beeldbuis tv geeft stroomstoot

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
label321

02 dec 2019, 06:35

dag lezers,

hoe kan het als ik mijn hand over de beeldbuis haal dat die uit gaat en dan weer aan en een harde stroomstoot geeft.

dit gebeurde toen die aan stond.

ik hoor het graag.
mae

02 dec 2019, 12:48

Je zou geen sterke stroomstoot moeten krigjen, wel een lichte prikkeling. Uitslaan kan door overslag naar metalen delen van het toestel, zoals luidsprekerroostertjes. Is denk ik wel handig om merk en type te weten.

Ook een belangrijke vraag: vertoont hettoestel mankementen?
label321

02 dec 2019, 13:10

mae schreef:
02 dec 2019, 12:48
Je zou geen sterke stroomstoot moeten krigjen, wel een lichte prikkeling. Uitslaan kan door overslag naar metalen delen van het toestel, zoals luidsprekerroostertjes. Is denk ik wel handig om merk en type te weten.

Ook een belangrijke vraag: vertoont hettoestel mankementen?

voor zover ik weet werkt het toestel prima.

het is een k30 van erres 1982

ik wrijfde over het scherm en toe kreeg ik een lichte stroomstoot en ging de tv uit en dan weer aan.
mae

02 dec 2019, 15:38

Lichte stroomstoot zou inderdaad normaal kunnen zijn. K30 van Erres zegt helaas niet zoveel over het type bediening en de eventuele aanwezigheid van metalen roostertjes, maar ik weet ook niet zeker of ik bij een Errestypenummer onmiddelijk het juiste toestel kan vinden (kan alsnog nuttig zijn). Heeft hij electronische bediening? Heeft hij metalen delen in het front?
label321

03 dec 2019, 00:58

mae schreef:
02 dec 2019, 15:38
Lichte stroomstoot zou inderdaad normaal kunnen zijn. K30 van Erres zegt helaas niet zoveel over het type bediening en de eventuele aanwezigheid van metalen roostertjes, maar ik weet ook niet zeker of ik bij een Errestypenummer onmiddelijk het juiste toestel kan vinden (kan alsnog nuttig zijn). Heeft hij electronische bediening? Heeft hij metalen delen in het front?
http://www.marcelstvmuseum.com/aristona%2056ks1050.html
mae

03 dec 2019, 03:37

Dat zou dus iets moeten zijn als een Erres 220501SK maar in elk geval geen metalen delen en ook geen electronische bediening. Dan hikt hij kennelijk via de voeding. Erg vreemd, nooit eerder gezien dat een toestel dat alleen door aanraking al doet. Ik ga er eens over nadenken.

P.S. Je zou in elk geval de buis en het plastic front eens goed kunnen afpoetsen met glassex (niet druipend!) om eventuele kruipsporen uit te sluiten.
label321

03 dec 2019, 03:43

mae schreef:
03 dec 2019, 03:37
Da's niet jouw toestel, maar ik begrijp dat jij een identieke hebt dus iets als een Erres 220501SK en in elk geval geen metalen delen en ook geen electronische bediening. Dan hikt hij kennelijk via de voeding. Erg vreemd, nooit eerder gezien dat een toestel dat alleen door aanraking al doet. Ik ga er eens over nadenken.

klopt onder de merknaam erres.

ja ik snap er niets van.

ik heb de televisie in gebruik voor hobby maar heb er geen verstand van veder.

ook moet ik soms die lade aanduwen omdat die dan een beetje stoort en de afstelling wat wegvalt.

en dan hoor je wat geruis.

kan dit een oorzaak zijn dit ontdekte ik afgelopen avond.

geen idee waar ik en monteur kan vinden in mijn omgeving.

ik wil dat alles gewoon zonder problemen werkt.
mae

03 dec 2019, 03:46

Ik had m'n bericht nog wat bijgewerkt, wat korter en vriendelijker geformuleerd, maar vooral nog een P.S. eronder met wat je misschien zelf nog zou kunnen proberen. Friesland is voor mij helaas wat ver weg.

En ja, bijna 40 jaar oude techniek kan je op een gegeven moment wel voor wat hoofdbrekens zetten als je er zelf niet makklijk aan kunt sleutelen. Weet je wel iets van electronica? Dat reageerders een beetje kunnen inschatten wat je zelf kunt proberen.
label321

03 dec 2019, 04:24

mae schreef:
03 dec 2019, 03:46
Ik had m'n bericht nog wat bijgewerkt, wat korter en vriendelijker geformuleerd, maar vooral nog een P.S. eronder met wat je misschien zelf nog zou kunnen proberen. Friesland is voor mij helaas wat ver weg.

En ja, bijna 40 jaar oude techniek kan je op een gegeven moment wel voor wat hoofdbrekens zetten als je er zelf niet makklijk aan kunt sleutelen. Weet je wel iets van electronica? Dat reageerders een beetje kunnen inschatten wat je zelf kunt proberen.

een klein beetje.

platenspelers radio's beeldbuis ontladen solderen.

en wat als ik u de reiskosten/brandstof kosten zou betalen?

ik kan helemaal niemand vinden die mij uit de brand kan helpen.

ik vind u altijd vriendelijk hoor. :roll:
Plaats reactie