Meeting 2014 Boxenvergelijking topic

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

Karsten

10 apr 2014, 16:45

Hey Piet;

Met de vergelijking van vorig jaar nog vers in gedachten heb ik bewust mijn zelfbouwers niet aangemeld. :?
Het zijn basreflex driewegsystemen met units van Visaton:
G25FFL
G50FFL
AL170 (2x)
Tweede orde Linkzitz-Riley hellingen op 1200 en 4500Hz.
Bouwjaar: 2003

Ik heb bewust gekozen voor twee kleine woofers i.p.v. één grote i.v.m. het laagmid. Het basreflex principe was ook een bewuste keuze om de conusuitslag te beperken i.v.m het hoge L/M-kantelpunt en intermodulatie.
In verband met dat hoge L/M-kantelpunt is het mijns inziens belangrijk dat alle toehoorders “zicht” hebben op de woofers. Als dat in de boxenvergelijking-nieuwe-stijl het geval is wil ik mijn zelfbouwers ook wel ter beschikking stellen. :wink:
Mijn voorkeur blijft echter uitgaan naar de Q7’s omdat de UniQ-techniek iets wezenlijks toevoegt aan het aanbod van speakers. :?
Beide sets meenemen is met enige improvisatie ook mogelijk. Ik zal binnenkort mijn eerdere post over de Q7 aanvullen met een foto van beide speakers!*

Groet;

Karsten
*21-04-2014: Done.
Laatst gewijzigd door Karsten op 21 apr 2014, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
Piet

10 apr 2014, 18:42

Hey Piet;

Met de vergelijking van vorig jaar nog vers in gedachten heb ik bewust mijn zelfbouwers niet aangemeld. :?
Het zijn basreflex driewegsystemen met units van Visaton:
G25FFL
G50FFL
AL170 (2x)
Tweede orde Linkzitz-Riley hellingen op 1200 en 4500Hz.
Bouwjaar: 2003

Ik heb bewust gekozen voor twee kleine woofers i.p.v. één grote i.v.m. het laagmid. Het basreflex principe was ook een bewuste keuze om de conusuitslag te beperken i.v.m het hoge L/M-kantelpunt en intermodulatie.
In verband met dat hoge L/M-kantelpunt is het mijns inziens belangrijk dat alle toehoorders “zicht” hebben op de woofers. Als dat in de boxenvergelijking-nieuwe-stijl het geval is wil ik mijn zelfbouwers ook wel ter beschikking stellen. :wink:
Mijn voorkeur blijft echter uitgaan naar de Q7’s omdat de UniQ-techniek iets wezenlijks toevoegt aan het aanbod van speakers. :?
Beide sets meenemen is met enige improvisatie ook mogelijk. Ik zal binnenkort mijn eerdere post over de Q7 aanvullen met een foto van beide speakers!

Groet;

Karsten

Dag Karsten,

We moeten nu even afwachten wat er nog meer wordt aangeboden, dus is het nog net iets te vroeg om een definitieve keuze te maken. Ik vind echter zelf dat de Q7, als klassieker, in het rijtje 3weg boxen prima zou passen, maar zoals je weet ben ik gestopt met vergelijken en doet Marnix dat nu. Je begrijpt dat Marnix hier nu ook een stem in heeft en dat we dat samen beslissen. Groeten Piet.
Karsten

10 apr 2014, 20:09

...
zoals je weet ben ik gestopt met vergelijken en doet Marnix dat nu. Je begrijpt dat Marnix hier nu ook een stem in heeft en dat we dat samen beslissen.
...
Hey Piet;

Ik richtte mijn post aan jou omdat de vraag om concurrenten en zelfbouwers van jou kwam. Uiteraard weet ik dat Marnix nu de kar trekt. Ik wacht rustig af. :wink:

Groet;

Karsten
Will
Contacteer:

10 apr 2014, 20:28

...Dit geldt eveneens voor degene die zijn boxen komt afgeven. Wim Sonneveld zei destijds in z’n conference over Koninginnedag , krentenbrood afgeven, achteruitlopen en weg wezen :lol: Alvast bedankt voor jullie medewerking. Groeten Piet.
Ik ben benieuwd of er na de luistertest nog boxen achter de rododendrons gesodemieterd worden :lol: (vrij naar Sonneveld :wink: )

