Meeting 2018 boxenvergelijking

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

phiel

Re: Meeting 2018 boxenvergelijking

Berichtdoor phiel » zo nov 18, 2018 12:07 pm

Heb me bewust even op de achtergrond gehouden om te kijken welke positieve en hartverwarmende reacties zouden komen op de prestaties van de set FB 825 tijdens de boxenvergelijking. :wink:
Heb ook het kundig advies in overweging genomen om ze door de shredder te duwen maar heb tot op het moment nog geen apparaat gevonden wat groot genoeg is om ze in een geheel te kunnen verslinden.
Blijft niets anders over dan te kijken of er nog iets te verbeteren valt aan de prestaties van de luidsprekers.
Uiteraard heb ik zelf ook deelgenomen aan de boxenvergelijking en heb ook de beperkingen opgemerkt van de luidsprekers, met name het ontbreken van de middentonen en het rommelige laag.

Ik heb de luidsprekers met kapottte randen gekocht. Heb al behoorlijk wat refoamwerk gedaan (o.a. FB850, 840, diverse translators) dus refoamen durf ik wel aan.
Onlangs heb ik de filters voorzien van nieuwe foliecondensatoren.
Hiermee was voor mij de revisie afgedaan maar dit is waarscchijnlijk waar het misgaat.

Direct na de 2e boxenvergelijking werd ik door Deev edeez en Karsten aangesproken welke me watfadviezen hebben gegeven metbetrekking tot verbetering van de luidsprekers.

Heb de luidsprekers geopend en de dempingswol verwijderd. Deze had ik eerder na revisie gewoon laten zitten. (za ter gewoon willekeurig in geduwd).
Na verwijdering bleken dit vellen van verschillende formaten en op breedte van de kasten dus waarschijnlijk heeft een vorige eigenaar deze al eens verwijderd en rucksichtlos teruggeduwd.

Op advies van Karsten en Deev Edeez noppenschuim boven en onder in de kast aangebracht.
Vervolgens tussen de 2 woofers van hetzelfde materiaal een afscheiding gemaakt en de witte wol weer teruggeplaatst in de kasten (voor mijn gevoel zoals deze bedoeld was). Nu zijn dus verschillende compartimenten gecreeerd.
Tot slot nog de kabel tussen filter en aansluitpluggen vastgesoldeeerd (zat nu met kabelschoenen die afbraken als ik er naar keek).

Dit is nu bij een luidspreker gebeurd en heb geeft al een wereld van verschil.
Het laag ten opzichte van de andere luidspreker is veel minder en het midden en hoog komt veel beter en duidelijker naar voren.

Enige wat nu nog rest is het verwijderen van de tweeterbeveiliging en nog wat experimenteren met de demping.
Ongelooflijk wat een verschil de demping kan maken bij de prestatie van een luidspreker.

Karsten en Deev Edeez, bedankt voor de hulp en adviezen, we zijn nu op de goede weg :wink:

Fijne zondag nog 1
2x 22AH109/209/309
ga212 ga312 thorens TD145 MKII- TD165
2x 22ah586 - 4x 22rh544 - 2x22ah587 - 2x22ah494 2xfb850 2xfb825
22rh521 22rh720 yamaha CR820 Yamaha AX500 Marantz pm7200
CD304 CD772
N4506 AkaiGX630D Akai GX630DB Akai GX635D Akai4000DS Akaigx215d

Harry

Berichtdoor Harry » zo nov 18, 2018 12:14 pm

Mmm, als er hier iemand ze zo goed mogelijk wil maken (maar wel met behoud van de originele drivers) wil ik ze graag nog een keer in een vergelijking horen!

