Update: mogelijk nieuwe MORF snoeren in productie!

Ben je uitgekeken op je huidige collectie, of beginnen relatieproblemen op te spelen? Bied hier je MFB spulletjes aan de verzamelaars aan.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Thomas
Site Admin
Contacteer:

27 mei 2019, 13:15

Mogelijk nieuwe MORF snoeren in productie.
mxugc75ln5w5e.jpg
Bijna wekelijks krijg ik de vraag of ik het zogenaamde MORF snoer kan leveren, dat wordt gebruikt op een groot aantal Philips Hi-Fi en video-apparaten in de eerste helft van de jaren '70. In de kring der ingewijden is dit snoer "MORF" snoer gedoopt, vanwege de afwijkende vorm van de stekker en de hierin geplaatste contactpinnen. Het snoer lijkt een eigen fantasieproduct van Philips en is in geen enkele NEN, DIN of andere norm terug te vinden. Dat maakt het ook extra lastig om deze snoeren tegenwoordig nog te vinden.

Lang geleden op de MTS had ik een stage begeleider die de gevleugelde uitspraak deed: "Wat God niet heeft geschapen, maken we zelf." Deze uitdrukking is dus ook in dit geval van toepassing. Al jarenlang gooi ik af en toe lijntjes uit bij technische bedrijven die wellicht over apparatuur en techniek beschikken om een dergelijk snoertje te (re)produceren. Vaak is het antwoord dat men dit niet kan, of simpelweg blijkt het zó kostbaar te zijn dat productie niet lonend is.

Inmiddels is er contact met een partij die wel mogelijkheden ziet in de productie van deze snoertjes en dit ook nog voor een "redelijke" prijs kan doen. Natuurlijk moet je dan nog denken aan een oplage van duizenden stuks, maar dan kunnen we wel tot het einde der tijden genieten van originele MORF snoeren.

Op dit moment bevinden we ons in de oriënterende fase, maar ik wilde jullie dit voorzichtige enthousiaste bericht toch al melden :) Uiteraard worden updates over dit onderwerp hier geplaatst zodat jullie op de hoogte kunnen blijven!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
gromsound
Contacteer:

27 mei 2019, 13:28

Goed nieuws! Komt er dan ipv philips wel mfbfreaks.com ingegoten te staan? :D

wekelijks maar liefst, en de kringloopwinkels die kabels maar weggooien of verknippen.... over goeie handel gesproken! :roll:
Overigens lachen Tom(posthuum)&Grom zich natuurlijk dubbel omdat hun interne (spottende) benaming nu officieel wordt :lol:
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Robertvs

27 mei 2019, 14:46

Natuurlijk moet je dan nog denken aan een oplage van duizenden stuks
Da's een hele investering Thomas, zet ze ook op Ebay, dan is je "return on investment" sneller terug.
Maar idd leuk te lezen dat ze misschien komen :clap: :clap:
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
Will
Contacteer:

27 mei 2019, 17:01

Mijn eerste gedachte is: wat een goed initiatief voor de freaks.

Dan komt toch een lichte twijfel... stel je verkoopt er wekelijks twee, dan doe je er tien jaar over om er duizend te slijten.
Als de minimale afname de nodige duizenden is, dan heb je tot ver na je pensioen morfsnoeren in de verkoop :think:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
mae

27 mei 2019, 18:23

Zal wel meevallen. Als de prijs goed is en ik ga weer naar beurzen (NVHR, de komende sla ik waarschijnlijk door omstandigheden over) dan neem ik er meteen meerdere af en ik denk niet dat ik de enige ben; ik had er afgelopen jaren in elk geval op beurzen zo nu en dan ook vraag naar en bovendien zullen veel liefhebbers meer dan 1 MORF-apparaat hebben staan.

Sowieso moet je als verkoper soms het risico van een voorraad dragen als je kunt kiezen tussen 1000 en helemaal geen. Ik neem ook aan dat Thomas het break-even point zodanig legt dat de restvoorraad hem geen brood eet.
Laatst gewijzigd door mae op 27 mei 2019, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
cyrano

27 mei 2019, 21:59

Klinkt goed!

En als je de enige bron bent, moet je alleen hopen dat er geen ondernemende Chinees is die dat even voor de helft namaakt. Maar ik denk dat de Chinezen voldoende gezond verstand hebben om zich te realiseren dat de markt nu ook weer niet zo groot is...
onmogelijkhier

28 mei 2019, 11:16

Is het niet goedkoper om een aan te schroeven stekker te laten maken?
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
pvrakking

28 mei 2019, 12:22

Misschien een idee om alleen de ‘Morf’ connector te maken (digitaal printen?)
Stereo set beneden : FR975, DX8479, BPD5200, LD1750, Jamo Compact 70, SW988
Stereo set boven 1 : AH594, VMX300USB, GA202, MDS-330, duistere boxen met goed geluid
Stereo set boven 2 : RH790, AH280, 2x GA202, MDS-440, CDR775, CD460, AH586
Thomas
Site Admin
Contacteer:

