Meeting 2018 boxenvergelijking

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

snameroc

11 nov 2018, 22:30

Lowie, de 9819 is toch echt een passieve box hoor :wink:
Ach wat een sufferd ben ik toch! :oops:
Dan wordt het bij de passieven een gedeelde tweede plaats met de FB825. Ik blijf de 9819 "too much" vinden.
Kan dat dan te veel luidspreker?
Piet

11 nov 2018, 22:41

Dag mthecatlover,

De 545 had hier zeker tussen gepast, Misschien een idee voor de volgende meeting. Trouwens in elke vergelijking hoort een MFB box te staan. We zijn tenslotte niet voor niks een MFB club. Mag ook een eigenbouw MFB box zijn. Groeten Piet.
Laatst gewijzigd door Piet op 12 nov 2018, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ChromeMaximaII

11 nov 2018, 23:40

Voor mij was het de eerste keer om het MFBfreaks-boxenvergelijk mee te mogen maken. Een bijzondere ervaring en zorgvuldig uitgevoerd door Marnix en Dennis. Duidelijk dat elke box een eigen klank-signatuur had. Met de gekozen testmuziek en de omschakelstrategie van Marnix kwam dat mooi naar voren.

Mijn favoriet was toch de F9819. Ik kon deze kasten met alle muziekfragmenten op niks betrappen wat aandacht vroeg, iets wat mij bij de andere boxen minimaal één keer ergens in de luistersessie wel overkwam. Alles kwam er lekker moeiteloos uit. Maarja, het zijn flinke joekels en hadden we niet juist MFB uitgevonden om daar wat aan te doen..? :roll:

Ook de 544MkII van Hans vond ik verrassend goed. De laagweergave vond ik te dik aangezet maar naar achteraf bleek was dat goed te verklaren door de gekozen stand van de schakelaar voor laagcorrectie. Zo werd het dan wel een beetje appels en peren, maar heeft mij desondanks echt overtuigd van het potentieel van een oer-544, voorzien van frisse, nieuw ontworpen elektronica.

De hekkensluiter in dit vergelijk was voor mij de FB825. Het hoog was opvallend afwezig in vergelijk met de andere boxen en ook het midden kwam bij mij wazig over. Kreeg op enig moment het gevoel dat er iets niet in de haak was met deze jongens, want ik had toch een ander klankbeeld in herinnering Philips systemen met iso-phase bandtweeters. Wellicht dat de luisterpositie (helemaal rechts, een na laatste rij) nog een rol heeft gespeeld. Dat laatste was voor mij ook van invloed om een goed oordeel over ruimtelijke afbeelding te kunnen geven. Dat blijft met een luistersessie in een vorm als deze altijd een compromis en daar heb ik met met Marnix nog van gedachten over gewisseld.

Een leuke ervaring, voor herhaling vatbaar!
gijzje

12 nov 2018, 20:47

Hallo Allemaal,
Allemaal heel erg bedankt voor de leuke dag die jullie me bezorgd hebben.
Jammer Dat Piet en Pierre er dit keer niet bij waren en ook Jan en Andre (grom) heb ik gemist.
Verder heeft het vergelijkteam een prima show neergezet .

- Voor mij de winnaar Passief toch weer de F9819 ik wilde deze op aanvraag tijdens de luister proef bewust meer horen om en om met de Translator. Gewoon omdat het beiden 4 weggers zijn en dus meer gedetailleerd midden zouden moeten hebben. Ik moet zeggen de Translators waren goed met name het stereobeeld was fantastisch, het hoog en mid-hoog zeker goed alleen laag niet lekker in deze ruimte, verder was voor mij het geluid zeer gedetailleerd wat normaal goed is maar voor mij iets te kil (of klinisch) en de drumpartijen kwamen er op de 1 of andere manier niet zo lekker uit . In de algehele balans wint dus de F9819 het nipt, ook vanwege het rommelige laag het leek of de overname van de mid-laag naar laag niet helemaal lekker afgeregeld was. De F9818 (die ik zelf heb) is daar meer in Balans en meer evenwichtiger ook het stereobeeld daarvan vind ik beter.
De BnS 3-wegger was een mooie luisterbox maar kon toch niet echt meekomen met het 4-weg geweld, echter moet ik toegeven dat die aangenaam verrassend was en zeker een fijne box om lekker de hele dag aan te hebben staan zonder er moe van te worden
Tja de FB825 is het niet voor mij het Hoog klinkt prima door de band tweeter maar de overname naar midhoog loopt niet lekker en de bas is wel hard maar geen lekkere kick.
Ik had het thuis ook ervaren met de FB825 heb toen ook al eens de de FB821 genomen op aanraden van een forum genoot echter die was het ook niet ondanks de bandtweeter was hier het hoog ook niet mooi, uiteindelijk een gereviseerde set 820 is bij mij beter gebleken en gebleven...

