Meeting 2018 boxenvergelijking

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

Hoewie Loewie
Contacteer:

21 nov 2018, 14:47

Ube schreef:
21 nov 2018, 13:55
Hoewie Loewie schreef: Ik denk dat je voor een vergelijking van jouw boxen zowiezo als basis dezelfde versterker moet nemen. Welke dat is, maakt dan niet zoveel uit. :think:
Ik kan het niet theoretisch onderbouwen, maar voor m'n gevoel maakt de juiste combinatie luidspreker - versterker een groot deel uit van de 'performance' van de luidspreker.
Ja, die ervaring heb ik ook maar dan ben je inderdaad niet meer alleen luidsprekers aan het vergelijken. Als luidsprekers vergelijken het doel is, dan zul je steeds dezelfde versterker als basis moeten hebben. Dat bedoel ik te zeggen met mijn reactie.
Ube schreef:
21 nov 2018, 13:55
De onderbouwing van Karsten: 'Wat het dichtst bij de werkelijkheid komt', lijkt me een goed uitgangspunt :D.
Dat is inderdaad de beste benadering. :D
Erres SX6290 SX6396 SX6198 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 CD1471 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD471 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Karsten

21 nov 2018, 15:17

Hoewie Loewie schreef:
21 nov 2018, 14:47
Als luidsprekers vergelijken het doel is, dan zul je steeds dezelfde versterker als basis moeten hebben.
Dat kan geregeld worden. :wink:
Echt nodig is het niet maar het moet IMHO wél een moderne versterker zijn van goede kwaliteit met voldoende vermogen, fasemarge en dempingfactor. Tijdens de uitsmijter van onze Marnix in de vorm van Kodo-op-stevig-niveau had ik niet het idee dat de Pearl in ademnood kwam... :mrgreen:
8sixtie schreef:
21 nov 2018, 11:47
Indien gewenst zou ik kunnen voorzien in de FB860 en FB830. Als het uitkomt qua datum en locatie :-)
Fijn, Harm! :D
Tegen de tijd dat er weer nagedacht gaat worden over een nieuwe vergelijking zal onze Marnix wel weer een topic als dit openen met een oproep om ideeën of specifieke typen, neem ik aan. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
Deev Eedeez

24 nov 2018, 22:08

Hoewie Loewie schreef:
18 nov 2018, 14:56
Karsten schreef:
18 nov 2018, 13:13
Harry schreef:
18 nov 2018, 13:06
Ja, maar met zo'n nieuwe tweeter ben je dan gewoon bezig om een nieuw type box te bouwen ;)
Daar heb je ook weer gelijk in, Harry. :wink:
Opgewaardeerde versies van zowel de FB825 als de (opvolgende) FB860 in de volgende vergelijking zetten? :think:
Dan wil ik mijn opgewaardeerde F9436's wel in de auto hijsen! :mrgreen:

@Marnix en Piet: De boxenvergelijking is en blijft springlevend! :dance:
Misschien een keer alle FB's (althans 815, 820, 821 en 825) in een vergelijking met elkaar en met de latere 830, 840, 850 en 860? Dat lijkt me ook een interessante vergelijking.
Ik heb hier qua passieve kasten staan:
FB825 met rubberen randen op woofers
FB825 met foam randen op woofers
FB821
FB820 met rubberen randen op woofers
FB830
FB840
FB850
Alleen de FB860 en FB815 ontbreken.

Verder een heel zwik MFB587’s, ook enkele met gebalanceerde ingangen en een viertal MFB9638’s.

Kunnen eventueel ingezet worden voor een separate vergelijking cq. demo naast de Grote vergelijking, in een aparte ruimte?

Verder heb ik nog twee FB825 kasten met woofers alleen staan, verder niks. Die worden omgekat met AD12200/AD1200 bas en tot een vierweg omgevormd.
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Deev Eedeez

24 nov 2018, 22:08

De F9819 zat al eens eerder in een luidsprekervergelijking en wel in de HiFiVideoTest van april 1982, kwam er toen als tweede uit na een Quad ESL63 ! Dus best wel een goede speaker.

