Forumtaal; De verklarende woordenlijst:

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Karsten

Re: Forumtaal; De verklarende woordenlijst:

Berichtdoor Karsten » za apr 02, 2016 5:07 pm

"Bandsalade"
Erger nog bandsalade is algemeen beschaafd audioidioom uit de boekkies. Niks aparts dus.
+1
Niet specifiek voor dit forum, Lowie, maar algemeen bekend in het Germaanse taalgebied; Ook de zuider- en oosterburen (D: Bandsalat) gebruiken het. :wink:
"DriehuisWesterveldschakeling" .
Ook niet specifiek voor dit forum, Ruud, maar wel een leuke. :wink:
Hier zou men dan spreken over een Heezer-schakeling naar het crematorium in Heeze. Zelf spreek ik nog wel eens over Kwalitatief Uitermate Teleurstellende schakeling om schuttingtaal te vermijden :mrgreen: ; Ook geen forumtaal.
K7 : franse standaardafko voor audiocassette, uitgesproken kaa-sett
Niet eerder gezien op dit forum, André, en ook wel bron voor verwarring :? :
Ik dacht meteen aan de Philips-hernia-TV’s met véél buizen. Openhaard overbodig met zo’n buizenbeeldbuisbak. :mrgreen:
Sloopotronica,
Bandengraver.
Toegevoegd!
Hippie : 45 rpm singleadaptor voor in een groot gat. Uit gromsounds vroege jeugd meegenomen naar thomas zijn webwinkel
Daar hebben veel mensen toch een ander beeld bij... :think:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

esgigt

Berichtdoor esgigt » za apr 02, 2016 8:20 pm

gromsound schreef:
Hippie : 45 rpm singleadaptor voor in een groot gat. Uit gromsounds vroege jeugd meegenomen naar thomas zijn webwinkel

Daar hebben veel mensen toch een ander beeld bij... :think:
mmm... ik, toen ik nog jong was (en niet verdorven) :mrgreen:
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

omniVoor

Berichtdoor omniVoor » za apr 02, 2016 8:23 pm

Teep komt hier 532 keer voor in tig varianten

Otto

Berichtdoor Otto » za apr 02, 2016 8:47 pm

K7 : franse standaardafko voor audiocassette, uitgesproken kaa-sett
Sloopotronica : donorprints die worden hergebruikt in een totaal andere toepassing.

Bandengraver : iemand die voor de lol kisten vol videotapes van een ander doorspit op zoek naar leuke tv fragmenten. Kampioen bandengraver = Otto!
Dank!

De K7 is het type chassis van de kleuren tv uit '68 hetgeen wel eens voor verwarring kan zorgen.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's.

mae

Berichtdoor mae » zo apr 03, 2016 12:23 am

Ik vind K7 als TV-liefhebber eigenlijk wat lastig lezen omdat ik steeds meteen aan het gelijknamige klassieke buizen-KTV-chassis moet denken dat Philips tussen ongeveer 1968 en 1971 produceerde en dat ook diverse spin-offs kende met Multi/SECAM en NTSC die nog een paar jaar langer doorliepen. In zekere zin het eerste Global Range chassis (al is die benaming pas 20 jaar later in zwang gekomen).

In Frankrijk kon het echter prima zonder voor verwarring te zorgen, daar nummerde men KTV-chassis in die tijd in de TVC-reeks en na de K6/TVC3 (meen ik) liep die ontwikkeling compleet asynchroon.

Edit: grappig, had Karstens en Otto's reactie nog niet gelezen. 3 zielen, 1 gedachte :p

Harry

Berichtdoor Harry » zo apr 03, 2016 8:26 am

Grappig, zelf kende ik K7 geruime tijd alleen als Grom's term alvorens ik info over tv chassis tegenkwam. Juist dat lijkt me een reden om het wel, en dan met beide betekenissen, in deze verklarende woordenlijst op te nemen. Het is veel meer forumspecifiek dan bijvoorbeeld een term als TLC die je zo'n beetje wereldwijd op (audio)fora tegenkomt en die wel in de lijst staat. Maar goed, just my five cents :wink:

pong38

Berichtdoor pong38 » zo apr 03, 2016 9:32 am

(Compact) Cassettes worden in Frankrijk al sinds de bestorming van de Bastille K7 genoemd.
Niet dat het voor enige verwarring zal zorgen, maar toch...

