VR2840: hoe compatibel met banden van VCC voorgangers?

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

mae

03 jan 2019, 20:41

Je kan autoreverse denk ik op drie manieren aanpakken, en ze zijn allemaal niet echt heel handig.

1) twee aandrukrollen, koppentrommel en bandgeleiders kantelbaar maken
2) complete microwereld flippen
3) band flippen

Optie 3 lijkt mij eigenlijk de enige haalbare, Maar antz kennende hebben ze toch wel wat met oplossing 1 of 2 geprobeerd. Ik vraag me af of de prototypes Wenen ooit hebben bereikt, als ze er al waren.

Bij lineaire opname (audio op cc en dcc) is optie 3 juist de minst haalbare en wordt er meestal met een kruising tussen 1 en 2 gewerkt. Twee aandrukrollen, microwereld (voor zover je daarvan kunt spreken) flippen.
gromsound
Contacteer:

03 jan 2019, 20:59

OK leuk, VCC autoreverse als gedachtenexperiment.

vooropgesteld, het kan: zie knip uit het AV archief (hoofd video van Philips in 1984).
Dat ding staat natuurlijk naast de VR2870 in de grote vergeten philips opslag. of meer
waarschijnlijker, op bevel van Wisse Dekker vernietigd tot in onherkenbbare stukjes.

1) achteruit in normale snelheid
dat is makkelijker dan gedacht, dat kan een VCC standaard immers al. vermits er een
goede rol in zit anders wordt het kreukelen. maar er zit geen tijdbegrenzing op zoals
op still dus de hele 4 uur kan ie in principe in zijn achteruit aflopen. zet de statussignalen
naar de beeld, geluid en DTF prints op ''rec'' ipv play en hij neemt op in zijn achteruit.
Zie punt 3 voor de verdere complicaties.

2) extra audio en wiskop aan de andere kant van de trommel
ach daar zal toch wel een plekje voor te vinden zijn. koppen op zijn kop monteren
en ze bestrijken de goeie helft van de band. wisselschakelaartje erbij en klaaro.

3) beeld opnemen op side 2
dat wordt iets meer werk. Zie sporenbeeld uit de folder als illustratie. je moet side 2 =
de andere helft van de band beschrijven. nu schakelen ze de koppen voor de halve hoogte van
de band uit, dat kan je natuurlijk in de tijd verschuiven tot de tweede helft van de band.
alleen schrijven ze dan net de andere kant op dus je beeld staat dan op zijn kop. (toch? of spiegelbeeld?)
daar zal je iets voor moeten corrigeren bij de opnamekant (1 framebuffer?) anders is het niet meer compatible.
De hoek tov de bandrand en breedte van de sporen is precies gelijk aan de normale opnamerichting
dus dat zou dan goed moeten gaan. DTF links/rechts draait net om, kwestie van een wisselschakelaartje
op de aansluitleidingen naar de DTF print.

4) en dan alleen nog een stukje logic die bij het bereiken van het bandeinde de handel omschakelt
en in zijn achteruit verder draait. dat is wel oplosbaar met de beschikbare statussignalen.

ik vermoed dat die 5 seconden voor het normaal omkeren van de band niet opwegen tegen al deze moeite.
be my guest als je tijd teveel hebt (Rini?).
Bijlagen
1984vcc_ARV.jpg
1984vcc_ARV.jpg (40 KiB) 568 keer bekeken
vccsporen.jpg
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
mae

03 jan 2019, 21:18

Hmm.. Ik maakte een gedachtenfout. De hoek van de sporen is inderdaad niet omgekeerd. Dat dacht ik even. Inderdaad interessant denkwerk en ik geloof dat je op het goede spoor zit. Letterlijk. Het valt nog best mee eigenlijk. Je loopwerk gaat wel breder worden om de opstelling van de extra lineaire koppen symmetrisch te houden, en dan krijg je toch die extra capstan die bij achteruitspelen normaalgesproken toch redelijk gemist kon worden dankzij electronisch geregelde bandspanning.
rini

03 jan 2019, 23:54

gromsound schreef:
03 jan 2019, 20:59
OK leuk, VCC autoreverse als gedachtenexperiment.

ik vermoed dat die 5 seconden voor het normaal omkeren van de band niet opwegen tegen al deze moeite.
be my guest als je tijd teveel hebt (Rini?).
Cassette omkeren lijkt mij niet handig, teveel ruimte en mechaniek.

