philicorda

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

M. Miller
Contacteer:

15 aug 2005, 22:06

[quote="gromsound"]... en dan allebei in een rooie DAF 55 coupe 1e type anno 1968, op de scheveningse boulevard ofzo. Leuk ploatie wordt dat!

Andre, [parttime dafpiloot]

Hee, ik heb pas twee Philips 544 boxen achterin een Volvo 66 GLS (knaloranje met zwarte striping) van een vriend gegooid. Hij heeft zelf al twee 6541's, en een vriendin.. Geen idee wat die van de boxen vind :P

Ik weet ook dat de huisgenote van een andere vriend van me stikjaloers is op de Philips 520 die hij van mij heeft geleend...

dusch: ER IS NOG HOOP! :lol:
gromsound
Contacteer:

16 aug 2005, 08:43

Heading van deze categorie: "Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!" - duidelijk toch? Met dank aan Thomas voor de gelegenheid, anders moeten we ook nog een 'philipsfreaks.nl' forum erbij beginnen.
Iemand nog een kopje Senseo? :D

Jaaa een 66GLS, achterluik los, dame en boxen er fotogeniek ingedrapeerd en foto maken. Onderschrift ''voor de echte liefhebbers''. Heeft de gelukkige DAF-piloot een elektrisch fototoestel en een internetlijntje?
mcTommi
Contacteer:

16 aug 2005, 13:53

en hiernaast me een heuse muis van Philips ! (geen fototoestel bij me).

Tom.
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
Laurens

16 aug 2005, 15:05

M. Miller
Contacteer:

16 aug 2005, 16:02

Mijn vader heeft nog ergens een Mineralogie doos van Philips liggen!

En die philips muis, is dat zon rond geval met twee smallere knoppen bovenaan? Met een seriele aansluiting? Die hebben wij ook gehad :)
mcTommi
Contacteer:

16 aug 2005, 16:07

zullen we een museum beginnen ?
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
M. Miller
Contacteer:

16 aug 2005, 16:59

zullen we een museum beginnen ?
Is dat er dan nog niet?
mcTommi
Contacteer:

16 aug 2005, 17:04

Als ik mijn hoofd naar rechts draai denk ik van wel. Eigenlijk weet ik het vrij zeker :shock:

Tom.
Laurens

16 aug 2005, 18:24

in Amsterdam zit er een Philipsmuseum, en in Eindhoven ook.
op het radioforum ( http://f16.parsimony.net/forum28305/ ) zijn er al mensen bezig om een uitje te organiseren naar het museum in eindhoven, en tijdens Sail is het museum in Amsterdam ook open VOOR DE LAATSTE KEER ivm gezondheidsredenen.
je kan op dat forum wel een vraag stellen over wanneer de musea te bezoeken zijn.
mcTommi
Contacteer:

16 aug 2005, 18:43

Nou, ik wil niet lelijk doen, maar dat zogenaamde Philipsmuseum in Amsterdam is een commerciele handel hoor.
Die verkopen snaren voor platenspelers en bandrecorders voor vele honderden procenten winst ! Dat is niet gelogen, want ik weet wat die dingen inkoop kosten; een paar eurodubbeltjes. Voorbeeld; snaar van 212 kost 1 euro inkoop.....kijk maar op hun site, wat die daar kost (meer dan een werkende 212 op Marktplaats).
Kan dus geen respect opbrengen voor die organisatie. Misschien zit hun Philipshart op de juiste plaats, maar hun poenflap is IETS teveel in beeld.

Museum in Eindhoven schijnt voornamelijk in heel oude spullen te doen. De seventies zijn daar amper vertegenwoordigd, naar horen zeggen dan. Ik kan er nooit heen, want ik werk als het museum daar open is.
Het trekt me wel, want ik heb een plaatje gezien van hun Philicorda-collectie en die is TOP.

Hier in huis is het een privémuseum van 1967 t/m 1978 (alleen HiFi, plus wat meer). Helaas kan ik alles nog niet toonbaar uitstallen, anders kon ik ook toegang gaan heffen ;-) Nog een winter geduld...........

