Meeting 2014 Boxenvergelijking topic

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

mjo

12 apr 2014, 17:06

Ik heb stuk of 10 lps van herman van veen. Mocht er interesse zijn.....daarnaast complete ouvre van hem van vanaf lp gedigitaliseerd op 320kps.
Piet

12 apr 2014, 19:03

Digitale opnamen graag wel EERST op digitale clipping controleren.... als dat te veel aanwezig is, is de opname absoluut waardeloos voor een luistertest.
Dag esgigt,

Dat is ook precies het probleem bij zang van de meeste cd's. Instrumentaal gaat het meestal nog wel, maar zodra er zang bij komt gaat het heel vaak mis en sterft het van de distorsie. De cd's van de jaren 80 en begin 90 waren wat dat betreft een stuk beter.

Het lijkt allemaal zo makkelijk als je lekker op je stoel zit als luisteraar, maar het geven van een goede. Presentatie is echt niet zo eenvoudig. Ik doe het nu niet meer, maar ik weet wel dat ik altijd dagen bezig was met het uitzoeken van muziek die geschikt is voor vergelijking en tevens aangenaam is om naar te luisteren. Smaken verschillen natuurlijk, maar je moet het toch op de een of andere manier zo doen dat iedereen zich daarin kan vinden. Ik laat het hier even hierbij . Groeten Piet.
esgigt

12 apr 2014, 19:42

Beste Piet,

daar over kunnen we inderdaad kort zijn. De entertainment industrie levert op dat gebied doorgaans troep die de vraagprijs bij lange na niet waard is.

Gelukkig heeft dit verschijnsel de laatste jaren wel redelijk goede declip-software opgeleverd. Die zorgt niet voor een geheel herstel, maar wel voor een redelijk goede reparatie... binnen zekere grenzen.

Mogelijk ben je bekend met de DR score voor opnamen. DR staat hierbij voor Dynamic Range. Voor veel "pop" opnamen houdt het bij 9 of zo wel op, terwijl de beste opnamen (bv. Brothers in Arms) de volle 20 haalt en daarmee veel "klassieke" en "jazz" opnamen overtreft!
Terug naar Digital Clipping: een goed uitgevoerde declip zorgt voor een significante stijging in DR waarde, die zeker ook hoorbaar blijkt. Stemmen worden duidelijker qua verstaanbaarheid, de plaatsing van geluidsbronnen in de sound-stage is beter gedefinieerd. Hier van heb ik heel beperkt vergelijkend materiaal (16bits/44.1Khz) beschikbaar. Echter zal dat voor het publiek niet altijd even toegangkelijk materiaal zijn.

Ik heb eea vanaf CD (16 bits) met demo software (iZotope : geen schrijf mogelijkheid :cry: ) die over goede dither en resample en declip modules beschikt, naar 24/96 en 24/192 weten om te transformeren, met overtuigend betere kwaliteit als resultaat. Natuurlijk is een 24/192 opname altijd beter, maar de 24/96 en 24/192 resultaten overtroffen het 16 bits CD materiaal ruim.

Vriendelijke groet,
Edwin
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Piet

12 apr 2014, 20:18

Hey David, Edwin, Tim;

Er zijn prima testopnamen beschikbaar; Gesproken woord goed en vervormingsvrij opnemen is inderdaad veel ingewikkelder dan het lijkt; Wellicht heeft De Bovenmeester nog wat liggen. :wink:

De suggestie ligt er; De invulling is m.i. nu aan Marnix en Piet...

Groet;

Karsten
Dag Karsten,

Marnix kan van mij alles krijgen wat ie nodig denkt te hebben en alle adviezen van jullie kant zijn natuurlijk ook van harte welkom. Maar de "invulling" zoals jij dat noemt moet toch van hem zelf komen, ik dacht dat ik in vorige post toch duidelijk gesteld had waarom dat zo is. Het grootste probleem voor een presentator, in z'n algemeenheid gesproken dus, is dat ie moet zien los te komen van zijn eigen voorkeur en dat is behoorlijk lastig. Groeten Piet.
David
Contacteer:

12 apr 2014, 20:40

Marnix,

De vorige keer was je een beetje onwennig maar deed je het uitstekend (mag wel eens gezegd worden toch!).

