Forum etiquette

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Spexced

23 dec 2015, 16:09

Hallo / hey / goedemiddag.
Zie hierboven onmiddelijk hetgeen waar ik mee zit. Eerst even in het kort de achtergrond en reden voor mijn vraag. Ik ben pas sinds kort actief op fora en heb recent in een van mijn posts terug te horen gekregen dat hey geen fijne opening is voor hier op het forum.
Zelf hou ik heel erg van iemand aanspreken zoals ik aangesproken wil worden en dingen als U en Mijnheer vind ik te formeel voor op het internet (specifiek als ik met of vanuit een alias spreek).

Ikzelf hou nogal van beginnen met Hey omdat dit (naar mijn mening) een informele en vriendelijke toon creeert. Het schijnt daarentegen wel dat er mensen zijn die dit niet vinden kunnen. Na aanleiding van de opmerking ben ik wat rond gaan zitten surfen en zag dat er ook vaak helemaal geen aanhef gebruikt word, dit vind ikzelf dan weer niet zo prettig.

Even terug naar mijn vraag: wat is de methode die op specifiek dit forum gebruikt word en wat kan dus absoluut niet door de beugel?
Thanks
/Spexced.
gromsound
Contacteer:

23 dec 2015, 16:15

Hoi spexced.
Geen probleem hoor, ouwe discussie mbt dat hey :D
Moesten we gewoon even aan wennen de eerste keer en is nu al een soort running gag geworden. Lees maar na in dat oude topic dat ik laatst aanhaalde. Dat was dus zeker niet afkeurend bedoeld naar jou :oops: sorry als het zo overkwam...
Dit is een erg tolerant forum, veel plezier en nuttige hobbyuren gewenst.
Laatst gewijzigd door gromsound op 23 dec 2015, 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Cassettebandje
Locatie: Ergens in de buurt van Rotterdam (Krimpen aan de Lek)
Contacteer:

23 dec 2015, 16:18

Hoe je een topic opent is een beetje afhankelijk van de inhoud.
Ik weet wel dat XD hier een tijdje geleden is uitgestorven.
Voorheen een opsomming, maar nu te weinig tekens over om alles op te noemen.
movieman

23 dec 2015, 16:20

Als u op uw strepen staat dan wil ik best Dr. Ir. Mr. gebruiken in het vervolg, of heb ik nog een titel gemist? Maar ff serieus, zo strak is het allemaal niet in NL en zeker niet op dit forum, de Duitsers zijn wat dat betreft veel erger (ik vind soms zelfs tot aan het kinderachtige/belachelijke toe).

Tutoyeren is normale gang van zaken hier, ook in PB's en zo, heb nog nooit negatief commentaar gekregen omdat ik iemand met de voornaam aanspreek. De meest geleerde en hoogbegaafde mensen hier op het forum worden zelfs gewoon met Piet en Hans aangesproken, of mocht ik dat niet verklappen? :? David en Chris niet vergeten anders worden die straks nog boos... :lol:
esgigt

23 dec 2015, 16:29

Beste Spexced,

in mijn optiek komt "hey" uit de spreektaal en vindt de laatste tijd langzaam een plek in de schrijftaal.

So what? Taal is immers geen in beton gevat protocol (behalve bij Grieks en Latijn, maar dat zijn ook dode talen) omdat het dagelijks gebruikt wordt en daarom MOET veranderen. Discussie over een dergelijk woord getuigt dus meer van iemands onvermogen de trends bij te houden, maar ook dat is menselijk.

Zolang de intentie respectvol is, gebruikt iedereen er wat mij betreft zijn eigen woorden..

zijn we nu cool?

Groet,
Edwin
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Spexced

23 dec 2015, 16:34

Bedankt voor de reacties, vroeg het me gewoon af. Ik wil namelijk niemand tegen het hoofd stoten.
Voor Gromsound: ik heb het ook niet zo opgepakt meer dat ik doordat ik die post teruglas me af begon te vragen wat dan de juist methodes zijn. Ik heb liever dat iemand me aanspreekt op iets wat anders moet / anders verwacht word dan dat iemand er stilletjes van baalt.
Nogmaals thanks.
/Spexced.
cyrano

23 dec 2015, 17:24

Cassettebandje schreef:Hoe je een topic opent is een beetje afhankelijk van de inhoud.
Ik weet wel dat XD hier een tijdje geleden is uitgestorven.
XD?

Een forum post hoeft helemaal geen aanhef. Het is geen mail, het is niet persoonlijk. Je weet niet wie je aanspreekt, want naast de deelnemers aan het forum zijn er ook nog legio meelezers die we niet kennen. En telkens een aanhef (en een afsluiting) is gewoon verspilling van plaats op de webpagina.

Zo is er ook nog de discussie top of bottom antwoorden. Sommige fora hebben daar strenge regels voor. De meeste niet.

De normen voor brieven zijn al lang zinloos geworden. Een recente wetenschappelijke studie toonde o.a. aan dat een zin afsluiten met een punt ertoe leidt dat je bericht als hard en harteloos overkomt en er voor zorgt dat de kans dat de lezer het gelooft een stuk kleiner wordt.

