Het Ghhrumsound SVR avontuur

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

snameroc

05 feb 2018, 21:38

Er is maar een roterende trafo spoel dus van omschakellen is geen sprake. Je kunt omstebeurd de kopjes kortsluiten dan weetje aan welke het ligt en als een van de 2 stuk is zul je bij de goede kortgesloten helemaal geen beeld hebben. Het sensortje onder de trommel is natuurlijk om de de kop te synchroniseren tov de tracking puls op de tape.
gromsound
Contacteer:

06 feb 2018, 10:00

wat je zegt klopt als een bus, ik dacht ook al dat dat magneetje alleen door de kopservo wordt gebruikt. bij vcc is dat een vlaggetje in een lichtbaan (zowel Ph als Gr). het lijkt er op (want nergens een gap instelling potmeter in de machine) dat ze dit mechanisch regelen met de positie van de ondertrommel.
ga vanavond de US reiniger conform manual op 160V draaien en dan eerst maar op de veilige wijze in ethanol. max 3 minuten zei de manual. kansje dat ie alleen maar hardnekkig dicht zit met drek.
dat freon houden we dan even achter de hand...
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
gromsound
Contacteer:

07 feb 2018, 18:10

daar gaan we weer. Kopschijf eruit en in het ultrasoonbad ethanol geplonsd.
paar minuten trillen. er blijft na afgieten redelijk wat zwart fijnstof over.
koppen zien er visueel nu brandschoon uit en nog steeds geen schade te zien.
ook maar even doormeten, geen gekke dingen nul ohm en geen sluiting naar de schijf.
tevens nul ohm van trommel naar de as, dit ivm die koolstift en massabeugel bovenop
de as. ook dat is allemaal netjes geaard aan het chassis. nog een keer goed op
de kopversterker geloerd, niks geks gezien en de draden lopen allemaal netjes.

testrun, nog veel slechter beeld nu vrijwel helemaal witte hagel, zucht. na veel
reinigen met filterpapier/ethanol wordt het weer ietsje beter maar niet zoals het
was. ding conform manual een half uur laten afspelen, geen verbetering.
Bijlagen
badje.jpg
badje.jpg (25.99 KiB) 1433 keer bekeken
badjedetail.jpg
badjedetail.jpg (20.43 KiB) 1433 keer bekeken
residu.jpg
residu.jpg (18.94 KiB) 1433 keer bekeken
gromsound
Contacteer:

07 feb 2018, 18:11

bij toeval gemerkt, als je de draaiende koptrommel ergens licht aanraakt wordt
het beeld abrupt beter met weer herkenbare delen tussen de sneeuw. Dan denk je
automatisch: statische elektriciteit maar dat kan niet want zoals boven gemeld, de
daarvoor bedoelde beugel doet het. extra test: draadje van massa tegen kopas laten
slepen: nul effect dus dit is geen elektrostatisch probleem. had gekund dat heb ik
wel eens meegemaakt in een vcc.

het enige wat ik uit de natuurkunde nog kan bedenken is capaciteit. bijschakelen van
1 gF (gromFarad) aan massa geeft anders gedrag. mogelijk dat het geheel van koptrommel
koppen en kopversterker daar kritisch voor is? Ik ga nu toch maar ALLE etterelcos van de
Y unit vervangen voor de zekerheid. de trackingmeter doet ook niks, die zit aangesloten tussen
twee van die blauwe erwtjes.

open for discussion, begin ik vast te solderen.
Bijlagen
na_usbad.jpg
na_usbad.jpg (47.97 KiB) 1433 keer bekeken
massabeugel.jpg
massabeugel.jpg (32.49 KiB) 1433 keer bekeken
Yprintsteun.jpg
Yprintsteun.jpg (37.99 KiB) 1433 keer bekeken
BMW635

