Meeting 2018 boxenvergelijking

In dit gedeelte lees je alles over werkzaamheden aan de website. Ook lees je over de laatste updates en kun je zelf suggesties voor verbetering/verandering doen.

Moderator: Moderators

Albert900

Re: Meeting 2018 boxenvergelijking

Berichtdoor Albert900 » di mei 01, 2018 12:48 pm

Voorgaande jaren kwam er ook wel een email nieuwsbrief van Thomas met de aankondiging, heb ik nu volgens mij gemist. Scheelt wellicht toch een aantal aanmeldingen van freaks die minder regelmatig op het forum zitten of niet alle rubrieken in de gaten houden.
Gezien Thomas zijn succes als bandjes baas vermoed ik dat hij het domweg te druk heeft om ook de meeting er nog bij te doen en daarom de organisatie ervan in zijn geheel in handen van eerder genoemde personen heeft gelegd.
Klopt, denk ik ook. Maar ik had het niet over de meeting op zich, of onderdelen ervan, organiseren, maar alleen over uitsturen van een nieuwsbrief met hierin de aankondiging van de meeting. Of anders het adressenbestand aan de organisatie geven zoadt die uit naam van MFBFreaks een nieuwsbrief kunnen sturen.
Dat is en was voor het stuk boxenvergelijking absoluut niet nodig en zelfs ongewenst omdat dat in dit geval tevens inhield dat je de jaarlijkse grote meeting uit elkaar trekt en het over blijvende deel minder interessant maakt en als ik het nog wat sterker uitdruk, eigenlijk kapot maakt.
De door Piet Gouw geleide en vormgegeven vergelijking is historisch gezien altijd een belangrijk onderdeel van zowel mfbfreaks.com als eerdere mfbfreaks.nl meetings geweest en kan het ontbreken ervan voor een hoop bezoekers wellicht aanleiding zijn geweest dit jaar af te haken. Dat deze door vintage liefhebbers vaak gebruikt wordt ter bepaling van welk model het beste bij hun smaak aansluit - een 532, 544, 567 of toch maar een 585, 586 of 587 - zal hierbij wellicht ook een rol hebben gespeeld.
Er is inderdaad sprake van een verschillend interessegebied tussen MFBFreaks en MFBlabs, dat zie ik ook zo. Maar met een stuk overlap en een gelijke achtergrond, namelijk MFB. Twee aparte meetings, zeker als deze vlak na elkaar gehouden worden, zal niet voor iedereen wenselijk zijn. Er zal dan misschien gekozen worden voor één van de twee met gevolgen voor het totaal aantal bezoekers. Als er een combinatie mogelijk blijft, bijvoorbeeld door een aparte technische sessie door MFBlabs als onderdeel van de Freaks meeting te houden zou dit mijn voorkeur hebben.
img]https://piratelogic.nl/data/images/mfbf ... odules.JPG[/img]

MFBlabs ADAU1777 dsp based mfb correction modules

Voor hen geïnteresseerd in het MFB geluid, de achterliggende techniek en de zoals boven afgebeelde nieuwe technologische ontwikkelingen er omheen kan ik melden dat de wenselijkheid van een aparte mfblabs meeting onderzocht wordt.
Dat zag ik gisteren inderdaad op het MFBlabs forum. Met name de suggestie die ik las om dit een meer technische meeting te maken spreekt me wel aan. Maar nogmaals, als onderdeel van de MFBFreaks meeting zou mijn voorkeur hebben.
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.

Karsten

Berichtdoor Karsten » di mei 01, 2018 4:49 pm

voorgaande jaren kwam er ook wel een email nieuwsbrief van Thomas met de aankondiging, heb ik nu volgens mij gemist. Scheelt wellicht toch een aantal aanmeldingen van freaks die minder regelmatig op het forum zitten of niet alle rubrieken in de gaten houden.
+1 :handgestures-thumbupleft:
Wat betreft jouw suggestie om een nieuwsbrief uit te sturen ja daar heb je absoluut een punt en eerlijke gezegd ik heb daar niet aan gedacht
Ik ook niet, Piet… :oops: :oops: :oops:
We hebben er samen ons hoofd over zitten breken, dat geringe aantal aanmeldingen. :?
Onze Albert heeft daar absoluut een punt; Door zo’n nieuwsbrief op de mail te zetten naar ALLE geregistreerde forumleden bereik je op dit moment 3430 gebruikers; Dat levert allicht een flink aantal aanmeldingen op. :wink:

We gaan er met ons allen een mooie dag van maken! :romance-grouphug:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

David
Contacteer:

