schokkende Marktplaats advertenties

Ben je uitgekeken op je huidige collectie, of beginnen relatieproblemen op te spelen? Bied hier je MFB spulletjes aan de verzamelaars aan.

Moderator: Moderators

Harry

28 aug 2017, 17:54

Klopt, en onzinbiedingen van 180 euro worden verwijderd :mrgreen: :mrgreen:
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Hoewie Loewie
Contacteer:

28 aug 2017, 18:14

Harry schreef:Klopt, en onzinbiedingen van 180 euro worden verwijderd :mrgreen: :mrgreen:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
PeterPhilips900

30 aug 2017, 09:04

Deze 900 serie heeft - gezien de hoge vraagprijs van Eur 425 - blijkbaar ook gouden componenten onder de afdekkap .... De originele luidsprekers zitten er voor dat bedrag niet eens bij (verkoopt hij wel apart) en ik ga ervan uit dat een revisie nog moet worden uitgevoerd. Als ik naar de woonplaats van de verkoper kijk, denk ik dat hij een neefje van de Vintage Chief is. Wat ook opvalt, is dat de complete set meer kost dan de afzonderlijke componenten bij elkaar opgeteld !

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... =lr&pos=22
Karsten

30 aug 2017, 15:56

Bij de KL's alhier staat al dat spul voor ongeveer een tiende van de prijs; We hebben hier dus weer te maken met een echte "kommaschuiver"... :mrgreen:
Meten is weten en weten wat je meet.
jamie

30 aug 2017, 16:24

Karsten schreef:Bij de KL's alhier staat al dat spul voor ongeveer een tiende van de prijs; We hebben hier dus weer te maken met een echte "kommaschuiver"... :mrgreen:
Hee, die kan zo in de verklarende woordenlijst. :lol:
Ben nu de tel echt kwijt..
Nee, hoor.. Mijn hobby loopt echt niet uit de hand..
Of toch??
mae

30 aug 2017, 17:59

Harry schreef:Ze staan voor zover ik weet niet in een Nederlandse Philips catalogus maar wel in een Erres catalogus die ook op deze site te vinden is.
M.i. is dit een door Dux ontwikkeld product, die hebben meerdere types boxen met extra of verschuifbare tweeter uitgebracht.
Maar door welke Dux en wat was het verschil met Philips Zweden? Door de vermelding van coderingscentrum 22 in het typenummer is zeker dat ze in elk geval langs de Nederlandse verkoopafdeling zijn geweest maar opzich denk ik ook wel aan Zweedse ontwikkeling. Ik houd Dux en AGA wel in m'n achterhoofd in verband met coderingscentrum 66, maar Dux Zweden is in 1934 al door Philips overgenomen en in 1940 in de vers opgerichte Norkoppingsindustrie naar binnen geschoven.

In Finland is het iets ingewikkelder, daar werd de naam Dux ook gevoerd maar ook daar had Philips al sinds 1935 via Siera een meerderheidsbelang in Fenno, later Terate, in 1961 Philips als meerderheidsaandeelhouder en in 1974 was het gewoon Philips Finland (tot in 1981 einde verhaal). Ik heb nergens aanwijzingen dat Dux na 1940 meer was dan een merknaam, dus ik heb het liever over Philips Zweden of Zweedse Philips.

Bronnen: http://www.radiomuseum.org/dsp_herstell ... ny_id=6756 en
http://www.radiomuseum.org/dsp_herstell ... ny_id=1979

Toch is er nog wel veel onduidelijk. Wat is de rol van AGA (agamuseum is hier een keer op het forum geweest maar voor antwoorden moet ik daar nog een keer zelf achteraan) en waarom coderingscentrum 66 (niet landgebonden)?

Misschien dat de tweede bron een hint geeft: de ontwikkeling en productie zijn weliswaar bij Philips naar binnen geschoven maar er bleef nog een verkoopsorganisatie in Stockholm. Alleen dat verhaal vermeldt weer niet wat voor verkoopsorganisatie, wellicht zoiets als Siera of Radoma maar daar zit wel ruimte voor speculatie. Een verkoopsorganisatie zou misschien een eigen coderingscentrum kunnen hebben.
Harry

