Boxen vergelijking meeting in mei 2017

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

Karsten

Re: Boxen vergelijking meeting in mei 2017

Berichtdoor Karsten » 13 mei 2017, 23:04

Volgende keer misschien wel met het steviger rockwerk maar ik zou zeggen: Goed gedaan en ga zo door!
Een stevig rocknummer? Mee eens; Dat hoort er eigenlijk wel tussen. In dat genre is geluidskwaliteit een (nog) wat groter probleem dan in veel andere genres maar ik wel wat in gedachten. :wink:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » 14 mei 2017, 08:12

Mij beviel deze nieuwe opzet prima. Niet te veel boxen en niet te snel schakelen, zodat je meer tijd had om op de verschillen te letten.
Kortom ik vond het positief!
Hier kan ik me volledig bij aansluiten. :clap:
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » 14 mei 2017, 08:13

Het is niet zozeer dat die 821 slecht is, maar meer dat de andere zo goed zijn.
+1
Zoist. Ik zou ze wel willen in mijn huiskamer. :D
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Karsten

Berichtdoor Karsten » 14 mei 2017, 09:59

Luister je langer naar de 821’s dan wen je aan de balans en laten ze veel detail horen. Door het terughoudende presentiegebied (in dit geval tussen 2500 en 4000Hz.) zijn ze erg vergevingsgezind waar het gaat op distorsie, met name die bij vrouwelijke vocalen. Je kunt er letterlijk uren naar luisteren zonder dat luistermoeheid optreedt. De PAG's, Impact5's, Reflexions en consorten laten alles horen en da's bij veel CD's niet niet zo handig. :roll:
Ook als bij vinyl je spijkertje niet helemaal jofel is of de groef beschadigd is door een primitief spelertje is het via de 821's nog goed te genieten. :wink:
Op de vergelijking hadden ze het, ondanks betere condensatoren en demping, niet gemakkelijk. Het is een beetje vergelijkbaar met een BMW M3 , Golf GTI of Megane RS. Zeer fijne, bovengemiddeld goede auto's maar als je ze op Zandvoort tussen Ferrari's en Lamborgini's zet; Tja... :roll:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » 14 mei 2017, 12:36

Belangrijkste is dat je gezellig naar de meeting komt en we nog eens over onze gezamenlijke hobby kunnen praten.
helemaal mijn idee, de Bovenmeester is altijd zo in de weer met de boxenvergelijking dat je hem met veel geluk vlak voor ie in de auto stapt nog 5 minuten kan spreken..
zo te lezen zijn er meer mensen met die ervaring.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Piet

Berichtdoor Piet » 15 mei 2017, 00:47

Beste allemaal,

Tijdgebrek (of misschien weg prioriteitgebrek) zorgt ervoor dat ik nu pas reageer.
Ik moet zeggen dat de nieuwe opzet me wel beviel.
Soms werkt er technisch niet helemaal zoals het zou moeten, maar dat moet je op de koop toenemen.

Helaas ontbrak de 'stevige' rockmuziek maar als goedmakertje was daar dan eindelijk de electronische muziek.
Om heel eerlijk te zijn vind ik het argument dat bepaalde luidsprekers niet BB-proof zouden zijn complete nonsens.
Elke luidspreker moet bestand zijn tegen elke soort muziek.
Als het allemaal zo hard zou staan dat het kalk van de muur afvalt, kan ik jullie gelijk geven.
Maar daar gaat het bij de vergelijking niet om!

Persoonlijk vind ik de muziekkeuze altijd nogal conservatief/voorzichtig, maar dat is mijn mening.
Volgende keer misschien wel met het steviger rockwerk maar ik zou zeggen: Goed gedaan en ga zo door!
Dag Matthieu,

Jouw derde zin," soms werkt technisch niet helemaal" etc, bedoel je dat in z'n algemeenheid of specifiek bij de "Boxenvergelijking Nieuwe Stijl" sessie. Als dat laatste het geval is heb ik zeker zitten slapen :lol:

Verder ben ik het niet eens met jouw uitspraak: "Om heel eerlijk te zijn vind ik het argument dat bepaalde luidsprekers niet BB-proof zouden zijn complete nonsens". Geeft niks hoor, maar de praktijk ligt toch een beetje anders. Ik heb uit curiositeit een aantal folies van de RSQ8P bewaard waarbij de aluminium spoel niet was onderbroken maar dat het Kapton membraan helemaal gekreukeld was. Een membraan dat door de warmte een paar kleine rimpeltjes heeft opgelopen dat hoor je niet, maar als het opgespannen membraan te slap is geworden en gaat flodderen, dan is het wel over en uit.

