space-age

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Laurens

10 jan 2007, 17:29

er is hier een (dure...) winkel die prachtig opgeknapte super jaren 60/70 spullen verkoopt, maar dan ook echt HEEL MOOI!!!
behang, banken, stoelen, lampen, echt geweldig gewoon, het walhalla voor de 70s fan. ook TV's en jukeboxen stonden er.
gromsound
Contacteer:

14 jan 2007, 12:42

Nou daar komen ze dan, Gromsounds interieurschatten:

1) de stereobollen van thuis, origineel gekocht ca 1972
Afbeelding
Let ook op het subtiele oranje trechterstoeltje, McTommis rommelmarktvondst gepromoveerd tot het ultieme verjaardagscadeau voor Gromsound :-)

2) het trekpendelbroertje, gekregen van McTommi uit de originele 70s inichting van zijn oma's huisje
Afbeelding

3) de oranje plafondprojectie-ufo, gekregen van mijn broer die hem aantrof in zijn zojuist gekochte huisje in Oost Groningen
Afbeelding
Die hangt in de slaapkamer, over oranje dromen gesproken!

Allemaal kwalitatief erg goed spul (gemoffeld staal, chroombuis, echt glas ipv plastic) dat de jaren uitstekend doorstaat. Zeer passend bij tijdloze styling.

...en als toetje waar de topic mee begon, de 'space age' klokradio
Afbeelding
opschrift op de bodem vermeldt 'klok OK, radio stuk' jammer dan.
Merk TRITON made in japan (het klokwerk in ieder geval) misschien is het wel familie van Teleton.
Bruis

14 jan 2007, 18:46

Het zijn allemaal mooie plaatjes uit... 2007 :) Tijd om eens echt terug in de tijd te gaan, die hier zo geadorreerd wordt. De tijd waarin ik nog van enige aantrekkelijke waarde was en daardoor uitgehuwelijkt kon worden. Ons eerste huisje ook. Natuurlijk de Philipsrommel als eerste over de drempel en daarna het meisje. :lol: Na al dat getil is het goed rusten. Alleen ik ben nog over van alles wat op deze dia (o heerlijke kijkavonden :x ) staat. O ja de poes is er ook nog alleen die staat nu in een kast in een potje :wink:
Bijlagen
720 in 1979.JPG
720 in 1979.JPG (32.36 KiB) 8319 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bruis op 19 jan 2007, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
laatkomertje

14 jan 2007, 20:46

Hallo Gromsound :wink: ,

mooie retro spullen heb je in huis staan 8) ,valt ook mooi te combineren met hedendaagse meubelen.
Wat men 20 jaar geleden naar de vuilstort bracht zijn nu collector items geworden,zo kun je het bijna wel bekijken dacht ik :shock: .
Ik zal eens kijken wat er nog bij heit en mem op zolder staat,je hebt me op een idee gebracht :shock: 8) .

Groet laatkomertje :wink: .
Laatst gewijzigd door laatkomertje op 04 apr 2007, 05:23, 2 keer totaal gewijzigd.
gromsound
Contacteer:

15 jan 2007, 15:48

laatkomertje schreef:Hallo Gromsound :wink: ,

mooie retro spullen heb je in huis staan 8)
definitie 'Retro' = nieuw te koop, geinspireerd of gekopieerd van een oud ontwerp.
Deze spullen zijn allemaal origineel 70s, neppers doe ik niet aan. Je kan elke nieuwe lamp wel oranje spuiten en sinds kort is Ikea ook weer gevuld met een ruime keus in oranje BROL.

