Het Ghhrumsound SVR avontuur

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

mae

04 feb 2018, 12:50

Hmm tantaaltjes die bij overspanning sneuvelen, ik heb nog voorzichtig gestart op een regelaar remember? maar toen ie geen rook gaf toch 1:1 ingeplugd en bij de tweede start was ie stuk. Nu staat het geheel op 240 omgesoldeerd dat ziet er veel gezonder uit op de andere ongeregelde spanningen.
Tantaaltjes, vooral dit type, zijn een beetje zoals papiercondensatoren of tiktorren. Ze zijn gevoelig voor overspanning (zoals 12V op een 16V condensator...) en spanningspiekjes. Maar ze slijten ook en hebben een grillige faalcurve. Grundig was er dol op, ook in de signaalweg. Dus als je een Grundigversterker hebt die zo nu en dan staat te sputteren en rommelen, ga niet eerst naar zwartpoten zoeken maar inplaats daarvan naar tantaaltjes.
gromsound
Contacteer:

04 feb 2018, 18:38

Day three

Kop eruit, versterkerprintje onderuitkantelen en de treiterelco eruit.
Leek of ie verkeerdom zat maar dat is slechts weer een drukfout op de print...
kopelco_oud.jpg
kopelco_oud.jpg (29.49 KiB) 2079 keer bekeken
Gelukkig zag ik ook nog op tijd dat er met het manouvreren een dun draadje los was
gegaan van een miniscuul spoelegie.
draadjelos.jpg
draadjelos.jpg (30.13 KiB) 2079 keer bekeken
Terug dat spul en de kop weer vastzetten
met een gegromsounde SVR-sleutel 10: bekkie smaller geslepen en de
steel een knik gegeven.
elkrommo10.jpg
elkrommo10.jpg (16.44 KiB) 2078 keer bekeken
Ritje naar Oom Johan om die BD902 in de voeding te lijmen, 15.10V opnieuw
afgesteld. Alles doet het, chippie is nog heel.
Thuis de voeding gehermonteerd en ON: yep hij werkt - even...
Nieuwe storing: relais blijft niet 'plakken'. Nu ja ik wilde toch al de hele
handel recappen, prints een voor een eruit en het lijstje afgaan.
uurtje later spul weer geprobeerd, okidoki dat hielp. Alleen de klok doet
nog raar die geeft geen tientallen aan en de kouwe start is ook niet conform.
Het gekke is dat als ik de grote elco achterop vervang hij helemaal niks doet.
whatever het ding hoeft alleen af te spelen.
Laatst gewijzigd door gromsound op 04 feb 2018, 21:24, 4 keer totaal gewijzigd.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
gromsound
Contacteer:

04 feb 2018, 18:39

elcosvv.jpg
elcosvv.jpg (21.19 KiB) 2079 keer bekeken
TV uit de opslag, proberen af te stemmen (elektronische tuner) helaas te weinig
sap hij pakt hem niet. Dan maar met de hand stoppen op het goeie
moment en op de modulator fijnafstemmen.
stoorbeeld.jpg
stoorbeeld.jpg (46.7 KiB) 2079 keer bekeken
resulaat na een kwartiertje draaien: blijvend stoorbeeld, verlopende velden
witte dropouts, beetje jankend geluid en tracking heeft geen effect.
Beeldscherpte op max wollig maakt het beeld iets aangenamer. er zit wel
af en toe kleur in dus de koppen zijn allebei heel.[edit dat blijkt dus niet te hoeven zie verderop]
De bandspanningsvoeler staat overigens te wapperen daar kon het wel eens iets
mee te maken hebben. volgende stap is dus bandspanning afregelen, even opzoeken
waar dat zit. [PS he dat had Marcel dus ook!] Oja de auto afslag doet het ook niet, whats new.
backintheair.jpg
backintheair.jpg (24.67 KiB) 2078 keer bekeken
Dus ik ben weer terug op vorige week zaterdag, eerste 5 minuten van de test.
Maar we hebben wel veel geleerd met zijn allen!
(wordt vervolgd)
Laatst gewijzigd door gromsound op 05 feb 2018, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel1968
Contacteer:

04 feb 2018, 19:49

Tijdens het schrijven van dit bericht staat SVR4004 nummer 2 vrolijk te spelen :D

Het probleem met de te lage bandspanning is een overleden LED in de opto van de bandspanning meter.
In mijn sloop SVR was deze LED al verwijderd, dus die LED's zullen meer stuk gaan.
Nu maar iets gezocht wat misschien zou werken, een rode LED komt dicht in de buurt.
Is makkelijk te vervangen, los solderen en naar boven trekken.