Toen ik de cd van Boris Blank voor het eerst hoorde schrok ik me wezenloos, dat was tijdens een mini vergelijking met Jan en Piet. De cd was van Piet Het geluidsniveau was behoorlijk stevig en ik vloog op een gegeven moment naar de volume regelaar van de voorversterker die vlak voor me op tafel stond. Piet en Jan begonnen te lachen en riepen het zit in de muziek Piet. Het hoorde aan als distorsie, vandaar mijn snelle ingreep. Maar inderdaad synthesizer muziek kan heel rare capriolen maken. Later heb ik op de analiszer gekeken hoe het frequentieplaatje er uit ziet van deze cd. Nou volle bak op 0 dB bij 20.000 en idem dito bij 25 Hz. En geloof me maar dan is het niet denkbeeldig dat je tweeter of mid dome kan worden beschadigd. Dus vind ik "complete nonsens" zoals jij dat schrijft eh ook complete nonsens :lol: Dat zijn je eigen woorden. Dit is natuurlijk een flauw woord spelletje, maar heus Matthieu met synthesizer muziek à la Boris Blank moet je voorzichtig zijn met andermans spullen.

Wat betreft de muziekkeuze dat die nogal conservatief/voorzichtig was, ok dat mag je vinden. Er zijn echter een aantal criteria waar de muziek voor een boxen vergelijking aan moet voldoen en ook ten aanzien van een gemêleerd publiek is stevige rockmuziek nou niet mijn eerste keus, maar ja wie ben ik. Groeten Piet.

esgigt

Berichtdoor esgigt » 15 mei 2017, 10:09

Later heb ik op de analiszer gekeken hoe het frequentieplaatje er uit ziet van deze cd. Nou volle bak op 0 dB bij 20.000 en idem dito bij 25 Hz.
Daar is inderdaad voor meerweg systemen geen kruid tegen gewassen.... Luidsprekerboxen zijn geen gloeilampen.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

Sandrowski

Berichtdoor Sandrowski » 15 mei 2017, 11:44

...met synthesizer muziek à la Boris Blank moet je voorzichtig zijn met andermans spullen.
En daar zit 'm de crux natuurlijk. De drivers in de PAG worden netjes tegen overbelasting beschermd dus die overleeft het wel. Maar om nou Karsten te moeten vertellen dat de woofers of tweeters van zijn Translators zijn uitgefikt (bijvoorbeeld), da's ook weer zo wat.

Voor de lol zou je eens het subsoonfilter van een MFB moeten overbruggen en dan eens een Boris Blank nummertje draaien (wel heel zacht zetten!). De MFB verergert de situatie wel wat, maar dan zie je goed hoeveel LF content er in die muziek zit. Ik hou er wel van! :mrgreen:

Groet,
Sander
Groet,
Sander

Natuurlijk gaat dat werken...

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » 15 mei 2017, 13:19

Nog één opmerking: ik had gehoopt dat er enige reactie zou zijn over hoe "Boxenvergelijking Nieuwe Stijl" is bevallen. Maar dat kan alsnog.
Dag Piet,

In mijn bericht van direct na de vergelijkingsdag heb ik al tussen de regels door gezegd dat mij dit beter bevalt.
Met te veel keuze hoor ik door de boxen het verschil niet meer. Dus vijf stuks is zat voor mij.

Ook de vorige luistersessie met alleen de PAG en de boxenvergelijking van de MFBlabs club bevielen mij goed. Hoewel die van MFBlabs ook net wat te druk was.

De muziekkeuze vond ik goed. Muziek met alleen laag is geen juiste vergelijking. Dat het volledige spectrum belangrijk is werd wel in de laatste luistersessie duidelijk.
Natuurlijk zou ik wat eigen muziekvoorkeur willen horen. Dat een gezamenlijke luistersessie daar niet geschikt voor is geef ik direct toe.
Op de PAG heb ik een stukje eigen keuze gehoord en dat geeft mij weer een goed beeld wat er kan.

Los van dat alles wil ik op zo een dag toch ook altijd dingen leren. De uitelg die jij in 2010 gegeven hebt en het "praatje" van Hans tijdens de MFBlabs sessie vind ik minstens zo zinvol als het vergelijken van de luidsprekers.

Groet, Will
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

HermanH

Berichtdoor HermanH » 15 mei 2017, 15:45

Een stevig rocknummer? Mee eens; Dat hoort er eigenlijk wel tussen. In dat genre is geluidskwaliteit een (nog) wat groter probleem dan in veel andere genres maar ik wel wat in gedachten. :wink:
Doet me denken aan 'Betonuur met Alfred Lagarde, 's morgens n zachte 's avonds n harde'.
https://www.facebook.com/Betonuur-met-A ... 352135783/

Een volgende keer 2 verschillende sessies ? Ik verheug me nu al op Rammstein met 'Heirate Mich' (tot 3:30).

