Kant-en-klare versnellingsopnemer op marktplaats.

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Josbourne
Contacteer:

22 mar 2008, 21:49

Dit kom ik net tegen op marktplaats: http://audio-video.marktplaats.nl/luids ... ind=3&fs=1

Op internet de pdf met de specificaties gevonden:
http://www.meas-spec.cn/manage/sensortypes/ACH_01.pdf

Ik heb er nooit aan gedacht dat die dingen wel eens kant en klaar te koop konden zijn.

Wat opvallende dingen:
In de pdf is te zien dat de frequentiekarakteristiek én de fasekarakteristiek van 0 Hz tot 20 kHz enorm vlak is Van 10 Hz tot 10 kHz bedraagt de fase-afwijking maximaal 5 graden, in de grafiek kun je zien dat hij tussen de 60 Hz en 70 Hz al nul graden is Het element is niet zonder aanpassingen bruikbaar als vervanger voor onze mfb's; in het diagram kun je zien dat er 3 aansluitdraden zijn, en dat er een spanningverschil in plaats van een stroomverschil aan de uitgang zit. Ik kan het hier mis hebben maar philips koos voor een stroomverschil als uitgangssignaal om storing te voorkomen. Gebruik maken van een spanningsverschil is gevoeliger voor ruis van andere apparatuur, bovendien kan het ingangssignaal naar de luidspreker door inductie een resonantie opwekken waar we niet op zitten te wachten.. In noodgevallen is het element natuurlijk wel te gebruiken, met wat aanpassingen en een opamp op het chassis gemonteerd om de s/n ratio te verhogen zodat de
ruis te verwaarlozen is..

Okee genoeg gezeken, toch leuk :)

Groeten,

Jos.

PS. Ik bedenk net dat ik mijn mfb's nog nooit heb horen kraken als mijn telefoon afgaat. Is dit bij jullie allemaal net zo? Ik leg mijn telefoon maximaal 10 cm van de speakers vandaan..
Thomas
Site Admin
Contacteer:

23 mar 2008, 22:30

Hoi Jos,

De ACH-01 ken ik wel; enkele jaren geleden hebben we er op MFBfreaks al eens over gesproken. Er zijn volgens mij ook nog wat varianten van dezelfde fabrikant. Iemand heeft destijds ook een project gebouwd met deze ACH-01 waarmee hij erg leuke resultaten kon behalen; hij maakte hier destijds zelfs een frequentiemeting van. Ik moet van dat prjoect nog ergens foto's hebben.
Je opmerking over de schakeling van Philips die gecombineerd wordt met het opnemer-element is juist; men had inderdaad wat problemen met het grillige gedrag van het element. Met name de impedantie bleek nogal een probleem te zijn. Hier kwam de FET om de hoek kijken, met wiens hulp dit allemaal netjes gecorrigeerd kon worden. Deze FET vind je ook op de kleine ronde printplaat in het centrum van de MFB woofer terug. Grappig detail is dat die ACH-01 dus kennelijk een ingebouwde FET heeft :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Josbourne
Contacteer:

24 mar 2008, 02:42

Tja; toch heeft de philips schakeling - wanneer je het rumble filter compleet zou verwijderen - last van meekoppeling, heb ik uit verschillende berichten die ik niet meer kan vinden begrepen. Ik dacht - off topic - altijd dat ook cd's beneden 20 Hz werden afgekapt?

Toch: in noodgevallen kan van de ach-01 gebruik worden gemaakt wanneer de philips opnemers nergens meer te vinden zijn en reparatie niet mogelijk is. De prijs - rond de 20 dollar voor een element (je kunt trouwens kiezen uit de dikke coax van de marktplaats-advertentie (nee bedankt :wink: ), drie aparte draadjes van 0.4 mm doorsnee of 3 koperen soldeerpinnen om het dingetje mee aan te sluiten) - is méér dan redelijk, gezien de prestaties en het feit dat dit natuurlijk het belangrijkste onderdeel van elke mfb speaker is. In elk geval, ik zou het er voor over hebben. Ik zou er echter niet aan beginnen om dit dingetje te gebruiken in de oude philipsen wanneer dat geen absolute noodzaak is. Als je dan toch begint aan nieuwigheid, maak het dan helemáál nieuw, vind ik..
Plaats reactie