MFB:
Tja voor mij blijft de 587 het mooist klinken
Ik merk wel dat de remake van 544 veel gewonnen heeft maar hij klinkt niet mooi genoeg en de bas waarvoor ik normaal een orginele 544 zou kiezen t.o.v een 587 miste ik hier. De bas klonk een beetje fake ruimtelijk of iemand een surround processor ingeschakeld had.

Ik zeg een goed gereviseerde en afgeregelde 587 speelt elke MFB op normaal volume naar huis, gewoon origineel zoals die bedoeld is geen stoep modificatie.
top 6 van Gijs:
1. F9819
2. Translator
3. 587
4. 544mkII
5. BNS
6. FB825
"ik kom gewoon oren te kort. "
Karsten

13 nov 2018, 16:57

Hey Gijs;

Ik kan me goed vinden in jouw analyse. De Reflexions zijn genadeloos gedetailleerd en dat is niet "Everybody's cup of tea". Het wat rommelige in het laag van de 9819 is mij niet zo opgevallen maar wel kleuring in de (wat stevige) bovenbas en het lage midden. De Reflexions hebben trouwens ook wat kleuring in de bovenbas, viel mij nu op; Eens kijken of dat op te lossen is met het herverdelen van dempingmateriaal of een paneeltje schuim tegen de wand achter de woofer. :think:
De bas van de Translators kwam inderdaad slank over in deze ruimte. In mijn woonkamer valt het minder op en is het sublaag vooral erg zuiver, strak en ongekleurd.
De BNS-en zijn niet perfect maar muziek luistert zo heerlijk weg op deze systemen en dus vormen ze de ideale ontsnapping als de genadeloze Reflexions een minder goede productie ontmaskeren. :mrgreen:
Meten is weten en weten wat je meet.
Karsten

14 nov 2018, 12:30

Uit Marnix' zijn resultaten-topic:
viewtopic.php?f=12&t=11984
Fijn dat je de resultaten zo snel voor ons verwerkt hebt Marnix! :D
Nog even in hitparadevorm:
1: 22AH587: 148,75 punten
2: Translator reflexion: 142,5 punten
3: RH544 mk II: 137,5 punten
4: F9819: 137,25 punten
5: BNS 382: 105,5 punten
6: FB825: 91 punten
Persoonlijke visies/recensies zijn hier van harte welkom; Altijd leuk en leerzaam om te lezen! :D
mikey

14 nov 2018, 12:54

Ben ik toch niet de enige die onder de indruk was van de 544 en de fb825 tegenvallen.
Voor mij was het de eerste luistertest dus allemaal nog nieuw dus waarop te letten etc en dan punten er aanhangen valt dan toch effe tegen.
Maar het was zondermeer de moeite waard :)
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
esgigt

14 nov 2018, 16:09

Zoals wel vaker wijkt mijn klassering van de boxen uit de luistertest af van bovenstaande bijdragen.

Eerst de lijst (uit optellen van de door mij toegekende punten):
1) Translator
2) 22AH587
3) 22AH544
4) F9819
5) BNS 382
6) FB825

Opmerking vooraf: op mijn luisterplaats vond ik niet dat ik een goede beoordeling van het stereobeeld kon geven.

De reden dat Translator bij mij op de eerste plek staat is vooral te wijten aan de mooie balans definitie en strakheid in het mdden en hoog, waardoor de belangrijkste aspecten (voor mij) van muziek, definitie en natuurgetrouwheid van ondermeer stemmen, goed tot hun recht komen, een aspect waar alleen de BNS enigszins in meekwam. Nadeel was wel de disbalans in het geluidsbeeld door achterblijvend laag dat overigens ook fraai strak was.

De tweede plek: in het midden en hoog iets minder dan de Translator. De over-all toonbalans echter stukken beter hoewel het laag/midden soms wat kleuring leek te hebben.

Derde en vierde plek: de 544 (van Hans, goede prestatie!) doet het qua midden hoog vergelijkbaar met de 587. Het laag wekt echter de schijn iets, voor mij soms storend, op te lopen. De F9819 heeft een mooie over-all balans, maar pakt door wat kleuring, soms wat wollig, net de vierde plek. Vermeld moet wel worden dat deze box als enige een zware orgel-partij of groot orkestraal werk wel goed aankan.

