Dual cd spelers made in Germany

Ik wil meer, méér, MEER!!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
4000ds devil

20 aug 2019, 11:21

Ik ben op zoek naar Dual cd spelers made in Germany oa de cd40/41, cd20 en cd1025 deze werden nog in eigen huis gemaakt voordat alles werd ingekocht in Azie. Er zijn ook Telefunken en Saba spelers die hetzelfde zijn maar hier staat dan geen made in Germany op, die zijn ook welkom.
Harry

20 aug 2019, 11:54

Had je dit mooie exemplaar gezien? Is zo te lezen ook als Dual verkocht https://link.marktplaats.nl/m1447156343
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
mae

20 aug 2019, 12:05

Ik vraag me af in welk eigen huis die precies gemaakt zijn. In elk geval in huize Thomson en ik meen ook ontwerp volgens Thomsonstandaarden, maar is dat ook bij Dual of in een oude fabriek van Nordmende, Saba of Telefunken? Het heeft een tijdje geduurd voordat die allemaal dicht waren.

Over inkopen in Azië gesproken, Thomson heeft daar tot het bittere einde ook eigen fabrieken gehad en maakte net als Philips vrij veel zelf. Inkoop is dus niet gegarandeerd; Singapore of ik meen Vietnam kunnen ook eigen fabrikaat zijn.

P.S. wel een erg mooi handgetekend schema op http://www.hifi-archiv.info/Dual/cd40s/ en dat doen grotere Thomsonbedrijven vast niet, dus Dual tekende op zijn minst zijn eigen servicemanuals.

@Harry: die ziet er vrij Japans uit. ITT deed veel zaken met Sanyo maar ik kan er zo niet aan zien of dat hier het geval is.
4000ds devil

21 aug 2019, 11:27

Ik heb een Duits boek van Dual en daarin staat dat in deze cd spelers in Villingen bij Saba werden ontwikkeld en werden geproduceerd in St. Georgen 20 km verderop bij Dual. Ik heb jou Maarten in het verleden eens foto's gestuurd van de cd40 en toen zei je al dat er veel Thomson invloeden in zaten zoals de IR ontvanger. Van 1984 tot 1987 werden in St. Georgen cd spelers gemaakt onder Dual, Saba en Telefunken merk en in 1988 werd de productie overgehevelt naar Singapore. Het bedrijf in Villingen heeft ook lang TTE geheten: TCL Thomson electronics en is op de fles gegaan in 2007.
In St. Georgen heeft een bedrijf Fehrenbacher de producktie van Dual platenspelers overgenomen en deze worden tot op de dag van vandaag nog in Duitsland gemaakt. De eerste prototype cd spelers van Dual waren op Philips basis ( cd100 en cd303 in een andere jas ) maar toen Dual begin jaren 80 op de fles ging werd het overgenomen door Thomson en deze kocht een Japans apparaat in voor de hele groep, Thomson, Brandt, Dual, Nordmende, Saba, Telefunken enz enz.
Later heeft men zelf ook dan eigen apparaten ontwikkeld en gebouwd maar de Japanse invasie was niet houdbaar.
Dual is in 1989 verkocht aan het Duitse Schneider en toen kocht men veel in bij Inkel/Sherwood/Haitai electronics Korea. En men heeft nog ingekocht bij Rotel de cd5150rc met Philips cdm4, tda1541a kloon van de Rotel rcd-855.

Toen Dual nog zelf produceerde in Duitsland had men zelf 9 fabrieken met die van PE Perpetuum Epner erbij, wel klein zo'n 3500 man, dit in de hoogtij jaren 70.
Eind jaren 70 moest men noodgedwongen ook zelf in Japan laten produceren/inkopen.

https://www.schwarzwaelder-bote.de/inha ... 63c40.html
mae

21 aug 2019, 12:06

Ohja, foto's herinner ik me inderdaad. Ik kan alleen niet goed achterhalen of Saba zich nou zo nauwkeurig aan de Thomsonstandaarden hield of dat ze die zelf ook neergezet hebben, in elk geval uitermate herkenbaar en redelijk consistent met TV's en video's e.d.. Bij TV was de overgang van Saba en Nordmende naar Thomson wel zeer duidelijk te zien, daar veranderden de ontwerpen en de uitvoering vrij duidelijk. Omdat de audio bij Saba waarschijnlijk al eerder afgebouwd was denk ik dat er ook bij de CD flink wat Franse invloed moet zijn geweest.