Karsten

Berichtdoor Karsten » zo nov 18, 2018 12:43 pm

Punten die telkens naar voren komen bij de FB825 (naast een recap) zijn:
- De serieweerstanden-met-kortsluit-PTC die in serie staan met het hele systeem,
- De tweeterbeveiliging die de transienten in het hoog afvlakt,
- De geringe hoeveelheid demping die in de kast zit,
- Het terughoudende hoog,
- De overdadige bas,
- De teruglopende definitie in het hoge midden.
Omdat het rendement in het laag rond de 95dB/W/m zit en de tweeter in deze vorm niet verder komt dan 87dB/W/m blijft het altijd een uitdaging om de tonale balans goed te krijgen. Het rendementverschil tussen hoog en laag van 8dB geheel gebruiken voor bafflestep-compensatie is ook geen optie; Dan zouden 825's alleen goed klinken als je ze in een boom hangt om van alle scheidingsvlakken te bevrijden. :wink:

Met condesatoren, demping, en opschonen van de signaalweg komt je een aardig eind in de goede richting maar het probleem zit 'em in de units (en dan met name in bandbreedte en rendement van de tweeter).

Met de bestaande kast als uitgangspunt zou ik het volgende adviseren:
- Maak er een drie-en-een-half-weg van door de woofers verschillend te filteren en daar de bafflestep in mee te pakken.
- Vervang de ribbon door een airmotion transformer want die kunnen lager beginnen en meer druk maken zodat de bestaande conusmid niet zover door hoeft te lopen.

Conclusie:
Met een beter geschikte tweeter en een geheel nieuw filter haal je écht het onderste uit de kan. :mrgreen:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Karsten

Berichtdoor Karsten » zo nov 18, 2018 12:51 pm

Oei Stefan, onze posten lijken elkaar te hebben gekruist. :oops:
Zo te zien heb je niet stil gezeten na de vergelijking waarbij alleen nieuwe condensatoren waren geplaatst. Nu dus ook de andere punten aan het aanpakken; Mooi! :handgestures-thumbup:
Als je er eens mijn opgewaardeerde FB821's naast wilt zetten dan hoor ik het wel. :wink:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Harry

Berichtdoor Harry » zo nov 18, 2018 1:06 pm

Conclusie:
Met een beter geschikte tweeter en een geheel nieuw filter haal je écht het onderste uit de kan. :mrgreen:
Ja, maar met zo'n nieuwe tweeter ben je dan gewoon bezig om een nieuw type box te bouwen ;) Voor het 3,5 weg systeem kun je in ieder geval terecht bij z'n opvolger, de FB860. Die ook een wat kleinere kast heeft.

Karsten

Berichtdoor Karsten » zo nov 18, 2018 1:13 pm

Ja, maar met zo'n nieuwe tweeter ben je dan gewoon bezig om een nieuw type box te bouwen ;)
Daar heb je ook weer gelijk in, Harry. :wink:
Opgewaardeerde versies van zowel de FB825 als de (opvolgende) FB860 in de volgende vergelijking zetten? :think:
Dan wil ik mijn opgewaardeerde F9436's wel in de auto hijsen! :mrgreen:

@Marnix en Piet: De boxenvergelijking is en blijft springlevend! :dance:

Janjanse

Berichtdoor Janjanse » zo nov 18, 2018 2:28 pm

Ik heb alle commentaren uitgebreid bestudeert, dingen opgezocht en zelf aan de boxenvergelijking meegedaan(voor de eerste keer) . Ik ben dus een leek :roll: . Toevallig heb ik gisteren een boxen luister lp van philips gevonden, "spectra in sound" (zie nieuwe muziekaanwinsten) deze heb ik afgeluisterd op twee verschillende ketens. 1x labset met fb850, en 1 x720 met 426/427 boxen.

Hier dus de vraag: het klinkt op beide installaties volledig anders (duh) maar in mijn beleving klinkt het allebei wel mooi en zuiver. WAT BELUISTER IK NU FOUT?????. Ik weet het dus echt niet,. Dit is geen geintje. Het klinkt volledig anders, maar beide klinken glashelder en raszuiver. Maar wat is nu het goede. Ik wordt een beetje onzeker. :doh: :doh:
Te veel

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » zo nov 18, 2018 2:56 pm

Ja, maar met zo'n nieuwe tweeter ben je dan gewoon bezig om een nieuw type box te bouwen ;)
Opgewaardeerde versies van zowel de FB825 als de (opvolgende) FB860 in de volgende vergelijking zetten? :think:

Misschien een keer alle FB's (althans 815, 820, 821 en 825) in een vergelijking met elkaar en met de latere 830, 840, 850 en 860? Dat lijkt me ook een interessante vergelijking.
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » zo nov 18, 2018 2:58 pm