Herman
Wat Philips + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.

famu
Contacteer:

Berichtdoor famu » 15 mei 2017, 19:09

Piet en de anderen die dit mogelijk hebben gemaakt,

Een beetje laat, ik ben net terug van een (te) korte vakantie, maar toch nog even mijn mening over de boxenvergelijking.
Mij is het heel goed bevallen, inderdaad niet teveel boxen, zodat we iedere box redelijk goed kunnen beoordelen. Ik zeg redelijk want goed beoordelen is een zo'n sessie voor meerdere mensen niet mogelijk, dan zul je toch iets in een kleinere kring moeten doen. maar dat is voor mij ook niet de reden waarom ik graag naar deze sessie ga. Ik leer gewoon naar boxen luisteren. Om iets te leren is het weer beter dat er toch een aantal mede luisteraars is die hun inbreng geven. Je hebt goed opgenomen muziek nodig, genre is minder belangrijk, af en toe iets wat voor jou bekend is helpt wel. Nou dat was hier prima in orde. Elektronische muziek bv is niet helemaal mijn ding, maar is prima in deze opzet.

En dan een goede uitleg, de jarenlange ervaring van Piet, zijn gehoor, zijn presentatie en manier van kennis overdracht is natuurlijk uniek. Maar in onze kring is verder ook heel veel kennis aanwezig, dat gaat nu Piet er begrijpelijk mee ophoud wel in orde komen. Om te presenteren is dan ook een goede voorbereiding nodig, kennis van de muziek en natuurlijk de juiste apparatuur moet ook aanwezig zijn. En de technische kennis, hoe belangrijk het goed afregelen is heeft Piet al eens een keer gedemonstreerd door 0,5 dB verschil te laten horen.

Een grotere groep en meer speakers is voor dit doel minder geschikt. Ook dan leer je best wel veel maar niet zoals nu.

Wil je voor jezelf speakers uitzoeken, ja dan zul je toch meer jouw muziek moeten horen, en dan kun je alleen zijn.

En nogmaals Piet ik kan je niet genoeg bedanken voor alles maar vooral je inzet en enthousiasme om alles zo goed mogelijk te proberen over te brengen.

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.

Matthieu

Berichtdoor Matthieu » 15 mei 2017, 20:33

Beste allemaal,

Tijdgebrek (of misschien weg prioriteitgebrek) zorgt ervoor dat ik nu pas reageer.
Ik moet zeggen dat de nieuwe opzet me wel beviel.
Soms werkt er technisch niet helemaal zoals het zou moeten, maar dat moet je op de koop toenemen.

Helaas ontbrak de 'stevige' rockmuziek maar als goedmakertje was daar dan eindelijk de electronische muziek.
Om heel eerlijk te zijn vind ik het argument dat bepaalde luidsprekers niet BB-proof zouden zijn complete nonsens.
Elke luidspreker moet bestand zijn tegen elke soort muziek.
Als het allemaal zo hard zou staan dat het kalk van de muur afvalt, kan ik jullie gelijk geven.
Maar daar gaat het bij de vergelijking niet om!

Persoonlijk vind ik de muziekkeuze altijd nogal conservatief/voorzichtig, maar dat is mijn mening.
Dag Matthieu,

Jouw derde zin," soms werkt technisch niet helemaal" etc, bedoel je dat in z'n algemeenheid of specifiek bij de "Boxenvergelijking Nieuwe Stijl" sessie. Als dat laatste het geval is heb ik zeker zitten slapen :lol:

Verder ben ik het niet eens met jouw uitspraak: "Om heel eerlijk te zijn vind ik het argument dat bepaalde luidsprekers niet BB-proof zouden zijn complete nonsens". Geeft niks hoor, maar de praktijk ligt toch een beetje anders. Ik heb uit curiositeit een aantal folies van de RSQ8P bewaard waarbij de aluminium spoel niet was onderbroken maar dat het Kapton membraan helemaal gekreukeld was. Een membraan dat door de warmte een paar kleine rimpeltjes heeft opgelopen dat hoor je niet, maar als het opgespannen membraan te slap is geworden en gaat flodderen, dan is het wel over en uit.