Yep, gedachten experiment, goed beeld in achteruit doet het al. :mrgreen:

Sommige Nakamichi cassette decks hadden ook twee capstans en drukrollen om de bandspanning op de
weergave kop te regelen.

edit: denkfout :mrgreen:
As ut neet kapot is moi ut niet maak'n!
gromsound
Contacteer:

04 jan 2019, 18:55

nog weer even over verder gedacht, het is natuurlijk sneller om niet in reverse play de beeld/geluid en dtf op rec te dwingen, je moet gewoon in normaal rec de tapeservo in achteruit 1x dwingen dat is veel simpeler (1 statussignaaltje). de hele handel staat dan normaal in recording inclusief de DTF.

mogelijk is in een 1e generatie VCC bak meer plek voor extra stationaire koppen. Die teepbrede wiskop is sowieso niet kritisch waar die staat. als er te weinig plek is kan je met extra bandgeleidepaaltjes de lus in de machine nog wat groter maken, dat is functioneel geen probleem.
ik zie een tweede capstan+drukrol echter niet zitten en het is ook niet nodig, dat gaat prima met de terugwikkel trekregeling (desnoods nog ietsie opvoeren voor dit doel).

het beeld staat op de kop EN spiegelbeeld heb ik inmiddels ook bedacht, de frames (1 spoortje = 1 frame) worden achterstevoren gelezen dus alles in de tijd gezien gaat de andere kant op. ik heb een ldl1000 teep die een of andere oetl@l op de achterkant ook had gebruikt (audioteep gewend). toen dat afspeelde vanaf de normale kant had ik een opdekop beeld met harde geluidratel (= syncspoor, andere taperand). maar het was wel herkenbaar dus ik snapte al snel wat er aan de hand was.

@Rini: ik bedoelde de 5 seconden om met de hand de teep te draaien. er waren wel 1e gen beeehtamaxen die een magazijn teeps boven de machine hadden hangen, die dan met servomotortjes op hun beurt in het cassettevak werden gepropt... beetje de cassettewisselaar van philips, wat een contraptie. maar dat kan misschien wel eenvoudiger gemaakt worden, analoog aan die cassetteflipper die op de meeting te zien was (dank aan Otto voor de detailopnames).
rini

04 jan 2019, 20:36

gromsound schreef:

@Rini: ik bedoelde de 5 seconden om met de hand de teep te draaien. er waren wel 1e gen beeehtamaxen die een magazijn teeps boven de machine hadden hangen, die dan met servomotortjes op hun beurt in het cassettevak werden gepropt... beetje de cassettewisselaar van philips, wat een contraptie. maar dat kan misschien wel eenvoudiger gemaakt worden, analoog aan die cassetteflipper die op de meeting te zien was (dank aan Otto voor de detailopnames).
Met de hand omdraaien is neet profi. :mrgreen:

Nog een gedachte, stel dat bij de ontwikkeling van het hele vcc systeem auto reverse ook op het verlanglijstje stond.
Is het dan niet logisch dat voor alle koppen e.d al ruimte is?
As ut neet kapot is moi ut niet maak'n!
Otto

05 jan 2019, 01:32

gromsound schreef:
maar dat kan misschien wel eenvoudiger gemaakt worden, analoog aan die cassetteflipper die op de meeting te zien was (dank aan Otto voor de detailopnames).

Een beetje meer respect voor de Nakamichi RX-202E :mrgreen:
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
ChromeMaximaII

05 jan 2019, 02:00

De Nak met een erkertje, een V2000 met een dakkapel! :mrgreen:
gromsound
Contacteer:

05 jan 2019, 13:54

stel dat bij de ontwikkeling van het hele vcc systeem auto reverse ook op het verlanglijstje stond.
Is het dan niet logisch dat voor alle koppen e.d al ruimte is?
nouw ik denk niet voor de consumentenapparaten. een demo ding voor op een show kan er natuurlijk elke vorm krijgen (inclusief evt weggestoken elektronica onder tafel). zoals die philipsgozer al zegt in het knipsel, het ging er alleen om het potentieel van het systeem (van de toekomst) te laten zien, met omkeercassettes heeft autoreverse zin en anders niet. ze hebben zelf ingeschat dat de markt het niet nodig vond. misschien had het een toepassing gehad in bewakingsapparatuur maar dat ging met slowdraaiende VHS natuurlijk ook.

