en wat heb je vandaag gedaan?

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Fotohuis
Contacteer:

Re: en wat heb je vandaag gedaan?

Berichtdoor Fotohuis » za sep 22, 2018 4:33 pm

dat de voeding inzakt bij zeer luid dat je weer terug ziet in regeling van de opwikkeling.

Komt door de verrotte voedings elco´s. Als je die allemaal gaat vervangen dan blijft de voeding stabiel. De versterker wordt ook nog veel beter door alle ontkoppel elco´s te vervangen zo ook in de toonregeling enz. 45 jaar jong en met allemaal dunne Pertinax insteek printjes uitgevoerd. Bij de Hall motor moet je oppassen met die print anders werken je snelheidskeuze niet meer. Met IPA schoonmaken en dan en beetje contactvet en dan recht er op schuiven! De RIAA wordt (veel) beter door de transistors te vervangen door BC550C/BC560C lage ruis types, maar dat geldt voor de hele serie RIAA voorversterkers van Philips uitgerust met BC548/BC558 of eerdere types BC148/BC158 vanaf ca. 1970-1980. Ook mijn receiver MFB voorversterker 22RH743 is er beter door geworden. Vooral de 100uF ontkoppel elco's in dit circuit niet vergeten en door low ESR te vervangen.

Mooie machine maar inderdaad complex en de lampjes zijn lastig aan te komen (alleen via de web shop van Thomas) en vrij duur. Maar ja je moet er iets voor over hebben. :think:
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

PatrickVB
Contacteer:

Berichtdoor PatrickVB » za sep 22, 2018 4:36 pm

Vandaag begonnen met een B&O Beolab6000 active luidspreker. Deze blijft in standby stand.
Volgens een forum zijn er een aantal SMD transistoren verdacht. Moet alleen een servicemanual zien te vinden om ze op te sporen aangezien er op de print de positienummers niet staan.
ADK2525/541(3)/752/762/580/690/421/720/N4307/N4308(2)/N4407/N4511/EL3787/EL3302/N2511/DCC900/EM2200(3)/GA212/GA312/GA532/CD1380/CD1482/AR9123/4000DS/4000DSMKII/GX630D/CS1225
N1700/VR2120/VR2220/VR2220F/VK4001/RS2340/VR2350
http://www.tessatronic.nl

snameroc

Berichtdoor snameroc » za sep 22, 2018 5:06 pm

dat de voeding inzakt bij zeer luid dat je weer terug ziet in regeling van de opwikkeling.

Komt door de verrotte voedings elco´s. Als je die allemaal gaat vervangen dan blijft de voeding stabiel. De versterker wordt ook nog veel beter door alle ontkoppel elco´s te vervangen zo ook in de toonregeling enz. 45 jaar jong en met allemaal dunne Pertinax insteek printjes uitgevoerd. Bij de Hall motor moet je oppassen met die print anders werken je snelheidskeuze niet meer. Met IPA schoonmaken en dan en beetje contactvet en dan recht er op schuiven! De RIAA wordt (veel) beter door de transistors te vervangen door BC550C/BC560C lage ruis types, maar dat geldt voor de hele serie RIAA voorversterkers van Philips uitgerust met BC548/BC558 of eerdere types BC148/BC158 vanaf ca. 1970-1980. Ook mijn receiver MFB voorversterker 22RH743 is er beter door geworden. Vooral de 100uF ontkoppel elco's in dit circuit niet vergeten en door low ESR te vervangen.

Mooie machine maar inderdaad complex en de lampjes zijn lastig aan te komen (alleen via de web shop van Thomas) en vrij duur. Maar ja je moet er iets voor over hebben. :think:
Bij deze zijn de lampjes allemaal nog heel. Dat van die voedingselcos is heel relatief het vermogen moet uiteindelijk toch uit de trafo komen. Bij een korte dynamische puls helpt het wel maar gewoon lang hard zoals in het filmpje niet. ( hij stond zo hard hij kon en de speakers waren 4 ohm)Ik heb geprobeert met een nieuwe elko het is gewoon de secundaire ac spanning die inzakt. En als dat maar lang genoeg duurt zie je dat in in heel de schakeling terug. De koppel elcos zou je kunnen doen want die zijn inderdaad 40 plus jaar oud, echter de meeste transistor trappen zijn dermate hoogohmig dat de frequentie afval verwaarloosbasr beinvloed wordt door de capaciteit en de esr. De schakelaar voor de reverse is het meest problematisch bij deze machine. Wat betreft de transistoren in de voorverster voor de riaa heb je gelijk maar wie gebruikt dat bij zo een apparaat.
De snelheids keuze zit op een prinje wat zich op het moederbord bevind. De regeling op een printje naast de motor. Bij deze ging de capstan op hol door een defecte transistor op dit printje.