Berichtdoor David » wo mei 02, 2018 10:06 am

Dat zag ik gisteren inderdaad op het MFBlabs forum. Met name de suggestie die ik las om dit een meer technische meeting te maken spreekt me wel aan. Maar nogmaals, als onderdeel van de MFBFreaks meeting zou mijn voorkeur hebben.
Op zich geen verkeerd idee dit "als onderdeel van" te doen, maar het grote nadeel is dat we elkaar akoestisch dan "in de weg gaan zitten" met het inregelen van de boxenvergelijking, bijvoorbeeld. En daarna ook met luistersessies die ongetwijfeld (te veel) overlappen. Een meer technische orientatie wil niet zeggen dat er geen behoefte is om te demonstreren/luisteren.

Dus het stuit op niet verenigbare praktische bezwaren, wat mij betreft.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

motoindo
Contacteer:

Berichtdoor motoindo » wo mei 02, 2018 10:31 am

Maar met een stuk overlap en een gelijke achtergrond, namelijk MFB.
Klopt, maar niet iedereen die een auto koopt zal geïnteresseerd zijn in de toegepaste motortechniek, helemaal wanneer men slechts op zoek is naar een kek modelletje. Ter illustratie een van de vele labs post waarvan ik nog steeds bezig ben te doorgronden wat er nu precies bedoeld wordt :geek: :
Als je nlk. redeneert dat tegenkopeling bij 180 graden fase verschil meekoppeling wordt dan zou je zeggen dat je nooit meer dan 180 graden faseachterstand mag hebben. Dit alles heeft te maken met de achterliggende wiskundige transformaties op basis van Euler (E-macht van jw die splitst in sinus w en j cosinusw), Fourier (tijddomein naar frequentiedomein) en Laplace (tijddomein naar Laplace variabele s=sigma +jw). Feitelijk rekenen ze iets dat echt bestaat (tijddomein) om naar iets wat niet bestaat (frequentiedomein, Herzen bestaan nlk. niet) en wij gebruiken het omdat het zo handig is. En als gevolg daarvan denken hele volksstammen, mn electronici (ik hoop dat ik niemand beledig, ik ben ook een halve elektronicus), dat frequentieresponsies reële dingen zijn, omdat ze er altijd mee gewerkt hebben.
Daarnaast zijn de opnemer tests nogal luidruchtig van aard, ik herinner mij een verzoek van de vergelijkings meneren in 2014 of David zijn verherbouwde 585 wat zachter kon. Een StarBass VI proto gaat daar ben ik bang nog wel wat overheen.
Dus het stuit op niet verenigbare praktische bezwaren, wat mij betreft.
Dus dat.

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » wo mei 02, 2018 3:50 pm

Het zou inderdaad zonde zijn als de boxenvergelijking overlast krijgt, dat lijkt me niet de bedoeling. Maar als sommige van onze systemen eens aan de tand gevoeld worden zit die mogelijkheid er dik in.

Piet

Berichtdoor Piet » di okt 02, 2018 10:07 pm

Berichtdoor RobbinM » di mei 01, 2018 10:01 am
Goedemorgen Piet,

het zal aan mij liggen. Heb nog geen boxenvergelijking meegemaakt en probeer er ook een beetje achter te komen hoe het in de praktijk verloopt. Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen vertrouwen heb in jullie kunnen, laat dat duidelijk zijn. Ik zal het topic van vorig jaar nog eens doorlezen voor een impressie.

Vorig jaar zijn vrienden van mij wel aanwezig geweest, daarvan hoorde ik dat het ongewenst was tijdens de boxenvergelijking naar buiten te lopen (lijkt me logisch). Als je rugklachten hebt en moet blijven staan is dat wel een probleem, dan kun je op een gegeven moment niet meer. Een van mijn vrienden heeft daardoor veel te lang gestaan en heeft nog een poos lichamelijke klachten gehad. Nu vraag ik mij af of zoiets voorkomen kan worden.

Groeten,
Robbin

Dag Robbin,

Toen ik destijds bovenstaande post van jou las dacht ik, ach laat maar, te meer omdat ik met de post die je enkele dagen daarvoor schreef (28 april 2018) nogal wat moeite had. De meeste vragen waren overbodig omdat ik die in mijn post ’s daarvoor al beantwoord had en wat betreft “draaiboek” dat is een handleiding voor de opbouwers en niet bedoeld voor de luisteraars. Zo iets zou je toch moeten weten. Ik dacht bij mezelf, Robbin kom dan eens een keer zo’n boxenvergelijking mee maken dan zie je precies hoe alles gaat.