Gromsound de scherpslijper/Prinzipienreiter :D

(PS: tjonge je zal op je jongeskamertje toch een 212 en 720 hebben staan, wat een decadente luxe! Ik kocht in '79 een nieuwe Maramsj SR1000 voor 210 gulden - geen rotzooi maar wel een andere klasse)
Pjotr

15 jan 2007, 16:01

nu we het toch over teleton hebben: met dit apparaatje is mijn muziek beleving in mijn studenten-tijd begonnen, heel lang geleden, zag hem toevallig nog eens op marktplaats voorbijkomen:

http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... erker.html

Met een oud dual spelertje, meer geld had ik toen niet , wel een paar nette AR boxjes (waar de schuim helemaal van vergaan is en dus op het stort terecht gekomen is)

Paul
Philips 551 /651
Aristona 5521 / 5621
Receiver Major Accoustics RS4020
Versterker Music Hall 25.2
Philips Bi Ampli radio
set 532'ers
set 544'ers
set MA Silver RX2
3x 212 TT
Thorens TD145
AKAI GX365D

En ook op twitter.... @lipsiaan
laatkomertje

16 jan 2007, 08:49

Hallo Pjotr,

die versterker heb ik ook wel eens gehad 8) ,hij ziet er in principe niet veelbelovend uit,maar klinkt eigenlijk best wel goed :wink: .

Groet laatkomertje.
Laatst gewijzigd door laatkomertje op 04 apr 2007, 05:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruis

16 jan 2007, 22:23

Dag Laatkomertje,

Mooie foto met ongetwijfeld een grote emotionele waarde. Wachtend in de sluis te ...? Het heeft wel wat weg van Heerenveen maar daar heb ik eigenlijk nog nooit een sluis in de binnenstad gezien. Je vader heeft/had wel een paar ontzettend goede timmermanshanden. Petje af voor hem.
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
laatkomertje

16 jan 2007, 22:54

Hallo Bruis,

deze foto is genomen in de sluis te Gorredijk :wink: ,en inderdaad,timmeren dat kan hij zeker :!: .
Maar het heeft al met al wel 10 jaar geduurd voordat het schip echt klaar was,(eigenlijk ben je nooit klaar met een stalen schip)de reling met doek die je op deze foto ziet is bijvoorbeeld vervangen door een stalen reling,de droge uitlaat is later vervangen door een watergekoelde zodat je niet meer dat geknetter en die dieselwalm achter je aan hebt :shock: .
De motor stond in het begin in een "motorbak",maar is later dieper in het schip geplaatst zodat je een mooie open kuip hebt,en zo is er wel meer gebeurd,langzaam maar zeker steeds meer "aangekleed".
Maar ja,het is ook niet niks als je 70 uur in de week werkt,een gezin met 3 kinderen hebt(jongste broer was er toen nog niet),en ook nog een schip hebt dat onderhoud nodig heeft.
Hoe is het trouwens met dat MFB project?,al mee bezig?

Groeten laatkomertje :wink: .
Bruis

16 jan 2007, 23:51

Laatkomertje,
Ik ken Friesland toch nog niet goed genoeg. Misschien nog eens op een zondagmiddag een rondje rijden zoals dat in de seventies (tot aan de oliecrisis) gebruikelijk was.
Met de mfb's hier in de buurt wordt het niets. Biedingen zijn mij te hoog. Waarom? Ik vertrouw de MFB-zooi gewoon niet. Meestal stuk of niet goed; 't is Philips hè. De boxen die ik nu heb doen het gewoon probleemloos goed. Ik vraag me dan ook af wat haal ik me aan... Maar goed als er zich een voordelige mogelijkheid voordoet...
laatkomertje

17 jan 2007, 07:47

Hallo Bruis,

daar heb je wel gelijk in,2ehands MFB boxen daar is bijna altijd wel wat mee,en dat geeft ook niks,alles kan uiteraard gemaakt worden :wink: ,maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan,tenzij je het zelf kunt repareren.
Dit is ook de reden waarom ik destijds mijn 2-weg MFB's weg heb gedaan,ze moesten in principe gereviseerd worden,en dat kan ik zelf helaas niet :( .
Wat betreft dat blokje autorijden,dat deed ik ook nog wel eens voor de lol,maar het autorijden is inmiddels zo duur geworden dat de aardigheid er vanaf is,grijs rijden kan helaas ook niet meer,anders wist ik het wel,dan had ik de vectra meteen weg gedaan voor zo'n "grijs bakkie" :roll: .
Hier trouwens nog een foto van ongeveer 10 jaar geleden toen ik nog "thuis" woonde,ik had toen al de smaak te pakken 8) ,zie foto.

