Heren techneuten HELP!!! Dimmer ontstoren???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jurjen

19 nov 2007, 17:24

Heej!

Dit past eigenlijk nergen goed, maar ik zoek een oplossing om een brom van een dimmer en schakelende voeding weg te filteren.

Het volgende doet zich voor. Halogeenlamp met schakelende voeding. Bromt niet met 5 keer 20 watt lampen. Geeft wel veel te veel licht dus dimmer ertussen een JUNG tastdimmer voor halogeen met en zonder trafo enz. enz.... Dimmen wel brom en niet uit de dimmer, maar uit de voeding van de halogeenlamp aan het plafond.
Nu is het rare dat ik hiervoor in m'n vorige huis dezelfde lamp had, met dimmer en geen brom.... Die voeding is defect gegaan. Nu nieuwe lamp met nieuwe voeding en wel brom. Lijkt op een soort van 50hz brom die ontstaat door het dimmen. Nu heb ik zelf het idee dat dit met een condensatoretje over de uitgang van de dimmer of de ingang of uitgang van de voeding wellicht weg te filteren is.

(PS heb al lampen van 10watt gezocht, die zijn er niet :? )
MFB 532
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 nov 2007, 18:10

Hmm, irritant probleem. Dimmers van halogeenlampen (nee, dimmers in het algemeen) zijn berucht om hun gebrom. Lekker, die triacs! Er zijn oplossingen zoals triac-loze dimmers maar daar weet ik het fijne niet van. Is afschermen met mu-metaal geen optie?
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Jurjen

19 nov 2007, 18:49

De dimmer afschermen?? dan past ie niet meer in de muur denk.....
De voeding zit al in een stalen behuizing.....
MFB 532
pe1dna

19 nov 2007, 20:18

Weet je zeker dat die halogeenvoeding geschikt is om achter een dimmer te gebruiken? Schakelende voedingen kunnen raar reageren op faseaansnijding.

De brom is een mechanisch geluid wat het ding in kwestie direct produceert begrijp ik uit je verhaal? En niet een geluid wat een ander apparaat geeft als je die lamp gebruikt?

Elektrisch afschermen of filteren heeft dan weinig nut. Zoek uit wel component het geluid produceert en spuit of smeer dat component (waarschijnlijk een spoel) in met een harde lak of vernis laag.

Denk wel aan de brandveiligheid.
Jurjen

19 nov 2007, 21:17

Ja het moet kunnen heeft hiervoor ook 4 jaar zo gewerkt.......

De dimmer moet alles aankunnen..... Zal van de week nog eens op een trapje gaan staan om het goed te bekijken en te luisteren. En ja het is de voeding die bromt niet een ander apparaat.....

Het gaat harder brommen als je meer dimt dat is wel zeker.

(PS heb ook al ruzie gehad met de koelkast als die aansloeg hoorde je dat over de speakers.... en ging het TV beeld aan de haal. Daar heb ik reeds een filter tussen en dat nu opgelost).

Kortom ander huis andere uitdagingen.
MFB 532
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 nov 2007, 21:27

Er zijn van die mensen die een aparte stroomgroep aanleggen voor hun audio-installatie :)

Verder herken ik je verhaal van de mechanische brom die uit de dimmer zelf lijkt te komen; wij hadden vroeger in het oude huis ook zo'n dimmer. Hoe meer je dimt des te harder bromt het ding. Hij dimde trouwens een gewone gloeilamp.
Thomas Baur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

19 nov 2007, 21:28

Jurjen schreef:Heej!
Dimmen wel brom en niet uit de dimmer, maar uit de voeding van de halogeenlamp aan het plafond.
Volgens mij is dit belangrijke info, het is dus niet de dimmer die bromt maar de halogeen trafo. Wellicht die in hars ingieten oid?
Thomas Baur
Jurjen

19 nov 2007, 22:34

Het lijkt op een soort resonatie ofzo van iets.......

Hoe meer ik me er op concetreer hoe meer zin ik krijg het geheel te slopen 8) .......

Dat van die stroomgroep...... Dat had ik in het vorige huis.....oeps sorry.......
MFB 532
Josbourne
Contacteer:

07 mar 2008, 00:51

Niet zo zeuren jullie!

Als ik mijn dimmer gebruik knippert mijn lamp zelf nota bene vijftig keer per seconde :|

..Gemiddeld geeft ie zo inderdaad veel minder licht, maar dat was niet wat ik in gedachten had toen ik het ding aanschafte..
Jurjen

07 mar 2008, 12:54

Ondertussen bromt die kolere scahkelende voeding nog steeds..... Los ik op door muziek of tv harder te zetten...... maar das ook niet alles.

Dat 50 keer per seconde knipperen zie je toch niet....... maar wat was dan het idee van je dimmer?
MFB 532
Josbourne
Contacteer:

07 mar 2008, 13:12

:| Nee je hebt gelijk, 50 keer zou niet erg opvallen. Toch knippert ie als ik hem iets later dan maximaal zet.

Het idee achter de lichtdimmer was het dimmen van het licht :shock:
Jurjen

08 mar 2008, 14:22

Josbourne schreef::| Nee je hebt gelijk, 50 keer zou niet erg opvallen. Toch knippert ie als ik hem iets later dan maximaal zet.

Het idee achter de lichtdimmer was het dimmen van het licht :shock:
Ohhh toch om te dimmen.... heb ze ook gezien als ventilator selheids regelaar...... bij de minder legale groente teelt... dus je weet maar nooit.
MFB 532
Plaats reactie