Verder was de 26 volt te laag, was 20 Volt. Met de scoop een flinke rimpel gemeten, dus geen afvlakking.
Oorzaak 3300 uF elco in de voeding.

En dit wordt ook weer vervolgd.
Bijlagen
Grundig 19.jpg
Grundig 16.jpg
Grundig 18.jpg
gromsound
Contacteer:

04 feb 2018, 21:12

[daarom heb ik die elcos in de voeding van te voren maar allemaal vervangen]

Uurtje verder klooien, bandspanning wordt net zo als in vcc gen1 afgeregeld met de
mechanische positie van het voelertje (stelschroefie). Allerlei standen geprobeerd
zelfs de terugtrekveer in een ander gaatie geprobeerd, geen effect.
[hij regelt overigens wel dus de led is ok]
Nog een andere band geprobeerd (SVR4 dus de dunste variant) ook geen succes.
Het beeld ziet er uit als een versleten kop met overal witte stoorstreepjes
vooral in highlights. Er zit wel kleur in. massabeugel bovenop is
ook OK, de koolborstel maakt goed verend contact.

Koppen reinigen doet niets, volgens de manual een half uur laten spelen maakt ook
niet uit. kan je alleen nog proberen ultrasoon te cleanen zoals aanbevolen.

ik hoop dat er in de stortbult van Otto een kopschijf overblijft om deze machine te redden,
beetje zonde van 50 eu aanschaf, de berg elcos en al die moeite.
(voorlopig the end)
Marcel1968
Contacteer:

04 feb 2018, 21:24

Mijn andere twee SVR's hebben nog de originele elco's in de voeding, hier nog geen problemen mee.
Zal ook wel aan liggen dat deze twee tot heden toe regelmatig gebruikt zijn. Stilstand is ook niet best voor elco's.

Eigenlijk zou je de recorder aan de scoop moeten hangen om te kijken wat er voor kopsignaal eruit komt.
Je heb ook jankend geluid en de tracking werkt niet, dit leid meestal niet naar versleten koppen, maar overigs
kunnen de koppen wel slecht zijn met andere problemen erbij, dan is toch meten met een scoop wel handig.
gromsound
Contacteer:

04 feb 2018, 21:38

het jankend geluid kwam m.i. voornamelijk door het bandgewapper dat is nu al minder. maar bij deze lage snelheid blijft het wel wat valsig. de tracking heeft ietsje effect op het beeld (en veel op het geluid je hoort hem opnieuw een evenwicht zoeken middels de capstanservo) maar de storing overheerst teveel om het goed te zien. de tracking meter staat op nul.

wat zou je kunnen zien aan het kopsignaal, er zitten vast spikes op die overeenkomen met die witte dropouts. misschien moet ik ook alle andere tantaals (oa uit de beeldlijn) er maar uitgooien?
gromsound
Contacteer:

05 feb 2018, 17:08

gaaf_field.jpg
gaaf_field.jpg (28.54 KiB) 2001 keer bekeken
Kijk nou
als je met een mavica een stoorbeeldschermfoto maakt vang je soms bij toeval precies 1 field
ofwel 1/50e = halfbeeld = van 1 kop. en kijk, puntgaaf dus alles NA de kopomschakelaar
is oke. blijft alleen de kop zelf (eentje) of de kopverstreker (1 helft) over. Dit
beeld was al zo in de eerste paar minuten zo van zolder dus geen vervolgschade van de
kopversterker operatie. eigenlijk alleen te diagnosticeren met een bekend goeie kop om te
testen. want aan die kopversterker kan je niet meten (zit in de trommel gebouwd).
visueel is er niks te zien aan de koppen, ze zijn intact.
koppie1.jpg
koppie1.jpg (28.62 KiB) 2001 keer bekeken
koppie2.jpg
gromsound
Contacteer:

