Boxen vergelijking meeting in mei 2017

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

piet2401

10 mei 2017, 11:00

Voor zij die nog wat info zoeken over Translator.http://www.translator-info.nl/
Veel lees plezier.
Karsten

10 mei 2017, 13:43

De man achter die site heb ik al veel mee gemaild; Hij weet trouwens geen andere set HB10's te staan buiten die van mij. 8)
Meten is weten en weten wat je meet.
Piet

10 mei 2017, 21:54

Dag beste vrienden,

Ondanks alles heb ik geweldig genoten van deze voor mij zo bijzondere dag, het in praktijk brengen van “Boxen Vergelijking Nieuwe Stijl”. Maar dat had ook te maken met Monique die plotseling voor m’n neus stond. Wat een verrassing, want ze kwam niet voor MFB, nee want MFB is bij ons toch een beetje een beladen woord en vaak kreeg ik te horen: (met wat erger in de stem), ja Pa nou weten we het wel hoor, maar ze kwam echt voor mij omdat ze wist dat dit de laatste keer is en stop met alle activiteiten voor MFB freaks. En haar aanwezigheid raakte me meer dan ik hier wil en kan uiten.

Natuurlijk blijf ik op het forum posten als daar aanleiding toe is en als het even kan blijf ik ook als bezoeker op de meetings komen. Kort gezegd alleen geen doe werk meer.

In dit verband wil Ik Thomas, Remi en Marnix hartelijk bedanken voor de jaren lang bijzondere samenwerking in het organisatie team en ook Philippe die in de voorbereiding en de uitvoering steeds geweldig veel werk uit m’n handen heeft genomen, zonder hem was bijvoorbeeld “Boxenvergelijking Nieuwe Stijl “ er niet gekomen en dat zou jammer zijn want het is toch de richting die we uit moeten in de toekomst.

De eerste woorden “ondanks alles” in deze post vraagt om een nadere toelichting.
Kijk, de blauwe vergelijkingskast om de boxen qua geluidsdruk gelijk te maken, een voorwaarde om überhaupt te kunnen vergelijken, is als een spin in het web, een onmisbaar stuk gereedschap. Een speler of versterker die het begeeft dat is geen ramp, pak je gewoon een andere, maar de blauwe kast is uniek en als die kapot gaat heb je echt een probleem.

En dat probleem kwam er, want bij de final check, die je altijd vóór elke meeting moet doen, ontdekte ik dat er iets serieus mis was met de blauwe kast. Het was donderdag avond laat en ik had het niet meer, want stel je voor dat ik de meeting moet afzeggen omdat een essentieel apparaat het niet doet . Dat scenario speelt zich dan af in je bovenkamer, haha.

Nu moet ik zeggen dat in al die 42 jaar dat deze kast intensief in gebruik is geweest (tot begin 2017) er maar één keer iets fout is gegaan en dat was ongeveer 10 jaar geleden ten gevolge van een bliksem inslag ergens hier dicht in de buurt. In totaal had ik 10 defecte apparaten. De schade aan de blauwe kast viel gelukkig mee.

Begin 2017 toen Jan en Piet bij mij waren met hun boxen ging er met de blauwe kast toch iets mis, mogelijk veroorzaakt, ik weet het niet zeker, door de versterker van Jan die steeds in de beveiliging schoot. (je weet dan niet welke stromen er hebben gelopen). Heb toen later het grote 24 pins decoder IC direct bij ingang van de blauwe kast moeten vervangen en alles werkte weer normaal. Kosten, een lachertje, 3,5 euro.

Dat was even de voorgeschiedenis en nu keer ik weer terug naar de werkelijkheid. Vrijdag de dag voor de meeting heb ik vele uren aan tijd verloren om de blauwe kast weer op de rit te krijgen. Bovendien had ik ook nog onverwachte problemen met m’n computer wat ook de nodige tijd heeft gekost. Resultaat compleet opgebrand en zo moest ik de meeting in. Ik heb me letterlijk door de morgen heen moeten slepen. Ik heb minstens de helft van de dingen die ik had willen zeggen geschrapt omdat het fysiek niet meer ging. Ik kon het gewoon niet meer opbrengen. Aanvankelijk was ik ook niet van plan om daar te gaan staan maar omdat alleen HermanH zich had aangemeld als presentator en ik behalve dat ook perse het door mij ingang gezette project “Boxenvergelijking Nieuwe Stijl” in de praktijk wilde testen voelde ik me min of meer verplicht de job te doen.