Groeten,
Tom.
Remi

16 aug 2005, 22:58

Nou, ik wil niet lelijk doen, maar dat zogenaamde Philipsmuseum in Amsterdam is een commerciele handel hoor.
daar ben ik helaas ook achter gekomen...
vorig jaar m'n N4515 van de zolder af gehaald, en natuurlijk de snaren aan gort, net als van de N4510 die ernaast geparkeerd stond.
na een rondje internet kwam ik ook uit bij het Philips museum en blijken ze de snaren nog te hebben ook! wel een hoop geld: €10,- per stuk, en zo stond er "wie het goed wil doen vervangt ze alle vier"o.i.d.
ik wil het wel goed doen dus 4 snaren besteld, wat lampjes en een busje Brunox contactspray (bleek later ook schreeuwend duur te zijn)

toen de snaren er waren heb ik eerst maar eens gemaild want ik was overtuigd dat ik snaren voor een cassettedeck of zoiets gekregen had, hardstikke dun en veel te klein. de wikkelsnaren zijn orgineel lekker dik, een kleine 2,5 of 3mm vierkant. niet zomaar want dan steken ze boven de flens uit en kan de remflap de spoelen ook vasthouden bij stilstand.
dat was dus bij deze kleine snaartjes onmogelijk, want ze komen niet eens boven de flens uit!
ik durfde ze er niet eens op te leggen, een paar keer over ge-Emaild maar er werd met overtuiging gezegd dat bij hen ook van deze machines al heel lang draaiden met deze snaartjes. inderdaad, met (veel te) ver oprekken van deze speciaal gemaakte diamand snaartjes kreeg ik ze erop. maar zo'n grote spanning kan onmogelijk goed zijn voor de lagering toch? en ook niet voor de snaar lijkt mij

en toen ontdekte ik op Ebay DE een complete set voor iets van 12 Euro of zo, meteen 2 setjes besteld. heerlijk eindelijk dikke snaren, de rem doet het weer. de philips museum snaren zijn wel goed voor de capstan, en als ik mij goed herinner ook te strak voor het telwerkje.

nog weer later hier in nederland een internet winkeltje "electronica online" met een wereld aan snaartjes, 5 dezelfde in een zakje voor...2 Euro!!! daar kan je er wel wat verschillende voor proberen hoor!

maar goed, misschien kopen ze niet handig in en is het voor hen ook duur, weet ik veel, ik was eerst blij dat ik het ding weer in orde kon maken, maar kreeg er in ieder geval een rottig gevoel bij toen ik door had hoe duur ze er eigenlijk mee zijn.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
mcTommi
Contacteer:

17 aug 2005, 01:11

de term BEUNHAZEN.....wel eens van gehoord ? (Ik ben auto-hobbyist).
Vier snaren in dezelfde maat....onmogelijk. Spoelsnaren wel gelijk alletwee, motorsnaar en tellersnaar zijn ANDERS.

Inkoop snaar 50 cent....verkopen voor 10 euro ? Schaam je voor je moeder ! Heb zelf ongelofelijk zitten experimenteren met snaren van begin 70-er jaren decks.......was heel moeilijk anno 2005 de juiste te vinden. Door veel proberen de juiste gevonden. Liefdewerk, oud papier !

Ikzelf verkoop ze niet, maar ik ken iemand die je voor een vriendenprijs kan helpen. PM mij ! Het moet LEUK blijven hoor. Het is hobby.

Tom.

