VR2840: hoe compatibel met banden van VCC voorgangers?

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Donthuis

24 feb 2018, 14:32

Als laatste overlever van mijn lange traditie met VCC recorders heb ik alleen een VR2840 over. Deze traditie begon met een eerste generatie 2020, die na vele Philips service center reparaties werd ingenomen t.b.v. een 2020 met 2021 binnenwerk. Jaren later gaf hij helaas de geest. Vervolgens heb ik de beste van allemaal gekocht een 2024, die zeker met de oorspronkelijke kopschijf de scherpste beelden gaf. Helaas gaf een latere kopschijf en een minder scherp beeld. Toch heb ik daar lange tijd opnamen mee omgezet naar YouTube films, totdat deze machine bij in- en uitrijgen banden vernielde. Geprobeerd dat met die wikkelmotortjes op te lossen, maar helaas lukte dat niet. Jaren terug, toen het er naar uitzag dat VCC werd opgegeven had ik al zo laat mogelijk die VR2840 gekocht en die werkt nog steeds. Wel de gromsound recepten gevolgd voor omzetting naar 240 Volt en een nieuwe backup accu gemonteerd (bovenkant verwijderen liep anders dan bij andere 2e generatie machines overigens). Na deze lange intro de reden van deze post: van de ongeveer 100 banden waren alleen de alleerste Philips VCC360 banden al eerder wat minder geworden, ze vervuilden de kloppen sneller. De overgrote meerderheid aan BASF VCC 480 banden deden en doen het bijna allemaal nog goed en hebben volgens mij zelfs een reinigende werking. Máár: ik vind het ruisniveau ervan hoger dan ooit met die 2024, de laatste eigen proefopnamen met die 2840 zijn daarentegen weer wel OK. Dat hogere ruisniveau hebben wat voorbespeelde banden van me overigens ook. Kortom: is die 2840 gewoon wat minder compatibel met opnamen van andere machines, door zijn 16 uurs mechaniek? Zelfs eigen XL/halfspeed proefopnames zijn nog te maken en behouden zelfs een redelijk stabiele kleur.

Hoe zien de VCC-deskundigen op deze site dat? :?

PS Ik ga deze machine met zijn 100 banden binnenkort op Marktplaats zetten en wil geen slechte recorder verkopen. Uitgebreid sleutelen aan VCC machines heb ik ooit met een (later opnieuw defectgeraakte en weggooide) 2340 gedaan. Maar zoiets is eens maar nooit weer, wat een gepriegel om toen de wikkelmotortjes te vervangen :(
Marcel1968
Contacteer:

24 feb 2018, 15:12

Oude video opnames worden minder na vele jaren, zeker bij VCC waar twee sporen opzitten.
Door magnetische invloeden van buitenaf en overspraak tussen de videosporen komt er minder signaal van de banden af, dit zie je als ruis. Verder zal ook meespelen dat het antennesignaal in de jaren 80 ook niet altijd optimaal was, beelden met wat sneeuw was toen normaal, dit zie nu ook op oude videobanden. We zijn nu wel wat verwend met die digitale tv.
Donthuis

24 feb 2018, 17:26

Misschien kan ik toevoegen dat weergave via een SCART aansluiting op een LCD TV (Philips PFL 9604) nog veel meer ruis vanuit die VR2840 oplevert dan een weergave via een antenne-aansluiting op een kleine CRT-TV van me. Men zegt wel dat alleen de allereerste LCD TV's van Philips nog goede chips achter die SCART aansluitingen hadden zitten. Op de huidige LCD TV's vindt je overigens op Philips en LG na zelfs helemaal geen SCART-aansluitingen meer. Je moet dan een aparte SCART naar HDMI convertor kopen om hem überhaupt aan te kunnen sluiten.

