Enkele MFB modellen aangeboden op de Meeting 22 maart.

Ben je uitgekeken op je huidige collectie, of beginnen relatieproblemen op te spelen? Bied hier je MFB spulletjes aan de verzamelaars aan.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Thomas
Site Admin
Contacteer:

11 mar 2008, 20:57

Beste MFBfreaks,

Op de Meeting van 22 maart gaat - zoals bekend - een luistertest plaatsvinden. Hiervoor zullen in elk geval de 541, 544, 567 en 545 gebruikt worden. Enkele van deze te beluisteren set zullen op de Meeting te koop zijn! Helemaal ideaal dus, je hebt immers de kans gehad om ze uitgebreid te beluisteren. Het gaat om de volgende sets:

Set Philips 22RH544/00R.
Deze set is technisch in prima staat. Geen grote upgrade beurt gehad maar klinkt gewoon origineel heel lekker. Geen originele netsnoeren helaas, wel netjes gemaakte vervangers. De vorige eigenaar heeft in de bovenkant twee gaten geboord van ongeveer 2cm doorsnee, deze komen gelukkig uit in het versterkerdeel en hebben dus geen invloed op de dichtheid van de klankkast. Meeneemprijs voor deze set is EUR 125,00

Set Aristona 22AH567/44R
Ook deze MFB set is helemaal in orde. De /44R uitvoering heeft een "Amerikaanse" layout; tulpstekkers dus en alle zekeringen aan de achterkant direct toegankelijk. Deze set mag verkocht worden voor EUR 250,00

Set Philips 22AH567/00R
Deze 00R set beschikt net als de 544/00R over een hoog roll-off filter en uitschakelbare inschakelautomaat. De originele netaansluitingen van deze 567's zijn vervangen door euro/computeraansluitingen zodat een zoektocht naar originele snoeren niet nodig is. De set is technisch in prima staat. De behuizing heeft hier en daar wat schilfertjes verf die eraf zijn maar ziet er verder prima uit. Eén van de boxen heeft een opvallend uiterlijk kenmerk; de jute frontjes hebben een merkwaardig streepjespatroon dat er volgens de eerste eigenaar altijd in heeft gezeten sinds ze gekocht werden. Geen gebruiksschade dus maar een leuke produktie-afwijking. Vraagprijs voor deze set: EUR 250,00

Belangstellenden mogen uiteraard via het forum al interesse tonen of zelfs reserveren. Laat me dit even duidelijk weten dan kunnen er de 22ste geen misverstanden ontstaan.

Vriendelijke groet!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Josbourne
Contacteer:

14 mar 2008, 20:34

Hey Thomas,

Sorry voor mijn late reactie (weer eens) maar ik heb een verschrikkelijke week gehad :( .. Een kennis van me heeft zijn auto onzacht tegen een boom geparkeerd, en is afgelopen maandag begraven.. In mijn gedachten was weinig plaats voor andere dingen deze week dus..

Maargoed.. De 544 mag je gewoon verkopen heb ik bedacht. Ik ben de laatste tijd toch heel erg benieuwd geworden naar dat gedoe met die opamps. MFB van Philips is leuk, maar met de huidige opamps zijn zulke mooie resultaten te behalen dat ik me daar meer in wil verdiepen.

Off topic: ergens op dit forum, of op het .nl forum zag ik iets over de terugkoppeling die meekoppeling zou worden onder een bepaalde frequentie. Ik kan het echter met de zoekfunctie niet meer terugvinden, weet jij het te vinden misschien? Daarnaast las ik dat ook het piezo element zelf bij een bepaalde frequentie het gedrag compleet zou omkeren: 180 graden fasedraaiing en nog wat vervelende zaken, is er iemand die me ergens heen kan wijzen om er meer over te lezen?
Thomas
Site Admin
Contacteer:

15 mar 2008, 13:20

Hallo Jos,

Wat een vervelende berichten, ik kan volledig begrijpen dat je met je hoofd bij heel andere dingen bent op dit moment. Gecondoleerd met het verlies, zoiets is nooit makkelijk. Uiteraard wens ik jou en alle mensen om jullie heen veel sterkte in deze trieste dagen.
Wat betreft de MFB's, geen probleem dat je je hebt bedacht hoor. Ik neem ze in elk geval mee naar de Meeting en ze zullen daar te beluisteren en te koop zijn.
Over die opamps, bedoel je dat zelfbouwproject dat ook in de Elektuur heeft gestaan? Dat is een MFB principe met opamps als basis. De kwaliteit daarvan is stukken beter (lees: idealer) dan een schakeling opgebouwd uit transistoren. Ik heb dat hele Elektuur artikel op de website staan, zie http://www.mfbfreaks.com/theorie/uitvoering.htm" target="_blank onderaan. Enkele jaren geleden heb ik dit hele systeem gebouwd maar nooit écht afgemaakt. Misschien neem ik hem wel mee naar de Meeting, is altijd leuk om eens naar te kijken.
Wat betreft de oscillatie van het feedback element, dit is ons destijds ook door Piet Gouw verteld. Boven de 500 Hz ofzo neemt de effectiviteit van de feedback af en dreigt de schakeling te oscilleren. Daarom wordt er ook stevig gefilterd om dit soort dingen te voorkomen. Voor de uitgebreide informatie zou ik het gesprek met Piet destijds eens terug moeten kijken, de video hiervan wil ik sowieso eens online zetten. Erg leerzaam allemaal.
Thomas Baur
Henk D

16 mar 2008, 10:55

Het feit dat een schakeling met opamps een "betere kwaliteit" zou hebben dan met transistoren is een stelling die wat boud op mij overkomt. Daar zou nog een aardige discussie over gevoerd kunnen worden.
Overigens is het niet het piezoelement zelf wat oscilleert, maar alle onderdelen van het systeem samen. In principe is MFB een terugkoppeling (feedback) die boven een bepaalde frequentie overgaat van tegenkoppeling (neg. feedback) naar meekoppeling (pos. feedback) wat kan leiden tot oscillaties. Deze overgang van tegen- naar meekoppeling wordt door een aantal electrische en mechansche factoren bepaald zoals versterkingsfactor en fasedraaiing (electrisch) maar b.v. ook de eigenresonantie van het element en de luidsprekerconus die boven een bepaalde frequentie niet meer als een geheel trilt (mechanisch).

Omdat dit verhaal aardig "off topic" begint te worden laat ik het hier maar even bij.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 mar 2008, 12:15

Hallo Henk,

Wauw, dat is een heel mooie, duidelijke toelichting. Je mag er van mij gerust over uitwijden hoor, ik vind het razend interessant, mede ook omdat ik zelf het project nog altijd eens af wil maken. Bovendien zijn deze "weetjes" over oscillatie, tegenkoppeling, fasedraaiing en eigenresonantie voor mij niet helemaal gesneden koek. Misschien leuk om er een topic over te maken in het zelfbouw onderdeel?
Thomas Baur
Plaats reactie