je zou eens moeten uitmeten waar die tweede set audio/sync kopcombi zou moeten komen op links, de 2e wiskop kan overal natuurlijk. misschien moet je de tapetension voeler verplaatsen dan heb je al een hele klap ruimte erbij.
Robertvs

05 jan 2019, 15:42

Otto schreef:
05 jan 2019, 01:32
Een beetje meer respect voor de Nakamichi RX-202E :mrgreen:
knakenbak :wink:
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
Otto

05 jan 2019, 18:49

Haha en dat zeg jij :mrgreen:
Hier speelt'ie goed.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
gromsound
Contacteer:

16 jan 2019, 17:05

De vr2840 van Otto arriveerde gister overdag.
Savonds dus maar eens kijken wat het is.

Inderdaad staat ie met de lift omhoog ('wie goat allemoal, met de lift omhooag!') en
beweegt de deckmotor niet (de rest wel) waarna het spul in failsafe uit gaat.

Eerst de accu er maar uit die kan logicstoringen veroorzaken. Dan op plofcojacht
maar dat blijkt niet nodig die zit er niet in (origineel). 220V terminal even beter
vastsolderen.
284a.jpg
22o terminal zonder rifarotje
284a.jpg (17.18 KiB) 421 keer bekeken
Deck eruit, print opzij en wormwieltje losklappen. De stuurschijf kan nu met de dikke duim
los worden gedrukt en gaat dan normaal soepel. Wolkje spray op de tanden en het spul weer terug
gebouwd, motortje doet het en alles is los.

koopband erin, jep goed beeld niks mis mee (ik heb verder nog niks gereinigd).
284b.jpg
verwijderde onderdelen
284b.jpg (19.37 KiB) 421 keer bekeken
284c.jpg
normal speed play beeld
284c.jpg (20.95 KiB) 421 keer bekeken
Laatst gewijzigd door gromsound op 16 jan 2019, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
gromsound
Contacteer:

16 jan 2019, 17:06

Uit het archief de doos XL banden opgedoken en weer eens proberen. Resultaat is
beter dan met de mijne: nu wel kleur en redelijk stabiel beeld, uiteraard wat vaag
en met dof geluid (want het loopt nu wel erg langzaam). Alle teeps doorgespit, meeste
geven nu bruikbaar beeld. Ik vermoed dat de mijne een versleten kop had, daar kreeg ik
eigenlijk nooit behoorlijk XL beeld uit - behalve op een verse opname op dure teep.
284d.jpg
XL beeld
284d.jpg (16.46 KiB) 421 keer bekeken
284e.jpg
XL testbeeld
284e.jpg (24.45 KiB) 421 keer bekeken
Resumerend, wat was er nou aan de hand met deze? ik vermoed een logicstoring waardoor ie
ongecontroleerd naar uitwerppositie draaide en toen klemliep. Er kwam weliswaar ook een
klein afgebroken kastdeeltje uit het deck gerold maar dat leek niet tussen de tandwielen te
hebben gezeten. dus er is best kans dat ie zich als ie lang speelt (warm) weer een keer
vastdraait op deze manier. we merken het wel, misschien was het die accu. en anders zet ik
het front van de mijne er wel op als volgende poging.
284f.jpg
the end
284f.jpg (15.03 KiB) 421 keer bekeken
Uurtje werk, viel weer mee. Bedankt Otto!

drVCC
mauriceh

19 jan 2019, 12:01

Bij die VCC recorders (zeker de 2020-2024) wordt de timing van loopwerk opgeslagen
in geheugen ook.

Nu je de accu hebt gewisseld is dat gereset.
Vandaar bij die 2020-2024 serie zit er een reset knopje links verscholen knoppenfront indien casss.klep
open staat.
Bij heel lang uitstaan etc altijd even die reset uitvoeren.
Mogelijk dus dat een van de oorzaken VR2840.

Die vr2840 staat hier ook nog wel eens een bandje te draaien.
gromsound
Contacteer:

20 jan 2019, 10:14

Ja die accu tip ik ook als oorzaak, als die zo slecht is dat de spanning op de chips te ver onder de 5V zakt kan je rare storingen verwachten. Gewoon eruit laten, niet meer nodig. Wel is het zo dat bij stekker eruit de zaak in principe ook al reset dus dat zou vanzelf moeten gaan na lange stilstand. We merken het wel, ik ben blij dat er eindelijk kleurbeeld uit die XP banden komt. kan ik daar ook eens doorheen fietsen.
Plaats reactie