Na het VCC tijdperk heb nog ik drie maal Philips S-VHS recorders voor videomontage gekocht, waarvan er nog twee werken. De beste ervan met TBC (time base correction), een rebadgede Japanner, zit via SCART nog op mijn LCD TV. Ik vind de beeldruis op mijn VHS en SVHS banden duidelijker minder storend. Maar mooi is anders zodra je het op de TV opgeblazen beeld vergelijkt met de FHD video's van onze digitale camera's en smartphones van tegenwoordig :(
mae

24 feb 2018, 23:48

Rebadged Japanner is redelijk accuraat, nauwkeuriger gezegd zijn het Maleiers met Japanse techniek.

Maar on-topic: De VR2840 heeft bij mijn weten geen speciaal 16-uurs loopwerk maar mechanisch gezien hetzelfde loopwerk als de andere nadagen-modellen van 1984 (of de koppentrommel hetzelfde is, weet ik niet helemaal zeker e: NIET dezelfde trommel dus). Overigens kun je een overzichtje van serienummers (en daarmee productiedata) vinden op http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... =17&t=8899 Als je zin hebt zou ik het leuk vinden als je daar ook je volledige typenummer+serienummer of je typeplaatje plaatst.
Laatst gewijzigd door mae op 25 feb 2018, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
snameroc

25 feb 2018, 09:31

De koppen zouden normaal gesproken smaller moeten zijn om de sporen niet te overlappen. Dus het band kopcontact is minder als bij andere. En dat zie je eerder slijtage dat is logisch
gromsound
Contacteer:

25 feb 2018, 10:21

Mogge boys leuk onderwerp.
De koptrommel van de 2840 is NIET uitwisselbaar met de rest dat staat al jaren op mijn website. Ik heb het namelijk een keer geprobeerd... een 2340 kop in zon ding en dat wil niet (zwartwit beeld als ik me goed herinner). Sowieso is de uitwisselbaarheid een drama met dat 16h ding, ik heb er nooit kleur uit gekregen met andermans banden. Dus alleen de eigen recorder die bij de banden hoort geeft kans op beeld. uiteraard zeer matig wat je kan verwachten met halve snelheid.

We hebben ook onlangs hier nog een VCC herintreder uitgelegd dat analoge videoopnamen uit de 80s er heel anders uitzien dan wat je nu uit je HDTV tovert. Als je dat door de jaren heen bent vergeten of nooit gezien hebt dan valt het tegen. Een nieuwe opname van een goede bron laat het maximale zien wat je eruit krijgt. en weergave van analoog op een digitale TV is gedoemd te mislukken daar zit teveel digitructroep tussen. gewoon op een CRT en je beeld is zoals het bedoeld was.

Als je het maximum uit je oude banden wilt halen voor overzetten zou ik nog een paar andere machines proberen, na zoveel jaar zijn de koppen erg wisselvallig. Ik kreeg het mooiste beeld uit een 2024 en uit een blijkbaar weinig gebruikte 2414. je kan de beeldscherpte afregelen met een potmetertje, hoort standaard na vervangen van een kop dat kan de teruggang van je beeld destijds verklaren.

Waarom je zon pech had met de wikkelmotoren is me een raadsel. nog nooit een hoeven te vervangen. het grote voordeel van vcc, alles elektronisch ipv slipwieltjes en slapsnaartjes zoals bij de concurrentie. slechts de rol is van rubbr en die wissel je in een minuut.

Als de 2840 als knutselpakket weg gaat heb ik wel interesse, de mijne is rip (beeldprint) die loopt nu met een 2340 print dus einde longplay functie. toch jammer in huize AMHD...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Donthuis

25 feb 2018, 12:38

Beste Gromsound. eerst heb ik wikkelmotortjes tussen twee recorders uit die 234x serie uitgewisseld, omdat ik daar een originele fabrieks documentatieset van had gekregen. Van een kennis die gezien een (later fatale) ziekte niet meer aan dit soort werk toekwam. Toen die inderdaad best presterende 2024 aangepakt die steeds meer moeite kreeg de banden netjes in de cassette terug te krijgen, steeds meer banden liepen stroever dan vroeger. Dat betekende soms zelfs dat de band uit een gedeeltelijk geopende cassetteklep moest worden geknipt en weer geplakt. Helaas is die 2024 later 100% defect geraakt.