Harry

Berichtdoor Harry » zo apr 03, 2016 9:42 am

Ok, dan is het toch niet forumspecifiek. Op Franse websites c.q. in dit land kom ik eigenlijk nooit, vandaar deze lacune in mijn kennis :wink:

Karsten

Berichtdoor Karsten » zo apr 03, 2016 12:05 pm

Teep wil ik best toevoegen maar stoei nog wat met de verklaring :? ;
Is het een vernederlandsing van het Engelse "tape" in het algemeen of wordt het hier op het forum hoofdzakelijk gebruikt voor audioband? Als dat laatste het geval is, is dat dan voor audioband in het algemeen of hoofdzakelijk voor bandrecorder band. :?
Zelf kom ik niet vaak in de provincie "Cassette- en Bandrecorderdecks" van MFBland :wink:
Wellicht dat onze magneetbandliefhebbers daar uitsluitsel over kunnen geven?
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

HENK44

Berichtdoor HENK44 » zo apr 03, 2016 7:45 pm

Is het een vernederlandsing van het Engelse "tape" in het algemeen
Denk dat je de spijker op zijn kop slaat Karsten, het is zoals wij het gewoon uitspreken. Tape-Teep, heb toevallig nog een tepie gedraaid vanmiddag, en geen cassette.
Je hobby mag geld kosten, als dat geld maar niet je hobby kost

HermanH

Berichtdoor HermanH » zo apr 03, 2016 8:58 pm

MFB afspeellijst, is dat nog iets voor de woordenlijst ?

viewtopic.php?f=1&t=7931&p=156038#p156038

Herman
Wat Philips + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.

mae

Berichtdoor mae » ma apr 04, 2016 12:20 am

Teep wil ik best toevoegen maar stoei nog wat met de verklaring :? ;
Is het een vernederlandsing van het Engelse "tape" in het algemeen of wordt het hier op het forum hoofdzakelijk gebruikt voor audioband? Als dat laatste het geval is, is dat dan voor audioband in het algemeen of hoofdzakelijk voor bandrecorder band. :?
Zelf kom ik niet vaak in de provincie "Cassette- en Bandrecorderdecks" van MFBland :wink:
Wellicht dat onze magneetbandliefhebbers daar uitsluitsel over kunnen geven?
Ik citeer gromsound: "Want ik heb peent en teep". Dat ging over afplakband (zie http://gromsound.mfbfreaks.com/autos/cit_y.htm ).

Karsten

Berichtdoor Karsten » ma apr 04, 2016 8:57 am

Opgenomen in de lijst:
- Teep: Vernederlandsing van het Engelse woord "tape", hoofdzakelijk gebruikt als op magneetband wordt gedoeld maar als aanduiding van bijv. afplakband niet verboden.

Turbo.d
Contacteer:

Berichtdoor Turbo.d » ma apr 04, 2016 1:09 pm

ik vind dat de lijst behoorlijk dicht begint te slibben met algemeen bekende termen.
LIjkt me niet de bedoeling een zo groot mogelijke lijst te maken, maar meer echte insider termen benoemen als een tiktor en stoepen.

gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |

Karsten

Berichtdoor Karsten » ma apr 04, 2016 2:06 pm

ik vind dat de lijst behoorlijk dicht begint te slibben met algemeen bekende termen.
Dat gevoel begon mij ook te bekruipen, Marcel, toen ik "Teep" toevoegde. Daarvan is ook voor nieuwkomers waarschijnlijk uit de context probleemloos op te maken wat er bedoeld wordt. Binnenkort zal ik eens door de lijst heen lopen en er mogelijk wat termen uit gooien. :wink:

Terug naar “Koffiekorner”