Boxen vergelijking meeting in mei 2017

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

Piet

Boxen vergelijking meeting in mei 2017

Berichtdoor Piet » zo jan 22, 2017 10:45 pm

Dag beste vrienden,

De “Boxenvergelijkingsmeeting Nieuwe Stijl” die gepland was voor mei is nu rond en zal plaats vinden op zaterdag 6 mei 2017 in de Stolp in Den Bosch. Overigens was dat de enige datum in mei waarop alle mensen van de organisatie beschikbaar waren en ook paste in de planning van de Stolp.

In overleg met Thomas hebben we besloten dat er behalve boxen deze keer geen andere activiteiten zullen plaats vinden. Daar zijn twee redenen voor: Mei is toch wel wat dicht bij de meeting die we op 19 november 2016 hebben gehad en verder is er nu een unieke gelegenheid een lang gekoesterde wens van Thomas om nu eindelijk eens alle MFB boxen te laten horen. Dit gaat wel in de vorm van een vergelijking waarbij alle boxen qua geluidsdruk op het zelfde geluidsniveau worden gebracht. Maar dat betekent niet dat je zo nodig de kleine 2 weg boxjes met de grotere 3weg boxen of 545 moet gaan vergelijken, maar de mogelijkheid is er wel.
Voor deze MFB boxen presentatie zal zeker belangstelling zijn want die vraag heb ik op het forum al diverse malen voorbij zien komen.

Wat betreft de grote boxen komt in elk geval de RD 40 ALLEGRA van Piet 2401 en de PAG-MK2 van mij. Jan zal vermoedelijk ook komen met zijn laatste creatie en verder vraag ik Karsten of hij met de allerbeste boxen van zijn verzameling wil komen. Dan vraag ik bij deze ook aan de freaks wie er bereid is zijn boxen ter beschikking te stellen, zodat ik daar een keuze uit kan maken. Actief of passief eigen bouw of merkboxen maakt niet uit als ze maar goed zijn.

Zoals ik in de eerste post van “Boxenvergelijking Nieuwe Stijl” heb gezegd duurt de vergelijking 45 minuten met een mogelijke uitloop tot 60 minuten. Natuurlijk mag er wel een vraagje worden gesteld, maar eigenlijk hebben we die 45 minuten hard nodig om muziek te draaien en te beoordelen (er komt dus een beoordelingsformulier). Daarna blijven we als groep bij elkaar en gaan in een andere ruimte de beoordelingen evalueren. Dan kan iedereen zijn zegje doen en zijn beleving uitwisselen en mogelijk kan dat tot een gezamenlijk standpunt leiden, maar dat hoeft niet perse. In elk geval is zo’n evaluatie zeer leerzaam.

Ik heb in de aanhef gezegd dat de zaak nu rond is en de meeting kan door gaan. Als het er op aan komt is dat ook zo, maar dat gaat nu wel ten koste (natuurlijk afhankelijk van hoeveel aanmeldingen er komen) van Thomas en mijzelf. Kijk het zit zo. Bij de grote boxen hebben we een capaciteit van 4 sessie elk met 14 man. In totaal dus 56 freaks. Dat is met 2 presentatoren te behappen, maar dat betekent dat ikzelf één van de presentatoren moet zijn en dat wil ik liever niet. De laatste presentatie die ik gedaan heb was in 2010 en dat ging allemaal prima, maar ik heb toen gezegd ok dit is de laatste keer, ik was toen 84 en vond het welletjes. Als presentator moet je kunnen vlammen en naarmate je ouder wordt kun je dat niet meer zo goed.

Voor Thomas ligt het nog anders, als er 56 freaks zouden komen, let wel dat is de limiet en meer kunnen we niet toelaten, op is op, dan zegt Thomas ok in dat geval doe ik wel 4 presentaties, klaar. Dat is zeer nobel van Thomas maar ik vind dit echt heel fout in aanmerking genomen dat we een grote club zijn, waar absoluut freaks zijn die zo’n presentatie zouden kunnen doen. Ik ben heel bereid om dan bij mij thuis de nodige voorlichting te geven. Gebeurt nu ook met de mede presentator HermanH bij de grote boxen.

Mijn vraag is dus nogmaals: wie is er bereid zich aan te melden als presentator voor Thomas en bij mij. Let wel als er maar 30 freaks zouden komen dan wordt het een stuk makkelijker want dan kan Thomas wel 2 keer optreden. Voor de grote boxen blijft de vraag onverminderd gelden ook als er maar 30 man zouden komen. Vergeet niet dat het op een hoger niveau brengen, professioneler dus van “Boxenvergelijking Nieuwe Stijl” dat dat niet gaat lukken zonder jullie hulp. Kom op!!
Nog even een ander punt, om organisatorische redenen, moeten we de aanmeld tijd voor de deelnemers van de meeting beperken tot 14 dagen of te wel tot en met zondag 5 februari.