En nu de vergelijking: Op het juiste moment schakelen lijkt zo gemakkelijk maar is dat in werkelijkheid niet. Daarvoor moet je je muziek van binnen en van buiten kennen en ook over enig muzikaal gevoel beschikken. Je moet dus precies weten wat er gaat komen anders kun je niet behoorlijk schakelen en sticht je verwarring bij je luisteraars. Maar dat betekent nu ook weer niet dat je af en toe niet eens de plank mis mag slaan. Bij deze vergelijking heb ik zelf qua timing gelukkig geen enkele fout gemaakt, maar wel twee keer de 821 gemist om dat die als enige op de bovenste rij knoopjes zat. Nou dat is ook niet leuk want dan onderbreekt de muziek even en schrik je wakker, haha.

De beoordelingen liepen nogal uiteen, maar Sander Sandrowski heeft het precies zo verwoord zoals ik het ook heb beleefd.

Re: Boxen vergelijking meeting in mei 2017

Bericht door Sandrowski » Di Mei 09, 2017 2:31 pm

Aardig om zo te zien hoe de beleving van iedereen anders is, ook afhankelijk van de plek waar je zit denk ik zo. Het enige waar iedereen het over eens lijkt is dat de FB821's niet mee konden komen met de rest.
Voor mij was de RD40 veel te 'fel'. Midden en laag vond ik prima in orde, maar arrays zijn niet mijn 'ding'. De 9818 vond ik best goed klinken. Het probleem bij de 9818 is dat hij doet voorkomen alsof hij dieper ging in het laag dan de rest, maar dat-ie dat vooral doet door te kleuren en wollig te zijn. Als ik zou mogen kiezen welke mee naar huis mag, zou ik moeite hebben om te kiezen tussen de PAG en de Translators. De PAG is strakker in het laag en heeft een net wat beter midden en hoog, maar de Translators hebben een erg aangenaam geluid.
Dat gezegd hebbende, wat de PAG klaarspeelt is gezien het formaat zonder meer opmerkelijk en een mooie reclame voor MFB. Dat 8" woofertje geeft de 10 inchers het nakijken. Indrukwekkend.

Groet,
Sander

De FB821 was inderdaad de zwakste broeder in het veld, dat had m.i. te maken met de 4” als middentoner die niet voldoende druk kon leveren voor het belangrijke midden gebied.

De Translator was echt een verrassing. Toen ik de luidspreker bezetting zag was mijn eerste gedachte nou die kan het nog moeilijk krijgen vanwege de aansluiting van de 10”woofer op de 2”mid dome. Met een 8”zou dat normaal gesproken al mis moeten gaan, maar met een 10”!!! Mogelijk dat hier in dit speciale geval de 6 dB crossing een rol in speelt op voorwaarde dat de speakers de juiste curve hebben om eerste orde filters te kunnen toepassen.
Hoe dan ook die box was verrassend goed het enige wat je zou kunnen opmerken is dat er wat kleuring zat In het boven laag respectievelijk onder midden, maar dat was niet echt storend. Prima box!!

De F9818 was en is van mij en die ken ik natuurlijk door en door. Het is net als de Translator een 4 weg met een 10”woofer die beiden wat kleuring vertonen.
Bij de 9818 zou die kleuring niet nodig geweest zijn als we destijds het crosspunt tussen woofer en 7 “ wat nu bij 400 Hz ligt wat lager hadden gelegd, want die 7 “ kan tot 60 Hz. Een crosspunt van 200 of 225 Hz zou beter geweest zijn. Als ik me goed herinner vonden we toen, met het muziek materiaal wat we toen hadden de box in het boven laag iets te dun en dat heeft geleid naar en wat hoger crosspunt. Maar ondanks dat is en blijft het een heerlijke box waar je uren naar kunt luisteren en die alle genres muziek goed weergeeft. Prima box.

