Fotografie

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Plips

Re: Fotografie

Berichtdoor Plips » 22 jan 2018, 05:02

Bij film ontwikkelaar neem ik nooit geen risico want als die niet goed werkt is je film onherstelbaar verprutst.
Eens! Een stukje papier laat je gewoon wat langer zwemmen als de kracht wat uit de ontwikkelaar is. Bovendien is 't helemaal niet duur om een litertje Adonal/Rodinal o.i.d. aan te zetten.
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » 22 jan 2018, 16:59

logisch heren, echter ik vind het wel zonde van die OEM grootverpakking Agfa die pa blijkbaar ergens voordelig had gescoord. kan allicht een van die rolflmpjes erin proberen dan is er niks verloren.

je kan voor max 5 eu per stuk de hele lineup van de Kodak Klunzomatics compleet maken op mpl, als je geduld en gratis peut van de zaak hebt kan je ook kringlopen af ze liggen er volgens Kojak en masse vanaf 2 eu. maar goed daar ging het niet om, 4 stuks is meer dan genoeg. En eentje gaat uitelkaar voor een snood plan.

kheb nog vele fotografie boeken -vanaf de jaren 50 tot ergens in de seventies- van senior waarin de hele procedure uitgebreid staat beschreven, niet eens joeptroep of andere netbronnen nodig. en toen had men al helemaal geen JOBO warmhoudmachientjes of thermostaatkranen dus geknipt voor huize gromsound :)
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » 22 jan 2018, 17:34

Als er in die Refinal klonters zitten is het in ieder geval niet goed meer. Als het homogene poeder is kun je deze nog gebruiken. Het is de D76 (Kodak 1926) - ID11 (Ilford) variant van Agfa geweest alleen ipv. Metol werd er Phenidone in gebruikt. Er was vroeger ook een replenisher voor.

Die Promicrol zat vroeger in glazen ampullen. Dat bleef ook heel lang goed. HEAP,
N-(beta-hydroxyethyl)-ortho-aminophenol sulfate is de Carcinogene ingredient van deze ontwikkelaar.

Handschoenen aan doen (Neoprene), zowiezo niet echt onverstandig als je met dergelijk chemie werkt.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

Plips

Berichtdoor Plips » 22 jan 2018, 19:10

Vanmiddag nog een volle doos 1/2 KB diaraampjes gescoord, zaten in een normale 24x36 doos :lol:
Verder nog een Ilford EM-10 exposure meter, handig in de DOKA, een stuk minder gezwengel met knoppen dan de Philips PDT dokatimer. Meestal zit ik met de gradatie van het papier al wel goed, dat scheelt weer instellen.

Plipsie is gek op gadgets, binnenkort de dokaspulletjes ook maar eens even voor de dag halen, met twee kerels in één huishouden leidt dat tot een "eclectische" verzameling :shock:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » 22 jan 2018, 19:34

ik vermoed een nieuwere philips te hebben namelijk een dokaCOMPUTER. boekkie even doorgelezen dat ding houdt -desgewenst- wel met veel zaken rekening hoor. en de basic bediening met 1 type papier is heel simpel ik kon het als kind ook: oogje op lichtste positie leggen, 2 tijdwieltjes (tientallen en eenheden) draaien tot het metertje in het midden staat en klaar. druk op het timerknopje: PLING........PLONG en plonzen maar. altijd ''philips, dan is het'' goed! 8)

maar eerst film ontwikkelen en door de scanner dat vergroten kan altijd nog.
gaan we nog eens samen op klunzografie-safari dan? verzin es wat, Bentheim?

Plips

Berichtdoor Plips » 23 jan 2018, 07:09

UT Campus is ook interessant maar wellicht wat teveel "gesneden koek" voor jou, bovendien is het in het grote boze Enschede :lol:
Ik moet nog 's een keertje een rolletje z/w bulkfilm halen/bestellen, da's als je het met een bulkfilmloader op een gebruikt spoeltje wikkelt erg handig om met een paar shotjes een kringloopvondst te testen.

De laatste keer dat ik op fotosafari in BB was vond ik het niet zo boeiend, eigenlijk alleen het gebied in een straal van max. 100 meter rond het kasteel is het interessant.

Wat ook heullll erg leuk is voor een fotosafari is de steenfabriek in Losser! (Flitser op schuifrailtje of neigkop ook meenemen)

Plips

Berichtdoor Plips » 23 jan 2018, 07:22

Philips had trouwens ook hele mooie vergroters in hun programma, de PNL 010 is bijvoorbeeld een heel elegant vormgegeven ding, niet zo'n enorme toeter als een Opemus (wel een fijn ding zo'n Opemus) maar een heel mooi vormgegeven lichtkap.
Bovendien afgeleverd met een prachtig Rodenstock objectiefje (Trinar F4.0= instappertje).
Een stapje groter en professioneler en ook nieuwer is de PCS2000, een op zwakstroom functionerende vergroter met kleurenkop, met drie lampjes voor iedere kleur en een ingebouwde kleurmixer/timer, bijzonder prettig in het gebruik en met een TOP objectief van Rodenstock: de Rodagon F2.8.
Alleen die lampjes,als er eentje opbrandt ben je 100,- per lampje verder... (ja hoor, echt niet, weggooien en op MP gratis weer een andere ophalen :lol: )

Waar zouden we zijn zonder Philips ?