29 mei 2019, 13:32

Wat betreft productieproces wordt er waarschijnlijk gekozen voor een soort "hybride" oplossing: geen complete spuitgiet connector maar een 3D geprint basisdeel (de "morf") met contactpunten en kabel, welke dan wordt omgoten met kunststof ("molding") . Deze productiemethode is eenvoudiger, veiliger en ook goedkoper dan volledig PVC spuitgietwerk. Dit wordt blijkbaar door vrijwel geen enkele fabrikant meer toegepast vanwege de schadelijke stoffen die vrijkomen bij het spuitgieten van PVC.
Misschien een idee om alleen de ‘Morf’ connector te maken (digitaal printen?)
Dat zou ook nog kunnen inderdaad; ik kan het eens aan de fabrikant voorleggen. Maar omdat de meeste kosten (de "tooling costs") gaan zitten in het maken van de connector, is de kans groot dat het prijsverschil tussen connector en complete kabel zo gering is dat ik beter voor de hele kabel kan gaan.
Dan komt toch een lichte twijfel... stel je verkoopt er wekelijks twee, dan doe je er tien jaar over om er duizend te slijten.
Als de minimale afname de nodige duizenden is, dan heb je tot ver na je pensioen morfsnoeren in de verkoop :think:
Meen eens Will. Wat versta je al onder "grote vraag", is natuurlijk nog steeds marginaal in economische termen. Dit is ook meer een project dat ik er als principekwestie bij pak. Een nuttige en unieke aanvulling op het assortiment in het geval dat het budget een dergelijke investering toelaat. Misschien niet helemaal commercieel verantwoord, maar wel uit ideologisch oogpunt een onmisbaar item voor de freaks. Een beetje hetzelfde als de gegoten knoppies voor 4 euro per stuk, waar ik overigens inmiddels maar mee gestopt ben want die kosten wogen echt niet op tegen de baten.
Goed nieuws! Komt er dan ipv philips wel mfbfreaks.com ingegoten te staan? :D
Ach, als de fabrikant toch aan het ontwerpen gaat is dat zo gepiept!
Thomas Baur
esgigt

29 mei 2019, 22:58

Is het niet goedkoper om een aan te schroeven stekker te laten maken?
Volgens mij niet echt veilig..... En wellicht duurder dan een goed kabel met aangegoten connector.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
gromsound
Contacteer:

30 mei 2019, 09:50

Ach, als de fabrikant toch aan het ontwerpen gaat is dat zo gepiept!
en aan de andere kant artikelcode MORF001 :lol:

Ik neem aan dat je als ondernemer nog wel gedacht hebt aan de CE complicaties, dit is wel 230V voerend spul voor consumenten dat mag je vermoedelijk niet zomaar verkopen zonder Rijkskeur (bestaat de KEMA nog?)

Je zou bijna zeggen: adviseer die 2 man per week om een 8je chassisdeel te monteren op de originele plek, daar zou je dan plug&play adapterplaatjes voor bij kunnen aanbieden (setje met eurokabel, chassisdeel en het plaatje plus boutjes). Lijkt me goeikoper te regelen dan de kabel. En het montagerisico ligt bij de knutselaar :D

Mbt de knopgieterij, kan je dat niet bij de sociale werkplaats (DCW,SoWeCo) in opdracht geven? De matrijsjes heb je toch al en het gieten + evt afwerken met verf is simpel zat. Of zoek een zich vervelende pensionado om een zaterdagje te gieten 8)
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Otto

30 mei 2019, 11:08

Ik doe het voorlopig wel met de oude voorraad :mrgreen:
Afbeelding
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Thomas
Site Admin
Contacteer:

30 mei 2019, 16:06

Ik neem aan dat je als ondernemer nog wel gedacht hebt aan de CE complicaties, dit is wel 230V voerend spul voor consumenten dat mag je vermoedelijk niet zomaar verkopen zonder Rijkskeur (bestaat de KEMA nog?)
Daar heb ik inderdaad aan gedacht en moet ik met de fabrikant nog over praten. Maar mijn vermoeden is dat de materialen en methodes die de fabrikant gebruikt, reeds voldoen aan de norm en dat dientengevolge het product dan automatisch aan die norm voldoet en niet separaat gekeurd hoeft te worden. Deze theorie wil ik uiteraard wel graag bevestigd zien :)
Mbt de knopgieterij, kan je dat niet bij de sociale werkplaats (DCW,SoWeCo) in opdracht geven? De matrijsjes heb je toch al en het gieten + evt afwerken met verf is simpel zat. Of zoek een zich vervelende pensionado om een zaterdagje te gieten 8)
Mwah, zou ook kunnen inderdaad. Maar dan zit ik alsnog met die gaatjes die er aan de achterkant geboord moeten worden. En die pensionado heb ik al maar die heeft zijn tijd hard nodig voor de reeds lopende werkzaamheden zoals boxen schuren en spuiten of cassettebandjes stickeren!
Thomas Baur
Weird Dennis

22 sep 2019, 12:57

Ik vermoed dat als je alleen een alu gietmal maakt dat je er al bent om een losse stekker te maken. De metale pinnen zijn er wel. Of je zou het kunnen printen? Is het originele design niet te vinden bij de patentaanvraag?

Mooiste is natuurlijk een nieuw gegoten snoer... Dus ik schrijf me in als geïnteresseerde.
Versterker: Pioneer SX 434 Draaitafels: Erres 5777, Thorens 104, Pioneer PL-112D, Pioneer PL-115D, Marantz 6150 (2x), Dual 704, Dual CS-505-2, Philips 202, Philips 222, Hitachi PS-8,Pioneer PL-200x, Pioneer PL-516x, Sony PS-x55
Plaats reactie