Nu heb ik nog een oproep voor de muziek. ik zoek 3 of 4 freaks die een bijdrage kunnen leveren aan de muziekkeuze voor de aanstaande boxen meeting en dan bedoel ik niet een lijstje met nummers. Nee ik zou graag willen dat deze freaks met echt goede CD's met zo weinig mogelijk distorsie naar hier komen en dat we die dan gezamenlijk op mijn PAG-MK2 boxen afluisteren en met die variatie 10 à 15 nummers uitzoeken en op 1 CD zetten. Het gaat niet alleen over laag maar vooral ook over zang stemmen (m en v) om het midden gebied en laag midden gebied te beoordelen.

De agenda komt 14 dagen voor de meeting. Als er nog vragen van jullie kant zijn laat dat dan even weten.

Groeten Piet. Aanmeldingen S.V.P. hier onder
Laatst gewijzigd door Piet op di jan 24, 2017 10:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Karsten

Re: Boxen vergelijking meeting in mei 2017

Berichtdoor Karsten » zo jan 22, 2017 11:33 pm

Beste Piet;

Mijn aanbod om me met de muziekkeuze te gaan bezighouden staat nog steeds en bij deze meld ik me dan ook meteen aan voor de vergelijking in mei. :wink:
Nu eens kijken of er hier nog ergens een setje luidsprekersystemen staat... :mrgreen:

Groet;

Karsten
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » ma jan 23, 2017 1:39 pm

Hoi. Een aansprekend verhaal, dat wil ik wel even gezegd hebben. En zeer interessant! Presenteren is voor mij niet weggelegd, ik weet er te weinig van en kan er dus ook geen verhaal over houden. Kennis moet op zijn minst aanwezig zijn denk ik. Luisteren kan ik natuurlijk wel dus wil me graag aanmelden voor (een van) de luistersessies. Of ik bij de beoordeling onder woorden kan brengen wat mijn oren horen, is nog maar de vraag maar dan zien we dan wel weer. Enthousiasme over de materie is zeer zeker aanwezig. En hoe de verschillende MFB-boxen zich tot elkaar verhouden is ook iets waar ik zeer benieuwd naar ben. Samengevat: graag deelnemer als luisteraar. :D
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Albert900

Berichtdoor Albert900 » ma jan 23, 2017 2:04 pm

Nog even een ander punt, om organisatorische redenen, moeten we de aanmeld tijd voor de deelnemers van de meeting beperken tot 14 dagen of te wel tot en met zondag 5 februari.
Hallo Piet, en ook Thomas,

Wat een goed initiatief! Ik zie nog geen aanmeld topic, dus maar hier.
Graag meld ik me aan als luisteraar voor de vergelijking op 6 mei.

Wat betreft assistentie bij muziekkeuze, ik zal nog eens kritisch door de CD collectie heen gaan. Deze is wel uitgebreid wat betreft aantal maar aan de andere wellicht beperkt. Klassiek b.v. voornamelijk instrumentaal en veel wat toch wel in de categorie "pop" valt, met processing ook op stemmen en niet met focus op puur en zuiver opgenomen stemmen. Dus wellicht minder geschikt om het midden en laag-midden goed te beoordelen. Als ik er voldoende "juweeltjes" tussen vind zal ik het laten weten om de keuzegroep eventueel te adviseren mocht daar behoefte aan zijn. Deel uitmaken daarvan weet ik niet, als de bijeenkomsten in de regio Eindhoven zijn is dat toch al gauw zo'n uur en 3 kwartier rijden (enkele reis) en dat wil ik niet te vaak doen.