Overigens kun je bijbijvoorbeeld een 305 ook de lampjes mee laten dansen op de muziek en die hebben nog wel een eigen secundaire wikkeling, dat doen ze van nieuws afaan. Ik heb er namelijk in 1980 zelf een gekocht. Je hoeft hem helemaal niet hard te zetten om dit te testen. Als je schakelt tussen a b of a en b word namelijk de ac voeding verlaagd of verhoogd als je terug gaat naar een paar speakers het extra opladen van die elkos geeft een dip in de ac 6 volt voor de lampjes v

Yde

Berichtdoor Yde » za sep 22, 2018 6:22 pm

Afgelopen week heb ik 2 JVC XD-Z505 DAT recorders kunnen kopen in een erbarmelijke staat.
Van deze DAT recorder is de Philips DAT850 afgeleid.

JVC XD-Z505.jpg
Vanmiddag ben ik met de recorders aan de slag gegaan want werken deden ze alle twee niet meer.
Bij 1 van de recorders zat het complete mechanisme vast met de cassette nog in de lade en van de andere draaide de capstan as niet meer.

Van de eerste recorder heb ik het complete loopwerk uitelkaar gehaald na de cassette handmatig te hebben verwijderd.
Door slecht onderhoud en lange stilstand bleken alle motoren behoorlijk zwaar te draaien.
Deze motoren heb ik allemaal in een ultrasoon badje met IPA gelegd voor een klein half uurtje en na het drogen heb ik de lagers van een vers drupje olie voorzien. Toen de motoren in het badje lagen heb ik de rest van het loopwerk voorzien van nieuw vet.
Het loopwerk zit inmiddels weer inelkaar en na het inschakelen van de recorder bleef de lade uit zichzelf uit en in gaan.
De oorzaak bleek een aantal switches welke waren geoxideerd, na een IPA en poets behandeling werkt ook dit weer.
De recorder speelt nu de DAT cassettes weer af en neemt ook weer op, op naar de tweede XD-Z505....

Bij de tweede recorder heb ik exact hetzelfde uitgevoerd als de eerste maar er was 1 verschil, de snaar tussen de capstan motor en as bleek te missen??
Omdat het een geribbelde snaar betreft had ik deze niet direct liggen, tijdelijk heb ik een normale platte snaar gebruikt.
Dit blijkt te werken want ook deze DAT recorder doet weer waarvoor hij gemaakt is.

Het uiterlijk van de twee JVC DAT recorders is echter een ander verhaal, ze zitten vol beschadigingen, krassen en deuken maar technisch draaien ze weer als nieuw.
De interne onderdelen zijn geschikt als donor voor een nette defecte Philips DAT850 of JVC XD-Z505 en daarom bewaar ik de twee recorders zolang als nodig is.

Harry

Berichtdoor Harry » za sep 22, 2018 7:13 pm

Hier de Allure Karaat Model 100's aan de Marantz geknubbeld voor een eerste indruk en de 22RH480's aan een eerste inspectie
Zo, heb je weer de KL leeggehaald? :lol:
De Allure is Nederlands fabrikaat toch? Maar met Tesla drivers volgens Google?
En de RH480, is dat het model met de Japanse dometweeter?