Enfin, toen ik laatst iets wilde opzoeken op boxenvergelijking 2018 zag ik bovenstaande post weer en dacht “eigenlijk te gek voor woorden” hier moet ik toch maar op reageren. Het gaat mij om het stukje wat jouw vrienden jou hebben verteld.

Even de voorgeschiedenis. Op 19 november 2016 heb ik, gezien de grote interesse van de freaks, mijn boxen PAG-MK2 voorgesteld. Normaal gesproken zou ik zoiets altijd in een vergelijking doen, maar dat is een andere opbouw die veel meer voorbereidingstijd vergt en die tijd had ik niet meer. Bovendien dacht ik: deze boxen, met de bouwblokken van Hans en de speaker units van de PAG-1, zijn zo bijzonder, dat hoor je vrijwel direct, dat ik dit ook zonder vergelijking aandurfde. Verder was dit een uitgelezen gelegenheid om het concept “Boxenvergelijking Nieuwe Stijl” in de praktijk te testen.

De eerste sessie ’s morgens verliep naar wens. De reacties waren positief van zowel de PAG-MK2 boxen als het concept ”Boxenvergelijking Nieuwe Stijl. Bij de tweede sessie ’s middags gebeurde er iets vreemds. Iedereen (14 man) had plaats genomen en ik was net begonnen. Op dat moment gaat de deur open en stormen (letterlijk) zo’n 15 man binnen die zonder iets te zeggen zich achterin en zijkant van de zaal opstelden. Ik dacht wat krijgen we nou. Voor de goede orde: deze freaks hadden zich NIET opgegeven om een sessie mee te maken en hadden hier dus niets te zoeken.

Als nu maar één freak naar me toe was gekomen en zou hebben gezegd. Sorry voor de overval maar we hebben gehoord van de freaks van de eerste sessie dat het een bijzondere beleving was en zouden we nu mee mogen luisteren, dan zou ik daar vrede mee gehad hebben en zou ik gezegd hebben: Ok, kom over een uur terug en dan zullen Philippe en ik speciaal voor jullie een derde sessie doen. Maar niets van dat alles. Nog geen boe of bah werd er gezegd. Ik vond deze overval buitengewoon onbeleefd om niet te zeggen onbeschoft en dan druk ik me nog heel ingehouden uit want in m’n hoofd had ik een hele reeks andere kwalificaties kunnen noemen. Onder deze omstandigheden was het m’n goed recht geweest deze freaks ook meteen de zaal uit te sturen, dat heb ik in een split second ook overwogen, maar toch gekozen voor een mildere oplossing.

Dan de freak met rugklachten die niet lang kon staan. Je moet wel lef hebben om daar over te klagen als je zelf helemaal in de fout zit. Dat getuigt toch van een …. ach laat maar zitten. Eén ding staat voor mij vast, als deze freak gemeld had dat ie rug klachten had, dan weet ik zeker, dat ondanks de idiote situatie, Philippe, die achter in de zaal zat, onmiddellijk zijn stoel zou hebben aangeboden en elders een andere stoel had gehaald.

Nog even over een opmerking van jou zelf. Het zou ongewenst zijn de zaal tijdens de sessie te verlaten en dat vind jij logisch. Nou daar denken wij anders over. Niemand van ons boxenteam zou het in z’n hoofd halen om zo iets te zeggen en juist dat vinden wij wél logisch.

Dan nog jouw laatste opmerking, quote: Nu vraag ik me af of zoiets voorkomen kan worden quote. Antwoord: nee, althans niet door ons en te laat voor de betreffende freaks, vrees ik, want dat is een kwestie van goede normen en waarden!!

Conclusie: jouw vrienden hebben bij jou geklaagd en de schuld van rugklachten en niet de zaal mogen verlaten etc. bij ons gelegd maar het ergste vind ik dat ze hun eigen rol daarbij buiten beschouwing hebben gelaten resp. niet inzien.

Gr. Piet.

Karsten

Berichtdoor Karsten » zo nov 11, 2018 12:31 pm

De vergelijking was weer aangenaam, leerzaam en vooral heel gezellig! :D

- Het viel me op dat de F9819 en Translator Reflexion erg aan elkaar gewaagd waren en van track tot track stuivertje wisselden over welke het beste klonk. 8)

- Ook de AH587 van de Bovenmeester en de 544MkII van onze Hans waren aan elkaar gewaagd waarbij het levendige midden en hoog de MkII beter deden klinken maar het laag van de 587 op mij beter gebalanceerd over kwam. De lagere grensfrequentie van de 544MkII pakte in deze luisterruimte niet zo goed uit. Dat is echter geen tekortkoming van de speaker en schakelbaar waardoor het -3dB-punt aanpasbaar is aan de ruimte. Nu stond de schakelaar op de stand met 30Hz. als -3dB-punt maar waar dat punt ligt met de schakelaar in de andere stand? :think:
Daar kan Hans mogelijk meer vertellen. :wink:
In het lage midden hadden beide systemen het wat lastig en klonken de passieve vierweggers gewoon beter.