De vijfde plek: Jammer genoeg leek er gaandeweg de demo toch iets raars in de fasekarakteristiek in het midden/hoog te zitten. Het begon namelijk tijdens de eerste tracks als nek-aan-nek met de Translator. Het laag was dudielijk wel beter dan de Translator, maar door het faseprobleem helaas niet verder dan een vijfde plek.

De hekkensluiter vond ik eigenlijk zwaar tegenvallen ten opzichte van de andere vijf. Welliswaar is de geluidsterkte over het spectrum goed in balans, maar daarbij houdt het eigenlijk op. Midden en hoog zijn qua definitie zwakker dan de competitie en het laag/midden is modderig. Ik vraag me af wat er met deze boxen fout gegaan is, want volgens mij zijn de indivituele units tot veel meer in staat.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Karsten

14 nov 2018, 18:31

Mooi uitgebreide analyse, Edwin, met tal van herkenningspunten! :handgestures-thumbup:

Het faseprobleem in de BNS ga ik nog eens onderzoeken. Ik meen dat de luisteras wel recht staat maar dat de hellingen wat verder uit elkaar liggen dan zou moeten waardoor het gebied rond de 4kHz. een doorhanger vertoont. Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn veel systemen zo afgestemd en luisteren de BNS-en daarom zo lekker weg. Ga je er kritischer naar luisteren dan mis je de geluidsdruk in het presentiegebied.

Wat er in de 825 mist is een hoogmid-unit; De spagaat tussen het bandje en de conusmid is gewoon te groot.
Daarnaast mag de kast (93L) wel 15L kleiner en mag er veel meer demping in. :wink:

Uit de tot nu tot geposte analyses komt trouwens een leuk verband tevoorschijn tussen persoonlijkheid en voorkeur. :mrgreen:
Harry

14 nov 2018, 19:40

Zeg me wat je boxen zijn en ik beschrijf je persoonlijkheid? :wink:
Mijn volgorde was:
1 Translator, wegens detaillering en stereobeeld
2 544, wel de basschakelaar wegdenken
3 F9819, het laag wat dominant
4 (gedeelde 4e plaats) BNS en 587, de BNS deed niets fout, het strakke laag van de MFB blijft echter erg aantrekkelijk
5 825, had ik toch meer van verwacht
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

14 nov 2018, 20:32

Ah, ik zie het al: Pietje Precies met een nuchtere kijk op het leven. :ugeek:

:mrgreen: :wink:
Harry

14 nov 2018, 21:01

Dank u, dan weet ik nu eindelijk wat ik ben :lol: :lol: :mrgreen:
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
gijzje

14 nov 2018, 21:09

en voor wie de f9819 thuis willen horen

https://link.marktplaats.nl/m1339929203
"ik kom gewoon oren te kort. "
Salvador.

14 nov 2018, 23:33

Volgens mij had ik ongeveer deze volgorde:

1) MFBlabs 22RH544 MKII
2) 22AH587
3) Translator Reflexion
4) F9819
5) BNS 382
6) FB825

De 22RH544 MKII vond ik het mooist klinken, geluisterd naar het geheel. Hier en daar miste ik vooral in vergelijking tot de F9819 en Translator Reflexion wat tingeltjes in het hoog, maar over het geheel genomen is het een zeer goed gelukte box. Veel mensen hadden het in de vergelijking tussendoor over te nadrukkelijk laag. Mijn oordeel hierover (zeker gezien het kantelpunt van het subsoonfilter), is dat er met het sublaag niets mis was, sterker nog, superieur en niets op aan te merken. Deze twee boxen gingen gewoon eenmaal lager als de rest. Waar ik mij wel in kan vinden is de kleuring in het bovenlaag, maar dat is ook logisch... De woofer loopt tot c.a. 605Hz (18dB/oct.). Net zoals bij de 587 heb je dus wat kleuring. Het is gewoon moeilijk, van een 8'' woofer naar een 2'' mid en Hans heeft hier weer het beste ervan gemaakt.