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » za sep 22, 2018 8:17 pm

Gezien de electronische kwaliteit van het N4450 versterker gedeelte is het gebruik van de Phono RIAA correctie versterker best wel interessant. Dus ga je deze gebruiken icm. de 2x 20W (2x 30W muziek vermogen) versterker is de uitwisseling naar de BC550/BC560 best interessant. Kost ook bijna niks behoudens wat moeite van het de-solderen/solderen op de Pertinax print. Kun je meteen de ingangs C aanpassen naar optimale capaciteit met een mooie 2% Styroflex condensator voor beide kanalen.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

snameroc

Berichtdoor snameroc » za sep 22, 2018 9:16 pm

Als ik hem als versterker zou gebruiken zou dat zeker raadzaam zijn. Maar hij is niet van mij maar van een mede forum lid. Zelf heb ik een 832 een 222 op de Nad c370 en nog een 667 op een fa890. Daarnaast hou ik meer van cds dan platen. De meeste winst is volgens mij te halen door je geld in een goede naald te stoppen als je van platen houd.
Overigens heeft de nad geen voorversterker daarbij gebruik ik een philips voorversterker uit 69 ofzo met ingebouwde trafo en spanningskiezer. Ik weet het nummer niet. Bij die heb ik de 2 uitganselkos vernieuwd voordat ik hem ging gebruiken. Ik heb het ding zeker 30 jaar in de rommelbak bewaard. Tijdens het omschakelen op de nad merkte ik dat er wat dc opzat vandaar die 2 elkotjes gewisseld. Voor de rest is hij nog orgineel met bc147 ofzo. Doet het goed.

Vroeger was het misschien een goed idee om een versterker in een bandrecorder te maken maar volgens mij zijn er vandaag de dag heel weinig mensen die een bandrecorder als versterker of misschien nog enigsinds vededigbaar als mfb versterker gebruiken.

mikey

Berichtdoor mikey » za sep 22, 2018 11:39 pm

@yde in Limburg gekocht :wink:
Mocht je ooit eentje demonteren heb ik wel interesse in de front print heb er hier eentje waar de prossesor gek doet (display vreemde tekens en bediening werkt niet goed. dat was de reden waarvoor ik ze had willen hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=BdvWCip2Jqs [/youtube]

Na mijn dsc/dss project moet ik ook eens na mijn jvc xd-z1010 DAT kijken die wil niet opnemen/draaien bij opname (afspelen werkt perfect idem voor uit en achter uit spoelen).
Philips dcc900 ft920 ft930 fa920 fa930 fa931 fa950 cd931 cd940 cd 950 fv930 fc950 fp930 fb850
FC870 FT980 MFB 544 22rh794 22ah 762 N2543
JVC XD-Z505 XM-228 FX-531XL FX-330XL SEA-M770 TD-V531 AX-R332 XL-Z411 XV-301

Remi

Berichtdoor Remi » zo sep 23, 2018 12:35 am

Afgelopen week heb ik 2 JVC XD-Z505 DAT recorders kunnen kopen in een erbarmelijke staat.......

...De recorder speelt nu de DAT cassettes weer af en neemt ook weer op, op naar de tweede XD-Z505....

.....Dit blijkt te werken want ook deze DAT recorder doet weer waarvoor hij gemaakt is....

:handgestures-thumbupleft: mooi gedaan!
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

snameroc

Berichtdoor snameroc » zo sep 23, 2018 8:12 am

Blijft ook een mooi systeem de dat recorder.
Zijn deze door een entertainer gebruikt ofzo omdat ze zo gehavend zijn.

Karsten

Berichtdoor Karsten » zo sep 23, 2018 10:22 am

Zo, heb je weer de KL leeggehaald? :lol:
De Allure is Nederlands fabrikaat toch? Maar met Tesla drivers volgens Google?
En de RH480, is dat het model met de Japanse dometweeter?
KL niet leeg, Allure is inderdaad Nederlands, Drivers heb ik er nog niet uit gehaald want er moet daarvoor het één en ander los voordat het luidsprekerdoek omhoog geschoven kan worden. Het filter bevat twee spoelen van IT, Elcootje in de Zobel-kring en een blauwe Philips-MKT; Daar gaat weing aan gebeuren, alleen het elcootje even meten. :wink:
De RH480 heeft inderdaad een merkvreemde tweeter, een Philips-breedbander en natuurlijk die prachtige AD1055W8. De kastconstructie is anders dan van de 497 want de 480 heeft een afneembaar front en geschroefd klankbord.
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Yde

Berichtdoor Yde » zo sep 23, 2018 12:19 pm

@ Mikey,

Ze komen inderdaad uit Limburg.
Ben jij soms de koper van een 59ES en een 60ES?
Als ik het filmpje zo zie dan kan het duiden op een slechte soldeerverbinding of 1 of meer elco's.