07 feb 2018, 18:59

Signaal aan de uitgang van de kopversterker meten met scope. Als dat niks is, heeft het ook geen zin in het daar achterliggende circuit te gaan"repareren".
Wordt het beeld beter als je de bandspanning verhoogd?
Ik denk dat het zwarte spul wat achter bleef na het us reinigen, ferriet slijpsel was en dat dat eerst nog voor een iets beter band/kop contact zorgde. Koppen dus waarschijnlijk totaal versleten.
De svr kop die ik in 1982 snelde en waar ik het nog overgebleven kopje ergens moet hebben liggen, had opgeschroefde kopjes. Bij die van jou zijn ze gelijmd zoals bij Philips.
Misschien kan je de spindel van de grundig schijf overzetten op een philips N1700 schijf?
Groeten, Rob
mae

08 feb 2018, 00:04

Altijd leuk, meerdere mogelijke mankementen die zo vriendelijk zijn tegelijk de kop op te steken :angry-devil:

Het aanraken van de trommel kan ook nog invloed uitoefenen op de servosturing of zelfs op de motor.
gromsound
Contacteer:

08 feb 2018, 12:27

dank voor het meedenken.
1) bandspanning heeft geen merkbare invloed, ik heb het zo-zo afgesteld dat het beeld net op zijn gaafst was en strakker maakt niet uit. Ook voorzichtig slepend met de vinger de band op het kopspoor drukken -meestal een indicatie voor de mate van slijtage als ie dan wel beeld geeft- maakt niet echt veel uit (totdat je de metalen trommel raakt dan komt het aanraakeffect terug).
2) aanraken is uiterst lichtjes, net mechanisch contact dus niet de trommel afremmend. als je dat doet gaat de servo hoorbaar bijsturen. de positie waar je de trommel raakt (buitenop, halverwege of bij de as) maakt ook nog wat uit.
3) de compleet gerecapte Y unit (luminance op zijn ghhrundiggs) geeft weer wat beter beeld met iets vaker kleur dus het had wel zin.
4) de redenatie mbt de versleten kop na reinigen klinkt ook plausibel. dan zou ik toch een bekend goeie kop moeten proberen, desnoods een 4000 kop (z/w only maar wel gaaf beeld gevend in een 4004). hiertegen spreekt echter het tussen de stoorflarden relatief gave kleurenbeeld dat ik kan zien bij aanraken van de trommel. dat verwacht je niet van totaal versleten koppen.
5) ik heb geen 1700 koppen over om mee te knutselen en dan nog heb je slechts z/w beeld uit het ding dat was niet de reden om hem aan te halen...

ik ben geneigd te denken aan een lokale vonkoverslag of andere elektrische interferentie onder de koptrommel in de kopversterker. kan je helaas niet zien of meten op die plek.

't blijft een eigenwijze ghhrundiggh he, niet zo makkelijk als philips. ik klaag nergens over we wisten waar we aan begonnen en it aint over yet :D
snameroc

08 feb 2018, 16:21

Bij een philips had je allang de kop gewisseld, maarja die moet je wel hebben natuurijk
Laatst gewijzigd door snameroc op 08 feb 2018, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW635

08 feb 2018, 16:23

Raar van dat zwart wit met LP kop. Als ik een SV opname afspeel in de 1700 krijg ik wel kleur beeld.
Je zou er nog een 1700 naast kunnen zetten en de uitgang van de kopversterker van de grundig aansluiten op de ingang waar op de 1700 het fm signaal binnen komt. Recorder op play en je zou beeld moeten hebben.
Groeten, Rob
gromsound
Contacteer:

08 feb 2018, 17:26

?? hoe kan dat nou dan mist de 1700 toch het kopreferentie signaal en de bandsync puls?
ik had ook aarzelend kleur met een SVR tape in een 1700, ik denk dat door de gewijzigde relatieve bandsnelheid de effectieve aftasthoek net genoeg wijzigt om binnen de 1700 spec te vallen. be my guest om er aan te rekenen ik geloof het wel :D
LP kop in een SVR werkt dan de andere kant op dat kan nooit kleur geven. zie ook Marcels ruime ervaringen.

ding tot nader order (een beschikbare kop) in het museum getakeld. so far so good het is zeker niet hopeloos maarja het sloopaanbod he... als die kop niet sleets wad had ik nu vermoedelijk een werkend apparaat op tafel staan. de rest van de reparatie was eigenlijk weinig aan nu we eindelijk de schemas hebben.
BMW635