Toen ik de cd van Boris Blank voor het eerst hoorde schrok ik me wezenloos, dat was tijdens een mini vergelijking met Jan en Piet. De cd was van Piet Het geluidsniveau was behoorlijk stevig en ik vloog op een gegeven moment naar de volume regelaar van de voorversterker die vlak voor me op tafel stond. Piet en Jan begonnen te lachen en riepen het zit in de muziek Piet. Het hoorde aan als distorsie, vandaar mijn snelle ingreep. Maar inderdaad synthesizer muziek kan heel rare capriolen maken. Later heb ik op de analizer gekeken hoe het frequentieplaatje er uit ziet van deze cd. Nou volle bak op 0 dB bij 20.000 en idem dito bij 25 Hz. En geloof me maar dan is het niet denkbeeldig dat je tweeter of mid dome kan worden beschadigd. Dus vind ik "complete nonsens" zoals jij dat schrijft eh ook complete nonsens :lol: Dat zijn je eigen woorden. Dit is natuurlijk een flauw woord spelletje, maar heus Matthieu met synthesizer muziek à la Boris Blank moet je voorzichtig zijn met andermans spullen.

Wat betreft de muziekkeuze dat die nogal conservatief/voorzichtig was, ok dat mag je vinden. Er zijn echter een aantal criteria waar de muziek voor een boxen vergelijking aan moet voldoen en ook ten aanzien van een gemêleerd publiek is stevige rockmuziek nou niet mijn eerste keus, maar ja wie ben ik. Groeten Piet.
Beste Piet,

Om met het eerste te beginnen; het 'soms technisch niet helemaal niet perfect werken' sloeg op het spontaan dienst weigeren van 2 van de MFB boxen tijdens de luistersessie bij Thomas. Is jammer, kan gebeuren, maar mag de pret niet drukken.

Voor wat betreft de electronische muziek, als je de redenering zou volgen zou je dat dus nooit op een stevig volume kunnen spelen zonder de luidsprekers te beschadigen. Daarnaast heb ik nog nooit een waarschuwing gezien in een gebruiksaanwijzing zien staan met de tekst: 'Let op, uw apparatuur kan beschadigen bij het afspelen van electronische muziek!' Dat laat onverlet dat je voorzichtig moet zijn met andermans spullen.

Het mag geen geheim zijn dat ik een liefhebber ben van House, Trance en nogal stevige rock. :violin: Daarbij worden mijn eigen spullen regelmatig 'uitgeprobeerd'. Ik (en met mij vele anderen) ben van de afdeling; muziek moet je niet alleen horen, maar ook voelen. :dance: Nee, er zijn geen klachten van de buren. (Dat is het voordeel van het wonen in een appartementencomplex met ouderen) :lol: Om heel eerlijk te zijn kende ik Boris Blank niet, maar dat geldt voor vele andere artiesten. Over smaak valt niet te twisten, dus dat gaan we ook niet doen. Nogmaals goed gedaan en ga zo door!
Volvo for life, Philips forever

Piet

Berichtdoor Piet » 15 mei 2017, 21:28

Dag Piet 2401 en Karsten,

Bij de vroegere beoordelingsformulieren was er weinig plaats voor opmerkingen. Doordat we nu minder boxen hadden kon ik die overgebleven ruimte benutten om per box opmerkingen te maken. En dat lijkt me voor degenen die boxen hebben aangeleverd toch interessant om te weten wat men van jouw box vindt. Dat is leerzaam en geeft de gelegenheid om eens kritisch te kijken of je het met die opmerkingen eens bent en zo ja bekijkt of je aan de hand van die opmerkingen dingen kunt verbeteren. Ik zal voor jullie beiden de 24 formulieren kopiëren en per post toezenden. Het is uitdrukkelijk niet mijn bedoeling die 24 formulieren op het forum te zetten. Dat heeft weinig meerwaarde. Groeten Piet.

piet2401

Berichtdoor piet2401 » 15 mei 2017, 21:35

Hoi Piet,
altijd goed te weten wat anderen van je box vinden.
Kunnen we noodzakelijke aanpassingen doen, indien nodig.
Goed plan.
Natuurlijk speelt ook de smaak van iemand mee, dus iedereen het naar de zin maken zal niet meevallen.
Proberen kunnen we het natuurlijk altijd. :D

Karsten

Berichtdoor Karsten » 15 mei 2017, 22:16

En dat lijkt me voor degenen die boxen hebben aangeleverd toch interessant om te weten wat men van jouw box vindt. Dat is leerzaam en geeft de gelegenheid om eens kritisch te kijken of je het met die opmerkingen eens bent en zo ja bekijkt of je aan de hand van die opmerkingen dingen kunt verbeteren.
Heel fijn, Piet! :D
Inderdaad een prima bron van informatie om het één en ander te verbeteren. :wink:

Terug naar “Updates en Mededelingen”