Nu de RD Allegra, we weten een array klinkt “anders” dan een conventionele box, maar dat “anders” hoeft niet te betekenen dat het slechter of beter klinkt.
De RD40 Allegra klonk hier thuis wat betreft het boven midden en hoog wat terughoudend en wat matjes. Ik vind het echt heel vervelend dat ik, als vriend van jou, moet zeggen dat nu op de meeting het precies andersom was, het klonk vrij scherp en niet echt aangenaam. En ik begrijp niet dat je in jouw beoordeling op het forum zei dat de PAG en RD40 wat midden en hoog betreft dicht bij elkaar lagen. Naar mijn beleving lagen die niet kilometers maar mijlen uit elkaar en dan vergeet ik de verschillen in laag maar.
Piet, dit is een hard oordeel en ik heb moeite om dat te zeggen of te schrijven, maar kiekeboe spelen dient nergens toe en helpt jou niet om op een hogere kwaliteit te komen. Kritiek horen over je baby waar je vele uren met hart en ziel aan hebt gewerkt dat is niet prettig, die kritiek echter is goed bedoeld en ook eerlijk. Over mezelf ben ik eveneens kritisch geweest en heel terecht denk ik.

Wat de ruimte betreft, in de grote zaal hadden we te veel direct geluid en te weinig reflecties van de zijwanden en dat doet niet natuurlijk aan. Daarom heb ik voor deze zaal gekozen en ja de eerste keer bij de MFB-labs meeting hebben we wat last gehad met verschil in reflecties tussen de jalousie kant en de tegen over liggende muur, waardoor een aantal freaks die te dicht bij de stenen muur en achteraan zaten wat last hadden van een vertekend beeld. Ik heb toen gezegd niks aan de hand ik maak dit zaaltje akoestisch prima in orde en dat heb ik gedaan en tevens de opstelling een kwart sla gedraaid. Maar ja sommige dingen gaan een eigen leven leiden en dan komt dat ten onrechte steeds weer boven drijven. Deze zaal is akoestisch prima in orde en voelt heel goed aan en Harry pluche gordijnen zullen niet beter zijn. Ik heb destijds akoestisch theater doek gekocht dat speciaal gemaakt is voor dit soort zaken. Er hing ook een behoorlijk prijskaartje aan!
Als een box in een bepaald frequentie gebied te weinig druk kan op bouwen dan moet je het niet in de akoestiek van de zaal zoeken, maar bij de betreffende box.

Ja, rest nog de PAG- MK2 box. Die heeft over de hele lijn goed gepresteerd. Intussen hebben al vele freaks deze box gehoord en alle reacties waren positief, dus ook bij deze vergelijking was er geen verrassend element te verwachten. Het is misschien gek dat uit mijn mond te horen, maar ik was zelf niet helemaal tevreden. Al bij het eerste stuk bij de Slagerij van Kampen hoorde ik dat het lage laag en dan bedoel ik 25 en 30 Hz te weinig druk had. Aan de akoestiek kon het niet liggen, want ik had vorig jaar op 19 november bij het voorstellen van mijn box gehoord dat het sub laag toen overweldigend was, precies zo als bij mij thuis.

Mijn eerste gedachte was dat de sub sonic schakelaars niet in de goede stand stonden. Ik zat vlak bij Philippe en fluisterde heb je dat gecontroleerd. Hij knikte en zei die heb ik gecontroleerd. Ja, dan houdt het op. Maar de hele ochtend vond ik het laag net aan, wel net iets beter dan bij de andere boxen, maar het was geen “walk over” zoals ik gewend was. Het zat me niet lekker. Na de lunch was ik met Monique in gesprek en dacht er even niet aan. Ik zat nu achteraan en precies hetzelfde plaatje, de PAG presteerde wat sub laag betreft onder zijn of haar kunnen. Ik wilde niet tijdens de presentatie van HermanH gaan kijken, want zoiets stoort toch. Maar toen het afgelopen was kon ik me niet langer bedwingen en schoot als een pijl naar de linker PAG toe en verdomd die schakelaar stond verkeerd. Bij de rechter box was het wel goed. HermanH had het druk kastje nog in z’n hand. Ik zeg geef me eens even. Binnen een paar seconden wist ik het al, het laag was er weer. Het had geen zin dit nog even te demonstreren, iedereen stond op het punt weg te gaan. Wat was ik blij dat er in feite met de boxen niks aan de hand was. Bij het draaien van de boxen om ze in de goede richting te krijgen is vermoedelijk het knopje van de sub laag schakelaar, dat precies op grijphoogte zit, ingedrukt en dan krijg je 35Hz sloop inplaats van 25Hz sloop.