- De (opgewaardeerde) BNS 382 en FB825 leken qua tonale balans veel op elkaar waarbij de BNS strakker en neutraler klonk in de bas en wat meer liet horen in het hoge midden maar de FB825 in het hoog weer het neusje voor had met een betere detailweergave. :wink:

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de scorelijsten... :wink:

Mijn persoonlijke "Hitparade":
1: Translator Reflexion
2: F9819
3: AH587
4: 544MkII
5: BNS 382
6: FB825

@ Piet: Ik heb jouw aanwezigheid toch wel gemist hoor! :(
Je kunt echter trots zijn op onze Marnix; Hij heeft rustig en strategisch geschakeld. :handgestures-thumbupleft:
Daarnaast hebben onze Marnix en HermanH een goed team gevormd in de uitvoering van de sessies en zelfs de mensen op de reservebank en de spijtoptanten kunnen bedienen met een derde sessie; Top! :handgestures-thumbup:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Piet

Berichtdoor Piet » zo nov 11, 2018 4:20 pm

Dag Karsten,

Hetgeen je schrijft over de boxenvergelijking doet me echt goed, want met "Boxenvergelijking Nieuwe Stijl" heb ik willen bereiken dat de taak van Presentator beter behapbaar wordt en voor de luisteraars minder complex en overzichtelijker wordt, met als einddoel dat het geheel op een hoger professioneel peil komt. Ook de splitsing van presenteren en muziek draaien, dus twee presentators, die bij een volgende sessie van positie kunnen wisselen draagt daartoe bij.

En verder natuurlijk een drastische beperking van het aantal luisteraars per sessie (14 ) en de opstelling van de stoelen 3-3-4-4 en dan versprongen zodat je niet meer tegen iemands rug hoeft aan te kijken en te luisteren.

Ook de beperking van het aantal boxen (5 en max 6) als het een kleintje is, zoals in dit geval de 544-MK2) en verder de symmetrische opstelling van de boxen F E D C B A-------- A B C D E F.

En als de manier van schakelen ok is en er enige uitleg is waar men op moet letten bij de verschillende tracks dan is het plaatje compleet en kun je een perfecte vergelijking neerzetten. En zoals jij als ervaren luisteraar schrijft Karsten dan
zijn aan die voorwaarden voldaan en dat geeft mij de rust dat alle inspanningen om op een hoger professioneel peil te komen zijn gerealiseerd. Met dank aan Marnix en Dennis en de crew van het boxenteam en niet te vergeten aan Remi. Het gaat jullie goed.

Groeten Piet.

HermanH

Berichtdoor HermanH » zo nov 11, 2018 5:33 pm

Ik wil toch nog een bijzonder groot compliment maken aan Marnix en Karsten, zonder wiens inspanningen er helemaal geen boxenvergelijking tot stand zou zijn gekomen. Dankzij hun technische knowhow en het ter beschikking stellen van apparatuur konden we voorzien in maar liefst 3 vrijwel vlekkeloze luistersessies.

En onderschat ook niet de vele kilometers die Marnix heeft gereden om alle schakelapparatuur bij Piet op te halen, inclusief de MFB587. Dan om 08.00 aanwezig te zijn in De Stolp terwijl de rest van het team nog niet eens aan de koffie zat. Geen paniek toen er een kabel niet goed functioneerde.
Vervolgens 2 sessies foutloos en inspiratief presenteren. Sessies waarbij hij én de muziek heeft samengesteld én de begeleidende teksten heeft geschreven.

Vermoedelijk was hij als laatste van het team weer thuis. Zijn forumnaam moge dan Tismarnix zijn maar het was eerder Twasheulveul. (tip: op zijn Brabants uitspreken).
Wat Philips + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.

Piet

Re: Meeting 2018 boxenvergelijki

Berichtdoor Piet » zo nov 11, 2018 7:12 pm

Dag Marnix,

Ik heb besloten om het hart van de boxen vergelijking namelijk: “de blauwe vergelijkings kast” te schenken aan MFB Freaks en het beheer, net als de akoestische gordijnen, bij jou, als leider van het boxenteam, te leggen

Marnix, je moet de blauwe kast toch nog even mee brengen als je de andere spullen komt terug brengen. Er moet namelijk nog een kleine wijziging aangebracht worden om die gelijk te maken aan de blauwe kast van Jan zodat ze ingeval van panne uitwisselbaar zijn. Groeten Piet.