De 22AH587 kon ondanks de oudere elektronica behoorlijk goed meekomen, laag is gewoon typisch MFB en in orde, hoog is fris en midden ook erg netjes, alleen altijd bij de 587 die bekende kleuring in het bovenlaag. Filtering bij de 587 gebeurd met een substractief filter tussen laag en midden en midden en hoog, er wordt gebruik gemaakt van 12dB/oct. filters. Met 12dB/oct. filters is het stereobeeld met dit soort units vrijwel altijd goed. Als ik mij niet vergis wordt echter de woofer pas ergens rond 650Hz overgenomen door de 2'' midrange en dan nog een 12dB/oct. filter....tja, dat is vragen om kleuring als je het mij vraagt. Maar, het blijft een erg fijne box om naar te luisteren. Naar mijn mening voor uit de 70er jaren samen met de 532 nog steeds de beste MFB box die er is.

Translator Reflexion... tja, heel kort... het mooiste hoog van alle zes, heel erg open middengebied, soms iets té open. Het sublaag was er eigenlijk niet.

F9819, met het laatste bonusnummer prachtig... maar er zijn wel meerdere nummers die op elke box goed klinken :wink: Wat mij vooral verbaasde bij sommige nummers was het luchtige midhoog uit deze boxen... echt zeer zuiver. Stereobeeld met stemmen was ook erg mooi. Het bovenlaag is wat te vet en modderig. Gewoon een erg mooie box voor uit die tijd. Laag is dan wel geen MFB, maar wel mooi te noemen.

BNS 382 vond ik niet echt iets speciaals. Bij sommige nummers klonken ze ineens verrassend goed. Laag was er niet echt, midhoog was bij sommige nummers best ok te noemen.

De FB825. Vorig jaar stond er een model met dometweeters, hiervan schreef ik toen op het vergelijkingsformulier, dat ik het model in het midhoog gebied goed vond klinken (goed, dus niet superieur, maar gewoon goed). Op wat enkele verrassend luchtige toontjes van het hoog na uit deze vergelijking, vond ik ze gewoon zéér ondermaats klinken.Eigenlijk zo slecht dat ik mij soms afvroeg of ze in verhouding tot de rest wel luid genoeg stonden, maar dit was als het goed is van te voren correct ingeregeld met pink noise. Voor mij was op heel af en toe een positief geluid uit de tweeters na, de enige conclusie van deze boxen:
Houtversnipperaar.jpg
Houtversnipperaar.jpg (11.76 KiB) 1212 keer bekeken
:roll:
Karsten

15 nov 2018, 15:07

Bedankt voor jouw reactie, Salvador. :wink:
De FB825. Vorig jaar stond er een model met dometweeters, hiervan schreef ik toen op het vergelijkingsformulier, dat ik het model in het midhoog gebied goed vond klinken (goed, dus niet superieur, maar gewoon goed).
Vorig jaar stond er een set door mij opgewaardeerde FB821's in de vergelijking. Maar die hebben dus geen dometweeter. :?
De houtversnipperaar zal onze Stefan geen goed plan vinden voor zijn FB825's. Ze hebben wél MKP's in het filter maar geen opgewaardeerde demping en dat hebben ze écht nodig om een hoop kleuring kwijt te raken en het laag strakker te krijgen. Daarnaast zit de tweeter-beveiliging er nog in. Dit is een stukje elektronica met gelijkrichter, elco, zener, transistor en relais dat wordt gevoed door het signaal dat naar de tweeter gaat. Tijdens impulsen wordt de elco opgeladen ten koste van de dynamiek in het hoog. Dat hoog wordt een stuk levendiger en doortekender als het hele spul er uit is. Voor de zekerheid zou het vervangen kunnen worden door een extra snelle zekering (FF-type). Dit is sneller dan de originele beveiliging maar minder servicevriendelijk. :?
Stefan en ik hebben al met elkaar van gedachten gewisseld over het verder opwaarderen maar het kan ook zijn dat hij richting de FB821 of FB820 gaat gezien zijn woonkamer. :think:

@Stefan: Ik vind het super dat je ze ter beschikking hebt gesteld en als je ze op bepaalde punten nog wilt verbeteren dat weet je de weg naar het forum wel te vinden hé? :wink:
Translator Reflexion... tja, heel kort... het mooiste hoog van alle zes, heel erg open middengebied, soms iets té open. Het sublaag was er eigenlijk niet.
Dat sublaag is er hier in de huiskamer wél maar eerlijk is eerlijk; In de luisterzaal was het nauwelijks te horen. Het laag is heel strak en ongekleurd en loopt in een kamer van 4x8m behoorlijk ver door. Het -3dB-punt ligt op 40Hz. en Fc op 35Hz bij een Qc van 0,5.
Door de hogere vervorming die andere systemen produceren lijken die meer sublaag te geven. Als de Reflexions hard genoeg staan voel je het laag meer dan dat je het hoort. :mrgreen:
Plaats reactie