30 aug 2017, 22:03

mae schreef:Maar door welke Dux en wat was het verschil met Philips Zweden? Door de vermelding van coderingscentrum 22 in het typenummer is zeker dat ze in elk geval langs de Nederlandse verkoopafdeling zijn geweest maar opzich denk ik ook wel aan Zweedse ontwikkeling
Ja, om in een Erres folder terecht te komen moesten ze waarschijnlijk wel langs die Nederlandse verkoopafdeling? Wat betreft de Zweedse ontwikkeling, daarbij kijk ik o.a. naar deze post die Piet ooit schreef.
Zoals jij al zegt kun je beter spreken van de Zweedse Philips, Dux was inderdaad maar een merknaam. Daarentegen was het misschien wel de enige merknaam waarvan de afkorting DX nog werd gebruikt in apparatuur die via de overige submerken werd geleverd. Waarbij ik het met name over luidsprekers heb, zo staat bijvoorbeeld de DX-302 in de 1975 Aristona folder en ook andere DX boxen duiken regelmatig op. Maar ook de Aristona DX5891 platenspeler-combi is bekend, als broertje van de Philips 66RH891. Wellicht komt het door deze factoren dat ik de neiging heb om de naam Dux te gebruiken voor de Zweedse Philips afdeling.
mae

30 aug 2017, 22:32

DX is inderdaad best wel duidelijk afkomstig van Dux, maar en heb je ook nog SX. Vermoeden is dat dat de opvolger is van SA voor Siera, maar dat blijft voorlopig ook nog weer speculatie.

Piet schrijft
Af en toe werd er door ons wel eens een Zweeds Philips apparaat afgenomen als daar in bepaalde landen behoefte aan bestond.
Dat kan ik wel rijmen met het uitdelen en aanbrengen van een Nederlands typenummer op zo'n apparaat, maar submerktypenummers zaten toch wel weer in een andere reeks en zouden behalve mogelijk door de hifi-groep m.i. ook wel uitgedeeld kunnen zijn door de submerkverkoopafdeling. Jammer dat er van die box op marktplaats geen verdere details bekend zijn.
Harry

31 aug 2017, 05:42

mae schreef:Jammer dat er van die box op marktplaats geen verdere details bekend zijn.
Dit zijn geen bijzonder zeldzame boxen. Ik ken ze ook in twee kleuren, groen/grijs en zwart/grijs. Er staat hier een setje zwart/grijs, zonder merkspijker. Wil wel eens een keer kijken of er nog een sticker op zit?
mae

31 aug 2017, 11:02

Als je dat kunt doen graag.
Frenkel

31 aug 2017, 13:26

€75 :o

"Cassettedek vintage, stereo Philips N2503"
http://link.marktplaats.nl/m1198784184
Harry

02 sep 2017, 11:02

mae schreef:Als je dat kunt doen graag.
Zojuist bekeken, ik had er nog niet eerder op gelet. Dat mijn 431's geen merkspijker hebben wist ik wel, maar er blijkt ook geen enkele sticker op te zitten! :? En ook geen lijmsporen van vroegere stickers.
mae

02 sep 2017, 14:21

Harry schreef:
mae schreef:Als je dat kunt doen graag.
Zojuist bekeken, ik had er nog niet eerder op gelet. Dat mijn 431's geen merkspijker hebben wist ik wel, maar er blijkt ook geen enkele sticker op te zitten! :? En ook geen lijmsporen van vroegere stickers.
Da's ook een manier van omkatten :P Producten met een buitenlands tintje wilden door Philips nog wel eens omgekat worden in Acht, maar misschien zijn ze de doos nooit uitgeweest daar of van bulkverpakking de doos in met een typesticker op de doos... Of het is parallelimport geweest of iets dergelijks.
Will
Contacteer:

02 sep 2017, 17:48

Frenkel schreef:€75 :o

"Cassettedek vintage, stereo Philips N2503"
http://link.marktplaats.nl/m1198784184
Dat krijg je als Thomas met z'n bandjesfabriek in het acht uur journaal komt.

Lisette heeft trouwens nog meer leuke audio en duidelijk moeite met de plaats van de komma.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Harry

02 sep 2017, 19:32

mae schreef:Da's ook een manier van omkatten :P Producten met een buitenlands tintje wilden door Philips nog wel eens omgekat worden in Acht, maar misschien zijn ze de doos nooit uitgeweest daar of van bulkverpakking de doos in met een typesticker op de doos... Of het is parallelimport geweest of iets dergelijks.
Aan de vorige eigenaar heb ik het niet gevraagd destijds :wink: Er zat in ieder geval geen (Erres) combi bij, het was een losse set. Enfin, een mysterie op z'n tijd is ook leuk :)
Plaats reactie