Deev Eedeez

Berichtdoor Deev Eedeez » zo nov 11, 2018 7:16 pm

Hierbij wil mijn waardering uitspreken aan het organiserende team die een buitengewon prestatie heeft geleverd. Als alles goed gaat valt het misschien niet op hoeveel werk het is, maar de voorbereidingen moeten fenomenaal zijn geweest.

Hoewel ik al sinds eind jaren zeventig actief ben met zelfbouw van luidsprekers met Philips units en na een tussenpauze van meer dan 10 jaar (eerder 15) de draad weer opgepakt had sinds een jaar of vier en ook het forum ontdekt had, was dit pas de eerste keer dat ik een meeting van mfbfreaks kon bijwonen. Het was een zeer plezierige ervaring. Ik heb eindelijk gezichten en namen bij de forumavatars kunnen plaasen en geanimeerde discussies gehad.
Het heeft me nieuwe moed en energie gegeven de komende winter flink aan mijn 11 MFB boxen (587’s en 9638’s)en een groot zelfbouw passief ontwerp, zeg maar een FB825 vierweg met ook nog een AD12200/AD1200 combo ipv twee kleinere woofers, af te maken.
Super bedankt allemaal, met name aan de organisatie, incl. de onzichtbare in de achtergrond bijdragenden.
Foto’s en video’s heb ik op FB gezet onder dezelfde avatar naam als hier op’t forum, als reacties op bijdragen van anderen.
Tot volgend jaar?
FP440,F7511,AF977,GA212,F7211,GP412(2x)/401(2x)/406/400,AG2230,GC0230,2xAG3407,
AH(1..3)80,N5758,2xN7150,N6330,AH106,AH107,AH307,N5546,DCC300,DCC600,
DCC170,CD+FT880,DAC+FA960,CD614,2xAH495,2xFB821,4xFB825,2xFB850,2xF9432,
7xMFB587,4xF9638,R4819,AZ6880...

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » zo nov 11, 2018 8:45 pm

Zoals ik al eerder ervaren heb, is een boxenvergelijking toch wel een bijzondere gebeurtenis. Naast elkaar staan 5 of 6 sets top luidspekers opgesteld en verschillende muziek afspelend, hoor je duidelijk dat de ene box een bepaald soort muziek prettiger/realistischer weergeeft dan de andere terwijl dat bij andere muziek weer heel anders kan zijn. Ik probeer me altijd voor te stellen hoe een instrument in het echt klinkt en hoe de betreffende box er dan mee omgaat. Ik kom tot een andere volgorde en heb ook de aktieven en passieven uit elkaar getrokken. Mijn persoonlijke voorkeur als volgt:

Aktieven:
1. 544 MkII. Je moet echt uit je gedachten proberen te bannen dat het zo'n klein kassie is. Wat een groots geluid en nergens vermoeiend.
2. 587 maar die komt dicht in de buurt van de 544.

Passieven:
1. BNS. Naar mijn mening het meest compleet.
2. FB825. Mist wat hoog maar zou dat door een paar technisch ingrepen kunnen hebben, zo begrijp ik.
2. Gedeelde 2e plaats voor de 9819. Het was too much. Ik moet wel zeggen dat de "toegift" dan weer erg groots klonk.
3. Translators. Zeer gedetailleerd qua weergave maar ik mis gewoon wat bass.

Ik wil benadrukken dat het alle zes prima boxen zijn die je veel luistergenot zullen geven maar in zo'n vergelijking ontwikkel je toch een voorkeur, althans ik. En die is persoonlijk, dat vind ik ook belangrijk om te benadrukken. :D
Laatst gewijzigd door Hoewie Loewie op zo nov 11, 2018 10:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Remi

Berichtdoor Remi » zo nov 11, 2018 8:48 pm

Lowie, de 9819 is toch echt een passieve box hoor :wink:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » zo nov 11, 2018 8:56 pm

Lowie, de 9819 is toch echt een passieve box hoor :wink:
Ach wat een sufferd ben ik toch! :oops:
Dan wordt het bij de passieven een gedeelde tweede plaats met de FB825. Ik blijf de 9819 "too much" vinden.
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

mthecatlover
Contacteer:

Berichtdoor mthecatlover » zo nov 11, 2018 9:23 pm

Had een MFB studio 545 er ook tussen gepast?
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^=

Terug naar “Updates en Mededelingen”