Maar alle gekheid op een stokje, de zelfbouw en kwaliteitsmerken in de luistertest meenemen maakt voor mij de luistertest veel interessanter.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

10 apr 2014, 22:09

Dus als zo'n box wat dof klinkt, niet meteen beginnen te zeuren; het kan best zijn dat iemand een Koninklijk Vel over de tweeter heeft gehangen? :lol:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
motoindo
Contacteer:

11 apr 2014, 09:54

Ik moet zeggen dat ik het erg spannend vind om onze dhcp scheppingen straks naast de fabrieks modellen te horen. De 541 van Hans hebben David al helemaal stil gemaakt dus dat belooft nog wat ... ben zelf ook erg benieuwd hoe mijn 542 zich straks verhouden tot de rest.

Wat de uitkomst ook wordt, mfb leeft als nooit tevoren !
Piet

11 apr 2014, 22:22

ik heb wel wat speakers die in de vergelijking mogen

van BNS de Nobis
dit is het topmodel van dit mooie Nederlandse merk wat ondertussen al jaren niet meer bestaat

Afbeelding

en/of de Tannoy Sixes 613
met de dualconcentric units waar ze sinds 1947 mee werken en beroemt mee zijn geworden

Afbeelding

alleen is het probleem dat ik geen vervoer heb

@ Piet
is het misschien een idee dat Jan Otte ze komt halen
die woont hier niet zover vandaan
kan ze best een tijdje missen
Tim,

kijk even op de post die ik op 10 april aan Karsten heb gedaan, dan weet je hoe de gang van zaken is. Piet.
tim89

12 apr 2014, 08:37

had het gelezen

wacht gewoon af
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
esgigt

12 apr 2014, 14:34

Wim Sonneveld zei destijds in z’n conference over Koninginnedag , krentenbrood afgeven, achteruitlopen en weg wezen :lol:
Wellicht een idee om die conference ten gehore te brengen als eerbetoon aan ons culturele erfgoed 8)
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Karsten

12 apr 2014, 15:13

Wellicht een idee om die conference ten gehore te brengen als eerbetoon aan ons culturele erfgoed 8)
Dat brengt mij wel op een idee:
Een goede professionele opname van gesproken woord opnemen in de luistertest. Kleuring in het laag en lage midden, niveau van het mid en vervorming in het hoog; Het komt er allemaal uit bij het beluisteren van mannelijk* gesproken woord. :wink:

*Naar onze vrouwen luisteren we toch niet... :mrgreen:
esgigt

12 apr 2014, 15:25

Goed plan, Karsten!! 8)

Is inderdaad een zeer goede test. Je zou die ook nog zo kunnen inrichten: Hetzelfde stuk tekst zowel "live" als via een opname over de boxen gereproduceerd..... say no more.... :mrgreen:

Die werkt in sommige gevallen dodelijk... (voor de beoordeling van de boxen, niet op mensen)
David
Contacteer:

12 apr 2014, 15:40

Er zijn wat nummers van Herman van Veen die echt vreselijk goed zijn opgenomen.

Misschien een van die nummers gebruiken?

Ik heb dat eens gehoord bij een boxen vergelijking en waar je met normale muziek eigenlijk geen verschil hoorde was het daarmee ineens duidelijk.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
tim89

12 apr 2014, 15:44

ja ik gebruik ook veel Herman van Veen voor vergelijkingen

zijn zeer goede natuurlijke opnames
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
esgigt

12 apr 2014, 15:49

Digitale opnamen graag wel EERST op digitale clipping controleren.... als dat te veel aanwezig is, is de opname absoluut waardeloos voor een luistertest.
Karsten

12 apr 2014, 15:56

Hey David, Edwin, Tim;

Er zijn prima testopnamen beschikbaar; Gesproken woord goed en vervormingsvrij opnemen is inderdaad veel ingewikkelder dan het lijkt; Wellicht heeft De Bovenmeester nog wat liggen. :wink:

De suggestie ligt er; De invulling is m.i. nu aan Marnix en Piet...

Groet;

Karsten
Plaats reactie