Maar interessante geschiedenis die ik of nog niet kende of deels vergeten was. Ook wel goed om te zien dat er toch nog zo lang in Duitsland doorgewerkt (doorgezwoegd zou ik haast zeggen in geval van Schneider Turkheim) is.
Hoewie Loewie
Contacteer:

21 aug 2019, 15:43

Harry schreef:
20 aug 2019, 11:54
Had je dit mooie exemplaar gezien? Is zo te lezen ook als Dual verkocht https://link.marktplaats.nl/m1447156343
Hey, dat was mijn eerste CD-speler. Maar dan als Sanyo:
Afbeelding

Was er ook als Fisher:
Afbeelding
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
4000ds devil

22 aug 2019, 11:06

mae schreef:
21 aug 2019, 12:06
Ohja, foto's herinner ik me inderdaad. Ik kan alleen niet goed achterhalen of Saba zich nou zo nauwkeurig aan de Thomsonstandaarden hield of dat ze die zelf ook neergezet hebben, in elk geval uitermate herkenbaar en redelijk consistent met TV's en video's e.d.. Bij TV was de overgang van Saba en Nordmende naar Thomson wel zeer duidelijk te zien, daar veranderden de ontwerpen en de uitvoering vrij duidelijk. Omdat de audio bij Saba waarschijnlijk al eerder afgebouwd was denk ik dat er ook bij de CD flink wat Franse invloed moet zijn geweest.

Maar interessante geschiedenis die ik of nog niet kende of deels vergeten was. Ook wel goed om te zien dat er toch nog zo lang in Duitsland doorgewerkt (doorgezwoegd zou ik haast zeggen in geval van Schneider Turkheim) is.
Heel vaak word het Duitse Schneider verward met het nog bestaande Schneider electric uit Frankrijk en daar had Philips ook banden mee? Meetapparatuur en computers? de naam RTC schiet me te binnen.
mae

22 aug 2019, 12:02

Ik wist dat er iets met meetapparatuur en iets met consumentenelectronica geweest was. De consumentenelectronica blijkt in elk geval niet om Schneider Electric te gaan, maar om een bedrijf van 2 andere gebroeders Schneider. Meetapparatuur moet ik nog uitzoeken, dat zou een samenwerking met Schneider Electric geweest kunnen zijn.

We hebben nu dus 3 Schneiders, 4 als je de onafhankelijke meetapparatenherstelinrichting van Fred Schneider meetelt :lol:

RTC is de Franse componententak van Philips, bestond bij mijn weten al voordat Schneider overgenomen werd, was waarschijnlijk een merk van La Radiotechnique (Radiola).

Bron https://fr.wikipedia.org/wiki/Schneider_Frères
4000ds devil

23 aug 2019, 11:17

:D dat word nu nog onduidelijker, hier vond ik nog wat, wat jij ook interressant vind:

https://www.nightfallcrew.com/17/05/201 ... s-vg-5000/

en ik had eergister de Akai nog binnen gekregen, was ik vergeten je te melden :) kan ik van 2 apparaten 1 maken.
mae

23 aug 2019, 17:09

Het vreemde van dat hele comutergebeuren is dat ik nooit bewijs heb gezien van productie in Le Mans al is die fabriek wel opengebleven na de overname van Schneider (want jaren later duikt die opeens op bij de productie van mobiele telefoons). De codes wijzen steeds naar Suresnes waar de hoofdproductievestiging van Philips al sinds vóór de oorlog gevestigd was. Het zou kunnen dat de Fransen lui waren en fabrieken zoals Dreux en Le Mans nog lange tijd administratief op één hoop veegden met Suresnes maar het fijne weet ik er niet van.

Mooi dat je de Akai binnengekregen hebt, ik had de trackingcode niet meer gevolgd. Ik heb helaas de lade er niet meer bijgevonden. Mocht die ooit opduiken, ben je de eerste die het hoort. Ik heb hem voorafgaand aan de verzending getest en hij deed het. Het enige dat ik destijds niet gedaan heb is hem afgeregeld na plaatsing van de nieuwe laserunit, dus of je nu je oude loopwerk of het mijne gebruikt, je zult voor een optimaal resultaat altijd iets moeten afregelen.
4000ds devil

24 aug 2019, 12:12

Ja idd want in het boek van Marcel Metze word ook verwezen naar Le Mans en mobieltjes en zoals zo vaak dat Philips daar veel te laat in stapte. De Akai doet het goed en dat afregelen met 6 potmeters is gewoon idioot, stomme Japanse constructies, Philips had dat beter voor elkaar met maar 2 potmeters, dit heb ik wel eens gedaan.
mae

13 sep 2019, 11:29

4000ds devil schreef:
20 aug 2019, 11:21
Er zijn ook Telefunken en Saba spelers die hetzelfde zijn maar hier staat dan geen made in Germany op, die zijn ook welkom.
Ik vond bij het afstapelen een Telefunken CD300E. Een vrij compact ding, geen idee waar hij gemaakt is. Heb hem ook nog niet opengehad. Is dat wat voor je?
4000ds devil

13 sep 2019, 18:45

Die heb ik gehad en dit is zo'n apparaat uit Singapore, wel ontwikkeld in Villingen nog. Kijk er maar eens in hoe schots en scheef alles gesoldeerd zit. De Duitse producties zijn veel beter en mooier gebouwd. En het apparaat wat ik had, had een vreemde storing: als hij uit stond bleef 1 punt van het display branden. Kwa klank was het niet verkeerd vond ik. Ik heb er geen belang bij tis een goedkoop ding :)
Plaats reactie