Standaard vervang ik sowieso alle SMD elco's op de RF print als ik een loopwerk uitelkaar heb gehad.

@ Snameroc,

De DAT recorder is inderdaad een mooi systeem ondanks dat een moderne PC of Notebook veel makkelijker is om muziek digitaal op te slaan.
De vorige eigenaar is duidelijk niet zuinig op de JVC's geweest, ze hebben een zwaar leven gehad.

Ik heb inmiddels van Peter de Pioneer CT-F850 overgenomen die je hebt gereviseerd, op een briefje stond dat er iets aan de bias was gedaan.
Zou ik mogen weten wat dit inhoud, Peter zou nog contact met je opnemen hierover.

Nog een triest verhaal......

Ik heb nog een professionele Tascam DA-40 DAT staan met nog maar 178 draaiuren, de recorder heb ik met een defect gekocht welke inmiddels is opgelost.
Toen ik het loopwerk weer terug plaatste bleek een ribbon (flat) cable losgescheurd te zijn van het kunststof printje voor de capstan motor. De 15 polige platte kabel kon ik gelukkig nog iets inkorten maar hiervoor moest is wel een speciale striptang aanschaffen want met een Stanley mesje lukte dit niet!
Het gehele loopwerk moest weer uitelkaar om de kabel op de print te solderen en uiteindelijk is dit ook gelukt.
Helaas is al het werk voor niets geweest want 3 van de 6 spoelen van de motor geven kortsluiting waardoor deze niet draaien wil.
Vervangen van de motor gaat niet want de spoelen maken onderdeel uit van het chassis voor het complete loopwerk!!
Ik heb al contact gehad met Tascam (Teac) Nederland en na een leuk gesprek bleek dat zij niet (meer) leveren aan particulieren en hobbyisten ook is het chassis niet meer leverbaar.
De DA-40 is dus onbruikbaar geworden, zeer jammer want uiterlijk is de recorder in een zeer goede conditie.
De vorige eigenaar heeft dus niet de gehele waarheid verteld over de technische toestand van de DAT recorder!
Nu is hij nog bruikbaar als DAC want de 20bit AD-DA convertor werkt wel voortreffelijk.
Ik zal Ebay in de gaten houden want hier word nog wel eens een defecte DA-40 aangeboden.

David
Contacteer:

Berichtdoor David » zo sep 23, 2018 12:55 pm

En ze zelf overwikkelen, is dat een optie?
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

snameroc

Berichtdoor snameroc » zo sep 23, 2018 1:13 pm

Hallo Yde de wis oscilator kreeg geen voeding dus werkte niet bij de pioneer. Hoeveel recorders heb je ondertussen?

Leverd tascam wel aan bedrijven of is het niet meer leverbaar?

En zoals je zegt een pc is zoveel makkelijker tegenwoordig maar wie neemt er nog iets op.

Ook hier geld het willen hebben is leuker dan het hebben.

Yde

Berichtdoor Yde » zo sep 23, 2018 1:18 pm

Het zou een optie kunnen zijn echter weet ik het aantal wikkelingen niet en ten tweede zijn de spoeltjes maar 8 mm groot (mijn vingers zijn hier iets te dik voor).
Ik zit momenteel in de Service Manual te loeren en de oorzaak zou ook nog een spanningsregelaar kunnen zijn die in sluiting staat. Het gaat om twee NJM7805FA regelaars welke nog goed leverbaar zijn.
Morgen zal ik deze eens gaan meten, dit kan gelukkig direct op de voeding want er is ruimte genoeg.

Voor vanmiddag staat een FA930 op het programma voor nieuwe led lampjes :wink:

Terug naar “Koffiekorner”