HiFiVideoTest-1982-4-Luidsprekertest-met-F9819.pdf
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Harry

24 nov 2018, 23:59

Hee, da's een leuke, bedankt voor de link!
Grappig dat ze aan het einde van de test nog even het snoertje noemen :lol:
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Deev Eedeez

25 nov 2018, 15:47

piet2401 schreef:
18 nov 2018, 11:35
Hmmm alweer de FB825 die heel veel vragen op roept.
Van wat ik nog weet was hij best wel te pruimen op vorige boxenvergelijkingen.
Ik zou ze wel eens willen horen in de Omte uitvoering.
Die naar men zegt is zoals de 825 in eerste instantie ontwikkeld was.
Niemand hier de ze heeft?
Ik heb een set tweedehands gekocht waarvan de tweeters kaduuk waren. Daar zitten hele nette woofers in met zachte rubberen randen. De oorsprong is evenwel onbekend. Kan OMTE zijn. Ik heb nieuwe tweeters geplaatst, het filter van folieCs voorzien, de tweeterbeschermingsprint eruit gehaald (draden doorverbonden), PTC overbrugd (eigenlijk vervangen door een draadbrug), extra noppenschuim aangebracht in de top en op de bodem en twee platen ruggelings tussen de woofers horizontaal geplaatst om t middenlaag en kleuring daarvan wat te dempen. Tot slot heb ik na enkele luisteriteraties zowel de tweeter als de squawker in tegenfase gezet tov de woofer, waar deze eerst allen in fase met elkaar stonden. Tot zover ben ik gegaan met de bestaande bezetting. Meer verwacht ik nog van toevoeging van Zobelnetwerken en daarna komen pas wijzigingen.
Een post met foto’s daarvan is elders te vinden op t forum.

Ik vind het een stuk verbeterd tov van het origineel, maar t blijft nog steeds heel erg achter bij de verwachtingen.
Er mankeert nog van alles aan de transparantie en openheid. De kast geeft wel een heel “rustig” geluid, het is nergens meer “extra aanwezig”, maar er ontbreekt nog teveel.

Waar ik wel heel erg tevreden over ben is de bas. Die is strak, neutraal, krachtig, nergens rare pieken of kleuring en diep, heel diep. Kortom, daar verander ik
even niets meer aan. Ik speel in een assymetrische woonkamer van va. 46m2, ze staan 60cm van de muur en ieder bijna twee meter van de dichtste zijmuur en ca. 2,75 m uit elkaar. Vrij open in de woonkamer dus, tot chagrijn van mijn ega. Bij 5.1 geluid doen twee FB820 met rubberen randen op de woofers (verder geen mods) voor de achterkanalen mee en verder een actieve subwoofer met 15 inch woofer vanaf 70 Hz en een midden van Magnat. Dat klinkt echt super, heel open, krachtig, dynamisch, gek genoeg heel anders dan de FB825’s alleen.

Ik heb ook nog een tweede set FB825’s staan met foamranden (gerefoamed), maar die moet komende winter nog een behandeling a la de eerste set ondergaan en dan kan ik vergelijken. Tot slot heb ik nog een derde lege set staan die ik ga gebruiken voor dikke tweaks: er komt in de zijkant een combo AD12200/AD1200 in en aan de voorkant wordt t daarbovenop een vierweg met een extra stukje behuizing aan de achterkant voor de 7 inch midkaag en de mid. Daarover veel later meer, want ben daar nog niet aan begonnen.
Laatst gewijzigd door Deev Eedeez op 27 nov 2018, 17:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Salvador.

25 nov 2018, 23:19

Piet schreef:
16 nov 2018, 01:54
Dag Salvador,

De meeste boxen die in de vergelijking stonden kende ik wel ( ook het broertje of zusje van de translator heb ik vorig jaar gehoord ). Voor mezelf had ik een inschatting gemaakt hoe de volgorde zou kunnen zijn. Bij het lezen van de beoordelingen op het forum en de totaal beoordeling van Marnix constateerde ik dat geen van de beoordelingen overeen kwam met mijn inschattingen, behalve jouw beoordeling die van a tot z overeen kwam met mijn inschattingen. Later zag ik dat Remi daar dicht bij zat.

Ook in de verklaringen die jij gaf over de verschillende boxen kon ik me goed vinden. Wat betreft de 825 die heel slecht presteerde dacht ik in eerste instantie dat de condensatoren van het filter niet vervangen waren, maar Karsten zegt dat dat wel gebeurd is. Er moet dus, behalve de beveiliging, meer aan de hand zijn.

Eigenlijk heel typisch dat iedereen een andere “beleving” had waardoor de beoordelingen zo ver uit elkaar lagen. Ook bij de totaal optelling van Marnix waar de 587 als beste uit de bus kwam, dat kan gewoon niet. Deze boxen heb ik qua laag origineel gelaten omdat ik bij de experimenten die we bij Nl in 2007 met deze boxen hebben gedaan tot de conclusie kwamen dat het laag in frequentie weliswaar lager gaat maar dat het niet ten goede kwam aan de kwaliteit van het laag.
Dat geldt voor de 587, maar niet in z’n algemeenheid. Kijk maar wat de 544-MK2 in het sublaag presteert en mijn PAG-MK2 met een grotere liter inhoud voor het laag!! Dat blijft indrukwekkend en is iedere dag weer genieten.