Binnenkort gooien we all oude taal regels overboord. Geen hoofdletters meer, geen leestekens. Daarna communiceren we alleen nog via selfies, emoji's en video. :whistle:
movieman

23 dec 2015, 17:37

Nou ja wel erg pessimistisch die kijk op onze toekomst wat taalgebruik betreft... Meeste forummers hierzo spreken (schrijven) keurig ABN naar mijn idee, laten we dit vooral zo houden! Taalpurist grom is natuurlijk een uitzondering op de regel die we (ik) overigens met enig plezier goedkeuren. Zijn poëtische/dichterlijke taalvrijheden/bijdragen vind ik om (van) te genieten, ik noem onder andere het kaasplankje, de aaifoon, smoelboek... Geweldig! :mrgreen:
Harrie
Contacteer:

23 dec 2015, 17:55

niets aan de hand toch ?
"Hey" is de Engelse variant van 'Hoi', niks mee toch ?
Dat wordt wel eens gebruikt als je iemand rechtstreeks aanspreekt,
doch niet zo vaak als je bericht aan iedereen richt, zoals de meeste post's hier.

Ons ABN , de Nederlandse taal, is afgelopen decennia alsmaar meer "vervuild" met
Engelse termen, meestal doordat er ( nog ) geen Nederlands woord voor was.

@ movieman: het klopt, dat men in Duitsland veel formeler is in het aanspreken
van iemand, zelfs op de werkvloer is 'Sie' vaak gebruikelijk i.p.v. 'du' ; zeker als
die persoon een meerdere is. :wink:
.
Mijns inziens moet men hier, nog op enkel ander forum, zich niet druk maken om de titulatuur.
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
mae

23 dec 2015, 18:22

Ik begin zelf met hoi, beste, hallo of zonder aanhef. Dat zijn denk ik wel de meestgebruikte. Hey vind ik vergelijkbaar met hoi, maar het klinkt wat minder goed. Verder standaard tutoyeren. Standaard geen groeten of andere afsluiting, eventueel Mvg of in de signature. Die trend is op tweakers.net begonnen onder het motto "tweakers groeten elkaar standaard, dat hoeven ze niet steeds te zeggen" of iets dergelijks.

Belangrijkst is denk ik om gewoon een beetje samenhangend te schrijven. Leestekens gebruiken, zo nu en dan een nieuwe alinea. Over d/t fouten en alternatieve spellingen van woorden zeuren we niet. Ik stoor me soms wel aan fouten die de betekenis van de zin kunnen veranderen (vaak uit de context wel af te leiden wat bedoeld is, maar dat kost extra werk), een bestaande vaste uitdrukking verkrachten (vervangen doe je door) of de boel slecht leesbaar maken (spatie fouten bij voorbeeld).

Een andere 'faux pas' is als de beantwoorders van vragen informatie uit de vraagsteller moeten trekken. Een startpost met een (reparatie)vraag is hier meestal nog wel duidelijk genoeg (typenummer en klacht worden doorgaans genoemd) maar op andere fora is het soms huilen met de pet op (Op circuitsonline bijvoorbeeld. Behalve incomplete reparatievragen, is in vragen over een detail van een ontwerp, het ontwerp zelf soms het best bewaarde topgeheim voor de vraagsteller).

Een ideale startpost die op een apparaat trekt bevat op zijn minst het volledige typenummer en een goede klachtomschrijving inclusief hoe het mankement begonnen is. In geval van foto's is een foto van het typeplaatje altijd handig. Niet alleen omdat ik die verzamel :whistle: maar ook omdat er dan geen enkele onduidelijkheid kan zijn over type en eventuele versie/variant/productiestand.
Laatst gewijzigd door mae op 23 dec 2015, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Robertvs

23 dec 2015, 21:16

Hey (of hee) , luister eens, ik wil blablabla....

Dit klinkt niet zo lekker, mensen die me zo aanspreken daar zeg ik altijd tegen: als je me aanspreekt, dan luister ik. Hallo klinkt inderdaad vriendelijker! Ook op 't forum.
Dus laten we Hey verbieden ! :D :lol:
541, 544, 585, (F9638 unrefurbished in dit theater)
movieman

23 dec 2015, 21:51

Als je hier in het zuiden "hei" tegen iemand zegt of roept dan krijg je meestal als antwoord: "Van hooi worden bezems gemaakt", wetende dat "hei" dialect is voor hooi.
Bruis

23 dec 2015, 22:06

Als ik Hey of Hi lees in een aanhef, dan heb ik hem eigenlijk al wel geschoten. Zo plat, zo onpersoonlijk. Maar dat ervaar ik zo. De taaltijden zijn veranderd sinds mijn schooltijd en ach ja het zal wel bij deze tijd horen. Maar ik wen er niet aan. Ja ik weet het: weer een oude gek die zijn mening geeft... :mrgreen:
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
Karsten

23 dec 2015, 22:50

Weledelgestrenge heer Bruis;

Deze "oude gek-in-spé had zojuist een Deja Vú-momentje :mrgreen:
Even zoeken hoor... :?

:D Ja, gevonden!
Dit had ik er toen over te zeggen en sta daar nog altijd achter: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... 15#p114060

Met het diepste respect verblijf ik;

Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie