op mijn huidige leeftijd van 74 jaar mag ik blij zijn nog iets bij 13 kHz te horen en om 20 kHz te horen moet je wel héél jong zijn :)
Donthuis

02 mar 2018, 12:22

Ter afsluiting van deze thread: vanochtend kris kras door mijn oude bandenverzameling gegaan en nu is het mij wel duidelijk: al of niet goede bandloop en streeploze picture search is sterk bandafhankelijk. En als die in orde zijn, doet de scherpte op mijn CRT TV toch niet onder van mijn vroegere ervaring. Zelfs behoorlijk oude banden doen het net zo goed als ooit op mijn 2024 vroeger, met andere mag je blij zijn als een stabiel normaal beeld zonder veel strepen te zien is. Ruisniveau wisselt inderdaad, maar een heel oude Alien filmcopie op band had opmerkelijk weinig ruis.

Overigens is ook dit apparaat temperamentvoller dan ik na uren lang foutloze duurtest te hebben ondergaan had verwacht. Bandsalade door onvoldoende in- en uitrijgen zoals de 2024 aan het einde, doet hij me niet aan, maar eerst niets willen en dan alles weer kunnen, doet me aan mijn allereerste "postduif" 2020 recorder van jaren terug denken..... :cry:

PS Onder VCC heb ik al mijn nog tussen de oren aanwezige kennis wel uitgeput. Op andere gebieden (platenspelers, versterkers, cassetterecorders en luidsprekers) waaraan ik ook op WIKI UK aan heb bijgedragen zal ik zo nu en dan wel wat inbrengen. Over TV's heb ik weinig kennis meer paraat en alle documentatie er voor is inmidddels weggegooid.
gromsound
Contacteer:

02 mar 2018, 15:14

Zeker als je nagaat dat het bij XL bandsnelheid ook nog zou moeten werken
voor zover mijn archiefdata reikt was de 2870 niet voorzien van een XL stand. Lijkt me ook op nogal gespannen voet te staan met de in dat geval resterende magere beeldkwaliteit...

Eigenlijk werkt VHS HiFi best aardig, zelfs op halve snelheid nog. En in audio mode (beeldkoppen uit) is het niet van FM radio te onderscheiden. Ik heb het voornamelijk gebruikt om lange 3FM nachtuitzendingen makkelijk te timeshiften, en als backup medium voor SQ quadro LPs.
video mannetje

29 dec 2018, 11:31

hallo mensen ik wil er op wijzen dat als je geluk hebt een andere vr2840 of 28vr40 gewoon compatibel is met andere banden hebt zelf een paar van gewoon netjes kleurbeeld op xl banden let wel op dat je goede banden gebruikt bijvoorbeeld van basf chromdioxid super hg geen philips eerste generatie banden wat ook top banden zijn van marantz ik spreek uit eigen ervaring met vr2840 recorders
Otto

29 dec 2018, 19:28

Wat leestekens gebruiken zou wel prettig zijn :wink:

André ik heb hier een 2840 staan met een weigerende cassettelift. Geen zin meer in VCC dus tegen verzendkosten mag je hem hebben.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
video mannetje

29 dec 2018, 19:50

ik hebt wel interesse in die 2840 . :D
Otto

29 dec 2018, 20:15

Ik bood hem aan aan André (gromsound)
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
gromsound
Contacteer:

30 dec 2018, 00:13

yes please!! ik zal oew per PB het werkadres doen toekomen, ben vanaf 2 jan weer op mijn post :lol:
heb dank collega videoot :clap:
Otto

30 dec 2018, 00:15

Ja geen haast. Ik moet hem ook nog uit 40 vierkante meter videozooi zien te graven maar dat lukt wel. Geef me even een paar dagen.
video mannetje

30 dec 2018, 14:25

nou erg jammer ik zoek al een half jaar naar die dingen . ik sta zelfs op marktplaats met gezocht !!!!!! :( :( :(
gromsound
Contacteer:

30 dec 2018, 14:36

video mannetje

30 dec 2018, 14:45

bedankt maar amsterdam is mij tever weg van lichtenvoorde en ik geen auto hebt wordt het moeilijk zo . hebt niet voor niets voor niets op marktplaats er bij gezegt dat het eventueel kunnen brengen bij mij
mae

30 dec 2018, 14:56

bedankt maar amsterdam is mij tever weg van lichtenvoorde en ik geen auto hebt wordt het moeilijk zo . hebt niet voor niets voor niets op marktplaats er bij gezegt dat het eventueel kunnen brengen bij mij
Meeste verkopers zullen ook wel aan verzenden doen. In geval van Otto gaat hij ook niet naar Gromsound rijden om hem langs te brengen.
video mannetje

30 dec 2018, 15:00

nou heel eenvoudig uit te leggen je weet nooit als je geld overmaakt of je wat krijgt op marktplaats stikt van de oplichters !!!!!! . alleen bij bekende mensen doe ik dat wel
Plaats reactie