08 feb 2018, 18:30

Bandsync puls en kopreferentie heb je helemaal niet nodig. Je gebruikt alleen het video gedeelte (fm demodulator) van de 1700. Ik heb zo banden afgespeeld van een openreel video recorder. Uitgang kopversterker naar fm in van de 1700. Het vervormde beeld op je foto doet me denken aan een defecte demodulator. Bij de grundig is dat een ic )-:
Groeten, Rob
gromsound
Contacteer:

08 feb 2018, 21:30

geweldig idee, externe signaalverwerking dan hoeft alleen de kopversterker van de bron te werken... dat is er een om te onthouden. je zou haast uit een sloop VCR exact dat deel uitprepareren en met een voedingkje in een doosje stoppen als dat vaker nodig is.

hmm ik heb net de hele Y platine verzoold dus het was geen elcoprobleem rond de demod. het zou toch handiger zijn om een donorbak ernaast te hebben en een voor een wat units te wisselen om de rotte plek te vinden. uiteraard moet je meten op de kopsignalen maar hoe kom ik erbij en hoe moet dat er uit zien, ik heb er geen ervaring mee. standaard CVBS herken ik wel maar FM predemod?

heb trouwens net nog iets bedacht al fotos bekijkend, er zitten wat losse draadjes op die kopversterker en eentje(groen) zit net onder de baan van het positiemagneetje. als die nou daardoor een spookstroompje opwekt in het langszoeven kan dat de halfbeeld storing verklaren. :idea:
Bijlagen
groendraadje.jpg
groendraadje.jpg (38.56 KiB) 1285 keer bekeken
Laatst gewijzigd door gromsound op 09 feb 2018, 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.
mae

09 feb 2018, 13:17

Uit de kopversterker komt een envelopvormig signaal, aan de hand van de vorm ervan kun je zelfs het een en ander diagnosticeren en afregelen. Kan ik zo uit het hoofd niet helemaal uitleggen, maar misschien op de zoekterm envelop of engelse of duitse spelling daarvan.
gromsound
Contacteer:

09 feb 2018, 17:12

day five

kop er weer uit en draadjes zo plat mogelijk op de kopversterkerprint wegprakken.
daarbij bleek ook dat er onder de print twee palringen horen te zitten voor goed
massacontact met de ondertrommel. dus die teruggezet (eentje lag los onderin).
ding dicht en testen. jammer dan kopservo werkt niet meer (volgas).

zucht, op het servobord zitten ook weer blauwe ettererwtjes, dat paneel dan ook
maar verzolen voor de zekerheid, het zijn evenzovele tijdbommetjes.

spul retour, geen effect nog steeds kop volgas. pulskopje doormeten = oneindig!
die is dus tussentijds ook spontaan gesneuveld en ik ben er niet eens in de buurt
geweest... raar nonstandard ghhrundiggh wiskoppie zo te zien, gegromsound met philips
spul en een hulpbeugeltje, met de schuifmaat in de juiste positie teruggezet.
de eerste doet het niet (heel af en toe een rempulsje), een tweede japanoos die
duidelijk een hogere weerstand heeft doet het wel. ok we zijn weer terug bij af.

geen verbetering in het beeld het is nog steeds volkomen verstoord met witte hagel
en de kop is nog steeds aanraakgevoelig. dat was het dus ook niet.
terug het museum in ik ben nu echt uitgeknutseld. kop = op, kan haast niets anders zijn.
en dat was al zo in de eerste minuten dat ie wakker werd, alles wat daarna kwam was doornroosjesvervolgschade van doorknetterende blauwe ettererwtjes.
Bijlagen
draadjesplat.jpg
draadjesplat.jpg (38.8 KiB) 1285 keer bekeken
servoafval.jpg
servoafval.jpg (21.6 KiB) 1285 keer bekeken
nepkoppie.jpg
nepkoppie.jpg (22.76 KiB) 1285 keer bekeken
Otto

09 feb 2018, 20:34

day five
ok we zijn weer terug bij af.
terug het museum in ik ben nu echt uitgeknutseld. .
Ik heb u gewaarschuwd :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Plaats reactie