Ik heb hoge verwachtingen naar wat je gaat doen en zie er nu al naar uit!

Laat je niet gek maken door 'ons forummers' en kies je eigen pad.

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Piet

12 apr 2014, 21:14

Beste Piet,

daar over kunnen we inderdaad kort zijn. De entertainment industrie levert op dat gebied doorgaans troep die de vraagprijs bij lange na niet waard is.

Gelukkig heeft dit verschijnsel de laatste jaren wel redelijk goede declip-software opgeleverd. Die zorgt niet voor een geheel herstel, maar wel voor een redelijk goede reparatie... binnen zekere grenzen.

Mogelijk ben je bekend met de DR score voor opnamen. DR staat hierbij voor Dynamic Range. Voor veel "pop" opnamen houdt het bij 9 of zo wel op, terwijl de beste opnamen (bv. Brothers in Arms) de volle 20 haalt en daarmee veel "klassieke" en "jazz" opnamen overtreft!
Terug naar Digital Clipping: een goed uitgevoerde declip zorgt voor een significante stijging in DR waarde, die zeker ook hoorbaar blijkt. Stemmen worden duidelijker qua verstaanbaarheid, de plaatsing van geluidsbronnen in de sound-stage is beter gedefinieerd. Hier van heb ik heel beperkt vergelijkend materiaal (16bits/44.1Khz) beschikbaar. Echter zal dat voor het publiek niet altijd even toegangkelijk materiaal zijn.

Ik heb eea vanaf CD (16 bits) met demo software (iZotope : geen schrijf mogelijkheid :cry: ) die over goede dither en resample en declip modules beschikt, naar 24/96 en 24/192 weten om te transformeren, met overtuigend betere kwaliteit als resultaat. Natuurlijk is een 24/192 opname altijd beter, maar de 24/96 en 24/192 resultaten overtroffen het 16 bits CD materiaal ruim.

Vriendelijke groet,
Edwin
Dag Erwin,

Ja, inderdaad dat zou kunnen, maar voor mij is het de grote vraag of je voor het vergelijken van boxen, waar je met goed materiaal, feilloos de verschillen bij boxen kan aan tonen, dat DR hier iets aan kan toevoegen. Overigens is "verschillen aantonen" nog maar een deel van het vergelijken. Nu komt nog het interpreteren daarvan. Wat is goed en wat is niet goed. En dat is een heel ander verhaal.

Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je minder tijd hoeft te besteden aan het zoeken naar goede opnamen. Ik hou het maar even bij het oude .Groeten Piet.
Piet

12 apr 2014, 21:36

Marnix,

De vorige keer was je een beetje onwennig maar deed je het uitstekend (mag wel eens gezegd worden toch!).

Ik heb hoge verwachtingen naar wat je gaat doen en zie er nu al naar uit!

Laat je niet gek maken door 'ons forummers' en kies je eigen pad.

Groet,
David
Dag David,

Kijk dat bedoel ik nou. Enerzijds wil ik de goed bedoelde adviezen niet van tafel vegen, want daar kunnen inderdaad waardevolle tips tussen zitten, anderzijds moeten we Marnix niet voor de voeten lopen. Hij moet z'n eigen koers varen. Ik heb het zelfde met enige "omhaal" gezegd en de jouwe is wat directer. Helemaal mee eens David! Groeten Piet.
Karsten

12 apr 2014, 22:35

Beste Piet;
Marnix kan van mij alles krijgen wat ie nodig denkt te hebben en alle adviezen van jullie kant zijn natuurlijk ook van harte welkom. Maar de "invulling" zoals jij dat noemt moet toch van hem zelf komen, ik dacht dat ik in vorige post toch duidelijk gesteld had waarom dat zo is.
Eerst niet:
...Je begrijpt dat Marnix hier nu ook een stem in heeft en dat we dat samen beslissen…
Maar nu wel.
Door jouw oproep om concurrenten en zelfbouwboxen had ik jouw rol als anders ingeschat dan deze in werkelijkheid blijkt te zijn; Jij zit dus op de achterhand en Marnix staat aan het roer en alle communicatie loopt via Marnix.
Is dat de juiste samenvatting?

Groet;

Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
esgigt

12 apr 2014, 23:02

Dag Erwin,

Ja, inderdaad dat zou kunnen, maar voor mij is het de grote vraag of je voor het vergelijken van boxen, waar je met goed materiaal, feilloos de verschillen bij boxen kan aan tonen, dat DR hier iets aan kan toevoegen. Overigens is "verschillen aantonen" nog maar een deel van het vergelijken. Nu komt nog het interpreteren daarvan. Wat is goed en wat is niet goed. En dat is een heel ander verhaal.

Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je minder tijd hoeft te besteden aan het zoeken naar goede opnamen. Ik hou het maar even bij het oude .Groeten Piet.
Beste Piet,

de verhandeling over Digital Clipping en DR was een uitstapje... en niet als zodanig bedoeld als inbreng voor de luistersessie. Hoewel je natuurlijk wel de rampzalige kwaliteit van de huidige producten kunt demonstreren.. als waarschuwing.

Groet,
Edwin
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
piet2401

12 apr 2014, 23:03

Yep. :D
piet2401

12 apr 2014, 23:05

Beste Piet;
Marnix kan van mij alles krijgen wat ie nodig denkt te hebben en alle adviezen van jullie kant zijn natuurlijk ook van harte welkom. Maar de "invulling" zoals jij dat noemt moet toch van hem zelf komen, ik dacht dat ik in vorige post toch duidelijk gesteld had waarom dat zo is.
Eerst niet:
...Je begrijpt dat Marnix hier nu ook een stem in heeft en dat we dat samen beslissen…
Maar nu wel.
Door jouw oproep om concurrenten en zelfbouwboxen had ik jouw rol als anders ingeschat dan deze in werkelijkheid blijkt te zijn; Jij zit dus op de achterhand en Marnix staat aan het roer en alle communicatie loopt via Marnix.
Is dat de juiste samenvatting?

Groet;

Karsten
Hier dus ook dikke yep.
piet2401

12 apr 2014, 23:10

Ikke doe dus deze keer niet mee in de boxen vergelijking, de RD40's Ultimo 's verdienen een MKII en die gaat er ook komen.
Ben de benodigde speakers al aan het verzamelen.
Deze zal het waarschijnlijk wel worden.
Bijlagen
Knipsel.PNG
gijzje

13 apr 2014, 07:29

Ikke doe dus deze keer niet mee in de boxen vergelijking, de RD40's Ultimo 's verdienen een MKII en die gaat er ook komen.
Jammer , ik had ze nu wel eens willen horen nu ze beter afgeregeld zijn....
"ik kom gewoon oren te kort. "
piet2401

13 apr 2014, 09:22

Jammer , ik had ze nu wel eens willen horen nu ze beter afgeregeld zijn....
Daar zit hem meteen het probleem Gijs, bij mij in de huiskamer klinken ze als een klok.
Maar grote zaal wordt een ander verhaal, daar is het zo dat de RD in het laag midden energie te kort komt.
Valt in een normale huiskamer niet zo op maar is wel erg aanwezig in een grotere ruimte.
In de schuur bij Jan in "Zandvoort" is het aanwezig en in een grotere zaal nog meer.
Vandaar per kant nu 2 mid woofers om tussen de 100Hz en pak hem beet ergens tussen 500-1000Hz te zorgen voor meer energie in het laag midden die ook nog eens aan de voorkant afstraalt.
Dat is het nadeel van woofers aan de zijkant en de RD die in theorie wel vanaf 125Hz inzetbaar is maar dan alleen in kleinere kamers en laag volume.

Straks die mid woofers in Wijchen op gaan halen, nog wel verpakt in een paar boxen............maar die gaan dus ook uit elkaar :shock: .

De volgende vergelijk zullen ze er zeker bij zijn en hoe..........
David
Contacteer:

13 apr 2014, 12:20

Piet,

Kijk jij naar die acoustic power response? Of naar de totale grafiek?

Jammer dat je er niet bij wilt zijn, de opstelling zou dit jaar veel beter worden, waardoor ook je RD40's er beter uit zouden moeten komen.

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Plaats reactie