Dat van die smallere spoortjes zou een verklaring voor die slechtere signaalruisverhouding zijn, want ook toen hij nieuw uit de doos kwam vond ik hem al méér ruis in beeld geven dan mijn vertrouwde 2024, maar ja vrije keus had ik toen niet meer.

Omdat er verder niets mis mee is wil ik proberen hem met al die volledig gedocumenteerde 100 banden en al tzt op Marktplaats te verkopen. Tzt, omdat ik nog één opera programma op YouTube https://www.youtube.com/channel/UCw2Hoc ... subscriber wil zetten en die laatste opname ziet er redelijk ruisvrij uit. Al mijn eerdere YouTube V2000 uploads zijn ooit met mijn 2024 en een VIVO AGP videokaart op de PC geïmporteerd en bewerkt.

Ik zag dat je geen werkende VR2840 meer bezit, dus aan jou zou ik ook wel willen verkopen. Maar uit je woorden maak ik op dat je dit apparaat als potentieel weggooi aanbod beschouwt, dus iets in de €10 categorie. Mocht dat anders zijn, dan is een persoonlijk mailtje welkom. Direct gmail adres mag iedereen weten, dit is donthuis9@gmail.com

PS Ik heb een portable DCC recorder met 50 DCC bandjes en defecte accu's dit jaar aan een andere Philips fan verkocht
Die was klein genoeg om op te zenden, alle andere HIFI-apparatuur heb ik alleen maar laten ophalen
Donthuis

26 feb 2018, 17:34

Die VR2840 van me is een /00 model, er zal wel nooit een 01 op gevolgd zijn. Verder staat er FTZ 2503 SK op (keurmerk?) Serienummer lijkt me: WD 01 408 19 100 5886 Jammer dat ik toen die 2870 niet te pakken kon krijgen, de beperking tot 13kHz max met hun PCM had mij niet veel uitgemaakt, FM radio stopt in de praktijk bij 15kHz en VCC analoog haalde zelfs maar 7 kHz. De eerste CD's met mijn Philips CD100 speler waren overigens een heel ander verhaal.

Mijn S-VHS opvolgers waren dan wel zijn een VR713 (defect geraakt), een nog werkende VR948 (schermpje wil nog wel eens niet dimmen) en een volledig goede VR1500 Matchline, met Timebase correction voor betere videomontage

Dat Philips inmiddels zoveel kleiner is geworden heeft zeker niet aan mij gelegen. Ik heb als student nog professor Davidse vanuit de Philips kleuren TV ontwikkeling bij de TUD zien komen als piepjonge hoogleraar en latere rector magnificus. Mijn praktisch werk was bij Philips Computer Industrie en werkende bij de PTT schafte ik software en ondersteuning voor Philips Telefooncentrales vanuit Philips Telecommunicatie Industrie in Hilversum, Huizen en Brussel aan! Daar gingen enorme bedragen in om, maar toch verkocht Philips ook deze activiteit aan Lucent (oud ATT) :-D on

PS Televises waren altijd ook van Philips van zwartwit 43 en 53 cm modellen naar een kleuren Goya Royal 870 en een later CRT topmodel. Nu al weer 78 jaar een PFL 9604 LCD TV van 37" Jarenlang heb ik nog Philips radio's, pickup's en TV's gerepareerd van vooroorlogs tot aan mijn laatste CRT model, de laatste ahv een telefoongids dik boek aan Philips documentatie met detailschema's. Soms moest ik anderen voor reparatie inschakelen of een restant van een Philips service organisatie met een oud-Philips man die 2 jr geleden de voeding op die LCD TV van me kwam uitwisselen
Laatst gewijzigd door Donthuis op 27 feb 2018, 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
mae

27 feb 2018, 00:02

Een mooie Philipscarriere, zowel qua werk als qua apparatuur! Die VR2870 zal wel nooit zover gekomen zijn dat je proefexemplaren in de personeelswinkel kon aanschaffen, anders zou er langzamerhand wel wat opgedoken zijn. Ik ben een beetje bang dat wat er van was, uiterlijk eind 2002 wel bij het oudijzer gezet zal zijn in Wenen.

