Gespot bij de kringloop

Ben je uitgekeken op je huidige collectie, of beginnen relatieproblemen op te spelen? Bied hier je MFB spulletjes aan de verzamelaars aan.

Moderator: Moderators

snameroc

Re: Gespot bij de kringloop

Berichtdoor snameroc » vr mar 30, 2018 12:48 pm

Ik denk dat de woofer met bijbehorend vermogen een groter probleem is. Verder is alleen toerental niet voldoende ook vollast en deel last heeft veel invloed op de beleving

cyrano

Berichtdoor cyrano » vr mar 30, 2018 1:04 pm

Je kunt het artificiële motorgeluid toch synchroon laten lopen met het signaal van de BDP-sensor? Die geeft een puls per omwenteling. :wink:
Ja, dat is het simpele gedeelte.

Je kan een geluid van een motor opnemen. Maar dan zou je samples voor elk toerental moeten hebben. Dat zijn er zeer, zeer veel en die bewerken dat ze vloeiend in mekaar overgaan, is een titanen taak. Dat is de weg die gevolgd wordt bij de stem van een GPS, bv. Alle woorden apart. Maar dat klinkt niet altijd even natuurlijk. En woorden hebben pauzes, motorgeluid niet.

Dus wordt er gebruik gemaakt van een beperkte reeks samples en die worden met een DSP "verschoven". Ik kan dat in een audio bewerkingsprogramma. Maar dat implementeren in een DSP gaat boven mijn petje. Op de computer doe je dat met "autotune" software. Die gebruiken ze tegenwoordig niet alleen om zangers die vals zingen op toon te brengen, maar ook als effect. Zo'n plugin kan de toonhoogte veranderen zonder de zang sneller of trager te maken, of omgekeerd. De eerste VST plugin die dat kon, kwam van Antares. Niet de ster, wel de firma, natuurlijk :mrgreen:

Die Russen hebben dat op een microprocessor met DSP geïmplementeerd. Een Sharc of zo. Maar dat is geen open source. En ze hebben maar een tiental samples per motor nodig om dat erg natuurlijk te laten klinken.

Er zijn ook dergelijke setjes voor bv. model spoorbanen. Maar die zijn primitief en klinken niet zo natuurlijk.

cyrano

Berichtdoor cyrano » vr mar 30, 2018 1:09 pm

Ik denk dat de woofer met bijbehorend vermogen een groter probleem is. Verder is alleen toerental niet voldoende ook vollast en deel last heeft veel invloed op de beleving
Vermogen is niet echt een probleem. Ons gehoor is prima tevreden met in frequentie verdubbelde boventonen. Het is een motor, geen instrument. En elke motor klinkt anders. Met 10 W en een efficiënte breedbander kom je er al. Zeker als je die plaatst dat die naar onder uitstraalt.

Vollast e.d. zijn makkelijk te implementeren door het stroom verbruik te meten. Bergop klinkt anders dan bergaf. Dat zit in dat kitje al in. Het is ook niet ontwikkeld voor ontploffingsmotoren. Die maken zelf al lawaai genoeg. :lol:

snameroc

Berichtdoor snameroc » vr mar 30, 2018 1:20 pm

Ik denk dat het met 10 watt onmogelijk is om een omstander het gevoel te geven dat er een auto voorbij rijd. Dynamisch bereik speelt ook hier parten net zo goed dat je met een 8 inch niet het voledige reallife uitlaatgeluid kunt weergeven. Voor de chauffeur in de auto kan ik het me wel voorstellen dat is een kleine ruimte en daar is het geluid al gedempt tov buiten de auto.

PatrickVB
Contacteer:

Berichtdoor PatrickVB » di mei 08, 2018 2:19 pm

Philips FR931 bij het Goed in Hengelo. Prijs is €37,50
ADK2525/541(3)/752/762/580/690/421/720/N4307/N4308(2)/N4407/N4511/EL3787/EL3302/N2511/DCC900/EM2200(3)/GA212/GA312/GA532/CD1380/CD1482/AR9123/4000DS/4000DSMKII/GX630D/CS1225
N1700/VR2120/VR2220/VR2220F/VK4001/RS2340/VR2350
http://www.tessatronic.nl

HermanH

Berichtdoor HermanH » wo mei 23, 2018 5:15 pm

CD650 voor €45 in Roosendaal

https://www.google.nl/maps/place/Lage+Z ... 9103?hl=nl

Vanmiddag zelf een Technics SH-GE70 equalizer gekocht.
technics_sh-ge70_stereo_graphic_equalizer.jpg
Wat Philips + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.

movieman

Berichtdoor movieman » wo mei 23, 2018 6:58 pm

De KL-prijzen zijn een beetje te gek aan het worden. Vroeger kreeg je die apparaten voor 5 en 10 euro.

