Pagina 10 van 10

Re: Grote blackout mei/juni 2018

Geplaatst: 09 aug 2018, 18:24
door Hoewie Loewie
Dat van die DNS is een goeie. Daar had ik nog niet aan gedacht omdat ik altijd de standaard instellingen laat staan.

Re: Grote blackout mei/juni 2018

Geplaatst: 09 aug 2018, 22:58
door cyrano
mae schreef:
09 aug 2018, 13:17
Bedoel je nou .na of .an? Want .an is opzich een bestaand tld (hoewel elcanet.an niet of niet meer bestaat) en past ook bij bitsbonaire. Anyway ik zie nu alleen .nl staan, dus wellicht volgt iemand dit topic of had zelf al gevonden dat er iets niet klopte.
Ik bedoel wat er staat. Had niet gedacht aan Antillen. Maar dat het tld wel bestaat, doet er niet toe, er is geen antwoord te verwachten van elcanet.an.

Allemaal erg slordig. Een DNS record hoort te kloppen. Moeilijk is dat toch niet?

Re: Grote blackout mei/juni 2018

Geplaatst: 10 aug 2018, 06:05
door snameroc
Voor mij wel.
Dat is net zo iets als zeggen een versterker repareren is niet moeilijk, voor mij niet voor andere wel.

Re: Grote blackout mei/juni 2018

Geplaatst: 10 aug 2018, 08:14
door Fotohuis
Precies!

Re: Grote blackout mei/juni 2018

Geplaatst: 10 aug 2018, 21:48
door mae
cyrano schreef:
09 aug 2018, 22:58
Ik bedoel wat er staat. Had niet gedacht aan Antillen. Maar dat het tld wel bestaat, doet er niet toe, er is geen antwoord te verwachten van elcanet.an.

Allemaal erg slordig. Een DNS record hoort te kloppen. Moeilijk is dat toch niet?
Slordig: zonder meer! Ik vroeg het omdat je zowel .na als .an had geschreven. De gedachtengang achter bitsbonaire als secondary nameserver kan ik opzich volgen, maar dat lijkt me een door de hoster verkeerd begrepen 'best practice' maatregel.

Re: Grote blackout mei/juni 2018

Geplaatst: 10 aug 2018, 21:50
door mae
snameroc schreef:
10 aug 2018, 06:05
Voor mij wel.
Dat is net zo iets als zeggen een versterker repareren is niet moeilijk, voor mij niet voor andere wel.
Klopt! Ik geloof ook dat je de mensen die er iets meer van weten, eraan kunt herkennen dat ze zich iets meer aan zulk gepruts ergeren dan de mensen die het niet weten.

Re: Grote blackout mei/juni 2018

Geplaatst: 11 aug 2018, 20:19
door cyrano
mae schreef:
10 aug 2018, 21:48
cyrano schreef:
09 aug 2018, 22:58
Ik bedoel wat er staat. Had niet gedacht aan Antillen. Maar dat het tld wel bestaat, doet er niet toe, er is geen antwoord te verwachten van elcanet.an.

Allemaal erg slordig. Een DNS record hoort te kloppen. Moeilijk is dat toch niet?
Slordig: zonder meer! Ik vroeg het omdat je zowel .na als .an had geschreven. De gedachtengang achter bitsbonaire als secondary nameserver kan ik opzich volgen, maar dat lijkt me een door de hoster verkeerd begrepen 'best practice' maatregel.
Sorry. Typo.

De setup lijkt wel OK. Ze hebben bv. 3 DNS servers, ipv de vereiste 2.

Ik denk dat de fouten restjes zijn van een andere/vroegere configuratie. Mogelijk een DNS in de Antillen om daar wat snelheid te winnen. Als je een Nederlands site bezoekt vanop de Antillen en de DNS zit ook in Nederland scheelde dat vroeger enkele seconden. Nu is de pijp naar de Antillen groter, denk ik en dus is de winst veel minder.

Maar dat is makkelijk te verhelpen voor wie aan de setup van de DNS kan. Even een mailtje van Thomas naar de provider helpdesk zou moeten voldoende zijn.

En volgens What's my DNS, is mfbfreaks momenteel ook niet bereikbaar vanuit Aken:

https://www.whatsmydns.net/#A/mfbfreaks.com

En ook een andere test toont diezelfde fouten:

https://intodns.com/mfbfreaks.com

Overigens heb ik geen flauw idee waarom dit met sommige Windows PC's problemen geeft en met andere niet. Ik heb alleen een tijd geleden een dergelijk probleem gehad met Windows/Telenet gebruikers uit Belgisch Limburg icm een Nederlandse hosting provider.

Het rare was dat mensen met meer dan één computer in huis de sites konden zien op sommige computers en niet op andere. Ik ben dat ter plaatse gaan bekijken, maar die PC's waren zo rommelig dat ik het foutzoeken opgegeven heb. Ik heb de PC's een andere DNS instelling gegeven (ik dacht Google DNS) en dat werkte wel. Maar daarmee is het probleem niet overal weg.

Ik had liever een algemene oplossing, maar zowel de hosting provider als Telenet bleven wijzen naar een transit provider als de "schuldige". Flauw, natuurlijk, want zij moeten die dan contacteren.