Dux DX302 speakers

Ben je uitgekeken op je huidige collectie, of beginnen relatieproblemen op te spelen? Bied hier je MFB spulletjes aan de verzamelaars aan.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Harry

28 okt 2012, 17:27

Ruim een jaar geleden stond er een set van deze relatief zeldzame speakers op Mpl te koop. Daar had ik wel belangstelling voor, ondanks dat ze uiterlijk niet in al te geweldige staat waren (details weet ik niet meer). De vraagprijs bleek echter niet onder de 100 euro te krijgen en dat vond ik teveel.
Vandaag kreeg ik een mail van de verkoper of ik ze alsnog wilde komen ophalen, de prijs was nu gezakt naar "ruilen tegen een flesje wijn". Ze stonden in de weg, anders gingen ze naar de kringloop. Inmiddels is echter mijn persoonlijke situatie veranderd, heb plannen om te verhuizen naar een kleinere woning en wil daarom mijn audioverzameling liever inkrimpen dan uitbreiden.
Mocht echter een van de andere forumleden belangstelling hebben, pb me dan even waarna ik je in contact kan brengen met de verkoper. Speakers staan in Tilburg.
Voor meer info over deze speakers zie http://docs.mfbfreaks.com/folders/arist ... 975/55.JPG Ze lijken vrij veel op de RH427 maar hebben een extra tweeter bovenin, andere mid/hoog scheidingsfrequentie en andere middentoner meen ik.

Voorbeeldfoto: (dit is dus geen foto van de aangeboden set, die Mpl-foto heb ik niet meer)
Bijlagen
Dx302.jpg
Dx302.jpg (30.37 KiB) 6466 keer bekeken
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Kojak

28 okt 2012, 21:30

Harry,
Je hebt PB.
Greetz
(Kojak, die zijn visoog verslaving volledig in de hand heeft !!)
Harry

28 okt 2012, 21:59

Mooi dat jij ze wilt redden, Kojak, je hebt een pb terug
Kojak

29 okt 2012, 22:22

Harry, thanx, ben al met de mensen in gesprek over de aftakeldatum
Plips

01 nov 2012, 12:12

Oeh, die gaan vast fijn klinken in combinatie met een visoog 8)
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
Kojak

01 nov 2012, 18:50

Gents ter info,
Na achterlating van een kistje wijn ( lag nog van de afgelopen kerstpetiode of wellicht nog daarvoor.. in de kast ). Ben ik dus nu eigenaar van beide DUX speakers. Een supersnelle pitstop in Tilburg vanochtend maakte dit mogelijk.

Eerste indruk, behoorlijk gehavende speakers. Volgens de eigenaar komen ze uit een studio en klonken ze heeeeel goed. Nou ja we zullen nog wel zien.
Opvallend dat beide metalen frontroosters zonder deuken dus gaaf zijn. Helaas ontbreekt een rooster bovenop de DUX.
Duidelijke Philips opbouw en speakers, lijkt allemaal sterk op een 427.

Ook Gijs heeft ze even gezien toen ik ook weer op de terugweg bij Nijmegen tijdens een snelle pitsstop een frontje van een 427 in ontvangst nam. Nu nog zorgen dat ik de 427 speakers ga verwerven die ik weet te liggen met een missend frontje.

Nogmaals Harry bedankt voor de tip en Gijs bedankt voor het front.
Harry

01 nov 2012, 20:17

Mooi dat je ze binnen hebt, Kojak! :D Was toch jammer geweest als ze naar de kringloop waren verdwenen.
Ben benieuwd wat je van de klank gaat vinden, zou leuk zijn als je ter vergelijking ook nog die 427's kunt scoren.
Kojak

01 nov 2012, 21:26

Zo ze staan in de garage. Zoals aangegeven, ik had een frontje van een 427 van Gijs, dit even naast een frontje van de DUX 302 gelegd. De indeling ofwel de plaatsing van de speakers is krek identiek, op de locatie van de tweeter en extra tweeter bovenop na. Ook de afmetingen zijn vrijwel hetzelfde.

Een ordinaire 427 maar dan uit Zweden. Kast oogt wat degelijker dan een Phlips, stuk zwaarder ook. Ook staat een DUX op pootjes dus iets hoger dan een 427. Tja nu nog testen.
Kojak

05 nov 2012, 21:19

Hierbij een Up-Date over de Dux speakers.

Kreeg al verontruste mails van "Je gaat ze toch niet slopen "

Nou nee, heren, dat was ik niet van plan !!
Ze hebben beide inmiddels een eerste testrun ondergaan. Ze klinken mooi, enorme bas is erin mogelijk.
Alleen bij een speaker (de mid) doet het niet, dat verschil hoor je wel. Wel opvallend praktisch is het feit dat je de tweeter op de bovenzijde kunt inschakelen, dat geeft een enorm ruimtelijk effect. Grappig dat ze dit niet bij andere speakers hebben toegepast bij Philips.

Helaas de kasten zelf zijn echter matig tot slecht, even opknappen is er niet bij, daarvoor is de fineer te ver beschadigd of deels helemaal eraf gebroken, met name op de hoeken. Heb derhalve besloten ze te gaan moderniseren, ze gaan hoogglans wit worden !! Ander optie is plakfolie, of opnieuw fineren, maar dat laatste is lastig, want probeer zo'n oppervlakte maar eens in te klemmen.
Bijlagen
naamloos.4.png
Draaischakelaar op bovenzijde (helaas mis ik een zo'n metalen rooster aan de bovenzijde)
naamloos.4.png (48.34 KiB) 6272 keer bekeken
naamloos.3.png
1x met en een 1x zonder metalen rooster. Mooi voor het front van de Daf in de garage.
naamloos.3.png (65.1 KiB) 6272 keer bekeken
naamloos.2.png
Front Dux naast een 427, bijna krek hetzelfde.
naamloos.2.png (62.63 KiB) 6272 keer bekeken
Plips

05 nov 2012, 21:34

We hadden ook deze DUX soundproject nog;
http://www.flickr.com/photos/64685050@N ... otostream/

Hier al eens eerder besproken, zogenaamde "bosephilipsen" :wink:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
Raicho
Contacteer:

06 nov 2012, 20:42

Plips schreef:We hadden ook deze DUX soundproject nog;
http://www.flickr.com/photos/64685050@N ... otostream/

Hier al eens eerder besproken, zogenaamde "bosephilipsen" :wink:
Ik heb daar een stel van staan, best leuke speakers.

Mark V.
Kojak

06 nov 2012, 20:49

Maar ik ben wel eens nieuwsgierig heeft iemand ooit al eens die DuX speakers 302 speakers heeft gezien of gehoord.
Er is bar weinig over te vinden.
Harry

07 nov 2012, 14:03

Inderdaad is er erg weinig over te vinden, het meest nog op Zweedse sites maar mijn Zweeds is niet zo geweldig. Medeforumlid Ammo heeft zo'n setje, hij is echter al lang niet meer op het forum gesignaleerd.
De RH431 "Boseflipsen" staan hier ook (al jaren) en zijn de reden waarom ik ook in het grotere model geïnteresseerd was. Ze staan op een akoestisch ongunstige plaats, bovenop een kastenwand, maar geven desondanks toch een heel ruimtelijke stereoweergave.
Plaats reactie