J.S.

Berichtdoor J.S. » wo mei 23, 2018 7:02 pm

CD650 voor €45 in Roosendaal

https://www.google.nl/maps/place/Lage+Z ... 9103?hl=nl

:shock: Heee die staat hier ook nog in een kast ! :D
Leuk spul, samen met de tuner voor/eindversterker en CD speler .
Technics6 klein.jpg
Bijlagen
Technics4 klein.jpg
> Ook die oude wijze uil, was ooit eens een uilskuiken ;)

Harry

Berichtdoor Harry » wo mei 23, 2018 7:22 pm

en CD speler
Uit nieuwsgierigheid, welk type CD speler is dat? Er staat hier een speler die er sterk op lijkt, vandaar. Maar die is een beetje defect, blijft steeds hangen enzo :(

J.S.

Berichtdoor J.S. » wo mei 23, 2018 7:57 pm

en CD speler
Uit nieuwsgierigheid, welk type CD speler is dat? Er staat hier een speler die er sterk op lijkt, vandaar. Maar die is een beetje defect, blijft steeds hangen enzo :(
Dat is minder leuk inderdaad. :?
Vaak zeggen (slechte) foto's meer dan woorden.. :D
IMG_3761.JPG
IMG_3764.JPG
IMG_3763.JPG

Harry

Berichtdoor Harry » wo mei 23, 2018 8:52 pm

Bedankt! Mijn speler is de SL-PS740A, net wat anders dus. Loopwerk lijkt Philips, vandaar dat ik geen problemen verwachtte maar de praktijk bleek anders. Enfin, volgende keer beter :roll:

HermanH

Berichtdoor HermanH » wo mei 23, 2018 9:29 pm

Deze komt op een stapel met 1979 apparatuur. Later deze week zal ik wel eens een foto plaatsen.

Eerder op de avond bij Snameroc langsgeweest. Er moest eerst nog een 'aanvulling' uit de equalizer worden verwijderd. De vorige eigenaar had er een overload beveiliging ingebouwd. Hierdoor werd er een ingangspoort voor de externe taperecorder geblokkeerd. Tsja, en dat willen we niet.
Wat Philips + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.

Harry

Berichtdoor Harry » wo mei 23, 2018 9:42 pm

Stapel jij het spul per bouwjaar? Goed hoor, zover ben ik nooit gekomen!

J.S.

Berichtdoor J.S. » wo mei 23, 2018 10:26 pm

Deze komt op een stapel met 1979 apparatuur. Later deze week zal ik wel eens een foto plaatsen.

Eerder op de avond bij Snameroc langsgeweest. Er moest eerst nog een 'aanvulling' uit de equalizer worden verwijderd. De vorige eigenaar had er een overload beveiliging ingebouwd. Hierdoor werd er een ingangspoort voor de externe taperecorder geblokkeerd. Tsja, en dat willen we niet.
:shock: Heb je ook een stapel voor de jaren 80 >90 ?
Voor wat ik mij herinner, heb ik deze gekocht eind jaren 80. :wink:
Hij heeft veel mogelijkheden, toendertijd veel gebruik van gemaakt tijdens het 3-meter gebeuren. :mrgreen:
Waaronder vaste fabrieks-instellingen voor koptelefoon en auto meen ik.
Sommige exemplaren, daarvan wil het display wat gaan vervagen. (gezien bij 2 andere exemplaren uit die tijd)
Maar die waren misschien verkeerd schoon gemaakt. :think:
Tegenwoordig staat bij mij alles in de neutraal-stand. :D
Dus ook de; Bass, Treble en Balance . :whistle:

Veel plezier ermee !!

mae

Berichtdoor mae » do mei 24, 2018 2:47 am

Bedankt! Mijn speler is de SL-PS740A, net wat anders dus. Loopwerk lijkt Philips, vandaar dat ik geen problemen verwachtte maar de praktijk bleek anders. Enfin, volgende keer beter :roll:
Zou heel goed kunnen. De fabrikant Matsushita Blaupunkt Video GmbH (later Panasonic AVC Networks Germany) kocht loopwerken in bij Philips. Japanse Technics modellen hebben vaker eigen loopwerken.

Terug naar “Aangeboden”