Ik laat het even hierbij. Kan nog uren doorgaan maar inmiddels is het 02,00 uur . Tijd voor het mandje, Groeten Piet.
Dag Piet,

Bedankt voor het bericht en gezamenlijke mening :wink: Mooi dat we weer redelijk op één lijn zitten :wink:

Voor wat betreft de 825, het zou wellicht toch goed kunnen dat deze boxen niet luid genoeg stonden. Of er was inderdaad iets anders aan de hand. Volgens mij stond vorig jaar de FB820 (in iedergeval een kleiner model met dometweeter) er en daarvan vond ik dat het sublaag afwezig was, maar het midden en hooggebied best wel ok waren. Dit heb ik toen zo ongeveer ook op mijn beoordelingsformulier vermeld.

V.w.b. onze meningen wat betreft bovenlaag en onderste middengebied kom ik nu pas jouw eerdere post over de totstandkoming van de F9818 en F9819 tegen, in dit topic. Je omschrijft hier eigenlijk precies wat ik altijd al als vermoeden heb gehad. Een drieweg is goed, maar een vierweg kan nog veel beter klinken. Mijn vierwegspeakers (bouwjaar 2016/2017) uit het topic op MFBlabs zetten ook een prachtig geluidsbeeld neer. De scheidingsfilters in deze speakers zijn allen 12dB/oct, enkel het subsoonfilter is 18db/oct.

De 544 MKII was de beste box uit de vergelijking en klinkt erg goed. Ik denk dat als ik ooit nog een 544 MKII ga maken (eerst eens een paar 50 of 79R in zeer goede staat vinden voor een normale prijs..), ik ervoor zou kiezen om het complete filter van de 587 over te nemen, substractief filter met dezelfde overnamepunten en overnamepunten 12dB/oct, maar dan uiteraard met dezelfde electronica van de bouwblokken en de filters uitgevoerd met op amps. De kleuring moet ik denk ik voor lief houden, het blijft een drieweg met een 2'' middentoner.

V.w.b. de originele 587 heb ik de mening dat het iets verlagen van het kantelpunt van het rumblefilter/subsoonfilter kan, maar niet teveel, anders word laag een beetje opgefokt, die 8 inch woofer kan dat gewoon niet meer leveren.

Groetjes,
Salvador
Karsten

26 nov 2018, 10:08

Salvador. schreef:
Voor wat betreft de 825, het zou wellicht toch goed kunnen dat deze boxen niet luid genoeg stonden. Of er was inderdaad iets anders aan de hand.
Hey Salvador;

Marnix en ik hebben samen de systemen mbv. ruis op gelijke sterkte gezet. Hij hanteerde de meter en ik volgde zijn aanwijzingen bij de blauwe kast. Daarna zijn we samen op de meter kijkend alle systemen nog een keer langs gegaan:
Ze stonden écht op gelijk niveau.
Al bij het inruisen is te horen wat de tonale balans van de systemen is (HermanH merkte het nog op want die zat achter in de zaal). Die van de FB825's is aan de donkere, bassige kant. Op zich is dat geen wereldschokkend nieuws gezien de test uit de jaren negentig die onze Gijs op zijn site heeft staan: http://www.dutchaudioclassics.nl/img/re ... series.pdf
Salvador. schreef:
Volgens mij stond vorig jaar de FB820 (in iedergeval een kleiner model met dometweeter)
Nogmaals: Het waren door mij opgewaardeerde FB821's (met ribbontweeter dus), geen FB820's.
Meten is weten en weten wat je meet.
Jeroen

27 nov 2018, 20:08

Ben niet geweest, maar ik kan toevoegen dat er bij fb850 2 verschillende mids in omloop zijn. Vriend van me heeft de 850 ooit nieuw gekocht en een jaar of wat geleden gerefoamt, C's vervangen. Hij heeft later nog een 2e set en een set 830 te pakken gekregen. In de 830 zat dezelfde mid maar in de andere 850's zat een mid, zelfde type, maar met een zachte dop. Deze had een lelijke dip. Na die dop te hebben verwijderd en er een eigen gefabriceerde harde in gezet te hebben klonk die veel beter, namelijk hetzelfde als de anderen.

Merkwaardig in elk geval.
Plaats reactie