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » 23 jan 2018, 17:28

haha de campus ben ik sedert 1992 (SGM plof) niet meer geweest. en er is heel wat veranderd dus zo gesneden is die kouk ook weer niet. ach mijn allereerste KB filmpje (z/w) is daar ook leeggeschoten, kan je leuk vergelijken... het torentje van Wim T, het ding, WB, de bastille ach... [hebben we een gaaph emoticon?]

vriend Kojak raast net een klunzomatic MET FILMPJE erin voor me mee uit de kringloop :dance: thanx!

Plips

Berichtdoor Plips » 24 jan 2018, 07:26

Gisteren dacht ik ook beet te hebben bij de kringloop in Losser, slechts een leeg hoesje van Kodak. :?

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » 24 jan 2018, 12:13

vriend Kojak viste er inderdaad OOK nog een passend kippeleren hoesje bij. nou heb ik er (virtueel) 4 dus be my guest. Trouwens als je zon klunzomatic van me wilt overnemen kan dat hoor, ik verzámel ze niet! :whistle:

Plips

Berichtdoor Plips » 24 jan 2018, 12:47

Ik blijf maar bij kleinbeeld , dat geklooi met schutvellen heb ik bij 6x6 al zo'n bloedhekel aan, en dat moet dan -natuurlijk- ook nog in het donker en dat met mijn klunzige motoriek :lol:

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » 24 jan 2018, 13:32

Een 135-36 film is 1,62m om in te spoelen.
Een 120 rolfilm is 82cm om in te spoelen. Even voelen in het donker wat emulsie is en schutpapier, de film op de plakstrip rustig losscheuren en die zit dan binnen 30s op de spiraal (mits die goed droog is).

Die 35mm duurt wat langer, ook daar een kurkdroge spiraal anders gaat het haperen en dan wordt het één drama.
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

gromsound
Contacteer:

Berichtdoor gromsound » 24 jan 2018, 16:45

ha leuk de creatiefste textschrijver van MPL heeft weer wat:
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... denis.html
tis eigenlijk een losbladig geschiedenisboek der fotografie zo. of je zo van die meuk af komt is de vraag...

@plipsie het inrollen van zon 126 klunzosette is geen moeite hoor, doe ik met plezier voor je in de raamloze badkamer. loshalen van het papier is helemaal een makkie als je het zelf hebt geplakt met een teepie, en daarna is het gewoon weer 35mm. mag jij me helpen met de natte chemie das namelijk onbekend terrein voor me.

Plips

Berichtdoor Plips » 24 jan 2018, 17:13

Ik heb alleen maar ervaring met z/w hoor... C41 kan mooi naar de HEMA.

Leuk werk hoor zo'n filmpje soppen, inspoelen in de spiraal (schaar niet vergeten) is ook altijd geinig.
Vorig jaar met mijn geïnteresseerde zwaagbroer en zusje (uit Spanje) nog een paar heuse DOKAsessies gedaan.

Van begin af aan:
-Rolletje volgeschoten , hij met een van mij gekregen Praktica MTL, m'n zusje met een Oly-Trip 35 en ik met de Smena geloof ik.
-filmpje inspoelen oefenen met een onbruikbaar filmrolletje in het daglicht
-in de DOKA boven de tank uit elkaar en in een vastgestelde volgorde op het werkblad uitgestald zodat
het licht uit kon en de film in de spiraal kon, de kluns liet het rolletje krullen en ik kon 't opknappen...
-Chemie aanmaken (Ontw-stop-fix-spoel)

En toen kon het soppen beginnen, een minuut agiteren, gedrieën uiteraard.
Daarna iedere minuut 1x agiteren en dat tot 18-20 minuten tot verstrijken ontwikkeltijd.
Stop erin, 1 minuut, stop eruit, fix erin en regelmatig agiteren en daarna flink spoelen (zeker 10l per filmpje ofzo, to be sure)

Knijpertjes eraan en in de badcel te drogen gehangen, hij kon ze wel "droogkijken" :lol:

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » 24 jan 2018, 17:19

Voor het geval dat hier één of andere gek zit voor het bedrijven van mooi klassieke foto prints, analoog wel te verstaan in K.B.
Ik heb twee Leitz Focomat V35 (auto focus) vergroters staan. Die met de Heiland Split Grade is verkocht maar ik heb er nog één met Leitz Color EN Multi Grade kop en een RH Stop Clock die eigenlijk nieuw is.
Uiteraard met de Leitz Focotar F/2,8-40mm W.A. objectief en twee negatief houders: Glasloos en één met anti-newton - glas uitvoering. Op MP voor Eur. 325. Voor iemand van dit sympathieke forum doe ik er Eur. 100 af.
Nieuwprijs Leitz met twee filter modules destijds net iets over de NLG. 3000, de RH Stopclock (made in UK) kost nu omgerekend in Euro 300.
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr

Terug naar “Koffiekorner”