Kijk als je bijvoorbeeld bij een box een tweede tweeter zou toevoegen neemt de geluidsdruk van het frequentie gebied van de tweeter gemiddeld 3dB toe. Die 3dB bestaat uit het directe geluid en reflecties die optellen en uitdoven.
Echter voor het sub laag is die optelling bij de woofers gemiddeld 6dB en die was ik kwijt.

Nog één opmerking: ik had gehoopt dat er enige reactie zou zijn over hoe "Boxenvergelijking Nieuwe Stijl" is bevallen. Maar dat kan alsnog.

Dat was het dan. Groeten Piet.
bs82

11 mei 2017, 05:25

Bedankt Piet voor het uitgebreide verslag, ik heb het proberen te begrijpen.
Ik ben blij dat de Translator Impact 5, die ik onlangs heb gekocht, goed uit deze test is gekomen.
Naarmate ik er meer naar luister bevallen ze me steeds beter. Vooral als ik muziek beluister die ik goed ken, vallen mij soms steeds meer details op die ik voorheen niet had gehoord.
piet2401

11 mei 2017, 07:13

Dank je Piet, voor je opbouwende kritiek.
Ik ga hier niet verder op het forum op reageren doen we wel weer eens bij iets van minivergelijk of zo met koffie en een koek.

Vergelijk nieuwe stijl, format minder mensen per sessie en nieuwe opstelling van de boxen is top.
De gekozen luister vergelijk muziek door het team perfect.
Alleen om dit hogere niveau te houden moeten we wel op zoek naar presentatoren.
Ik heb de presentatie van Herman niet gehoord helaas, weet niet hoe hij het gedaan heeft, maar als jij er mee stopt vallen we toch wel in een gat denk ik .
Wie gaat dat opvullen? Thomas? Hij deed het wel leuk vond ik bij de MFB boxen.
esgigt

11 mei 2017, 11:46

Beste Piet,

ik vind het heel erg jammer dat we van jou als actief lid afscheid moeten nemen. Maar aan alles komt een einde en dat geldt ook voor de inbreng van de Nestors (jij en Hans Mons) van de MFB. Zo realistisch moeten we zijn.

Natuurlijk gaat er een gat vallen qua kennis en ervaring. Maar tijdens de laatste forum-meet in Den Bosch zag ik toch ook veel enthousiasme dat hoop geeft voor de toekomst. Te meer omdat de kennis-overdracht op het gebied van MFB in volle gang is en onderzoek en ontwikkeling op dat gebied nieuwe impulsen heeft gekregen.

Dat overziend blijft een gevoel van dankbaarheid een hoop.

Ik blijf uitkijken naar je bijdragen op dit forum.

Vriendelijke groet,
Edwin
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Jeroen

11 mei 2017, 14:00

Wegens gezondheid kon ik niet komen, gelukkig begint het iets te beteren. Ik vind het geweldig dat je (Piet) op zo'n leeftijd nog zo aktief kunt zijn. Natuurlijk is de accu eerder leeg, maar dat is normaal. En ook nog eens een "nieuwe" box gemaakt, super!
Dat met die mid in de fb821, weet niet of dat dezelfde zijn als in de fb830 en 850 maar die heb je in 2 uitvoeringen, met een hard dopje in het midden en met een zacht (rubberachtig) materiaal. Vriend van me had zoiets aan de hand, en die dingen met zacht dopje klinken niet goed. Hij heeft de dop eraf gehaald en een plastic knop die erin paste gebruikt, toen was het weer goed.
Wat precies fout ging kan ik nog weleens vragen.

Mijn indruk van de fb850 (die nagekeken was) is goed, bij die oudere boxen moet je de c's nakijken. Ook die grote gele dingen kunnen kapot. Kan zijn dat die niet gemeten zijn, alleen gerefoamd.
Karsten

11 mei 2017, 18:32

Hoi Jeroen;
Jeroen schreef:Dat met die mid in de fb821, weet niet of dat dezelfde zijn als in de fb830 en 850 maar die heb je in 2 uitvoeringen, met een hard dopje in het midden en met een zacht (rubberachtig) materiaal.
<knip>
bij die oudere boxen moet je de c's nakijken.
Het was mijn set met opgewaardeerde demping, verbindingen en filters uit http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=7803
De dustcap is van geïmpregneerd textiel, harder dan rubber, zachter dan plastic.
En waar het ‘em nu is zat dat ‘ie minder goed klonk in de oren van de meeste (ook die van mij)? :?
Tja… :think:
De concurrentie was moordend en voor een deel is het een psychologisch effect geweest.
Ik denk dat het terughoudende karakter in het hoge midden de box parten heeft gespeeld. Ook de naar het hoog toe wat aflopende karakteristiek maakte het een andere box dan de anderen; Die speelden behoorlijk recht. Op goed materiaal klinkt dat natuurlijk heel lekker maar als er distorsie op de vocalen zit is dat, vooral bij de vrouwelijke, niet prettig; Dan is de FB821 weer in het voordeel. Luister je langer naar de 821’s dan wen je aan de balans en laten ze veel detail horen.
Maar eerlijk is eerlijk; Een goede box hoort recht te meten. :wink:
Op goed materiaal spelen ook thuis mijn Translator Impact5 MkI's de FB821's terecht voorbij. :wink:
Laatst gewijzigd door Karsten op 11 mei 2017, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Karsten

11 mei 2017, 18:35

Boxenvergelijking 2017 Definitieve keuze:
Master (CD850MkII via SP/DIF naar CDR620)

1: Slagerij van Kampen, Out of the Dolldrums- Tellem Mallets (tot 4:03)
2: Nits, Ting- Soap Bubble Box (3:28)
3: Haydn/Alfred Brendel- Piano sonate in B minor, eerste deel (6:46)
4: Paul Simon, Graceland- Homeless (3:50)
5: Medwyn Goodall, Medicine woman- Sun drumming (6:51)
6: Ginny, (Maxi single)- Keep warm (3:16)
7: Eagles, Hell Freezes Over- Hotel California (alleen intro) (2:12)
8: Buena Vista Social Club, Buena Vista Social Club- Dos Gardenias (3:05)
9: Chris Barber, Philips Demo CD- Drum track (3:47)
10: Stan Getz/Goao Gilberto, Getz/Gilberto- Girl from Ipanema (5:15)
11: Luther Vandross, Give me a reason - Any one who had heart (5:43)
12: Diana Krall, From this moment on - Isn’t this a lovely day (6:10)
13: Bach, - Toccata and Fugue in D minor BWV 656 (intro, geknipt) (2:47)
14: Boris Blank, Electrified- Electrified (2:24)
15: Boris Blank, Electrified- The Time tunnel (5:12)

Niet alle nummers zijn gedraaid in beide sessies; Met name de laatste drie waren bedoeld als facultatief. :wink:
piet2401

12 mei 2017, 10:14

Karsten schreef:De man achter die site heb ik al veel mee gemaild; Hij weet trouwens geen andere set HB10's te staan buiten die van mij. 8)
Toevallig nu een op MP https://link.marktplaats.nl/m1164047819
piet2401

12 mei 2017, 10:27

Hoop ooit nog eens (opnieuw) een setje Pavane's tegen te komen + de subwoofer.
Ooit de kans gehad een set te kopen, niet gedaan, nog steeds spijt. :cry: :cry: :cry:
HermanH

12 mei 2017, 11:44

Karsten schreef:Boxenvergelijking 2017 Definitieve keuze:
Master (CD850MkII via SP/DIF naar CDR620)

1: Slagerij van Kampen, Out of the Dolldrums- Tellem Mallets (tot 4:03)
2: Nits, Ting- Soap Bubble Box (3:28)
3: Haydn/Alfred Brendel- Piano sonate in B minor, eerste deel (6:46)
4: Paul Simon, Graceland- Homeless (3:50)
5: Medwyn Goodall, Medicine woman- Sun drumming (6:51)
6: Ginny, (Maxi single)- Keep warm (3:16)
7: Eagles, Hell Freezes Over- Hotel California (alleen intro) (2:12)
8: Buena Vista Social Club, Buena Vista Social Club- Dos Gardenias (3:05)
9: Chris Barber, Philips Demo CD- Drum track (3:47)
10: Stan Getz/Goao Gilberto, Getz/Gilberto- Girl from Ipanema (5:15)
11: Luther Vandross, Give me a reason - Any one who had heart (5:43)
12: Diana Krall, From this moment on - Isn’t this a lovely day (6:10)
13: Bach, - Toccata and Fugue in D minor BWV 656 (intro, geknipt) (2:47)
14: Boris Blank, Electrified- Electrified (2:24)
15: Boris Blank, Electrified- The Time tunnel (5:12)

Niet alle nummers zijn gedraaid in beide sessies; Met name de laatste drie waren bedoeld als facultatief. :wink:
Ik kan er aan toevoegen dat in beide sessies nummer 6 niet is gedraaid. Beide nummers van Boris Blank zijn wel gedraaid maar niet op alle boxen. Het schijnt dat sommige boxen niet BB bestendig zijn :shock: .

Verder ben ik gestart met een 0 nummer, te weten 'Time' van Pink Floyd van het live album 'Delicate Sound of Thunder'. Alleen het instrumentele intro ter lengte van ca 1.45 minuut.

In mijn sessie hebben we nummer 13 twee keer gedraaid. De hoeveelheid echo in het nummer was zo aanhoudend lang dat ik moeite had met goed overschakelen. Piet heeft het mij daarna uitgelegd hoe het wel moet :ugeek: .

Apart, dat het in de zaal anders manifesteert dan thuis, want dat nummer heb ik wel 50 keer afgespeeld.

Herman
Paar Philips apparaten + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.
motoindo
Contacteer:

13 mei 2017, 07:33

Rene_N schreef:Omdat het zo'n andere box is, was de overgang naar de andere boxen met sommige muziek stukken wel heel groot en moesten mijn oren weer even wennen, desalniettemin was het zeer interessant om een ander concept van muziek luisteren te ervaren.
Piet2401, heb jij jouw RD's wel eens naast die ultra zoom van ds23man gezet ? Dat lijkt mij inderdaad een wat eerlijkere vergelijking.
piet2401 schreef:Heb nog een wel paar van die SB Acoustics SB17NRXC35's liggen, ook een array mee maken.
Per 3 in een eigen kast, 2x 8 Ohm en eentje 4 samen weer 8 Ohm en dan eentje MFB die ook de andere 2 corrigeert......
Heb het kleine 5 inch sateh babi broertje inmiddels getest met een StarBass opnemertje en ben erg tevreden over het resultaat. Ook heb ik een test gedaan met twee woofers in 1 ruimte waarbij er 1 driver gecorrigeerd is en ook dat werkt prima. Denk trouwens dat je met 2 per kant al hele fijne dingen kan bereiken.
Laatst gewijzigd door motoindo op 13 mei 2017, 10:34, 3 keer totaal gewijzigd.
esgigt

13 mei 2017, 10:09

motoindo schreef:ok heb ik een test gedaan met twee woofers in 1 ruimte waarbij er 1 driver gecorrigeerd is en ook dat werkt prima.
Ah.... de IRS oplossing (6x 12") in simpele vorm. ;)

Dat expiriment geeft een aanzet tot een "grotere" variant met behoorlijk betere laag-uitsturing. Hoe heb je die twee woofers aangestuurd? Allebei op dezelfde versterker of ieder een eigen versterker? Niet dat het in beginsel veel uit zal maken...
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
motoindo
Contacteer:

13 mei 2017, 10:29

esgigt schreef:Hoe heb je die twee woofers aangestuurd?
Twee woofers in 1 ruimte, spreekspoelen parallel, een driver voorzien van een StarBass, de andere zonder opnemer. De fiks hogere druk in het kastje stelt wel hogere eisen aan de starheid van de opnemer, de standaard little/one opnemer pikt hierbij nog teveel non-axiale meuk op waardoor de maximaal haalbare tegenkoppeling niet boven de 10dB komt, de laatste StarBass variant doet het stukken beter en gaat richting de 15dB.

Maar deze thread ging over wat anders dus wellicht beter deze bevindingen elders door te zetten.
Plaats reactie