Toevallig heb ik gisteren een boxen luister lp van philips gevonden, "spectra in sound" (zie nieuwe muziekaanwinsten) deze heb ik afgeluisterd op twee verschillende ketens. 1x labset met fb850, en 1 x720 met 426/427 boxen.
Ik denk dat je voor een vergelijking van jouw boxen zowiezo als basis dezelfde versterker moet nemen. Welke dat is, maakt dan niet zoveel uit. :think:
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

gijzje

Berichtdoor gijzje » zo nov 18, 2018 3:12 pm

Misschien een keer alle FB's (althans 815, 820, 821 en 825) in een vergelijking met elkaar en met de latere 830, 840, 850 en 860? Dat lijkt me ook een interessante vergelijking.
of alle bandtweeter modellen... 821 825 860 880 1000 f9434 -36 mfb f9836 enz... lijkt me interessant om die verschillende toepasssingen en kantelpunten te horen
"ik kom gewoon oren te kort. "

Karsten

Berichtdoor Karsten » ma nov 19, 2018 1:00 pm

Ik lees het al: Ideeën zijn er genoeg voor de komende jaren! :mrgreen:

Karsten

Berichtdoor Karsten » ma nov 19, 2018 1:07 pm

Hier dus de vraag: het klinkt op beide installaties volledig anders (duh) maar in mijn beleving klinkt het allebei wel mooi en zuiver. WAT BELUISTER IK NU FOUT?????. Ik weet het dus echt niet,. Dit is geen geintje. Het klinkt volledig anders, maar beide klinken glashelder en raszuiver. Maar wat is nu het goede. Ik wordt een beetje onzeker. :doh: :doh:
Wat het dichtst bij de werkelijkheid komt, Jan. Als je regelmatig naar concerten en voorstellingen gaat waarbij gebruik gemaakt wordt van akoestische instrumenten kun je aardig goed beoordelen welke luidsprekersystemen het dichtst bij de werkelijkheid komen. Dat is wat je met HiFi nastreeft. 8)

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » wo nov 21, 2018 11:47 am

Indien gewenst zou ik kunnen voorzien in de FB860 en FB830. Als het uitkomt qua datum en locatie :-)

Harry

Berichtdoor Harry » wo nov 21, 2018 12:11 pm

Mthecatlover:
Had een MFB studio 545 er ook tussen gepast?
Karsten:
Opgewaardeerde versies van zowel de FB825 als de (opvolgende) FB860 in de volgende vergelijking zetten?
En dan gaat het al weer aardig op 2008 lijken :lol:
index.jpg
index.jpg (8.83 KiB) 72 keer bekeken
(Foto © Remi)

Ube

Berichtdoor Ube » wo nov 21, 2018 1:55 pm

Volgens mij zat ik naast je bij de boxenvergelijking, Janjanse. En dit was ook precies mijn vraag. Het klonk allemaal zo goed, wel anders, maar goed! Het formulier invullen was voor mij dus ook geen beginnen aan. Termen als laag-midden en sub-laag, zijn lastig zomaar even te definiëren per box... Wel groeit er automatisch een voorkeur voor een bepaalde luidspreker, maar hoe dit op papier neer te zetten was mij even een stap te ver. Al geldt voor mij ook, het was mijn eerste officiële boxenvergelijking, dus ook nog een leek op het gebied.
Ik denk dat je voor een vergelijking van jouw boxen zowiezo als basis dezelfde versterker moet nemen. Welke dat is, maakt dan niet zoveel uit. :think:
Ik kan het niet theoretisch onderbouwen, maar voor m'n gevoel maakt de juiste combinatie luidspreker - versterker een groot deel uit van de 'performance' van de luidspreker. En daarbij persoonlijke voorkeur en de verschillende muziekstijlen. Maar aan de andere kant wordt het dan misschien meer een versterkervergelijking dan een boxenvergelijking.

De onderbouwing van Karsten: 'Wat het dichtst bij de werkelijkheid komt', lijkt me een goed uitgangspunt :D.

Terug naar “Updates en Mededelingen”