P.S. O wat word ik boos op die lui in Amsterdam....een rubber snaar verkopen voor 20 maal de inkoopsprijs en dan de verkeerde snaar leveren....het is een echte schande. En dan pretenderen alsof een passende snaar al jaren niet meer te leveren is.
jonge mfbfreak

17 aug 2005, 08:23

Denk om je hartslag Tom ze zijn het niet waard :P

Marco
Thomas
Site Admin
Contacteer:

17 aug 2005, 13:49

Beste mensen,

Ik heb inderdaad ook ondervonden dat het verkrijgen van snaren niet altijd een gemakkelijke klus is. Aangezien het Philips Museum Amsterdam zijn activiteiten gaat stopzetten, zit ik zelf te kijken om eventueel een sectie snaren te gaan toevoegen aan de webwinkel, wanneer deze weer online komt. Daarnaast wil ik ook kijken of 't mogelijk is om bijvoorbeeld een uitgebreider assortiment Philips schaallampjes te gaan voeren. Dit alles zal gefocussed blijven op de SEVENTIES, er worden bijvoorbeeld geen lampjes of luidsprekerdoekjes voor pre-oorlogse apparaten aangeboden. Wel zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld snarenpakketjes te maken voor de veel voorkomende recorders (N4504/N4506, N4520 daar ben je zo mee klaar, N4450, N44xx, N43xx etc). Dit is allemaal nog gedachtenstof, eerst moet ik bekijken of het voeren van de webwinkel kwa tijd en energie wel te doen is, het kwam in het verleden regelmatig voor dat bestellingen niet aankwamen of - wegens tijdgebrek - niet of te laat behandeld werden en daar is natuurlijk ook niemand bij gebaat.

Om het geheel even informeel te houden, zelf haal ik hier in Maastricht mijn snaren altijd in een winkel met de charmante, niets verhullende naam: Het Rubberhuis. Ze hebben daar inderdaad alles dat van rubber is en ook vrijwel alle maten snaren. Helaas wel alleen O-ringen, dus geen blok- of V-snaren maar ik heb nog geen situatie meegemaakt waarin dat een bezwaar is. De keuze kwa diktes is ook vrij beperkt maar ik heb nog nooit een te dunne of te dikke snaar gehad, voor "onze" toepassingen is er dus altijd wel iets passends te krijgen. Ik ben alleen benieuwd wat er gebeurd als ik de capstansnaar van mijn 4450 een keer wil vervangen. Denk dat ze me dan doorsturen naar een autohandelaar :D:D:D (Tom...????)

Grt!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
gromsound
Contacteer:

18 aug 2005, 07:34

Beste Thomas,

Ondergetekende levert op hobbybasis aan mede liefhebbers reeds enige tijd uitgezochte snarensets voor alles wat je noemt (wou Tom net ook vragen om even de 4450 ingewanden op te meten). Na lang proberen hebben we van de meeste 70's philips band- en cassetterecorders, en wat pickups de juiste maat (ook dikte!) vastgesteld. Dat is inderdaad heel andere koek dan botweg 4 dezefde (te) dunne snaren opsturen voor een enorm bedrag :evil:

Ik adverteer hier NIET mee want dat mag niet op mijn gratis site en ik wil ook geen ''echte'' handelaren in het harnas jagen. De liefhebber vindt me wel mbv google. Bovendien wordt het dan nog echt werk ipv hobby, en echt werk heb ik al :)

Vergis je niet in de hoeveelheid werk, uitzoeken bestellen bij mijn inside man (per 5 dezelfde dus voorraadbeheer is ook nodig), set samenstellen, juiste instructies erbij , betaling nakijken, postzegel en envelop en vaak ook nog nagekomen vragen (van absolute leken) beantwoorden.

De hele oude mechanische machines zijn voorzien van een tussenwieltje voor snelspoelen, dat is ook als vervanger onverkrijgbaar, met wat huisvlijt heb ik hier een werkende oplossing voor, maar dat is meer hobby dan handel. De dikke bovensnaar van de 43xx modellen en ouder heeft een bijzonder profiel, de motorsnaar 4500 is superkritisch (alleen een bepaalde O-ring doet het, erg moeilijk te krijgen per stuk) affijn voordat je dat allemaal hebt uitgevonden ben je zo een jaar en vele foute snaren verder.

Kortom bezint eer je begint....

succes!

Andre.
Plaats reactie