Jouw VR2840 is een vrij vroege, week 8 van 1984. De oudste in het serienummertopic is van week 2 van 1984, allemaal van revisie WD01. Toch verwacht ik dat de productie al een aantal weken eerder met revisie WD00 gestart zou moeten zijn (kinderziektes sluit ik ook niet uit, gezien de inderdaad andere kop en mogelijk bij nader inzien toch vereiste grotere nauwkeurigheid van de regellussen en mechaniek). Nou ben ik toch wel benieuwd of ze ooit nog wat met het mechaniek geprobeerd hebben te doen, gezien de compatibiliteitsproblemen die gromsound noemt, vrees ik een beetje van niet.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag... Compatibiliteitsproblemen tussen longplayrecorders onderling zijn dus duidelijk verklaarbaar, maar als je een met oude brede koppen opgenomen band afspeelt op een VR2840 dan kan ik niet direct een reden bedenken dat dat problemen oplevert.
snameroc

27 feb 2018, 07:37

De aftast spoorbreedte is gewoon maar de helft dus het is toch logisch dat de kans groter wordt dat de informatie te kort schiet bij veroudering. Bij camcorders speelde hetzelfde de versies met longplay hadden allemaal meer dropouts ondanks dat ze duurder waren. Dat was moeilijk uit te leggen aan de klant dat de goedkopere betrouwbaarder beeld opleverde.
Donthuis

27 feb 2018, 13:22

In de tijd dat ik die laatste 2840 kocht dacht ik uit de V2000 specs op te maken dat de spleet op de kopschijf dezelfde afmetingen had als bij eerdere 8 uurs modellen. Het verschil zou zitten in het weer voor de helft overschrijven van net vastgelegde magnetische videospoor, door het op halve snelheid voortbewegen van de band in de Xl stand. Kortom signaalruisverhouding zou verslechteren in de Xl stand maar niet op de normale stand. Opeenvolgende spoortjes moeten elkaar in elke V2000 recorder niet storen omdat de tracks wel aansluitend zijn, maar de spleetriching op beide zijden van de kopschijf en het op de band geschrevene een hoek van 90 graden maken. Dit soort precisiewerk naast het dynamic track following systeem maakte V2000 recorders zo duur in productie, VHS kon met 10 maal zo grove mechanische tolerantie gebouwd worden. En latere (S) VHS recorders hadden meerdere sets koppen voor extra functies, HIFI geluid incluis.

Dat de Philips service organisatie zo terughoudend was bij het vernieuwen van de kopschijf op mijn ooit perfecte 2024, weet ik toen aan het feit dat Philips vermoedelijk de spleetbreedte had verhoogd om kosten te sparen. Zoiets vermindert het aantal lijnen per mm dat je kan onderscheiden. Wijsheid achteraf natuurlijk en zij vertelden dat nooit openlijk. Hun weergavekoppen voor bandrecorders waren spotgoedkoop met hun spleetbreedte van 2 micron en dat bleef zo. Maar in hun loopwerken had ik minder vertrouwen, ik heb later tweemaal Tandberg en als laatste een Revox cassette recprder gekocht. De eerste Tandberg TCD300 en die Revox B310 MKII doen het nog steeds.

Op zich heb ik aan alle V2000 modellen wel plezier beleefd, want ook met 7! bezoeken met mijn 2020 hoefde ik danzkij het 5 jaars service certificaat nooit wat te betalen en die uiteindelijke inruil d.m.v. een 2020 met 2021 binnenwerk was gratis. Het deed me besluiten een vrij dure stereo 2024 aan te schaffen met zijn streeploze slow en fast motion opties :D

PS Last but not least: ook bij DCC heb ik ingezet om Philips te volgen en vele bandjes vol te schrijven met digitale CD-copiën, maar dat systeem was gewoon te kritisch en die portable recorder wel redelijk klein maar enorm zwaar.
snameroc

