Hulp bij 578 problemen.

Ik wil meer, méér, MEER!!!

Moderator: Moderators

Janjanse

Hulp bij 578 problemen.

Berichtdoor Janjanse » 07 nov 2018, 12:49

Goedenmiddag medefreaks, ik heb problemen met mijn 578 versterker. Na doorspitten van het forum lees ik dat dat een vaker voorkomend euvel is. Linkerkanaal doet het wel en niet. Zo nu en dan wel normale weergave, maar hoofdzakelijk heel erg schel en nauwelijks geluid eruit. Nu lees ik dingen over vuile verbindingen, eventueel fets vervangen(wat dat dan ook zijn) en andere oplossingen. Nu heb ik in het verleden een 22rh720 voorzien van nieuwe elco's en eindtransistoren, maar dit lijkt me toch een beetje out off my league. Dus mijn vraag is, wie wil en kan me helpen. Kan ik hem eventueel meenemen naar de meeting en later weer ergens ophalen. Het uitgangspunt is Den Haag. Natuurlijk niet voor niets. Kan er iemand, zo niet dan gooi ik dat stapeltje maar in de container :lol: :lol: :lol: . Alvast bedankt voor het meedenken.

Vr. Gr. Jan
Te veel

PeterG

Re: Hulp bij 578 problemen.

Berichtdoor PeterG » 07 nov 2018, 13:13

Beset Jan, dat kan allemaal maar ik zou eerst kijken naar het relais dat de luidsprekers schakelt. Als dat een vuil / geoxideerd contact heeft (en dat is niet ondenkbaar na 40 jaar) kan dat voor dit soort verschijnselen zorgen. Je kan dat relais zelf loshalen, het afdek kapje verwijderen en de contacten reinigen.
Naast wat je zelf al aangeeft heb ik ook wel eens een defecte OpAmp gehad (een IC dat in de ingangstrap van de 578 zit, een rond metalen dingetje me een stuk of tien pootjes). Een exotisch ding maar ik heb er nog wel een liggen als dat het probleem is.

Janjanse

Berichtdoor Janjanse » 07 nov 2018, 17:36

Hoi Peter, bedankt voor de tips. Alleen ben ik een grond-weg-en waterbouwer, beetje grofstoffelijk in het doen en laten. :oops: Eeen relais schoonmaken heeft onomstotelijk tot gevolg dat er van alles en nog wat verbuigt, of erger afbreekt. En een 720 eventueel om zeep helpen is tot daar aan toe, maar een 578 gaat me net ff te ver. Vandaar mijn roep om hulp. Mocht, bij nader onderzoek, de OpAmp(wat doet dat eigenlijk?) Overleden zijn dan neem ik hem dolgraag van je over. Vr. Gr. Jan
Te veel

Karsten

Berichtdoor Karsten » 07 nov 2018, 17:53

Als ik me niet vergis heeft laatst onze Chris van servicepunt Diemen een 578 onder handen genomen; Steek daar je licht eens op. :wink:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Remi

Berichtdoor Remi » 07 nov 2018, 18:19

wat ik altijd wel doe is zorgen dat de contactpennen incl ontvangende kant 'gepoetst' zijn, dat lost vaak wel 'gekke' storingen op.
Dus print er uit nemen, tegencontacten (vrouwtjes) met bv een tandarts boortje dat je erin drukt schoon maken en de pennen bv met een stevig pincet met ribbels vastpakken en schoonschrapen op alle kanten. Hetzelfde geldt voor de stekkertjes die her en der gebruikt zijn, ook die op de print achter het front.

Zorg ook dat alle boutjes waarmee bv de behuizing en koelblokken vast geschroefd zijn ook werkelijk vast zitten, dat lost ook vage klachten op.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

snameroc

Berichtdoor snameroc » 07 nov 2018, 18:47

Als er niemand zich meld wil ik hem wel nakijken voor je.

Janjanse

Berichtdoor Janjanse » 07 nov 2018, 21:32

Johan, je hebt een pb.
Te veel

Janjanse

Berichtdoor Janjanse » 07 nov 2018, 21:53

Iedereen bedankt voor de raad en de tips, maar ik durf hem echt niet zelf open te maken. Las dingen over het ontzetten door zware trafo, moeilijk te vervangen lampjes, ontzettend gevoelige verbindingen en wat dies meer zij,. @Remi, mijn boormachines zijn formaat sloophamer en ook mijn gevoel daarbij. Contacten inwendig opschonen, er blijft niets van over. Nee, ik ken mijn beperkingen, helaas. :oops: :oops: :oops:
Te veel

Remi

Berichtdoor Remi » 07 nov 2018, 21:58

zelfkennis is een hoog goed zeg ik altijd maar :) beter dat je vooraf weet dat het niet goed gaat dan achteraf denken 'zie je wel' ..
Komt met Johan erbij ongetwijfeld goed 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Janjanse

Berichtdoor Janjanse » 08 nov 2018, 21:35

Ja, hij gaat naar Johan. Vanavond weer even gespeeld, eerst met 4520 eraan, daarna cd 471. Klonk dus weer perfect. :mrgreen: Om dame Edna te quoten "spooky". Ik weet het niet.
Te veel

Janjanse

Berichtdoor Janjanse » 16 nov 2018, 22:09

Gisteravond weer opgehaald bij Snameroc. Samen met een n2554 en nog even de 572 opengeschroefd voor de zekerheid. Die zag er gelukkig perfect schoon uit van binnen.

Johan, weer bedankt voor de hulp. :greetings-clappingyellow: :greetings-clappingorange: :handgestures-thumbup: :handgestures-thumbupleft:

Vandaag alles weer naar zolder gesjouwd, instant herniatje van die 578. Nog een keer kapot dan ga ik een lift bouwen. :lol:
Te veel

Terug naar “Gezocht”