Groet, Albert
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.

movieman

Berichtdoor movieman » ma jan 23, 2017 3:12 pm

Voor mensen die CD's willen samenstellen nog een tip... Commerciële muziek die vanaf grofweg 2000 tot heden is geproduceerd, is meestal veel te hard, vervormd en overstuurd door de toepassing van dynamische compressie. Er is op internet een dynamic range database aanwezig waarin je kunt controleren of het geluid enigszins acceptabel is voor een professionele boxenvergelijking. Op deze manier voorkomen we teleurstellingen tijdens de luistersessies. Ik kan zelf genoeg nummers uit de moderne tijd noemen die geschikt zouden zijn maar helaas zijn de CD's van betreffende artiesten zo bar en bar slecht dat het helemaal geen zin heeft... Op een goede installatie dan wel luidspreker vallen ze meteen door de mand. Ik vind het niet prettig om naar te luisteren in ieder geval.

esgigt

Berichtdoor esgigt » ma jan 23, 2017 3:27 pm

Wat movieman schrijft klopt, helaas. Wat ook een mogelijkheid is is het gebruik van vinyl, zo beschikbaar. Veel van de problemen die Digitaal heeft zijn op dat medium in mindere mate aanwezig. Dan doel ik op het aspect digital-clipping. Overmatige compressie komt ook daar helaas niet zelden voor.

Een zware taak mbt de selectie van goed materiaal....

Helaas is het mij, gezien de huidige omstandigheden, onmogelijk om een actieve bijdrage te leveren, hoe graag ik dat ook zou willen. Vragen wil ik altijd beantwoorden, materiaal ter beschikking stellen ook...
Laatst gewijzigd door esgigt op ma jan 23, 2017 5:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

onmogelijkhier

Berichtdoor onmogelijkhier » ma jan 23, 2017 5:32 pm

Er is op internet een dynamic range database aanwezig waarin je kunt controleren of het geluid enigszins acceptabel is voor een professionele boxenvergelijking.
Even een vraagje van een leek.
Er staat op die site helemaal achteraan vaak Vinyl of CD, houd dit in dat het dan bij vinyl ook echt om een plaat gaat of een opname vanaf een plaat.

Marcel
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.

THCyclist

Berichtdoor THCyclist » ma jan 23, 2017 5:43 pm

Misschien is het wel interessant om een duidelijk voorbeeld van zo'n 'foute' cd te laten horen.

Heb ik gemist hoe we ons aan kunnen melden?

esgigt

Berichtdoor esgigt » ma jan 23, 2017 5:53 pm

Er staat op die site helemaal achteraan vaak Vinyl of CD, houd dit in dat het dan bij vinyl ook echt om een plaat gaat of een opname vanaf een plaat.
Als er Vinyl achter staat betekent dat dat het de originele productie op vinyl betreft en geen digitale nabewerking.

esgigt

Berichtdoor esgigt » ma jan 23, 2017 5:55 pm

Misschien is het wel interessant om een duidelijk voorbeeld van zo'n 'foute' cd te laten horen.

Op youtube zijn die voorbeelden beschikbaar... zoek onder meer naar loudness wars en digital clipping.

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » ma jan 23, 2017 7:34 pm

Op youtube zijn die voorbeelden beschikbaar... zoek onder meer naar loudness wars en digital clipping.
Gewoon iemand Californication van de Chilli Peppers laten meenemen :lol:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Remi

Berichtdoor Remi » ma jan 23, 2017 8:47 pm

...

zet het hier maar neer, ik tel het wel op
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Remi

Berichtdoor Remi » ma jan 23, 2017 8:47 pm

en weer één :mrgreen:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Andries

Berichtdoor Andries » ma jan 23, 2017 9:41 pm

Goede avond,

Ik zou graag naar de Boxen vergelijking meeting komen op 6 mei.
Dus ik hoop dat ik nog op tijd ben om mij aan te melden.

Ik zou ook best een bijdrage willen leveren om de muziek bij elkaar te zoeken. Ik weet alleen niet of ik daar voldoende kennis voor heb. Ik heb wel een goed gehoor.

We gaan het wel horen wie deze klus gaan klaren.

vr gr Alex

famu
Contacteer:

Berichtdoor famu » ma jan 23, 2017 10:51 pm

Piet,

Hier is goed over nagedacht. Ik ben heel benieuwd en meld me bij deze dan ook aan. Helpen wil ik zeker wel. Muziek keuze heb ik natuurlijk zoals iedereen wel ideeën over, maar ik heb geen gehoor zoals vele andere forumleden wel hebben over opnames en zo. Muziek spreekt me aan, ontroerd me , een goede opname kan ik zeker wel waarderen, maar als het geen goede opname is, maar wel muzikaal is kan ik er ook van genieten. Maar dat is niet wat gezocht wordt om boxen te vergelijken. Ik laat me dan ook graag verassen.
Presenteren is ook niet echt mijn ding. Maar ook daarvoor is er genoeg talent op het forum.

Tot ziens op 6 mei, als er nog plek is. Ik verheug me erop en ga er weer veel van opsteken.

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.

Terug naar “Updates en Mededelingen”