27 feb 2018, 18:34

Spleet breedte en spoorbreedte is niet hetzelfde. Als je de kop 1mm breed cq dik maakt moet je de band minimaal 1 mm doorvoeren voor het volende spoor anders leest de kop 2 sporen tegelijk. Als je vervolgens met een smalle kop op hoge snelheid gaat schrijven zit er veel lege ruimte tussen de sporen. Dit komt de uitwisselbaarheid en de robuustheid van de registratie niet ten goede. Bij het weer afspelen moet de tracking 2 keer zo naukeurig.
Donthuis

28 feb 2018, 12:01

Toch dacht ik dat alleen het VCC systeem de videospoortjes naast elkaar had liggen en juist het VHS (en ook het latere Hi8) systeem niet. Op Wikipedia vond ik niet altijd de juiste info, dit vanuit Google search klopt dacht ik wel:
Een (standaard) videospoor heeft een breedte van respectievelijk 49 (VHS), 32 (Beta) en 22,5 (V-2000) micrometer.

Kortom spoorvolgen bij V2000 is een fors hogere uitdaging dan bij VHS. Het woord "standaard" heb ik zelf toegevoegd, V2000 XL spoorbreedte moet daar immers weer de helft van zijn. :idea:

PS Op Wikipedia UK heb ik een tijd aan artikelen over HIFI-zaken en technieken ervoor in cassetterecorders, pickups en luidsprekers bijgedragen. Hun moderators werden echter steeds eigenwijzer en accepteerden sommige zaken die ik nog met KPN Research deskundigen qua theoretische grondslag had gecheckt niet en over beeld rechten van inmiddels verdwenen bedrijven als Radio Veronica (en hun slimme pickuparmkeuze op het schip Veronica) deed men nòg moeilijker. Uiteindelijk gaf ik het maar op om nog artikelen daar in te dienen..... :cry:

Bij luidsprekers had Philips ook ooit een goede naam, ik heb nog twee boekwerkjes van ze over principes en zelfbouw
gromsound
Contacteer:

28 feb 2018, 17:25

Jammer dat ik toen die 2870 niet te pakken kon krijgen,
zal je nooit gelukt zijn want nooit in de handel gebracht, slecht enkele persdemo modellen die nooit buiten het pr cirquit zijn gekomen. ik had er graag een in het museum maar zelfs Philips heeft hem niet (in het museum staan, je weet nooit wat de spelonken nog prijsgeven).

je inschatting van mijn inschatting is juist, als je 2840 gewoon goed werkt dan maar op MPL verkopen. Maar vergis je niet in de hoeveelheid vervolgellende die je kan hebben van leken, vraag Otto ook maar eens :?

heb je toevallig nog contacten in het voormalige Philips videocircuit? We zoeken al jaren naar mensen die ons meer kunnen vertellen uit de ontwikkeltijd. Het lijkt of Wisse Dekker ze allemaal persoonlijk heeft geliquideerd in 1987... :(
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Donthuis

28 feb 2018, 23:22

Nee, de persoon uit de subtop van Philips (ook weggewerkt zoals zovelen) die wij persoonlijk kennen zette fabrieken op in Oostenrijk, Hongkong en Taiwan, inclusief het sluiten van allianties met LG en Toshiba en activiteiten in China. Maar hij startte met een CD speler fabriek in Oostenrijk, dus na V2000 en in het verre Oosten ging het in het begin onder andere om beeldbuizen. Daar kwam later de joint venture voor TV-ontwikkelingen tussen LG en Philips vandaan. DCC-verhalen ken ik ook nog wel, maar daar is al een eigen liefhebberssite van

Het meeste wat er te zeggen valt over V2000 staat al op "gromsound", ik mis hoogstens de exacte blunder van Grundig met zijn verkeerd lezen van de specs en dus foute A/V synchronisatie (heeft de Duitstalige markt zeker geen goed gedaan). En voor die voorgenomen HIFI 2870 met "maar" 13kHz PCM, waar het VHS-kamp al met HIFI toekomst tot 20kHz schermde

We zullen zien wie hier in de buurt via MPL blij te maken is met een dankzij de tips op de site goed werkende 2840
Plaats reactie