Groeten laatkomertje :wink: .
gromsound
Contacteer:

17 jan 2007, 15:20

Ha! 426 en 423? Mooi he..... 8)

Wijlen mijn pa was oorspronkelijk ook timmerman -later gepromoveerd tot architect- maar zo'n mooi schip was hem nooit gelukt, knap hoor. Wij hadden in 1976 een zelf ingebouwde kampeerbus, ook alles van hout. Dat was dan weer makkelijk met het gedeeltelijk leegslopen toen ik het (geerfde) ouwe beest nodig had bij mijn verhuizing. Later de meubelstukjes uitneembaar teruggeplaatst middels haakjes en grendeltjes. En nog later het ding maar verpatst aan een stel avontuurlijke meiden want hij stond een jaar stil en toch geld (schorsing) te kosten bij mij. Verse APeKool erop en de zegen na.
Tja grijs kenteken, ik had bijna een Jumpy gekocht 2 jaar terug toen de balkenbende het opeens voor particulieren praktisch verbood. Jammer hoor was erg handig geweest om plipshandel op te halen enzo. Dan maar verder knorren met de dikke daf. 1 op 10 super snik.. :cry:
laatkomertje

17 jan 2007, 17:30

Hallo Gromsound :wink: ,

die 426 en de 466 heb ik nog steeds,maar de b&o's en de 423 niet meer.
Zo'n camperbus lijkt mij nog wel es wat,maar wat zijn die dingen toch duur :shock: ,dan is dat wat jouw vader destijds heeft gedaan,namelijk zelf een bus betimmeren,een goed alternatief 8).
Wat betreft dat schip dat moet je op deze manier bekijken:de praam,dus onder het berghout(die dikke rand op de romp),die was er al,daar heeft mijn pa de rest van het schip op ontworpen en het casco laten lassen,en zo is het een tjalk geworden.
De rest,dus interieur betimmeren,elektronika aanleggen,motor inbouwen,dat heeft hij allemaal grotendeels zelf gedaan,uiteraard ook wel wat hulp gehad af en toe :wink: .

De huidige eigenaar(en zijn vrouw)heeft de eerste motor,een BMC 40 pk 4-cilinder diesel laten vervangen door een 60 pk(ongeveer) nanni 5-cilinder diesel,omdat zij er ook mee naar de waddeneilanden varen,en zo ook naar Duitsland,uiteraard heb je dan flink wat power nodig om tegen de stroming in te komen.
Een tunnel over de schroef zat er trouwens vroeger al onder,net zoals dat bij skûtsjes het geval is,omdat bij platbodems als deze de schroef maar ongeveer 10 centimeter onder de waterlijn zit,dus zonder tunnel zou hij het schroefwater dan heel hoog opwerpen en te veel lucht happen en zou er stuwkracht verloren gaan.

Trouwens,er zat ook een philips radio in dit schip :shock: !,alleen geen MFB's,die waren er niet op 12 volt :wink: .

Groeten laatkomertje.
Laurens

19 jan 2007, 00:19

in het kader van strakke 70s spullen, kijk eens naar mijn Elac platendraaier! hij is te koop voor maar 15 euro! (wel afhalen, en je moet verplicht een tilcursus hebben gevolgd... :lol: )
Bruis

20 jan 2007, 21:35

Philips was zijn tijd ver vooruit. Hier de eerste subwoover uit eind zestiger jaren. Produceerde knap veel geluid. Je kon er ook nog mee stofzuigen ook :lol:
Bijlagen
Philips' eerste subwoover.JPG
Philips' eerste subwoover.JPG (23.96 KiB) 7944 keer bekeken
Plaats reactie