05 feb 2018, 19:10

nog wat gestudeerd in het schema en in de losse apparaatbeschrijving van Marcel.
de kopversterker schakelt niet om die behandelt de beide koppen in serie. dus daar
kan geen probleem ontstaan in 1 kopsignaal.
de volgende trap is de Y versterker (luminance) maar ook daar vind ik geen omschakelaar
en dus ook geen 'gap position' regelaar die we bij Philips gewend zijn. het lijkt er op
dat ghhrundiggh volkomen op de fysieke 'omschakeling' van de koppen door het bandcontact
vertrouwt. 1 kop zit loos in de lucht terwijl de tweede leest en viceversa een lijn later.

dan is de conclusie dus onoverkomlijk: er is 1 kop defect (maar wel geleidend anders
hadden we helemaal geen signaal). ik kan nog 1 ding proberen en dat is conform de manual
in een getemperde ultrasoon reiniger plonzen. alleen het voorgeschreven medium zegt me niets:
FRIGEN 113 TR-M ? ik neem toch aan dat ethanol ook wel veilig is?
Marcel1968
Contacteer:

05 feb 2018, 19:39

Die gap position moet ook ergens in de SVR4004 zitten, zit ook een positie magneetje op de kopschijf, zie de foto onder 1983.
Zal straks even kijken in de manual, zit op de servo of op de motor electronic print die instelling.
Bijlagen
grundig svr 4004 el 03.jpg
gromsound
Contacteer:

05 feb 2018, 19:45

oeps FRIGEN is good old CFC freon:
''CFC-113 was one of the many forms of CFCs that were made to eliminate toxic and flammable substances in the areas that they were used. It has been used as a cooling agent in refrigerants and air conditioners, aerosol propellant, and a cleansing agent for electrical and electronic components''
das dus met recht verboten inmiddels, houden we het op ethanol. aceton durf ik niet misschien laten de kopjes dan wel los (philips kopjes overigens niet dat heb ik ooit geprobeerd).

het kopsignaal wordt dus niet voor de demodulatie omgeschakeld maar verderop? niet in de Y module zover ik kan zien. ben benieuwd naar je professionele mening.
Marcel1968
Contacteer:

05 feb 2018, 20:24

Mijn Duits is ook niet best, is wel wat lastig om die Duitse technische woorden te vertalen uit de manual.
Ik zie dat de kopje voor het omschakelen onder de kopschijf naar de servo print gaat, connector 1 en 2.
Op de servo print geen gap instelling te zien, zou ook een mechanische instelling kunnen zijn, het kopje onder de kopschijf kan je ook iets verschuiven, staat mij bij dat ik een jaar of 10-15 geleden met de zelfbouw kop dit gedaan hebt. Zelfbouw kop op de foto, twee VHS kopjes erop gemonteerd, werk zelfs nog, alleen niet uitwisselbaar meer met originele opnames, maar opnemen en afspelen werkt prima met de zelfbouw kop.

Ik zou nog niet gaan rommelen met vreemde stoffen met je kopschijf, beter eerst zeker weten of het probleem in je kop zit. Ik zie wel op je foto, het kopje met het goudkleurige draadje wat rommel rond de spleet zitten, maar is wel moeilijk te zien op je foto.
Bijlagen
grundig svr 4004 el 04.jpg
Grundig 20.jpg
Marcel1968
Contacteer:

05 feb 2018, 20:56

Is wel zo dat een foute gap instelling geen missende frames geeft, meestal een lijn of balk in beeld als deze niet werkt of verkeerd ingesteld staat. Aangezien dat de kopjes in serie staan gaat het signaal ook door 1 schakeling heen.
Je zal zal een scoop eraan moeten hangen om te kijken hoe het RF pakket uit de kopversterker is, als je hier al een missende frame hebt, dan is de kop erg vuil of overleden.
Kopjes kan je ook los meten, hier ergens een kopjestester liggen, kopjes moet je dan wel los solderen als het mogelijk is.
omniVoor

05 feb 2018, 21:23

Freon staat hier nog uit de tijd dat het nog mocht, kleine 200 gram, net genoeg lijkt me.
Ultrasoon reiniger staat er ook maar ik twijfel of de Grundig kop er in past, die van mij iig niet :lol:
omniVoor

05 feb 2018, 21:29

Van de koppentester kan ik me herinneren dat alleen de inductie gemeten werd en daaraan gerelateerd de magnetische massa, dit lijkt me een prima klus voor die Chinese componententestertjes, kun zien of er een verschil is.
Als ik hier nog een kop kan vinden zal ik er eens mee gaan spelen.
Plaats reactie